Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco - Hvor meget giver ringen alene ?
#1
Hej

Det evige spørgsmål, hvor lidt og hvor meget !

Har en Giantco Sprint, 45 som efter gps ligger stabilt på på 47.7 km/t (de 0.7 er meget vigtige :-))
Kører hver dag med GPS bare fordi man kan.

Jeg er ikke ude efter at få mere fart på, men kun interesseret i forbedret optræk i forbindelse med bakker og lign.

Flere kubik er ikke interessant selvom det er der trækket ligger.

Min tanke var om hvis man fjerner ringen og optimere rullevægt at man ender op med noget der stadig triller de 45 - 50 men bare med et bedre træk ? eller smider man bare mere benzin igennem pr km uden egentligt at få noget for det ?


Nogen med erfaringer ?

PT går det tjept op til de 30-35 km og langsommere derefter.
Typiske ved lidt større eller lange bakker falder den til 40 - 44 km/t ved større bakker ned mod de 30 km/t

Kører jeg ved siden af andre kedelige lovlige 45 scooter kan den som sådan sagten følge med hvad optræk angår, så det er udelukkende et spørgsmål om optimering inden for de normale km/t
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Fjerner du ringen, og optimerer rullevægten, vil hastigheden stige til ca. 55 km/t; altså under det rigtig kritiske, hvis vi taler konsekvenser på rullefelt (64 km/t).

Med skiven ude, vil din acceleration efter de ca. 35 også blive bedre, da omdrejningerne kommer længere ned mod motorens effektbånd. Med ringen i, vil du nemlig normalt ligge med for høje omdrejninger efter de ca. 30 km/t, og dermed ligge over det største drejningsmoment, som på din, sikkert ligger i nærheden af 6.500 o/m. Kommer du over, eller under, vil motorens effekt hurtigt falde til ca. det halve Fortvivlethock: . Hvis du, efter at have fjernet skiven, vedbliver med, at køre dine 47,7 km/t, vil du spare benzin, men hvis du istedet kører de 55 km/t, den kan køre, vil forbruget nok være det samme, som før, du fjernede skiven.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Hej
Hvis du vil have et godt optræk så køb en bedre variator f.eks. Naraku eller Malossi. Jeg ved godt det måske er mange penge, men tro mig de er givet godt ud, jeg har kun fortrudt at jeg ikke har købt den noget før. Et sæt Dr. Polley så kan det ikke blive bedre, tro mig "I have been there"
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#4
Her er en lille update på hvad jeg har gjort.

Jeg har ikke smidt penge efter en ny variator, måske det kommer med tiden.
Jeg har nøjes med, at arbejde med de stumper jeg havde...

Fjernede ringen, det fik den til at køre 57 km/t efter gps men var meget sløv i optrækket.
Satte 5.5g ruller i. Lige så sløv, samme tophastighed.

Nu har jeg ringen i igen og beholdt 5.5 grams ruller. Dette har givet et bedre træk både på lige vej og ved bakker/vind. Tophastigheden er gået en smule op.
Nu vil den gerne op på 49 km/t på ligevej og kommer sjældent under 46 km/t ved bakke/vind.

Så det opfylder mit mål og jeg vil nok køre med dette setup indtil vidre.
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#5
Mystisk :? Ringen har ingen indvirkning på accelerationen, kun topfarten
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Køb en avancerende CDI. Den giver også lidt. Koster ca 300kr og er lige til at skifte ud.

Jeg tror det man oplever med et bedere træk med ringen i er : at den med ring i over de 30km/t kører på omdrejningerne / HK istedet for drejningsmomentet. Ved at fjerne ringen skal den jo trække med momentet til ca 45 inden varioen er slået helt ud, hvor med ring i skal den kun trække på momentet til 30 km/t og kan tage omdrejninger derefter. Altså simpelhent bare en lavere gearing, det gør jo også at den har lidt bedere evne til at trække.
Svar
#7
kragen Skrev:Mystisk :? Ringen har ingen indvirkning på accelerationen, kun topfarten

Ja, men med ringen fjernet sker der vel også noget ved forholdet imellem motoromdrejninger og km/t
Kunne sikkert være, at jeg kunne have forsøgt med andre ruller uden ring og fået et godt resultat.

Men da målet ikke var flere km/t med udelukkende at fjerne det døde punkt som jeg oplevede i accelerationen virker det som en ok løsning for mig med lettere ruller og ringen intakt.
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#8
Ja self. Variatoren er jo en variabel gearing. Ved at fjerne ringen kan vi sige gearing går fra 0 til 100%. på "fortandhjulet" men med ringen i stopper den ved 70% så gearingen er altså 30% lavere. Det ville være det samme som på f.eks min kinroad at køre i 3 gear istedet for 4 gear, Nok kunne den rende hurtigere på flad vej i 4 gear men op af bakke der blev man nød til at bruge 3 gear for at bibeholde en nogle lunde fart.

Men hvis du vil have lidt mere fart og lidt mere moment så er det den avancerende CDI det næste skridt for at få lidt mere effekt, altså uden at skifte cylinderne. Måske du kan være heldig ved at skifte til en racer CDI kan få den anelse mere drejningsmoment der skal til holde farten op af bakke uden ringen monteret, og samtidig har nemmere ved at tage omdrejninger, Effektudfoldelsen/hestekræfterne bliver lidt mere aggresive ved omdrejninger så farten også bliver lidt højere på flad vej..

Drejningsmomentet ved X omdrejninger er kun vigtigt i det fart område hvor variatoren arbejder, når først variatoren er slået helt ud og knallerten tager omdrejninger så er det hestekræfterne der tager over og arbejder istedet.
Svar
#9
rd Skrev:Jeg er ikke ude efter at få mere fart på, men kun interesseret i forbedret optræk i forbindelse med bakker og lign.

PT går det tjept op til de 30-35 km og langsommere derefter.
Typiske ved lidt større eller lange bakker falder den til 40 - 44 km/t ved større bakker ned mod de 30 km/t

Hej
En bedre variator gi' netop en bedre optræk efter de 30-35 km/t !
Når du først har prøvet en bedre variator, gå du ikke tilbage til std. variator. Den bliver bedre til at køre op af bakker.

Min Giantco var godt nok en 30'er, men det var de samme problemer jeg stod over for.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: