Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gilera Runner SP 2006 model - vand eller luftkølet?
Hej
Efter at have fulgt lidt med på sidelinien og nydt godt af alle jeres guldkorn i et stykke tid har jeg nu et spørgsmål.

Er blevet helt varm på en Gilera Runner SP Grin , men undres over at der i Reinhart's 2006/07 katalog står at den er luftkølet.
På diverse andre udenlandske sites omtales både SP og SP PureJet modellerne som vandkølet.

Online katalog kan studeres her: http://www.pgo.dk/

Er det en fejl i kataloget eller hvad mener I?

mvh
Tom
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

Tom Skrev:Er det en fejl i kataloget eller hvad mener I?

Jeg har jo handlet for nylig og brugt noget tid med det katalog. Jeg har derfra fået den opfattelse at det kun er Pure Jet modellerne af NRG og Runner der er vandkølede.

Imidlertid fortalte forhandleren mig at det katalog er smækfuld af fejl. Han havde efter sigende fundet adskillige fejl med det samme. Jeg fandt selv en fejl. Hvis der ikke kommer svar her, så ring til en forhandler for at høre.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Det er i øvrigt også den forkerte model de har billede af.

Den nye Runner fåes kun vandkølet.
Svar
bøllebent Skrev:Det er i øvrigt også den forkerte model de har billede af.

Den nye Runner fåes kun vandkølet.

Ja, der er tilsyneladende mange uoverensstemmelser mellem hard-copy katalogerne og de specifikationer der oplyses på importørens (Reinhardts) hjemmeside.

Jeg sidder lige her med deres katalog over bl.a. PGO G-Max hvori der oplyses at der er 12" hjul for/bag og med skiver foran/tromle bag.
Ser man på hjemmesiden står der at G-Max 45km/t leveres med 13" hjul og skiver for/bag.
Såvidt jeg kan finde ud af passer det kun til PGO's MC scootere.

Ærgerligt med alle de fejl da jeg netop kigger og sammenligner meget på specifikationer i søgningen efter en scooter.

Tom
PGO G-Max "MadMax" 45'er årgang 2006
Svar
Tom Skrev:Ærgerligt med alle de fejl da jeg netop kigger og sammenligner meget på specifikationer i søgningen efter en scooter.
Tom

Ditto. Heldigvis kan de ting vi taler om her, ved øjensyn let bekræftes eller afkræftes så man undgår at komme hjem med en luftkølet model man troede var vandkølet etc. Men det forstyrrer helt klart processen og får måske det resultat at man i sammenligningsfasen ser bort fra bestemte modeller på falsk grundlag. Man må ned og se på modellerne hos en forhandler.

Lettere off-topic: Det er meget værre med elektronik. Selv på et sammenligningsbaseret sted som edbpriser kan det være nærmest umuligt at få en forståelse af forskellen på fx. 4 tilsyneladende ens produkter. Det er en generelt forbrugerproblem. I tilbudsaviser bruges det i stor stil at sælge pakker (fx. pc'er) og nævne/udelade bestemte parametre for hvert produkt. Derved gøres sammenligning umulig. Man skulle ellers tro at en velinformeret kunde var den bedste kunde.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

Tom Skrev:Er blevet helt varm på en Gilera Runner SP Grin , men undres over at der i Reinhart's 2006/07 katalog står at den er luftkølet.

I øvrigt en flot scooter. Også en dyr scooter. Hvis jeg havde 2 scooterliv ville det klart være en kandidat. Vær opmærksom på at den har den der i øvrigt nydelige mellemdeling af trinbræt, der giver mindre plads nede foran. Aktuelt ved transport af sager. En bagagebærer og boks kan løse noget af det problem.

Ifølge (det trykte) katalog, har hverken SP'en eller SP PJ'en den store 12L tank som den model der bare hedder Runner har. 7L er også i orden Smil

Kataloget angiver tørvægt for de tre 2006-modeller (Runner, SP, SP PJ) til 90, 100 og 107. Hvorfor skulle vægten være så forskellig? De 2 sidste har formodentlig intet andet end indsprøjtningen til forskel.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Johnny-2-hjuler Skrev:I øvrigt en flot scooter. Også en dyr scooter.

Kataloget angiver tørvægt for de tre 2006-modeller (Runner, SP, SP PJ) til 90, 100 og 107. Hvorfor skulle vægten være så forskellig? De 2 sidste har formodentlig intet andet end indsprøjtningen til forskel.

Ja den er både flot og dyr Ked af det - dyr også i forbindelse med reparation og vedligeholdelse har jeg fået oplyst. Det er især reparation af vandkølingen ( noget med defekte følere og vandpumpe) der godt kan løbe op i adskillige tusinde kr.
Er der nogen her der bekræfte dette?

Generelt har jeg hørt at alting skulle tage meget længere tid (læs:meget dyrere) at reparere på Gilera Runner.

Jeg er begyndt at se nærmere på PGO G-Max som også tiltaler mig meget.
En af de ting jeg faldt for på Gilera Runner var netop designet med midterkonsollen som G-Max jo også har.

G-Max er luftkølet hvilket skulle være nemmere og billigere at reparere på.

Omvendt er Runner SP monteret med 14" forhjul og 13" baghjul, samt skiver for/bag, noget der også tiltaler mig, så i øjeblikket står jeg med et ben i begge lejre.

Den model Reinhardt i kataloget benævner "Runner" er vistnok bare den gamle model runner SP.
I efteråret 2005 kom der nye modeller, som Reinhardt benævner "Runner SP" og "Runner SP PJ".
Disse nye modeller er bla.a med større hjul, men om det alene kan forklare de forskellige vægtangivelser eller om det skyldes fejl i kataloget skal jeg lade være usagt.

Hvis der er nogen G-Max og/eller Runner ejere her vil jeg da meget gerne høre om jeres oplevelser på godt og ondt Grin

mvh
Tom
Svar
Vandpumpen på Piaggio motorer går stort set aldrig i stykker, jeg har endnu ikke set en sådan. Så det vil være irationel bekymring.
Reservedels priser er slet ikke så slemme som på bla. Suzuki og Aprilia

Den gamle SP (neon orange) var LC, men efterfølgende kom den også som AC (koksgrå). Det er ikke nemt at hitte rede i.
Svar
Energy Skrev:Vandpumpen på Piaggio motorer går stort set aldrig i stykker, jeg har endnu ikke set en sådan.

Det beroliger mig da meget, jeg har også fået den opfattelse, ved at læse diverse indlæg her i forum'et, at motoren skulle være både stærk og driftsikker.

Selvfølgelig er der da mere der kan gå i stykker i LC motorer fremfor AC, men det handler vel også om at servicere motoren korrekt, sørge for at skifte kølevæske etc.

Mht hjulstørrelser er Runner SP jo monteret med 14" forhjul hvor de fleste andre større scootere er med 12" eller 13" forhjul.

Jo større hjul jo større retningsstabilitet, er jo godt kendt, men er det egentlig noget man mærker ret meget i det daglige brug Spørgsmålstegn

/Tom
Svar

Det der går i stykker, når det går i stykker, på en LC, er som regel når folk negliserer eftersyn og evt. påfyldning af kølevæsken, og ikke sørger for at have kølevæske i rette blandingsforhold. Selve mekanikken på en LC-motor er stort set vedligeholdsfri og holder slidtagen på en langt lavere niveau end en luftkølet, det er pga. den lavere og jævnere drifttemperaur, der er i LC-motoren (LC = ca. 55 gr / AC = 80-120 gr ).

Skift af cyl. osv. er self. mere kompliceret pga. flere pakninger, der absolut skal være helt tætte, ellers er der sådanset kun slangerne, der skal kigges efter/efterspændes engang i mellem.

De gamle Runnere (før den helt nye 05-06 model) kører med 12" på begge hjul, kan godt være den helt nye Runner har ændret hjulstørrrelse, det er jeg ikke helt klar over.
Svar
Tom Skrev:Mht hjulstørrelser er Runner SP jo monteret med 14" forhjul hvor de fleste andre større scootere er med 12" eller 13" forhjul.

Jo større hjul jo større retningsstabilitet, er jo godt kendt, men er det egentlig noget man mærker ret meget i det daglige brug Spørgsmålstegn

/Tom

Den gamle Runner havde 12" hjul fra standard. Den nye har 14" foran og 13 bagpå og da selve hjulomkredsen ikke er ændret bagpå (større fælg men lavere profil dæk) og kun meget lidt i fronten tror jeg ikke det kan mærkes. I øvrigt finder du ikke en scooter meget mere retningsstabil end Runneren. Det skulle lige være dr. big Smil Tilgengæld er der forskel så snart vejen svinger og man befinder sig på hastigheden "lidt" mere end 30 / 45
Svar

Forum spring: