Søg Garagen Hej Gæst! Register

Første gangs køb af scooter 45?
Hej

Jeg vil gerne til at køre scooter 45, men jeg har absolut ingen idé om hvad jeg skal have.

Jeg har nogle krav til hvad jeg vil have.

1: budget 13000 - 17000kr.

2: Skal ikke larme ( ikke lyde som en pint kat )

3: Skal køre omkring 17km hver vej altså ialt ca. 35 om dagen, tænker økonomi.

4: Skal ikke tunes.

5: Er 190cm høj og vejer ca 100kg

6: Skal bruge komfort ( sidde godt, ligge behaligt på vejen )

7: Hvilken forsikring skal jeg have, hvad koster den at forsikre ( kommer til at stå i låst garage )

8: hvilken styrthjelm og hansker er gode.

Der er garanteret noget som jeg har glemt, hjælp mig lige med det Grin

mvh

Christian
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Peugeot Speedfight 1, 2, eller 3

Dejlig maskine med 13" hjul og go siddekomfort hvis du er høj.

De findes i vandkølede modeller som kan klare den lange ture og mange km.

4-takter er selvfølgelig mere økonomiske, men de kineser-modeller jeg har haft kendskab til er desværre ikke så stabile, men findes vist i flere størrelser.

Som udgangspunkt hænger pris og kvelitet sammen. Derfor koster en Peugeot Speedfight 15-17.000, imens en lille 4-takter fra T-hansen koster 6.000.

Der er nok ligeså mange meninger som der er mennesker, men det er ihvertfald min mening

Held og lykke med jagten Smil
Svar
Jeg ville kigge i retning af Yamaha Neos 4 takt.
Kan være Runnerdude kommer på banen i denne tråd, han har netop sådan en.
Man sidder godt på den, den er virkelig god økonomisk køre over 40 km/l.
koster 14000,-
Og bedst af alt larmer ikke.
Forsikring skal du have en ansvars forsikring koster 800 til 1000 kr ca.
Hjelm er meget individuelt, nogle er til pilot hjelme, klaphjelm eller almindelig fullface.
Har selv en Nolan N43air der er en blanding mellem pilot og fullface da man kan skille den ad.
Det du glemte, kan jeg hurtigt komme på det er nemlig en god lås eller 2 :wink:
Ved Abus kædelåse og skivebremse låse er meget populære blandt brugere herinde.
Det lønner sig at købe en af hver, bare for at ihvertfald at gøre hvad man kan for ikke få den stjålet.
Håber somsagt Runnerdude kommer på banen med råd.
Held og lykke.
Svar
Synes at peugeoter er ret dyre men bestemt fine og har et flot design.

Læste denne test af yamaha neos 4, hvis man kan stole på den er det da vist et godt køb.
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/d...elId=52479

Gerne flere inputs.

Mvh

Christian
Svar
Hvis jeg skulle vælge en 45´er ud fra de krav du stiller, blev det nok en Piaggio Fly 4 takt.

Har selv kørt 16.000km på en Piaggio Zip 4 takt uden de store problemer, og en Fly har vist samme motor, blot lidt mere "moderne" design og større hjul.

Om man så er til til designet på en Fly er en smags sag. Man scorer måske ikke de fede points hos gutterne nede på tanken, men som fornuftig transportmiddel scorer den fine points.
Har ikke prøvet en Fly, men på min trofaste Zip kan jeg med 180cm sidde med strakte ben, og selv korte ture på 100-150 km kan ikke mærkes på kroppen.

Når det kommer til valg af hjelm, er det som valg af scooter. Ikke alle har samme smag og hovedform, så mit råd vil være at komme ud og prøv lidt forskellige.
Som der bliver skrevet, er en god kædelås og evt. en skivebremselås næsten et must-have i disse dage, da det ikke er alle der kan finde ud af holde fingrene for sig selv.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Ok, men jeg kan se at den er med kaburator, er det lige meget om det er direkte indsprøjtning eller kabu.?
Svar
don purse Skrev:synes at peugeoter er ret dyre men bestemt fine og har et flot design.

læste denne test af yamaha neos 4, hvi man kan stole på den er det da vist et godt køb.
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/d...elId=52479

Gerne flere indputs.

mvh

Christian
Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
kragen Skrev:Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.

Yes sir, skulle være rettet, er dog ikke så god til at stave, så bær over med mig Grin

Kan se at der også findes en JOG-R fra yamaha, men den er 1000kr dyre, den er måske ikke så økonomisk, men hvorfor er den dyre end yamaha neos-4.

Mvh

Christian
Svar
Kender ikke grunden til at Jog R koster de 1000 kr. mere, kan dog næsten med 100% sikkerhed sige, at med din højde passer den næppe.
Er selv 185cm høj. Og har lange ben, og lige netop de lange ben gør at man kommer til at sidde a la Chaplin på den, da men ikke har andre muligheder og svært ved at dreje.
Der bliver også foreslået en Piaggio Fly 4-takt, den kan jeg bekræfte giver god ben plads, er så bare en smagsag om man kan lide designet på den.
Aprilia laver en der hedder Sport City One, også netop 4-takt.
Skal selv prøve den, da den modsat de fleste scootere køre på 14" hjul, men om ben pladsen passer har jeg selv tilgode at finde ud af.
Svar

Har idag været ud at kigge på begge scootere ( Yamaha Neos 4 & Piaggio Fly ) begge 4 takter.

Jeg må sige at det er svært at vælge.

En ting er helt sikkert, jeg skal ikke have noget som helst i 2 takter da jeg mener at økonimien kun er den halve af 4 takter når man regner det med at man skal bruge penge på 2 takt olie.

Forhandleren mente at jeg ville få en scooter med bedre motor og økonomi ved at tage en Yamaha Neos 4 men jeg ville ikke kunne tune den andet ved at pille ringen af og derefter ville den køre 50 - 55km/t.

Hvis jeg valgte en Piaggio Fly ville jeg få en scootere med knap så god økonomi i og knap så stærk en motor som Yamaha Neos 4én, men jeg ville til gengæld få en scootere som var bedre skruet sammen og den ville kunne tunes i et større omfang.

Pladsen på de 2 modeller virker til at være den samme og de har vær deres lækker finish og design synes jeg.

Mvh

Christian

* UPDATE *

Har lige været nede at prøve den Aprilla Sports City One.

Den er absolut også et emne.

Jeg fik også lov at prøve den anden Aprilia SR50 Factory og må sige at Sport city one klart har mest comfort da man sidder lavere og at rattet kan bevæges mere til siderne end på SR 50.
Svar
don purse Skrev:En ting er helt sikkert, jeg skal ikke have noget som helst i 2 takter da jeg mener at økonimien kun er den halve af 4 takter når man regner det med at man skal bruge penge på 2 takt olie.

Jeg vil råde dig til at genoverveje den beslutning - ja faktisk tilråder jeg generelt ikke folk at købe en 4-takter som 45'er med mindre man har meget specifikke krav som kun passer til sådan een. Lad mig forklare hvorfor.

Du skriver, at du ikke vil "tune" din maskine, men i senere indlæg taler du om at "fjerne ringen" så jeg går ud fra at du ikke har problemer med at fjerne begrænsningerne på den. Det er godt, for når vi taler 45'er betyder dette at din sikkerhed i trafikken bliver væsentligt forbedret. Den farligste manøvre for en 45'er er vognbaneskift hvor trafikken i den anden vognbane bevæger sig med 60 km/t eller mere og samtlige billister forsøger at komme forbi dig inden du trækker ud fordi de ved at du vil bremse de bagvedkørende ned til 45. Har du mulighed for at komme op på en 60-65 stykker forsvinder al dramatiken ved den manøvre og du trækker bare ud som en naturlig del af trafikken. Dertil kommer at faren for at blive konfronteret med politiet er mange gange mindre på en 45'er end på en 30'er (og når de stopper dig er de mere interesseret i om du har kørekortet i orden eller om du har alkohol i blodet), så tro mig - du vil køre lidt hurtigere end 45. Trangen kommer senest efter en tur på Frederikssundsvejen i myldretiden.

Her kommer så det faktum ind at en 4-taktsmotor altid er mærkbar svagere end en 2-taktsmotor af tilsvarende størrelse. Dette betyder at 4-taktere generelt ikke skal begrænses nær så meget som 2-taktere for at overholde de danske hastigheder, og når vi taler om knallert 45 så er der næsten ingen begrænsninger på dem. Selv i helt ubegrænset tilstand yder de fleste 4-taktere ikke ret meget mere end loven tillader. Vil man køre hurtigere og have bedre optræk på en 4-takt 45'er taler vi derfor om decideret "tuning", hvor du skifter dele af motoren ud med trimmede dele. De fleste hurtige 4-taktere som du møder i gadebilledet kører med 70cc cylinder.

Anderledes ser det ud med en 2-takter. Bare ved at "tage ringen" kommer du op omkring de 60-65 km/t med god acceleration, og fjerner du resten af begrænsningerne er de 80 km/t indenfor rækkevidde. Tuning af en 2-takter er ikke nødvendigt med mindre man er bidt af en gal racer. Det er simpelthen meget nemmere at gøre en 2-takts 45'er "trafiksikker".

Med hensyn til driftsøkonomi så er det korrekt at 4-takteren kører længere på literen, men her skal du huske at knallerter generelt bruger så lidt benzin at brændstoffet ikke har nær så stor betydning som ved en bil. Når jeg kører bil tanker jeg bevidst efter prisen - fylder for eksempel altid op dagen inden literprisen går op og kører gerne en omvej for at tanke billigst - men på knallerten gider jeg simpelthen ikke. Og tager du ringen bliver forskellen på 2 og 4-takterne i øvrigt mindre eftersom 2-takterne har en tykkere ring fordi de er hårdere begrænset. Så glem dette argument med mindre du er papirklips-management typen - især med dit køreselsbehov. Det samme gælder olien. 2-takteren skal bruge ca. 1.5 liter pr. 1.000 km og 4-takteren bruger 1 liter for hver 3.000 km, men i praksis mærker man ingen forskel. Så tænk mindre på brændselsudgifter (de er lave uanset hvad du vælger) og tænk mere på ting som køresikkerhed, driftstabilitet og komfort. Det er de faktorer som reelt kommer til at betyde noget for dig i dagligdagen.

Jeg kører selv Yamaha Neos som jeg har skrevet lidt om flere steder - for eksempel i denne tråd som omhandler et lignende emne. Jeg er godt tilfreds med den og er her i den netop overståede forholdsvis hårde vinter især blevet overrasket over dens startvillighed under alle forhold. Det er en fantastisk motor som dog godt kunne bruge et par heste mere. Som 30'er ville den være ideel. Som 45'er er den bedst til folk som kun kører inde i byerne hvor trafikkens gennemsnitshastighed ligger på 50 eller derunder.

Med et budget i omegnen af de 17.000,- og den størrelse du har vil jeg foreslå dig at kigge på Gilera Runner...

[Image: 2807.jpg]

Jeg er en velfodret dansk mand på 190 cm og da jeg i sin tid skulle se på scootere tog jeg rundt og "prøve-sad" stort set alle de modeller jeg kunne støve op i området omkring København. Min konklusion var, at Runneren er blandt de mest komfortable scootere på markedet til store langbenede mænd. I komfort overgås den efter min mening kun af flyder-scooteren Peugeot Elystar som ligger over dit budget. Dens svaghed er, at den faktisk ikke er en 100% scooter idet den har benzintanken foran mellem førerens ben som på en MC. Derfor kan man ikke stille en kasse øl der. Til gengæld styrer den også som en MC og du har aldrig på fornemmelsen at du kører "knallert". Den har næsten perfekt 50/50 vægtfordeling og tager skarpe kurver som om den kørte på togskinner. Piger bryder sig tilgengæld ikke om Runneren fordi den er tung at få på støttebenet og fordi man stiger på ved at svinge benet ud over bagenden på en "u-kvindelig måde", men det betyder jo at du kan have den i fred for konen/kæresten, så det er da også værd at tage med...
:wink:

En anden kandidat du bør kigge på er Piaggio NRG....

[Image: 3107.jpg]

Mekanisk minder den meget om Runneren i en "traditionel scooter udgave" med plads til den tidligere omtalte ølkasse foran. Komforten er knapt så god, men stadig fin. Den har mere sædehøjde og indbyder til en mere opret kørestil. Det giver så et højere tyngdepunkt og lidt mindre retningsstabilitet. Til gengæld styrer den en smule kvikkere end Runneren og føles noget lettere at trække rundt med. Den er også knapt 1.000,- billigere.

Om både Gilera og Piaggio kan generelt siges at kvaliteten er i top. Hvis du overholder de normale service eftersyn kan du regne med mange års kørsel uden driftstop eller væsentlige problemer. Begge disse maskiner har køreegenskaber i klasse med det bedste der kan opnås på en 50cc scooter, og dette bør ikke undervurderes som en sikkerhedsfaktor i trafikken. Komme du alt for hurtigt ind i et sving på en Gilera Runner slipper du i reglen med skrækken, men gør du det samme på for eksempel en Giantco har du en god chance for at få testet din hjelm i praksis. Et sæt kraftige skivebremser på begge hjul som kan doseres præcist med een finger er heller ikke at foragte hvis en bil pludselig trækker ud foran dig.

8)
Svar
Tak for dit svar Runnerdude.

Jeg skal køre imellem Ikast og Herning her ude på bøh-landet og den vej som skal bruges er blevet erstattet af motorvej, så trafikken er blevet over halveret iforhold til før. Der er kun et spor hele vejen ind til min arbejdsplads men jeg skal lige prøve at sætte mig ind i det du skriver om vognbaneskift.

Jeg må lige ud og have afprøvet de 2 modeller du henviser til, mange tak for hjælpen.

Mvh

Christian
Svar

Forum spring: