Søg Garagen Hej Gæst! Register

Super 8 125, kontrol af ventiler
#1
Hej

Jeg er den nybagte ejer af en Super 8 125 ccm, som har kørt små 6000 km. Den virker rigtig god, men har alligevel haft den skilt ad, og givet stikkene noget beskyttelse mod det danske klima samt givet stellet noget pava de steder hvor det "trængte".
Jeg har skiftet olie, bagtøjsolie, luftfilter og tændrør, samt renset oliesien og haft forbremsen skilt ad fordi den hang.
Men jeg mangler at kontrollere ventiltolerancen. Er der nogle der kan hjælpe med hvad afstanden skal være??? Jeg kan finde servicemanualer for en 50 ccm, hvor jeg kan se afstanden, men det er vel ikke det samme på en 125 ccm motor.
Hvad med dæk. Er det muligt at købe dæk af mere kendt mærke til den end de originale der sidder derpå.

På forhånd tak

Jacob Sørensen
Jacob Sørensen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Sørensen Skrev:Hej

Jeg er den nybagte ejer af en Super 8 125 ccm, som har kørt små 6000 km. Den virker rigtig god, men har alligevel haft den skilt ad, og givet stikkene noget beskyttelse mod det danske klima samt givet stellet noget pava de steder hvor det "trængte".
Jeg har skiftet olie, bagtøjsolie, luftfilter og tændrør, samt renset oliesien og haft forbremsen skilt ad fordi den hang.
Men jeg mangler at kontrollere ventiltolerancen. Er der nogle der kan hjælpe med hvad afstanden skal være??? Jeg kan finde servicemanualer for en 50 ccm, hvor jeg kan se afstanden, men det er vel ikke det samme på en 125 ccm motor.
Hvad med dæk. Er det muligt at købe dæk af mere kendt mærke til den end de originale der sidder derpå.

På forhånd tak

Jacob Sørensen
Til lykke med den.

Ventilafstanden på begge ventiler er 0,12mm ved kold motor (maks. 30 grader).

Dækkene er et problem Ond . Den bliver leveret med dimensionerne: 100/80-14 M/C 28B foran og 120/80-14 M/C 52B bag, og dæk i de dimensioner til forhjulet, leveres kun af et "kineserfirma", og i en udgave.

Der er dog en løsning :wink: . Super8 125 har nemlig en EU-godkendelse, der kan downloades her:
http://www.reifenwerk-heidenau.de/docume...208014.pdf

hvoraf det fremgår, at der må monteres dæk foran i størrelserne:
100/70-14 eller 110/80-14.

Jeg kører med 110/80-14 på forhjulet. Det er lidt større end originaldækket, og eneste forskel er, at speedometeret ikke viser så meget for meget mere Griner , og selvfølgelig, at jeg har kunnet få helårsdæk på den. Havde jeg valgt, at gå ned i højden på dækket, ville fejlvisningen bare blive endnu mere optimistisk.

Baghjulet har venligere dimensioner, 120/80-14, der også fremstilles af andre - ikke mange, men Heidenau har.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Hej Igen

Alletiders, så må jeg ud og skrue. I hvert fald kontrollere at ventilerne står rigtigt. Så er det åbenbart lidt anderledes end på udgaven med 50 ccm motor.
Også godt at vide det med dækkene. Tak for det Grin
Jacob Sørensen
Svar
#4
Sørensen Skrev:Hej Igen

Alletiders, så må jeg ud og skrue. I hvert fald kontrollere at ventilerne står rigtigt. Så er det åbenbart lidt anderledes end på udgaven med 50 ccm motor.
Også godt at vide det med dækkene. Tak for det Grin
Ikke ubetinget :wink: . Mange tyske værksteder indstiller også GY6 50ccm'erne til 0,12.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: