Søg Garagen Hej Gæst! Register

Aprilia Sportcity og hastighed...
#1
Hej alle I scooter kyndige mennesker.

Jeg skal i forbindelse med nyt arbejde til at pendle 40 km om dagen. Valget har stået mellem bil nr 2 eller en fin ny scooter 45 - valget er faldet på det forsikrings billige køretøj...

Jeg er brændt lidt varm på nævnte Aprilia Sportcity i en 4 takts udgave...

Men men, alle steder jeg kan finde information om den skriver om maks hastighed på de lovlige 45 km/t. Hånden på hjertet så måtte det godt gå lidt stærkere ude på landevejene. Kan man på en billig måde hæve den topfart til måske bare 60 km/t???

Det eneste jeg måske kan finde frem til er noget med nogle andre ruller og anden gearing - eller er jeg fejl på den?

På forhånd tak

Mvh
Kim
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hi Kim Smil .

Jammen det er jo ren 'fy fy skrift' der kommer ud af dit tastatur. Så jeg vil foreslå denne her istedet, den er næsten magen til og så er der lidt mere fut i den:

http://www.motorcycle.com/specs/aprilia/...y/125.html

Jan Smil .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#3
Du tager ikke fejl Kim. Sportcity'en er - som næsten alle scootere - begrænset i gearingen. Der er indsat en blokering som er nem at fjerne hvorefter den kører lidt hurtigere, får et lavere benzinforbrug og holder længere eftersom omdrejningstallet reduceres. Du kan ofte overtale forhandleren til at gøre det, hvis du spørger lidt diskret og med finesse.

Derudover er den også elektronisk omdrejningsbegrænset via tændingen. Dette gælder for mange firtaktere og du vil sikkert høre nogle sige at "det er for at skåne motoren". Men det passer ikke - en utunet 50cc firtakter kan simpelthen ikke dreje sig selv i stykker. Det har den ikke power nok til. Så den begrænsning kan trygt fjernes. Jeg har forespurgt lidt (jeg har ikke selv en Aprilla så alt dette er "hear-say", som Perry Mason ville sige) og angiveligt behøver man blot at klippe en ledning over for at fjerne denne begrænsning. På andre scootere skal CDI'en skiftes til en ubegrænset version hvilket dog heller ikke er specielt svært eller dyrt.

Gør du disse to ting er scooteren tilbage i sin original-tilstand som den blev designet på fabrikken inden de danske myndigheder ødelagde den og vil nok køre lige over de 60 km/t. Du kan lege med rullevægten hvis du vil fintune variatorens "skifte-karakteristik", men hvis din egenvægt er nogenlunde gennemsnitlig burde du få god acceleration og trækkraft ud af standardvægten. En 45'er scooter uden begrænsninger har ikke problemer med at følge trafikken i byer og på landeveje. Tophastigheden er lidt lavere end bilernes, men tilgengæld kommer du hurtigere afsted fra krydsene og sidder ikke så ofte fast i køer så det udjævner sig.

Vil du op på meget over de ca. 65 km/t begynder det at blive kompliceret for en firtakter, for så taler vi om udbygning til 70cc eller lignende. Her betaler det sig bedre at gå efter en totakter.

I øvrigt vil jeg lige for en ordens skyld nævne at alt ovenstående (bortset fra rullevægten) anses for at være konstruktive ændringer og er derfor ikke populært hos Frækolice:
Svar
#4
#SørensenDK - det var som egentlig et godt forslag, men desværre er det det eneste, der mangler på det gamle pap Græder Og hvad angår reklamebilerne er det nok billigere at blive stoppet på en ulovlig "knallert"...

#Runnerdude - Se det er snak jeg kan forstå Grin Jeg tror jeg skal snakke med den lokale mc handler med hensyn til den begrænsning. Er der et eller andet sted på nettet, jeg ikke har fundet i min søgen hvor der er en forklaring på cdi ledningen. Man kunne selvfølgelig godt prøve sig frem, men jeg tror måske jeg risikerer en del samlemuffer...

Mange tak for svar, men er der én, der kan bidrage yderligere med hensyn til demontering af ledning til cdi tages der imod med kyshånd.
Svar


Forum spring: