Søg Garagen Hej Gæst! Register

Start efter henstand ?
#1
Min scooter har stået stille med benzin på de sidste tre måneder, kan jeg ødelægge noget ved at forsøge at starte den ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
sebster Skrev:Min scooter har stået stille med benzin på de sidste tre måneder, kan jeg ødelægge noget ved at forsøge at starte den ?

Nej Smil.

Vil nok bare være svært at starte den muligvis Grin.
Svar
#3
Nej, bare start den. Min har stået siden Oktober sidste år, og den startede fint nok i sidste uge (med en masse røg de første 500 meter) Grin
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
#4
Og jeg siger skift benzinen ud med noget friskt. Benzin står og fordamper stille og roligt og mister sin effekt (oktantallet) samtidigt.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#5
Og jeg siger: Brænd det af, min kører perfekt på det overvintrede benzin. :wink:

Men har også hørt det andet du skriver. (Men det har min scooter ikke) Griner
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
50cc4ever Skrev:Og jeg siger skift benzinen ud med noget friskt. Benzin står og fordamper stille og roligt og mister sin effekt (oktantallet) samtidigt.
Oktantallet har intet med benzinens "effekt", at gøre :wink: . Der sker heller ikke noget ved selve fordampningen af benzinen; det er iltningen, der kan skade den kemiske sammensætning af additiverne, og vand, der kan gøre benzin "gammel". Selve benzinen kan holde i årevis. Iltning og vand, kan dog skade benzinen i løbet af nogle måneder efter, den har forladt raffinaderiet, hvis tankanlæggene ikke er helt tætte og rene. Man kan altså sagtens risikere, at få "gammel" iltet benzin fra en benzintank. Hvis din benzin i tanken er blevet mørkere, og ligner og lugter, som morgenurin, skal den skiftes. Da iltningen og vand også danner "snask", bør man også tjekke/rense benzinfilter og karburator. Motoren kan sagtens køre på iltet benzin, men vandet og "snasket" kan gøre det vanskeligt, at starte motoren, og at få den til at gå ordentligt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Oktantallet har intet med benzinens "effekt", at gøre :wink: . Der sker heller ikke noget ved selve fordampningen af benzinen; det er iltningen, der kan skade den kemiske sammensætning af additiverne, og vand, der kan gøre benzin "gammel". Selve benzinen kan holde i årevis. Iltning og vand, kan dog skade benzinen i løbet af nogle måneder efter, den har forladt raffinaderiet, hvis tankanlæggene ikke er helt tætte og rene. Man kan altså sagtens risikere, at få "gammel" iltet benzin fra en benzintank. Hvis din benzin i tanken er blevet mørkere, og ligner og lugter, som morgenurin, skal den skiftes. Da iltningen og vand også danner "snask", bør man også tjekke/rense benzinfilter og karburator. Motoren kan sagtens køre på iltet benzin, men vandet og "snasket" kan gøre det vanskeligt, at starte motoren, og at få den til at gå ordentligt.


Kragen kommer som sædvanlig, med en go' forklaring Smil.


Så kan jeg konstaterer at jeg engang har fået gammelt benzin fra en Shelltank hernede, for kort efter påfyldning gik Big1 istå, og var ikke til at få liv i igen.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#8
50cc4ever Skrev:Kragen kommer som sædvanlig, med en go' forklaring Smil.


Så kan jeg konstaterer at jeg engang har fået gammelt benzin fra en Shelltank hernede, for kort efter påfyldning gik Big1 istå, og var ikke til at få liv i igen.
Det er sket for mig, mere end en gang Ked af det . Mærkeligt nok også hver gang fra Shell-tanke rundt omkring. Normalt, burde det kun kunne ske fra tankstationer med lille omsætning, men jeg har også prøvet det fra en tank, med en kæmpeomsætning. Senest, opdagede jeg allerede problemet, og lugten, da jeg tankede, og gjorde personalet opmærksom på det. Det rørte dem ovehovedet ikke, men på vejen ud, så jeg, at der holdt to tankbiler, der var i gang med, at fylde anlægget op. Jeg gik derfor hen til dem, og bad dem lugte til benzinen, og de kunne med det samme fortælle, at benzinen var "ødelagt", og årsagen var, at anlægget havde været kørt helt tørt på den ene tank, og næsten i bund på den anden pga. nogle leveringsproblemer. Jeg ringede herefter straks til Shell, og forelagde dem problemet, og personalets afvisning. Shell beklagede "uheldet", og tilbød en ny tankfuld benzin :roll: , og en tankfuld mere, som plaster på såret. Da jeg sagde, at det var billigt sluppet, med en 5-liter tank, endte det med, at tankstationen måtte give mig et kort til 50 liter benzin. Da jeg kun havde fået ca. en liter af det sure benzin i tanken, trak jeg knallerten ind på nabotanken (der ligger to forskellige firmaer på samme grund :? ), og fyldte de sidste 4 liter på der. Heldigvis, gav det ikke problemer med at starte og køre denne gang. Ved et tidligere tilfælde, var mit benzinfilter dog stoppet totalt, af noget rødt!?! snask 20 min. efter, jeg havde tanket, og den nægtede herefter selvfølgelig, at starte. Heldigvis, skete det i nærheden af ScooterCity, og de skiftede filteret med set samme, og maskinen startede op uden vrøvl. De kendte iøvrigt godt problemet med "dårlig" benzin, og sagde, at det desværre var ret almindeligt, at det gav problemer på knallerter, der kun havde plads til lidt benzin i tanken.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Det er sket for mig, mere end en gang Ked af det . Mærkeligt nok også hver gang fra Shell-tanke rundt omkring. Normalt, burde det kun kunne ske fra tankstationer med lille omsætning, men jeg har også prøvet det fra en tank, med en kæmpeomsætning. Senest, opdagede jeg allerede problemet, og lugten, da jeg tankede, og gjorde personalet opmærksom på det. Det rørte dem ovehovedet ikke, men på vejen ud, så jeg, at der holdt to tankbiler, der var i gang med, at fylde anlægget op. Jeg gik derfor hen til dem, og bad dem lugte til benzinen, og de kunne med det samme fortælle, at benzinen var "ødelagt", og årsagen var, at anlægget havde været kørt helt tørt på den ene tank, og næsten i bund på den anden pga. nogle leveringsproblemer. Jeg ringede herefter straks til Shell, og forelagde dem problemet, og personalets afvisning. Shell beklagede "uheldet", og tilbød en ny tankfuld benzin :roll: , og en tankfuld mere, som plaster på såret. Da jeg sagde, at det var billigt sluppet, med en 5-liter tank, endte det med, at tankstationen måtte give mig et kort til 50 liter benzin. Da jeg kun havde fået ca. en liter af det sure benzin i tanken, trak jeg knallerten ind på nabotanken (der ligger to forskellige firmaer på samme grund :? ), og fyldte de sidste 4 liter på der. Heldigvis, gav det ikke problemer med at starte og køre denne gang. Ved et tidligere tilfælde, var mit benzinfilter dog stoppet totalt, af noget rødt!?! snask 20 min. efter, jeg havde tanket, og den nægtede herefter selvfølgelig, at starte. Heldigvis, skete det i nærheden af ScooterCity, og de skiftede filteret med set samme, og maskinen startede op uden vrøvl. De kendte iøvrigt godt problemet med "dårlig" benzin, og sagde, at det desværre var ret almindeligt, at det gav problemer på knallerter, der kun havde plads til lidt benzin i tanken.

Jeg bruger ikke benzin fra Shell mere af indlysene årsager. Jeg har de sidste par år tanket benzin fra en XY tank hernede, og aldrig oplevet problemer her.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
50cc4ever Skrev:Jeg bruger ikke benzin fra Shell mere af indlysene årsager. Jeg har de sidste par år tanket benzin fra en XY tank hernede, og aldrig oplevet problemer her.

Jeg tanker heller ikke hos Shell, men det er af en helt anden årsag. Den dag, de finder ud af, at vi lever i en moderne verden, og tilbyder kortbetaling ved standerne, vil jeg genoverveje sagen.
Svar
#11
Tak for svar og lange forklaringer :-) Fik startet dyret og den gik fint i motoren. Desværre er det som om forhjulet er blokeret og bremsegrebet virker løst. Hvad kan der være galt ...noget med bremsevæsken ?
Svar
#12
Teddy Skrev:Jeg tanker heller ikke hos Shell, men det er af en helt anden årsag. Den dag, de finder ud af, at vi lever i en moderne verden, og tilbyder kortbetaling ved standerne, vil jeg genoverveje sagen.

Brug kontanter som jeg gør. Det kommer du længst med Griner.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar


Forum spring: