Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny scooterejer, nybegynder spørgsmål
#1
Hej Forum,

jeg har netop akvireret mig en scooter. Nærmere bestemt en Yamaha WHY fra 2000.
Maskinen er nogenlunde velholdt (den lave pris i betragtning), men jeg vil nu stadig gerne finde ud af hvordan den virker.
Modsat så mange andre, havde jeg ingen interesse for motorkøretøjer da jeg var 17 år gammel. Jeg ventede i stedet til jeg blev 18 og købte en bil.
Derfor er jeg nu, i en alder af 24, ganske uden nogen viden om hvordan det væsen, der nu står i mit skur, virker.

Dette har givet anledning til et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Lyddæmpning
Ikke det populæreste emne, så vidt jeg kan læse mig til.
Jeg er ikke særligt interesseret i hverken fart eller brændstofsøkonomi. Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide hvilke tiltag man kan gøre sig, for at få scooteren til at være mere lydløs.
Den larmer ikke nævneværdigt lige nu. Meget som en standard knallert. Men det ville være rart at vide hvilke komponenter man kan optimere i forhold til lydløshed.

Trægt forhjul, måske?
Grundet min manglende erfaring har jeg aldrig rigtigt.. roteret.. et forhjul på en knallert før. Det prøvede jeg dog lige i dag. Altså jeg satte den på støttebenene og sørgede for at forhjulet ikke rørte jorden. Herefter brugte jeg min hånd til at dreje hjulet rundt.
Er det meningen at hjulene på en knallert skal dreje ligeså frit som på en cykel (eller tæt på)? For det gør de på ingen måde på min knallert. Er dette en fejl?
(Min scooter er udstyret med skivebremser foran)

Elektriske dele virker ikke
Som det også var angivet fra sælgeren, er der et problem med de "elektriske dele". Her fremført som en "virker/virker ikke"-liste.

Virker: Forlys, Baglys, lys i instrumenterne, speedometer, langt lys, indikatorlampe for langt lys
Virker ikke: Benzinmåler, olietilstandsindikator, el-starter, blinklys (alle 4), indikatorlampe for blinklys, bremseindikation på baglygte (er jeg næsten sikker på. Kontrollerede ikke i mørke), horn

På mig, virker det som om at de ting der virker, må gå forbi en del som ikke påvirker de ting der virker. Jeg har udskiftet det tvivlsomme batteri der sad i, med et nyindkøbt batteri magen til det oprindelige. Jeg har derudover skiftet sikringen. Jeg har også, efter bedste evne, kontrolleret kablerne for ir (dog mere om dette i næste punkt).
Kan I give bud på andre ting jeg bør kontrollere.
(Jeg beklager på forhånd at jeg ikke allerede er gået i gang med at fejlfinde med et voltmeter, men det ligger desværre hos en ven, som jeg dog har tænkt mig at besøge i morgen).

Rustne skruer
Da jeg ønskede at fjerne skjoldet foran på scooteren for at tilgå kablerne som jeg mistænkte der var problemer med, jf. punktet ovenfor, stødte jeg ind i et problem:
De skruer der holder skjoldet på plads og er placeret nederst på scooteren er allesammen rustede helt i smadder og kan derfor ikke fjernes med en skruetrækker.
Har I nogle tips til hvordan man håndterer stædige skruer, så jeg kan få skjoldet helt af?


Jeg beklager at det var sådan en stor omgang og håber at I vil hjælpe alligevel!
Hilsen
Morten, Frederiksberg
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Velkommen til 2-hjuler verdenen. Det var dog lige godt en lækker maskine, du har valgt at tage første 'skridt' på Grin
http://katalog-motocyklu.cz/img/yamaha-why-50-1.jpg

Nu er jeg ikke den største ekspert herinde, men jeg vil da alligevel give det et forsøg Smil

Fjerne larm, gør du bedst ved at sørge for at den er i god stand, og der ikke er snavs i motor og andre dele. Nyt luftfilter, nyt tændrør. Og rens karburator osv. godt igennem. Er du doven som mig, hælder du noget godt motorrens i benzinen, frem for at skille motoren ad i atomer :P Det har taget rigtig meget skidt på min Peugeot. Men selvfølgelig er det ikke lige så godt som at skille den ad, og rense igennem. Jo mere udstødningen bliver slidt, jo mere larmer den også. Skift evt. pakninger - det bør gøres hver gang, den afmonteres, men det er ikke alle, der gør det.

Støder bremseskiven på, kan den være skæv. Er forhjulet stramt hele vejen rundt, skal du nok have udluftet, evt. udskifte bremsevæske, måske bremsecaliberen. Men start med lidt bremserens, det kan være den bare er snavset.

Hvad sker der, når du forsøger el-start? Det kan være forskellige ting, der skal skiftes afhængig af hvordan den opfører sig.
Har den stået stille længe, bør batteriet skiftes. Men da noget af lyset virker, tror jeg ikke det er det primære problem. Måske der har været pillet ved ledningsnettet, eller korroderet nogle kabler. Pærer kan være gået.

De genstridige skruer, giver du noget rustløsner, og lader det arbejde sig godt ind, inden du forsøger at skrue dem ud. Mangler kærven, kan du måske skære en ny, eller lidt forsigtigt, forsøge med en tang.
Svar
#3
Hej Teddy! Mange tak for dine svar!

Citat:Velkommen til 2-hjuler verdenen. Det var dog lige godt en lækker maskine, du har valgt at tage første 'skridt' på
Ja jeg synes også den er ekstremt lækker, hvilket også er derfor jeg gerne vil førsøge at gøre den i bedre stand end den er! Min har champagnefarvede skjolde og kaffebrun saddel.

Citat:Er du doven som mig, hælder du noget godt motorrens i benzinen, frem for at skille motoren ad i atomer
Det virker ikke som en dårligt ide. Jeg ville gerne have renset motoren, inden jeg lærer hvordan man skiller en motor ad og samler den igen. Har du et link til noget godt motorrens som du selv har haft succes med? Jeg ved ikke helt om jeg tør proppe hvad som helst ned i selve motoren!
Hvad med carbon-opbygning i udstødningen. Forekommer det også på knallerter?

Citat:Støder bremseskiven på, kan den være skæv. Er forhjulet stramt hele vejen rundt, skal du nok have udluftet, evt. udskifte bremsevæske, måske bremsecaliberen. Men start med lidt bremserens, det kan være den bare er snavset.
Okay, så konklusionen er at hjulet skal kunne løbe frit rundt? Jeg synes også jeg husker den bremse som værende ret fedtet ind. Bremserens er nok en god ide i første omgang!

Citat:Hvad sker der, når du forsøger el-start?
Absolut intet! Men jeg tror at min vej til succes indenfor det med el-fejlen, er at få det forskold helt af, så jeg kan kigge alle ledninger godt efter og gøre rent derinde!

Citat:De genstridige skruer, giver du noget rustløsner
Dejlig simpelt! Mange tak Smil


I det hele taget mange tak for dine svar! Nu skal det bare stoppe med at regne, så jeg rent faktisk kan komme udenfor og kigge lidt på den!

- Morten[/quote]
Svar
#4
mhbr Skrev:Hej Teddy! Mange tak for dine svar!

Citat:Velkommen til 2-hjuler verdenen. Det var dog lige godt en lækker maskine, du har valgt at tage første 'skridt' på
Ja jeg synes også den er ekstremt lækker, hvilket også er derfor jeg gerne vil førsøge at gøre den i bedre stand end den er! Min har champagnefarvede skjolde og kaffebrun saddel.

Citat:Er du doven som mig, hælder du noget godt motorrens i benzinen, frem for at skille motoren ad i atomer
Det virker ikke som en dårligt ide. Jeg ville gerne have renset motoren, inden jeg lærer hvordan man skiller en motor ad og samler den igen. Har du et link til noget godt motorrens som du selv har haft succes med? Jeg ved ikke helt om jeg tør proppe hvad som helst ned i selve motoren!
Hvad med carbon-opbygning i udstødningen. Forekommer det også på knallerter?

Citat:Støder bremseskiven på, kan den være skæv. Er forhjulet stramt hele vejen rundt, skal du nok have udluftet, evt. udskifte bremsevæske, måske bremsecaliberen. Men start med lidt bremserens, det kan være den bare er snavset.
Okay, så konklusionen er at hjulet skal kunne løbe frit rundt? Jeg synes også jeg husker den bremse som værende ret fedtet ind. Bremserens er nok en god ide i første omgang!

Citat:Hvad sker der, når du forsøger el-start?
Absolut intet! Men jeg tror at min vej til succes indenfor det med el-fejlen, er at få det forskold helt af, så jeg kan kigge alle ledninger godt efter og gøre rent derinde!

Citat:De genstridige skruer, giver du noget rustløsner
Dejlig simpelt! Mange tak Smil


I det hele taget mange tak for dine svar! Nu skal det bare stoppe med at regne, så jeg rent faktisk kan komme udenfor og kigge lidt på den!

- Morten
[/quote]

Der er da fint tørvejr her i Sæby
Svar
#5
I så fald misunder jeg dig MJENSEN. Her på Frederiksberg øser det ned og jeg har ingen overdækket garage eller den slags, jeg kan arbejde i.

Så jeg må vist bare vente :/
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
mhbr Skrev:I så fald misunder jeg dig MJENSEN. Her på Frederiksberg øser det ned og jeg har ingen overdækket garage eller den slags, jeg kan arbejde i.

Så jeg må vist bare vente :/

Med lidt god vilje så kan du måske få den ind ad døren :wink:
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#7
Hvis der også er regn i morgen, bliver det løsningen Blink med øjet

Så skal den bare op på første.. Den kan vist godt klare en tur op af vindeltrappen.. Jeg kan jo bare give lidt gas, så kan den nærmest klare sig derop af sig selv!
Svar
#8
mhbr Skrev:Hvis der også er regn i morgen, bliver det løsningen Blink med øjet

Så skal den bare op på første.. Den kan vist godt klare en tur op af vindeltrappen.. Jeg kan jo bare give lidt gas, så kan den nærmest klare sig derop af sig selv!
:rofl:
Svar
#9
mhbr Skrev:Så skal den bare op på første.. Den kan vist godt klare en tur op af vindeltrappen.. Jeg kan jo bare give lidt gas, så kan den nærmest klare sig derop af sig selv!

Jeg har to gange været med til at hejse en scooter op på en tredje-sals altan. Det er overkommeligt med et sæt solide remme og et klik-spil, men dog lidt for omfattende til at jeg vil anbefale det til almindelige reparationer. I dette tilfælde var formålet vinter-opbevaring.


Angående det med lyden, så fjern begrænsningerne. De fleste af disse påvirker motoren negativt - specielt betyder skiven i variatoren både mere slid, mere larm, højere forbrug og flere vibrationer. Ulempen er desværre at det ikke er lovligt for topfarten stiger også.

Med hensyn til hjulet skal det ikke nødvendigvis gå så fjer-let som på en cykel, men dog stadig rimelig frit. Som Teddy siger kan det være bremsen, men hvis du kan se at det ikke er tilfældet, så skal du muligvis have kigget på hjullejet med henblik på rensning/smøring eller udskiftning. Maskinen er jo også ved at være 10 år gammel. Det er som regel hverken dyrt eller svært fixe, men præcist hvordan man skiller det ad på en WHY ved jeg ikke lige.

Det gode er, at du kan nøjes med at tage selve hjulet med op på første sal og sidde i varme og tørvejr og arbejde med det...

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Efter en lille tur i THansen har jeg nu prøvet bremserens.

Det virker helt vildt godt! Hjulet kører helt frit og fint uden mislyde nu. Helt perfekt.
Så skal jeg bare i gang med multimeteret i morgen for at se om jeg ikke kan finde ud af, hvor det går galt med strømmen til min benzinmåler. Batteriet står nemlig glædeligt og yder 12V.

Tak for tippet med bremserens. Det var lige sagen!
Svar


Forum spring: