Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mangler min knallert begrænsningen/er..?
#1
Hejsa...

Har erhvervet mig en rigtig fin lille Skyteam Monkey her for en månedstid siden, og har idag haft den ude og rulle for første gang.

Det er en 25'er og 4 takter.

Rullede små 15 km og den kørte bare super fint efter den lige blev varmet op. MEN: Den spurtede afsted med 55 km/t iht. speedometer, og det er jo mere end det dobbelte af hvad den må. Det var endda op af bakke.
Jeg har intet gjort ved den og skal heller ikke have det gjort, da min kæreste skal bruge den til og fra arbejde og vi ikke er interesseret i at skulle snakke med panserne. Specielt ikke da vi i vores kvarter jævnt tit har politiet på besøg.

Men hvordan dælen kan det være den kan køre så stærkt når den er helt standard. De sagde ved forhandleren at den nok kunne ramme lige under 40 km/t når det gik aller bedst nedad og med medvind.
Og så vidt jeg har kunne læse mig frem til vil det ikke give en bøde at den ved en test på rullefelt kan køre mere end de 25 km/t så længe det ikke er over 40 km/t.

Er der nogen der ved om der evt. kan være noget galt med begrænseningerne på den..?
Og er det rigtigt det jeg har læst mig frem til ang. bøder.

PFT.

Venlig Hilsen
Karsten
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hvad var det målt efter? Speedometer? Så er der altid en misvisning på 10 - 20 km i timen.

Men synes godt nok det er en lidt ekstrem misvisning.
Svar
#3
Sabbador Skrev:Hvad var det målt efter? Speedometer? Så er der altid en misvisning på 10 - 20 km i timen.

Men synes godt nok det er en lidt ekstrem misvisning.

20 km/t i misvisning er vist i overkanten...

Men det kunne lyde som om der mangler en skive eller skiven er for lille i varioen.
Hygge hejsa.
Svar
#4
Bundniveau Skrev:Hejsa...

Har erhvervet mig en rigtig fin lille Skyteam Monkey her for en månedstid siden, og har idag haft den ude og rulle for første gang.

Det er en 25'er og 4 takter.

Rullede små 15 km og den kørte bare super fint efter den lige blev varmet op. MEN: Den spurtede afsted med 55 km/t iht. speedometer, og det er jo mere end det dobbelte af hvad den må. Det var endda op af bakke.
Jeg har intet gjort ved den og skal heller ikke have det gjort, da min kæreste skal bruge den til og fra arbejde og vi ikke er interesseret i at skulle snakke med panserne. Specielt ikke da vi i vores kvarter jævnt tit har politiet på besøg.

Men hvordan dælen kan det være den kan køre så stærkt når den er helt standard. De sagde ved forhandleren at den nok kunne ramme lige under 40 km/t når det gik aller bedst nedad og med medvind.
Og så vidt jeg har kunne læse mig frem til vil det ikke give en bøde at den ved en test på rullefelt kan køre mere end de 25 km/t så længe det ikke er over 40 km/t.

Er der nogen der ved om der evt. kan være noget galt med begrænseningerne på den..?
Og er det rigtigt det jeg har læst mig frem til ang. bøder.

PFT.

Venlig Hilsen
Karsten

For at udelukke en vanvittig speedometerfejlvisning, må du tjekke hastigheden med en gps. Skulle det vise sig, at forhandlerens ord holder stik, med maks. 40 "rigtige" km/t, endda ned ad bakke og i medvind, så burde du have dit nogenlunde på det tørre, når det gælder knallertens lovlighed.

Når det gælder bøder, så er der i loven ikke noget, at rafle om. Kører du over 30 km/t, ellere mere, end der er angivet ved skiltning, er du hjemfalden til en fartbøde. Der skal være speedometer på en knallert, og om det viser rigtigt, eller forkert, er dit problem.

Ved en fartmåling med radar, fratrækkes der dog altid 3 km/t, fra det målte resultat, hvilket gør 33 km/t "lovligt".

Når det gælder selve knallertens lovlighed - den skal være konstrueret således, at den maksimalt kan køre 30 km/t - så er det lidt mere speget. Her tolereres en overskridelse på op til 20% på lige vej. Altså 36 km/t. Ved en radarmåling, bliver den målte hastighed altså kritisk ved 36+3=39 km/t. Bliver du målt til under 40 km/t, vil det derfor normalt ikke give anledning til nærmere undersøgelse af selve knallerten, men der kan blive tale om en fartbøde. Er knallerten kun typegodkendt til 25 km/t., og ikke 30 km/t, bliver regnestykket lidt anderledes. Så er det 25+20%=30 km/t plus de 3 km/t timen for "fejlvisning" på radaren, altså 33 km/t, der er den kritiske målte hastighed.

Bliver knallerten testet til, at kunne køre mere end 43 km/t på et rullefelt, betragtes det som en "begrundet mistanke" om, at der er foretaget ulovlige indgreb på knallerten, og den kan derfor tages direkte med til nærmere undersøgelse på politiets værksted, uden yderligere undersøgelser på stedet. Der er i loven (endnu) ikke taget hensyn til 25'erne, når det gælder den kritiske grænse på rullefelt. Den er 43 km/t, uanset, om det er en 25'er, eller en 30'er.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Hmmm...

Jeg må vist ud en tur med GPS'en og måle efter for en sikkerhedsskyld.

Da den en indregistreret som en 25'er, så er det jo hele 22 km/t den kører for meget hvis speedometeret altså passer.

Og så måske et dumt spg..: Hvis man nu kun kører de der 25 km/t på den og bliver målt af panserne. Kan de så kræve den testet på et rullefelt selvom man ikke har kørt for stærkt..?
Og hvad sker der egentlig hvis de tester den til lad os sige 40 km/t, hvilket jo er for hurtigt, men samtidig kan se der ikke er pillet ved den.


MVH
Karsten
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Bundniveau Skrev:Hmmm...

Jeg må vist ud en tur med GPS'en og måle efter for en sikkerhedsskyld.

Da den en indregistreret som en 25'er, så er det jo hele 22 km/t den kører for meget hvis speedometeret altså passer.

Og så måske et dumt spg..: Hvis man nu kun kører de der 25 km/t på den og bliver målt af panserne. Kan de så kræve den testet på et rullefelt selvom man ikke har kørt for stærkt..?
Og hvad sker der egentlig hvis de tester den til lad os sige 40 km/t, hvilket jo er for hurtigt, men samtidig kan se der ikke er pillet ved den.


MVH
Karsten
En knallert skal ikke indregistreres - den skal kun registreres. Det er kun motorkøretøjer, der skal indregistreres :wink:

Da 25'erne endnu ikke har afløst 30'erne, er din knallert registreret, som en lille knallert, der maksimalt må kunne køre 30 km/t. Den kan derimod godt være typegodkendt med en maksimal tilladt fart på 25 km/t. Det sker, når forhandlere/importører ikke vil ofre penge på en dansk typegodkendelse, og derfor får den typegodkendt i Danmark med en godkendelse fra et andet EU-land, hvor lille knallert kun må køre 25 km/t. I teorien, må du derfor højst køre 25 km/t på den, men i praksis, er det nok de færreste betjente, der hænger sig i den petitesse. Sålænge, den ikke kører over 39 km/t, vil du slippe for yderligere tiltale.

Politiet kan til hver en tid forlange, at den bliver kørt op på et rullefelt - uanset, om du har kørt for stærkt, eller ej. Kører den under 43 km/t på rullefeltet, vil den ikke blive taget med til nærmere undersøgelse, medmindre, der er åbenbare ulovligheder på den, som f.eks. ulovlig lydpotte.

Tager de den ind til undersøgelse, efter, den har kørt 43 km/t på rullefeltet, og det viser sig, at der ikke er tegn på, at du har foretaget ulovlige indgreb, vil du selvsagt ikke blive tiltalt for, at have foretaget noget sådant, men politiet vil forlange, at knallerten bliver lovliggjort, før de ophæver et evt. køreforbud.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
1000 tak for svar Kragen... Smil ...

Lige et spg. til det med registreringen. Kan jeg på den se noget om det med de 25 km/t du skriver med typegodkendelsen.
Sidder nemlig med min i hånden nu, men kan ikke finde noget sted derpå der står noteret noget om 25 km/t.
Det eneste jeg kan se er at den står som en lille knallert.

PFT.

MVH
Karsten
Svar
#8
Bundniveau Skrev:1000 tak for svar Kragen... Smil ...

Lige et spg. til det med registreringen. Kan jeg på den se noget om det med de 25 km/t du skriver med typegodkendelsen.
Sidder nemlig med min i hånden nu, men kan ikke finde noget sted derpå der står noteret noget om 25 km/t.
Det eneste jeg kan se er at den står som en lille knallert.

PFT.

MVH
Karsten
Typegodkendelser kan du finde hos Færdselsstyrelsen :wink: ,
http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Type...delse.aspx

Så vidt jeg kan se, består begrænsningen i en bøsning i indsugningsrøret.

Hvis det er en ST50-3 09, er det en 25'er, og den er begrænset både i indsugning og udstødning.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Puha....

Nu bliver jeg squ forvirret.

Min er registreret med typeanmeldelsesnummer: E15588-01 , der godt nok står med en max fart til 25 km/t.

Men når jeg søger derinde på min model finder jeg denne frem: E14029 , og i denne står max fart til 42 km/t. hvilket jeg syntes passer noget bedre med den fart den skyder.

Jeg må nok erkende min viden på dette knallert område er noget nær lig med 0...hehe.
Men jeg må vel gå ud fra min registrering er korrekt....men kan bare ikke forstå hvordan der kan være to registreringer på samme model, men med forskellig max fart noteret og begge som lille knallert.

Uanset hvad, så fortsætter jeg med at køre på den....for det kan jeg da finde ud af.. Griner ..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Bundniveau Skrev:Puha....

Nu bliver jeg squ forvirret.

Min er registreret med typeanmeldelsesnummer: E15588-01 , der godt nok står med en max fart til 25 km/t.

Men når jeg søger derinde på min model finder jeg denne frem: E14029 , og i denne står max fart til 42 km/t. hvilket jeg syntes passer noget bedre med den fart den skyder.

Jeg må nok erkende min viden på dette knallert område er noget nær lig med 0...hehe.
Men jeg må vel gå ud fra min registrering er korrekt....men kan bare ikke forstå hvordan der kan være to registreringer på samme model, men med forskellig max fart noteret og begge som lille knallert.

Uanset hvad, så fortsætter jeg med at køre på den....for det kan jeg da finde ud af.. Griner ..
Typegodkendelsesnummer E15588-01, er da heldigvis til at finde. Den er på en Monkey og en Gorilla (Sky Team 139FMA-2). Begrænsningerne er igen en bøsning i indsugningen, og stopskrue i karburatoren:
Tegn 6 & 7 i stelnummeret er 2 & 5 og angiver den maksimale hastighed = 25 km/t
*) Indsugningsrøret en flange er med en bøsning med reduceret lysning på ø18,5 og indbygget begrænsningbøsning i karburatorens
topdæksel, der begrænser gasstemplets løftehøjde.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Så fik jeg den endelig testet med GPS'en...!!!

Og den siger ikke mindre end 64,1 km/t som max hastighed på min lille tur på 10 km. Så der er da vist et eller andet der ikke helt er indstillet som det skal være nu det er en 25'er.

Den rendte speedometeret helt ud denne gang, og det går til 80 km/t, så der er da en misvisning på 15 km/t.

Men jeg kan vel ikke rigtig gøre andet end at få værkstedet til at kigge på den.

MVH
Karsten
Svar


Forum spring: