Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fortrydelsesret shg.dk
#1
Sådan ganske kort;

Jeg har købt via nettet denne: http://tinyurl.com/ya5ffys hos shg.dk

Jeg afprøvede den samme dag jeg fik den og fandt hurtigt ud af at den havde en irriterende fejl.
Ved streaming af større film (HD film f.eks.) så bliver den ufattelig langsom ved brug af fjernbetjeningen (skrue op for lyd etc, var næsten umuligt).

Dette skete kun ved brug af dens indbyggede WIFI og knap så galt via LAN. Ved afspilning via. ekstern HDD eller USB stick er der ingen problemer.

Jeg fik problemerne bekræftet på ASUS brugerforum, det er en bug der har været lige fra start og end ikke nyeste firmware opdatering hjælper på dette.

Fint nok, det skrammel gider jeg altså ikke at have (Den er virkelig ubrugelig til HD film via WIFI).

Skriver mail til shg.dk omkring mine oplevelser og ønsker at fortryde købet.
Jeg skriver at alt er pakket ned igen så det ligner 100% nyt, plastik, ledninger alt er som det var fra start. (Jeg havde ikke fjernet "filmen" fra enheden osv. så det ser jo helt nyt ud).


Her er svaret:


Citat:Nu har du jo taget produktet i brug. Men hvis det ikke fejler noget kan vi nok godt tage det tilbage



Du sender den blot retur, mærket "Fortrydelseskøb"

Så vil vores teknikker kigge produktet efter og se om det er i salgbar stand.



Er det ikke i salgbar stand kan vi tilbyde dig at købe produktet tilbage til reduceret pris, da det så skal sælges som en Demovare. Dette vil typisk ligge på 80% af købsprisen da 20% i snit er tabet for at sælge den som Demo.



Jeg skal blot bede dig vedlægge denne mail, så skulle der ikke være nogle problemer med at den bliver afvist eller lignende.





Med venlig hilsen / Best regards,



Jeg sidder bare her og frygter for en lang og kedelig kamp for at få mine penge tilbage igen.

Jeg synes ikke det er den bedste måde han starter ud på. Selvfølgelig kan de ikke tage et produkt tilbage jeg har kastet unødigt rundt med, men jeg har vel for hulen lov til at afprøve det(!).

Jeg har taget billeder af enheden og hvordan det hele er nedpakket for at kunne (hvis nødvendigt) modbevise at alt er pakket ned som før.

Noget helt andet, jeg ved godt at forretningerne gør det, men MÅ de overhovedet gensælge en vare som jeg har afprøvet?


Mvh
Stig
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rett...C17BA5E852
Svar
#3
Jeg går ud fra, at du sammen med købet, har fået en trykt beskrivelse af "Fortrydelsesretten" ( på papir eller et andet varigt medium ). Hvis ikke, er det ulovligt, og den 14-dages fortrydelsesret træder først i kraft, fra den dag, du modtager den :wink:
Reglerne om fortrydelseret finder i "Bekendtgørelse vedrørende oplysning om fortrydelsesret i
henhold til lov om visse forbrugeraftaler", som du kan læse her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1897
og i Forbrugeraftalelovens § 17:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?...loven.html

Man er i sin fulde ret til, at afprøve et produkt, inden man fortryder købet, og man har absolut ingen pligt til, at oplyse, hvorfor, man fortryder købet. Et krav om, at emballagen ikke må være brudt, er således nonsens. Har du fortrudt købet, skal varen blot returneres til forhandleren, som så skal refundere den fulde købssum inkl. fragtomkostninger m.m senest inden 30 dage. Det vil sige det beløb, du ialt har betalt iflg. faktura. Returportoen betales af kunden.

Hvorvidt sælger kan sælge varen igen eller ej, som f.eks. "demovare", har intet med kunden eller fortrydelsesretten eller tilbagebetalingspligten, at gøre. Forhandleren kan godt sælge en "brugt" vare igen, hvis bare, det tydeligt fremgår, at det drejer sig om en "brugt" vare, eller "demovare". Den tabte fortjeneste, må sælge selv bære. Der er altså ikke noget der hedder "tilbyde dig at købe produktet tilbage til reduceret pris".

Så hvis du har meddelt forhandleren, at du har fortrudt købet inden for de 14 dage, så bare klø på, og henvis til Forbrugeraftalelovens §17; og har den kostet >800 kr., så også med indbringelse for Forbrugerstyrelsen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Teddy Skrev:http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rett...C17BA5E852

Ja, og undermenuen:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rett...C17BA5E852

Bemærk især eksempel 3. Det er klokkeklart lig din situation.

Du ved selvfølgelig selv bedst selv at du IKKE har ridset og skrammet apparatet, så vedlæg skrifteligt at du IKKE kan acceptere 3. afsnit i mailen. Dermed har du gjort din holdning klar lige fra begyndelsen.
Husk ALT skriftligt - gerne pr mail, det er godt nok, og bed via dit mailprogram evt. om en kvittering for læst mail.

Om de kan videresælge apparatet som nyt igen, er forretningens problem.
Det er en risiko de ved eksisterer når de beskæftiger sig med fjernhandel.

Jeg kender ikke den pgl. netbutik, men søg på den på nettet, så vil du hurtigt opdage om den har et dårligt ry.
--
Hilsen Ole
Svar
#5
OlePagh Skrev:(...)Husk ALT skriftligt - gerne pr mail, det er godt nok, og bed via dit mailprogram evt. om en kvittering for læst mail.(...)

Retsgyldigheden for en en e-mail, er endnu ikke helt klarlagt, så indtil den bliver endeligt accepteret, vil jeg foretrække rekommanderet brev - især, når firmaet i forvejen er lidt utilbens :wink:

Egentlig, behøver man ikke, at sende et særskilt brev om fortrydelsen. Man kan blot sende varen retur (rekommanderet) med en notits om, at man har fortrudt købet, og medfør gældende regler for fjernhandel, ønsker det fulde beløb refunderet inden 30 dage.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Man kan blot sende varen retur (rekommanderet) med en notits om, at man har fortrudt købet, og medfør gældende regler for fjernhandel, ønsker det fulde beløb refunderet inden 30 dage.

Netop!
Der er absolut ingen grund til at argumentere om at det og det ved softwaren ikke virker eller er opdateret. Så får man hurtigt rodet sig ud i alenlange forklaringer og modforklaringer som ingen alligevel gider læse.

Kort og godt:
Jeg har fortrudt købet og ønsker beløbet refunderet.

Porto og forsendelsesomkostninger begge veje må man selv 'æde'.
--
Hilsen Ole
Svar
#7
OlePagh Skrev:Porto og forsendelsesomkostninger begge veje må man selv 'æde'.

Ja, det troede jeg også, men forbrug.dk skriver:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rett...delsesret2 Skrev:Hvis du udnytter din fortrydelsesret, har du naturligvis krav på at få de penge tilbage, som du måtte have betalt. Du skal have alle dine penge tilbage. Det eneste du kan blive pålagt at betale, er returforsendelsen. Sælger har en frist på op til 30 dage til at betale pengene tilbage.
Svar
#8
OlePagh Skrev:Netop!
Der er absolut ingen grund til at argumentere om at det og det ved softwaren ikke virker eller er opdateret. Så får man hurtigt rodet sig ud i alenlange forklaringer og modforklaringer som ingen alligevel gider læse.

Kort og godt:
Jeg har fortrudt købet og ønsker beløbet refunderet.

Porto og forsendelsesomkostninger begge veje må man selv 'æde'.
Nej. Porto og forsendelsesomkostninger til kunden, som er faktureret, er en del af købesummen ved fjernsalg, og skal derfor refunderes fuldt ud. Returforsendelsen betaler kunden dog :wink:

:oops: Teddy var hurtigere Griner Jeg ved dog ikke, hvorfor, du ikke troede det - jeg havde jo lige fortalt det en gang :P

PS! Jeg ser til min store glæde, at Shg er med i e-handelsfonden. Så kontakt lige dem, om problemet:
http://www.e-handelsfonden.dk/sw2868.asp
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Nej. Porto og forsendelsesomkostninger til kunden, som er faktureret, er en del af købesummen ved fjernsalg, og skal derfor refunderes fuldt ud. Returforsendelsen betaler kunden dog :wink:

OK, det havde jeg ikke checket. Burde dog have vist det da jeg selv engang har returneret varer.

Citat::oops: Teddy var hurtigere Griner Jeg ved dog ikke, hvorfor, du ikke troede det - jeg havde jo lige fortalt det en gang :P

Jeg havde desværre ikke læst dit svar godt nok. Der står så mange ord, tæt!
Jeg er bedre til Excel og snørklede formler.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg droppede at handle hos SHG efter deres "krak" for et par år siden, før dette var det et fint sted at handle aldrig problemer med reklamationer eller fejl køb, efter det "ny" SHG er gået i luften faldt servicen til noget lig NUL :?
Svar
#11
onza Skrev:Jeg droppede at handle hos SHG efter deres "krak" for et par år siden, før dette var det et fint sted at handle aldrig problemer med reklamationer eller fejl køb, efter det "ny" SHG er gået i luften faldt servicen til noget lig NUL :?

Som jeg selv ville have skrevet det. 100% enig. Handler der heller ikke mere. Især ikke da Thomas Falborg der drev virksomheden da den gik ned, og som idag sidder som Økonomi ansvarlig!!.
Vivacity ´99 , Afmeldt  08.10.17 Og sat i opbevaring. I 2024 kan den veteranforsikres. :)
Svar
#12
Jeg har handlet der et par gange - det supergode, er at de er ekstremt hurtige. Jeg bestilte en vare lidt før 20.45 og havde den næste dag med posten klokken 11.00. Har man døgnboks, kan den hentes før. Så har jeg brug for varer express - så er SHG bedst.

Ulempen er service og retur. Jeg har sendt flere varer retur, og der var ingen problemer. Men, det tog tid... Så vidt jeg husker, gik langt over en måned, før jeg fik pengene. Og årsagen vidste ingen - før jeg kom til at tale med den rette i bogholderiet. Problemet var så enkelt, at jeg havde betalt med MasterCard, og de ikke kunne tilbagebetale penge, før de modtog dem. Så forsinkelsen lå hos MasterCard. Pengene blev tilbageført som de skulle - men jeg tror det gik halvanden til to måneder.

Jeg havde også haft pakkerne lukket pakket op, og pakket dem ind igen - så det ikke kunne ses. Det hørte jeg intet for, men fortalte dog hellerikke, at de havde været udpakket.

Hvis produktet ikke fungerer, så vil det normalt ikke være dit ansvar, med minde du har ødelagt produktet. Men, det kan måske tage længere tid, at få pengene retur, da de måske først sender produktet til reparation, for at få vished for, at du ikke er årsag. Det skal jeg ikke kunne sige.

Har du købt varerne i butikken, kan gælde andre regler. Her er returret ikke et krav. Som eksempel, har Zitech kun 8 dages returret i butikken. Køber du samme vare via postordre, får du naturligvis lovens 14 dage returret hos Zitech. Hos Zitech, tager de 15%, hvis pakken har været åbnet - men her har jeg hellerikke været udsat for et problem, hvis bare pakken pakkes ind igen, så det ikke kan ses. Hos zitech pakker de pakken op, for at tjekke indholdet, når den returneres - og deres udpakning, er ikke den kønneste. Så selvom de returnerer 100% og pakken er i pæn stand, tror jeg den går i deres demoshop til 80%. Jeg fik helt ondt i øjnene - brugte tre kvarter på at pakke pakken ned, så det ikke kunne ses. Og første, som expedienten gjorde, var at hive den op, for at se om indholdet var der... Jo, sagde han - uden at kigge, og jeg fik naturligvis alle pengene retur. Såvel forsejling, på både pakke, og indhold, var ellers sat på intakt, så udpakningen ikke kunne ses. Da forhandleren havde været i gang, var alt i pakken en rodebunke, og forsejlingerne brudt op. Men, ok - jeg fik alle penge retur.
Svar


Forum spring: