Søg Garagen Hej Gæst! Register

... gøre en Yamaha Giggle lidt hurtigere.
#1
Hej!

Har siddet og læst en hel del tråde igennem, men synes ikke jeg har fundet noget som lige vedrører min Giggle.

Anyway, hvordan er en Yamaha Giggle egentligt begrænset er der nogen som ved det?

Der er mange (en del) videoer om hvordan man kan "derestricte" den, ved at skifte nogle "ruller", men er det ikke kun en ting som vil gøre en anden end en "dansk 45 knallert" hurtigere end en standard Yamaha Giggle (den hedder vist C3 uden for Europa).

Jeg aner intet om motorer og så'n, så hvis det allerede er besvaret i FAQ, kan jeg så ikke få et vink med en vognstang, på hvad der skal gøres med min Giggle så jeg bevæger mig lidt hurtigere end de ca. 41-43 km/t som en GPS målte min hastighed til på en flad vej (jeg er et stort menneske, så vægten kan spille ind :-).

Hilsen Peter

p.s. så vidt jeg kan læse mig til, så fungerer en Yamaha Neo's 4 takter på samme måde som en Giggle, så hvis der er nogen som bare ved hvad man skal gøre med en Neo, så hjælper det vist også.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du kan jo starte med at fjerne begrænsningen i variatoren. Så burde du komme op på en 50-stykker og samtidig forbedre benzinøkonomien. Hvis du ikke ved hvordan dette gøres i praksis, kan du checke en af de mange vejledninger på Youtube. For eksempel denne her....

http://www.youtube.com/watch?v=Wa5fEnu7kWY

... som er meget udførlig (det tager længere tid at se videoen end det gør at udføre arbejdet).


Næste punkt er fjernelse af den ret irriterende elektroniske omdrejningsbegrænsning som sidder i C3 motorerne, og her bliver jeg dig desværre svar skyldig. Mig bekendt er den eneste mulighed at udskiften hele VOX-enheden (den elektroniske styreboks) med en re-programmeret, men den eneste forhandler jeg har kunnet finde var et obskurt kinesisk firma som ville have 300$ for den. Det er ikke så meget prisen der afskrækker, selv om den da var lidt pebret, men lige så meget det faktum at VOX'en styrer både indsprøjtning og tænding. Derfor bør man ikke ukritisk montere hvad som helst, for motoren kan potentielt krudte af hvis de ikke ved hvad de gør.

Efterhånden som der kommer flere Neos 4T'ere på gaden begynder der forhåbentlig også at komme mere tun til C3-motoren fra mere troværdige leverandører.

8)
Svar
#3
Tak for svar.

Men vil den der elektroniske omdrejnings begrænsning så ikke bare kicke ind, og resultatet af at man har udskiftet ringene blive nul?
Svar
#4
Peter S. Skrev:Men vil den der elektroniske omdrejnings begrænsning så ikke bare kicke ind, og resultatet af at man har udskiftet ringene blive nul?

Nej. Det som ringen i variatoren reelt gør er, at forhindre scooteren i at skifte til højeste gear - lidt svarende til at man blokerede 5. gearet i en bil. Hvis du fjerner den kører scooteren derfor lidt hurtigere ved samme motor-omdrejningstal og dermed vil den elektroniske omdrejningsbegrænser ikke mærke forskel.

8)
Svar
#5
Cool, det var lige sådan et svar jeg ledte efter. Tak!

Jeg kører mest i København, og selv om jeg synes min Giggle er lige den scooter der passer mig (og skiller sig ud fra resten af markedets scootere, Honda Zoomer undtaget), så har jeg det som de fleste (i følge hvad jeg kan læse rundt omkring i diverse tråde), nemlig det at man føler sig lidt udsat når trafikken kører hurtigere end en selv. Og hvis jeg bare kan komme op omkring eller over halvtreds, så er jeg en gladere dreng.


Anyway, har set et rullesæt hos:

http://www.dk.easyparts.nl/showarticles_...09-4t.html

Er der noget som taler i mod det, eller er det helt ok?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er ikke kun et rullesæt, men en helt ny variator :wink: . Den vil nok give lidt bedre og jævnere acceleration, men du skal ikke regne med noget på toppen - i bedste fald 2-5 km/t. Den svarer nogenlunde til Malossis Multivar. Der er ingen garanti for, at de medfølgende rullers vægt er ideel for dig - det må du prøve dig frem med, når du har monteret varioen :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Øhh jeg er som sagt slet ikke motor kyndig, men vil nok kunne følge den der fransk Canadier i hans meget udførlige gennemgang. Om ikke andet så få en bekendt med med tommelfingere de rigtige steder, til at gøre det.

Men vil det sige, at der er en billigere måde at komme lidt hurtigere afsted end de der Polini ruller?

Og i så fald et link, please :-)
Svar
#8
Ringen er en begrænsning som er sat ind i den originale vario af importøren for at tilpasse hastigheden til danske (og åbenbart også Canadiske) forhold. Hvis du tager den ud bør du som sagt få en topfart som ligger lidt højere fordi remskiverne derved kan komme tættere på hinanden og scooteren derfor får en højere maksimal-gearing.

De omtalte "ruller" er derimod de "vægte" som ligger inde i den bagerste remskive og presser skiverne sammen på grund af centrifugalkraften. Dermed er det dem som bestemmer hvordan automatgearet skifter. Groft sagt kan man sige, at gør du dem lettere vil scooteren køre ved højere omdrejninger før den skifter op i gear og gør du dem tungere vil den skifte op hurtigere og dermed sejtrække mere. Og gør du dem alt for lette kan du risikere at den aldrig kommer helt op i gear. En knallertmotor har et relativt snævert omdrejningstal hvor den yder mest, så man kan af og til få en bedre acceleration ved at skifte ruller til nogle med en anden vægt - især hvis man er usædvanlig tung, let eller kører tunet. Den hellige gral er selvfølgelig at få maskinen til at ligge på sit ideelle omdrejningstal hele vejen op til topfart, og det er der nogle scooter-kørere som bruger meget tid og energi på at lege med. Men uanset hvad du gør, så kan du ikke få bedre topfart ved at skifte ruller for når først skiverne er presset helt sammen kører du jo allerede i top-gear. Så hvis dine nuværende ruller kan gøre dette (og det kan de originale sagtens) får du ikke mere topfart ud af at skifte til andre.

Den nye variator giver heller ikke mere fart (med mindre den har en større diameter end den gamle - det kan man godt få, men så skal du huske at checke om der er plads til den før du køber). Variatorer fra firmaer som Polini og Malossi er lavet i meget bedre kvalitet end den originale og vil tit give et blødere accelerationsforløb og holde længere, men altså ikke nødvendigvis give mere på toppen.

I øvrigt er politiet ikke glad for folk som skifter variatoren. Rullerne må man gerne fiddle med, men selve variatoren er fy. Men det er fjernelse af ringen selvfølgelig også....

:wink:
Svar
#9
Runnerdude Skrev:(...)I øvrigt er politiet ikke glad for folk som skifter variatoren. Rullerne må man gerne fiddle med, men selve variatoren er fy. Men det er fjernelse af ringen selvfølgelig også.... :wink:
Hvis man alligevel ønsker, at fjerne skiven, er det underordnet hvilken vario, man har sat på - den vil blive konfiskeret uanset, om den er original eller uoriginal. Man kan altså lige så godt tage skridtet fuldt ud, og udskifte standardvarioen med en Malossi eller Polini, og gemme originalen (og skiven), så man har en lovlig vario, hvis "uheldet" er ude.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Dette er da et helt fantastisk forum!

Jeg takker mycket for svarene, er blevet meget klogere!

:-)
Svar


Forum spring: