Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skift af gearolie på Sprint
#1
Hejsa


[Image: 3190.jpg]
[Image: 3191.jpg]

Er den blå ikke til få olien ud?
Er den røde ikke til at fylde olie på?

Skal man ikke bare fylde på indtil olien løber ud?

Hvorfor er der ikke en guide til at skifte gearolie? (Hvis der er en så kan jeg ikke finde den)
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Skruerne ser rigtige ud, men det opdager du hurtigt Griner . Kommer der olie ud af den nederste, så har du ramt rigtigt.

Jeg har tidligere sagt, at man bare kan fylde på, men jeg må trække det kategoriske svar i mig igen :oops: . Ifølge Kymco, må man nemlig ikke fylde mere end 110 ml i. Der står nemlig, at på Kymcoer, må der, modsat af, hvad der gælder flere andre GY6'ere ikke fyldes op til kanten. Jeg kan dog ikke se, hvorfor Kymcos GY6'ere skulle være meget anderledes, end alle de andre GY6-kopier, så jeg vil herefter råde folk til, kun at hælde den angivne mængde på. På Kymco er der oså angivet 120ml, men det gælder kun, hvis gearet har været skilt ad. Ved olieskift, er mængden 110 ml. Det samme gælder ved skift af motorolie, hvor der angivet 0,8 l, men ved olieskift, skal der kun hældes 0,7 l på. Motorolien må aldrig komme over maks. (det skraverede) på oliepinden. Og husk, at oliepinden ikke skal skrues i bund, når man måler - den skal bare stikkes ned, til gevindet på pinden rammer studsen :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Hvis du ser på billederne så står der "oil 0,12l"

Men jeg vil prøve at tag øverst først, så kan jeg forhåbentlig se om der er fyldt helt op.

Hvad sker der hvis der kommer for meget eller for lidt på?
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#4
Hvis du kommer for meget på er der chance for den flår gearet i stykker, det er set især på 2takt maskiner.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
mtk Skrev:Hvis du ser på billederne så står der "oil 0,12l"

Men jeg vil prøve at tag øverst først, så kan jeg forhåbentlig se om der er fyldt helt op.

Hvad sker der hvis der kommer for meget eller for lidt på?
Det står der også på min, men det gælder kun, første gang der bliver hældt olie på, eller efter en adskillelse. Ved almindeligt olieskift, vil der altid være lidt tilbage inde i gearhuset, ligesom der altid vil være lidt tilbage i bundkarret i motoren - derfor 0,11l i gearet og 0,7 l i motoren. Kommer der for megen olie i gearet, vil trykket kunne ødelægge pakningerne. For megen olie i motoren, vil ligeledes kunne ødelægge pakninger, og endnu værre, blive presset op i cylinderen og kokse ventilerne til, så topstykke, stempel og krumtap tager skade. Er der bare lidt for megen olie i bundkarret, vil motoreffekten dale kraftigt. For lidt olie begge steder, vil kunne forårsage, at skidtet brænder sammen. Det ser desværre ikke ud til, at der er et "kighul" til gearolien på din model, så man kan se oliestanden, så du må bare køre den varm, og åbne for begge skruer. Du kan evt lige starte den op et meget kort øjeblik, mens skruerne er væk, så du får den sidste olie hurtigere ud. Samme trick, kan anvendes ved motorolieskift :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej
Jeg har et billed i min profil hvor man kan se hvor.
Billed
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#7
Flemmingo Skrev:Hej
Jeg har et billed i min profil hvor man kan se hvor.
Billed

Er det PÅfyldningshullet du viser på det billede ?
Min "skramler" lidt derindefra, og jeg har haft sprunget 3000km-servicen over :oops:
:::
Svar
#8
Hej
Ja det er på fyldningshullet, aftapningshullet sidder nedenunder, på undersiden og kan ikke se på billed.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#9
Kunne det tænkes at der kunne lave en kort gennemgang af processen på PGO motoren?
Vil gerne kunne skifte det selv, for så kan jeg selv lave alt service selv fremover Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kedde2005 Skrev:Kunne det tænkes at der kunne lave en kort gennemgang af processen på PGO motoren?
Vil gerne kunne skifte det selv, for så kan jeg selv lave alt service selv fremover Smil
Olieskift burde ikke kræve den store gennemgang, da processen er lige ud af landevejen. Find aftapningsskruen og påfyldningsskruen. Skru dem ud, og lad olien løbe ud. Skru aftapningsskruen i, og fyld den rigtige olie og mængde i, normalt 110 ml,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3728...1388060388
og skrue påfyldningsskruen i. Færdigt arbejde :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Når jeg presser gearolie flasken ind i påfyldnings hullet, så kommer der en masse ud af hullet selvom jeg har tappet alt det gamle, som om det vandrette hul ikke vil tage imod ret meget olie så det er svært at vide hvor meget der egentlig kommer ind og hvor meget der falder ved siden af.

Nogen der kan hjælpe?? hvorfor det kommer ud af påfyldnings hullet selvom gear skulle være helt tom?
VGA Digita 2013 30 km/t
Svar
#12
Lige en ting mere, når skruen der er markeret med blå skrues ud sker der ikke en pind, så hvad er grunden til at den skal skrues ud på en giantco sprint??
VGA Digita 2013 30 km/t
Svar


Forum spring: