Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor meget skal man finde sig i når man går i folkeskolen
#1
Hvor meget har folkeskolen ret til.

Vi skulle fremlægge i går og i dag. så siger vores lærer i går (mandag) at vi skulle blive til at alle havde fremlagt i morgen(tirsdag) . ja ja det tænkte jeg ikke mere over.
Vi skulle har fri kl. 13:45 i men der var en gruppe som manglet at fremlægge. Jeg gik op til vores lærer og sagde:"at jeg skulle gå når vi har fri (13:45) ligemeget hvad får jeg har et arbejde jeg skulle passe. Det kun ikke være tale om. Jeg kunne ikke komme komme den halve time senere. Så skulle du haft en sæl med (hvorfor skal jeg har en sæl med for at jeg skulle gå når vi har fri).
Jeg blev så ved med at sige at jeg skulle gå når vi havde fri. Jeg kunne komme ned på kontoret og så kun hun komme og sige hvornår de var fremlagt.

Så var det den gang de tog en 10'er for at deltage i idræt selv om jeg gjorde opmærksom på grundloven og folkeskolenloven (jeg betalte ikke og jeg har aldrig hørt nåede til det.).
Så var der juleafslutning hvor vi SKULLE i kirke selv om der var nogen som havde en sæl med fra deres forældre hvor der stod at de ikke skulle med i kirke, men nej vi skulle i kirke og hvis der var en som ikke mødte op i kirken så skulle vi også i skole om fredagen (Hvor vi havde fri).
Og så det nu.

Så mit spørgsmål er så: Hvor meget man skal finde sig i når men går i folkeskolen ?
Har læreren lov til at sige at vi ikke må tag hjem når vi har fri ?
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg ved det ikke rent juridisk, mon ikke kragen eller en anden kan hjælpe.

Men hvis det var mig i dit tilfælde, så havde jeg godt nok bare pakket min taske og gået min vej.
Hvad ville læreren gøre? Holde dig tilbage fysisk?

Jeg tvivler stærkt på om de overhovedet må.

Jeg havde efterfølgende taget en dialog med inspektøren, evt. sammen med mine forældre for, at forklare at jeg blev nødt til at forlade skolen for at passe mit arbejde.
Vi lever i et moderne samfund, unge har ungdomsarbejde og skoler har skoleskemaer med fastlagte timer. Det kan vel ikke komme bag på nogen at visse unge skal passe arbejde direkte efter skolen.

Ja, jeg synes sku det er stramt af læreren og hun burde egentligt få en venlig henstilling af inspektøren, hvis det stod til mig.

Det er helt fint, at arbejde ud over tiden, men der må indberegnes lidt fleksibilitet for de elever der har en bus de skal nå, hente deres søskende, blive hentet af forældre osv.
Ellers må man jo have taget de resterende fremlæggelser dagen efter.
Som om der er ikke er nok af ligegyldige dage i folkeskolen som bare går med pjat alligevel..
Svar
#3
Bed din lærer om at studere "”Bekendtgørelse om foranstaltninger til fremme af god orden i folkeskolen” lidt nøjere :wink: .

Læreren kan ikke tilbageholde elever efter skoletid, uden forudgående meddelelse til forældrene, og sker det i form af en forudmeddelt "eftersidning", må det højst være en time, og elevens hjemtransport må ikke besværliggøres væsentligt, ved at tilbageholde eleven den time.

Hvis forældre har bedt om, at deres børn fritages fra kirkegang, eller anden religiøs aktivitet, skal det respekteres, og det må ikke foranledige "straffeaktioner". Fællesafstraffelse er heller ikke lovligt.

Opkrævning af penge til dækning af udgifter i forbindelse med undervisningen, har vi talt om før, og det må heller ikke finde sted.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Kragen har fulstendig rat.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#5
Nu skal du tænkte på at det er min klasselærer og får det ikke skal ende i et had mellem os, så valgte jeg bare at holde mund og blive til det var slut.
Det er kun aviser så det er lidt lige meget hvornår jeg kommer, men nogle dage skal jeg tælle aviserne op og så skal jeg være der når aviseren kommer og det bliver planlagt ud fra mit skoleskemaet og hvis det har været sådan så gik jeg også.

Nu må vi se om jeg går ned til inspektøren i morgen, men hvis jeg har det somnu så gør jeg det.
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvids jeg var dig ville jeg tage hjem eller på mit fritids job når skema lagt skole tid er ovre for de kan ikke kræve at du skal blive længere en det , så kan du blive stemplet umulig og besværlig af skole systemet og få samtaler med inspektøren eller blive sendt til skole physcykologen og så sidder de og hælder vand ud af ørerne.
Men fks hvids du har fri kl 14.00 så tager man hjem kl 14.00 basta.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#7
Bedt læreren om at pakke sit lort sammen og stikke det skråt op i røven, og så kan han/hun gøre hvad hun ville, for jeg har et arbejde der skal passes og skoler er der sku nok af, så kan sikkert bare begynde på en ny. Og for iøvrigt må de ikke tilbageholde dig, hvis du har fri 13.45 og intet andet har fået afvide. Smil

På den lidt mere sober side, havde jeg nok bare taget min taske og lusket afsted, og sagt at det måtte de snakke med mine forældre om. Blink med øjet
Svar
#8
Ja hvis jeg fik at vide at jeg ikke fik fri før jeg var færdig med et eller andet. og jeg nu feks havde fri 11:15 så var jeg bare skredet. Længere er den ikke
Svar
#9
Har heldigvis aldrig oplevet at blive bedt om at blive efter skoletids ophør, for at gøre noget færdigt. Men nu er det så også 38 år siden jeg forlod skolen, og selvom der var en slags "kæft, trit og retning" mentalitet på "min" skole, oplevede jeg det som sagt ikke, men nu var jeg så også et dydsmønster, og gjorde hvad der blev krævet af mig :P.
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
MJENSEN Skrev:Ja hvis jeg fik at vide at jeg ikke fik fri før jeg var færdig med et eller andet. og jeg nu feks havde fri 11:15 så var jeg bare skredet. Længere er den ikke
Det forudsætter, at du er myndig - og det er du ikke i folkeskolen :P . Ellers bestemmer du ikke ret meget selv. Om du en dag, skal blive længere i folkeskolen eller ej, er alene noget, forældre kan bestemme. Længere, er den ikke :whip: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Man lærer ikke meget i folkeskolen, og i forhold til pensum, skulle lærerne nemt kunne undervise eleverne. De behøver ikke at tage tiden efter skole - selv lektier, burde ikke være nødvendigt. De har dog lov til - og pligt til - at give lektier for.

Da jeg gik i skole, fik vi ikke lektier for i matematik. Læren brugte ca. 25 - 30 minutter, til at undervise/forelæse - og herefter fik vi resten af timen, til at lave lektier. Det betød, at dem der ikke havde forældre der kunne hjælpe, også kunne få lektiehjælp. Reelt betød det, at ingen havde lektier for, da alle blev færdig indenfor matematiktimen. Og ellers, var det ihvertfald kun de dårlige til matematik, som alligevel ikke havde en jordisk chance for at lave lektierne, der fik lektier for.

Problemet er tror jeg, at mange lærere anvender skoleundervisningstiden meget ineffektiv. Nogle hidser sig op, og bruger 45 minutter på at skælde eleverne ud, fordi de ikke har lavet deres opgaver. Bagefter, bliver læren så frustreret over at ikke have nået det der skulle nås. Skælder nu de dovne elever ud for det, og giver endnu flere lektier for. Og så er der dem, der hellerikke selv gidder, og ikke bruger tiden på at undervise.

Andre bruger hele undervisningstiden til at "overhøre" eleverne. Og ikke til at undervise. Ofte, svarer eleverne forkert - og læren spørger indtil at éen svarer korrekt. Resultatet er, at alle kan huske de forkerte og sjove svar, meddens ingen kan huske det sidste, og korrekte svar. I forhold til undervisningstiden, udgjorde det sidste svar kun meget lidt tid. Typisk, er der måske 4 - 6 forkerte svar, for et korrekt. Så det, der huskes, er naturligvis det forkerte, og ikke mindst, det sjove.

Lektier er på alle måder dårligt. I stedet for, at give lektier for, skulle man integrere lektielavning i undervisningen, så eleverne kunne få hjælp samtidigt - og så lade være med at give lektier for. De elever, der ikke når at løse alle opgaverne, kan eventuelt få lærens besvarelser udleveret, således eleverne kan "tygge" på dem, og få lært det, selvom de ikke har lavet besvarelsen selv. Det er bedre at undervise, ved at give de korrekte svar, end ved at eleverne skal spilde tid, og ikke forstå noget.

På de højere læreanstalter, er det sådan det foregår. Der er grupperejningstimer med ansat hjælpelærer, der underviser og laver lektierne for de studerende. Bagefter, udleveres løsningen, eventuelt ved forelæsningen af læren. Eleverne, kan herefter tygge på løsningerne - og får ofte mere ud af de korrekte løsninger, end ved at selv løse opgaven. Ofte, er det sådan, når man har en opgave der minder om det der er lavet ved en grupperejningstime - så kan man huske hjælpelæren, og det der blev undervist i - og det gør at man både har forstået det, og kan løse opgaven. Der er tendens til, at der forstås bedst, når man har problemet - og det har man netop ved grupperegningstimerne, og er derfor "åbne" for indlæring. Dertil er den også målrettet på opgaven, og det gør også, at mange har nemmere ved det, end ved en teoretisk undervisning, der ikke umiddelbart bruges. Det, man får brug for, er normalt ikke den teoretiske undervisning, så derfor er det en god måde at blive undervist samtidigt med man har en opgave, og prøver selv. Vi lærte mere ved bog og gruppeundervisningstimer, end ved forelæstninger, og det gav langt mere end folkeskolen.

Jeg tror, at mange elever vil lære mere, og lære det hurtigere, hvis man afskaffede lærerne, og underviste i stedet med videobånd. Så vil man være fri for at høre lærenes ubehøvlede opstød, og spild på eksaminering af andre elever i skoletiden. Det væsentlige er, at undervise - og det glemmer lærene ofte.
Svar
#12
Lærerne har som bekendt metodefrihed, men jeg kan ikke rigtig følge din argumentation, eller sammenligning med undervisningen på de højere læreanstalter. Hvis du læser folkeskoleloven, pensumkravene, samt undervisningsplanerne, og samtidigt holder for øje, at elevernes forudsætninger, alder, modenhed og motivation i en folkeskoleklasse, ligger milevidt fra et hold studerende på universitetet, vil du kunne se, at der ikke kan anvendes samme pædagogik i en folkeskoleklasse, som anvendes på de højere læreanstalter. Undervisningen på de højere læreanstalter, er ikke baseret på individuelle forskelligheder, og læreren er ikke bundet af nogen form for pædagogik, eller pædagogisk uddannelse. Det meste af "undervisningen" på universitetet, er derfor baseret på "selvstudium"/hjemmearbejde - eller lektielæsning, om du vil :wink: . At integrere lektielæsning i selve undervisningstiden, er en selvmodsigelse. Nogle klarer det selv, andre, får større udbytte af f.eks. studiegrupper eller "hjælpelærer". Det er, modsat i folkeskolen, op til den enkelte, at vurdere, og holde styr på. Universitetet har nemlig ingen forpligtigelse til, at "få alle med". For at lette overgangen fra den almene fællesundervisning i mere eller mindre interessante og tvungne fag, som eleverne kan have mere eller mindre anlæg for, til universitetets "selvstudieform", har man jo indført gymnasiet, som skulle være et "universitsforberedende" udannelsesforløb, der netop skulle forberede eleverne på den anderledes studie- og undervisningsform.

Vedr. lærernes påståede ineffiktivitet, kan jeg kun sige, at et par måneder som vikar i en folkeskole, nok ville få dig på andre tanker :oops: , og din påstand om, at man ikke lærer ret meget, og at der skulle være et så begrænset pensum, at det skulle give lærerne rigelig tid til individuel undervisning, kan kun bero på manglende viden om de faktiske forhold. Jeg har undervist både elever i folkeskolen, og unge og voksne på højere uddannelser, og jeg kan garantere dig, at der skal bruges forskellige undervisningsmetoder. Det er ulig lettere, at undervise "frivillige" unge og voksne i selvvalgte fag, end at skulle "danne" og "opdrage" småbørn, samtidigt med, at skulle bibringe dem elementær faglig viden, som at læse, regne og skrive. Det kræver en disciplin, der desværre er ugleset, og oftest nu om stunder, er komplet ukendt for mange elever, når de kommer i skolen. Med en klassekoefficient i folkeskolen på omkring 25 (vi var 36 i min klasse de første 5 år) og 45 min., giver det ikke meget "spillerum" til personlig assistance. Tempoet og undervisningen må derfor tillempes, så de "svageste" også kan følge med.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: