Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gearolie skift til Peugeot Speedfight 2
#1
Skal have skiftet gearolie på min speedfight 2. Har fundet skruen hvor man fylder olie i, men kan ikke finde den skrue man tømmer den med?, hjælp?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det burde gerne stå i manualen, hvis du har den?.

Anyways, skruen du tømmer den på burde være omkring den (under) , det er den ihvertfald på de fleste scootere.
Svar
#3
Har før prøvet det på en pgo hot 50, og det var meget nemt, men på speedfighten kan jeg ikke finde den. Har manualen, og har kigget, men står ikke!
Svar
#4
Hvorfor skifte gearolie??

Lad den da køre med det den har på nu.... Nok derfor du ikke kan finde en skrue du kan tømme den for gearolie....

Det sker der intet ved..! jo, hvis du ikke har en gear-olieprop på, og der kommer vand og lort derned, men det ville heller ikke være det smarteste at gøre... Grin

Lad den køre.... Smil
Svar
#5
Jeg tror ikke at der står på servicehæftet, at gearolien skal skiftes for sjovt, for det må da have betydning, og det har det også, da det hjælper med at smøre gearingen!! :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ja, selvfølgelig..!

Men det smørrer sku da lige så godt nu, som nyt... Hvad skulle være anderledes??
Svar
#7
henrikoo1993 Skrev:Ja, selvfølgelig..!

Men det smørrer sku da lige så godt nu, som nyt... Hvad skulle være anderledes??

Det er det samme som når folk ligepludselig vil skifte bremsevæske på deres scootere!

Det er overhovedet ikke nødvendigt... Det er det hvis det er bil man snakker om, men ikke scooter...... Grunden til at man skifter bremsevæske i en bil, er fordi bremsevæsken har en betemt kogepunkt (forskelligt for hvilken DOT - tal man bruger) og som så efterhånden indeholder noget som hedder kondensvand.. Og det vil svare til at bremsevæske bliver blandet sammen med vand, og derved vil kogepunktet bliver lavere, og en bil som bremser, vil nemt kunne komme op på de 100 grader ved bremserne (nok ikke så tit, men det kan de) og 100 grader er jo kogepunktet, og det betyder så at vandet koger, og derved fordamper og bliver så til luft. Men luften kan ikke komprimeres, så det vil sige at bremsepedalen vil bare falde i bund, og man vil opnå det at man ikke kan bremse (kun med håndbremsen, hvis man ikke går i panik)

Men det jeg vil frem til er at en scooter ALDRIG vil kunne nå 100 grader ved bremsene..! jo sikkert, men så er det også noget man gør med vilje....

undskyld jeg lige skrev det, men det er bare hvis du ligepludselig har eller får planer om at du vil skifte bremsevæske.... Smil

Syntes ikke du skal gøre det..... Smil
Svar
#8
henrikoo1993 Skrev:Det er det samme som når folk ligepludselig vil skifte bremsevæske på deres scootere!

Det er overhovedet ikke nødvendigt... Det er det hvis det er bil man snakker om, men ikke scooter...... Grunden til at man skifter bremsevæske i en bil, er fordi bremsevæsken har en betemt kogepunkt (forskelligt for hvilken DOT - tal man bruger) og som så efterhånden indeholder noget som hedder kondensvand.. Og det vil svare til at bremsevæske bliver blandet sammen med vand, og derved vil kogepunktet bliver lavere, og en bil som bremser, vil nemt kunne komme op på de 100 grader ved bremserne (nok ikke så tit, men det kan de) og 100 grader er jo kogepunktet, og det betyder så at vandet koger, og derved fordamper og bliver så til luft. Men luften kan ikke komprimeres, så det vil sige at bremsepedalen vil bare falde i bund, og man vil opnå det at man ikke kan bremse (kun med håndbremsen, hvis man ikke går i panik)

Men det jeg vil frem til er at en scooter ALDRIG vil kunne nå 100 grader ved bremsene..! jo sikkert, men så er det også noget man gør med vilje....

undskyld jeg lige skrev det, men det er bare hvis du ligepludselig har eller får planer om at du vil skifte bremsevæske.... Smil

Syntes ikke du skal gøre det..... Smil
"Men luften kan ikke komprimeres..." Fortvivlethock: . Det er vist en ommer. Det er væske, der ikke kan komprimeres - det går helt fint med luft :wink: .

Bremsesystemet på en knallert, er ikke et lukket system, og bremsevæsken kommer derfor i forbindelse med atmosfærisk luft, hvilket også indebærer, at der kommer fugt i væsken. Fugt/vand ændrer ganske rigtigt kogepunktet, og en knallertbremse kan sagtens blive 100 grader (vands kogepunkt er dog noget højere, end 100 grader, når vand er under tryk, men under de 230 grader for en DOT4 :wink: ), men fugten "degenererer" også bremsevæsken, selvom den glykolbaserede bremsevæske vi bruger til knallerter, er hydroskopisk, og derfor kan tåle en del fugt, uden at miste hele "bremseevnen", så har den dog ikke mere de egenskaber, den skal have. Herudover, vil vandet få dele i systemet til at korridere, og bremsvæskens smøreevne vil forsvinde. Når fugten i systemet kondenserer (bliver til vand) ved opvarmning og afkøling, vil det lægge sig i hele systemet, og vil, når det bliver opvarmet, kunne få bremsecylinderen i kaliberen til at blive presset lidt ud, så belægningerne "hænger" på skiven, hvilket igen medfører øget opvarmning, og en forværring af problemet. Så bremsevæsken i knallerter skal skiftes. Man skal nok ikke køre mere end et par sæsoner, med samme væske. Har den ændret farve, og blevet lidt mat, bør den skiftes med hel frisk væske, og ikke med evt. rester fra tidligere år, der ikke har været opbevaret helt lufttæt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
henrikoo1993 Skrev:Hvorfor skifte gearolie??

Lad den da køre med det den har på nu.... Nok derfor du ikke kan finde en skrue du kan tømme den for gearolie....

Det sker der intet ved..! jo, hvis du ikke har en gear-olieprop på, og der kommer vand og lort derned, men det ville heller ikke være det smarteste at gøre... Grin

Lad den køre.... Smil
Man skal skifte olie i gearkassen, hvis olien bliver udsat for atmosfærisk luft, eller, hvis der ellers er urenheder i olien, som f.eks. grater, hvis den er helt ny. Ellers, er der ganske rigtigt ingen grund til, at udskifte olien. Olien, ligesom benzinen, bliver ikke "gammel", men additiverne kan gå "kemisk amok", når de "blandes" med luft og vand. Flere og flere biler, har da også fået et forseglet sytem i gearkassen, så olien har "livstidsholdbarhed". Man kan så diskutere, hvad "livstid" er for en bil. For olien holder selvfølgelig ikke evigt. Så vidt jeg hisker, definerer VW "livstid", som noget i retning af 200.000 km.

Så har vi franskmændene, hvor den ene hånd ikke altid ved, hvad den anden laver :? . På nogle Peugeoter, er der ganske normale på- og aftapningshuller til gearolie, der sidder, hvor sådanne nu engang normalt sidder. På andre, er aftapninghullet gemt væk bag svingarmen, og på atter andre, er der slet ikke noget aftapningshul, men kun et påfyldningshul, til efterfyldning. Selv på nogle af de sidst nævnte modeller, altså uden aftapningshul, foreskriver manualen, at olien skal udskiftes Fortvivlethock: . Intervallerne varierer fra 5.000 km til 20.000 km, og endda til aldrig i modellens "livstid" :roll: . Jeg har lige tjekket med nogle tyske hjemmesider, hvor forvirringen om det manglende aftapningshul på SF2, og kravet om olieskift også giver grå hår. Svarene fra Peugeot, er ligeså forvirrende. Et svar er, at olien ikke skal skiftes, når der ikke er et aftapningshul - men serviceforeskrifterne i servicehæftet skal følges - også vedrørende gearolieskift, hvis det står der Fortvivlethock: Ond . Manglende tjekmærke ved gearolieskift i servicehæftet, hvis det står der, vil blive betragtet som misvedligeholdelse. Det skal i så fald foregå på den måde, at man enten graver sig ind til dækslet til gearet, og skruer de 6-8 bolte ud, og lader olien rende ud, eller, at man skruer påfyldningsskruen af, tager bagbremsen, og får en til at hjælpe med, at hive forenden af knallerten op, så maskinen står næsten lodret, og lader olien rende ud af påfyldningshullet. Som sagt, galemathias, hvor den ene hånd ikke ved, hvad den anden har lavet Fortvivletlap: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:"Men luften kan ikke komprimeres..." Fortvivlethock: . Det er vist en ommer. Det er væske, der ikke kan komprimeres - det går helt fint med luft :wink: .

Bremsesystemet på en knallert, er ikke et lukket system, og bremsevæsken kommer derfor i forbindelse med atmosfærisk luft, hvilket også indebærer, at der kommer fugt i væsken. Fugt/vand ændrer ganske rigtigt kogepunktet, og en knallertbremse kan sagtens blive 100 grader (vands kogepunkt er dog noget højere, end 100 grader, når vand er under tryk, men under de 230 grader for en DOT4 :wink: ), men fugten "degenererer" også bremsevæsken, selvom den glykolbaserede bremsevæske vi bruger til knallerter, er hydroskopisk, og derfor kan tåle en del fugt, uden at miste hele "bremseevnen", så har den dog ikke mere de egenskaber, den skal have. Herudover, vil vandet få dele i systemet til at korridere, og bremsvæskens smøreevne vil forsvinde. Når fugten i systemet kondenserer (bliver til vand) ved opvarmning og afkøling, vil det lægge sig i hele systemet, og vil, når det bliver opvarmet, kunne få bremsecylinderen i kaliberen til at blive presset lidt ud, så belægningerne "hænger" på skiven, hvilket igen medfører øget opvarmning, og en forværring af problemet. Så bremsevæsken i knallerter skal skiftes. Man skal nok ikke køre mere end et par sæsoner, med samme væske. Har den ændret farve, og blevet lidt mat, bør den skiftes med hel frisk væske, og ikke med evt. rester fra tidligere år, der ikke har været opbevaret helt lufttæt.

Der vil jeg så sige det næsten helt modsatte...! Smil

ET BREMSESYSTEM ER 100% LUKKET!!!! Du kan komme her over til jylland og skrive på min røv at bremsesystemet er åbent, og så vil jeg tage et bad og skrive at den er lukket!!! Hvordan pokker vil det system virke hvis den er åbent!!! Har læst det du har skrevet 10 gange, og hvis man gør det og tænker sig om, vil man adrig kunne få (din bremsesystem) til at virke, i hvert fald ikke med normal bremsevæske!!!
Det du skriver med at vand og sådan noget har frit adgang til selve systemet, altså det vil jeg da ikke håbe, og tvivler sku også stærkt på at der ville være nogen bremsevæske som ville kunne holde til alt det vand + kondensvandet som (tåpisk) opstår i bremsevæsken, og så skulle kogepunktet ligge på de 100 - 150 grader, i stedet for 230 grader f. eks.....

Det der sker når man trykker ind på bremsegrebet er at man presser en stempel ind i noget som hedder en hovedcylinder (hvilket er fuldstændig lukket) så sker der det som hedder hydraulisk tryk, som går ud til kaliberen (via en slange, som også er lukket (tæt) + at kaliberen også er tæt/lukket!) og så bliver trykket til mekanisk tryk (bremseklodserne presser ind mod skiven, og derved bremser scooteren)...!

Det der sker inde i hovedcylinderen/væskebeholderen, er i toppen af væskebeholderen sidder der noget som hedder en membran, og via den membran kan man trykke ind på bremsegrebet uden at låget til bremsevæskebeholderen skal være af... (membranen virker også som en pakning..Smil) men hvis du til gengæld tager den membran ud, vil det ikke gøre nogen forskel, kun at støv, skidt og vand kan trænge ind, men bremse evnen vil blive den samme, som hvis du havde membranen på..! Bremsevæsken har fri adgang ned til hovedcylinderen (bygget sammen) og derved kan en stempel (som jeg snakkede om før) presse bremsevæsken ned til kaliberen...... osv.. osv...

Hovedcylinderen og bremsevæskebeholderen skal være lukket/tæt, for ellers vil der ikke blive pres/tryk nok ned til kaliberen, eller for dens sags skyld intet tryk ned til kaliberen....

Slangen skal også være tæt,...

Kaliberen skal også være tæt...!

For mig er det 100 % sådan bremse systemet fungere på en scooter! Hvad er det for noget du skriver med at den ikke er lukket..?? Forklar mig hvor du påstår den er åbent??

Og som sagt, så sagde jeg at jeg TROR at bremserne på ens scooter ikke bliver varmere end 100 grader, kun vis man selv gør det, eller vil have det..! Men tvivler stadig......
Svar
#11
kragen Skrev:Man skal skifte olie i gearkassen, hvis olien bliver udsat for atmosfærisk luft, eller, hvis der ellers er urenheder i olien, som f.eks. grater, hvis den er helt ny. Ellers, er der ganske rigtigt ingen grund til, at udskifte olien. Olien, ligesom benzinen, bliver ikke "gammel", men additiverne kan gå "kemisk amok", når de "blandes" med luft og vand. Flere og flere biler, har da også fået et forseglet sytem i gearkassen, så olien har "livstidsholdbarhed". Man kan så diskutere, hvad "livstid" er for en bil. For olien holder selvfølgelig ikke evigt. Så vidt jeg hisker, definerer VW "livstid", som noget i retning af 200.000 km.

Så har vi franskmændene, hvor den ene hånd ikke altid ved, hvad den anden laver :? . På nogle Peugeoter, er der ganske normale på- og aftapningshuller til gearolie, der sidder, hvor sådanne nu engang normalt sidder. På andre, er aftapninghullet gemt væk bag svingarmen, og på atter andre, er der slet ikke noget aftapningshul, men kun et påfyldningshul, til efterfyldning. Selv på nogle af de sidst nævnte modeller, altså uden aftapningshul, foreskriver manualen, at olien skal udskiftes Fortvivlethock: . Intervallerne varierer fra 5.000 km til 20.000 km, og endda til aldrig i modellens "livstid" :roll: . Jeg har lige tjekket med nogle tyske hjemmesider, hvor forvirringen om det manglende aftapningshul på SF2, og kravet om olieskift også giver grå hår. Svarene fra Peugeot, er ligeså forvirrende. Et svar er, at olien ikke skal skiftes, når der ikke er et aftapningshul - men serviceforeskrifterne i servicehæftet skal følges - også vedrørende gearolieskift, hvis det står der Fortvivlethock: Ond . Manglende tjekmærke ved gearolieskift i servicehæftet, hvis det står der, vil blive betragtet som misvedligeholdelse. Det skal i så fald foregå på den måde, at man enten graver sig ind til dækslet til gearet, og skruer de 6-8 bolte ud, og lader olien rende ud, eller, at man skruer påfyldningsskruen af, tager bagbremsen, og får en til at hjælpe med, at hive forenden af knallerten op, så maskinen står næsten lodret, og lader olien rende ud af påfyldningshullet. Som sagt, galemathias, hvor den ene hånd ikke ved, hvad den anden har lavet Fortvivletlap: .

Alt det der er jo næsten som jeg skrev.... Grin NÆSTEN... Måske mere i dybten... Grin

Men hvorfor når det også er HELT LUKKET inde ved gearene,?? Hvad skal kunne trænge ind?? Hvad kan trænge ind?? INTET!! Smil
Svar
#12
henrikoo1993 Skrev:Alt det der er jo næsten som jeg skrev.... Grin NÆSTEN... Måske mere i dybten... Grin

Men hvorfor når det også er HELT LUKKET inde ved gearene,?? Hvad skal kunne trænge ind?? Hvad kan trænge ind?? INTET!! Smil
Problemet er jo, at der ikke er hermetisk lukket ind til olien, hvilket de jo har erkendt, ved at anbringe en påfyldningsåbning, hvor der iøvrigt også kan komme luft ind :wink: . Skulle olien aldrig skiftes, eller påfyldes, burde påfyldningshullet være forseglet. Man kan ikke på den ene side påstå, at systemet er helt tæt, og samtidigt sige, at man skal fylde olie på, når oliemængden er er faldet. Hvor forsvinder den olie hen? Og hvorfor samtidigt i nogle servicehæfter insistere på, at olieskift skal overholdes? De er skøre, de franskmænd!
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: