Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dumhed skal ikke betale sig!
#1
Dumhed skal ikke betale sig, og det kan koste, at være flink :? .

Jeg har, som bekendt en, batterilader, jeg kan tilslutte direkte til et stik, uden at åbne for batteridækslet. Til den lader, medfølger også et kabel med samme stik i den ene ende, og batteriklemmer i den anden. Så langt, så godt. Den, af knallerterne, jeg ikke kører på, er konstant tilsluttet laderen, så batteriet hele tiden er oppe på mærkerne. Igår kom der så en arm sjæl, der havde brugt al strømmen på sin knallert, da han startede den om morgenen. No problemos. Jeg hev min lader ud af stikket på Agilityen, og satte kabelskoenen på hans batteri, og stikket i laderen. Den ladede lifligt, og efter nogle timer, havde han saft på batteriet, og tøffede glad afsted i snedriverne.

Jeg satte nu laderen i stikket på det permanente kabel på Agilityen - TROEDE JEG Fortvivlethock: . Det var det bare ikke. Det var stikket til kablet med kabelklemmerne, som lå på min fodplade (aluminium) på Agilityen, jeg satte direkte til batteriet. Og Puff, the Magic Dragon :? . Røg, stank, smeltede ledninger, og et par små brandsår på fingrene. Det bliver spændende, om batteriet har overlevet.

Med lidt faktuel historieskrivning, må man derfor konkludere, at det ikke kan betale sig at være flink - eller med dumhed, kæmper selv guderne forgæves Griner .

Nye originale ledninger med stik koster mere, at få fremsendt, end en helt ny lader, så det bliver der ikke noget af. Da selve laderen - en Ring - ikke har lidt overlast, kan jeg dog stadig montere batteriklemmerne direkte på laderens ledninger, og bruge den; men da jeg gerne vil have et permanent kabel på på batteriet - især på Super8'eren - har jeg bestilt en ny lader - denne gang en Ctek multi xs 4003. På Super8'eren skal jeg nemlig have hele sædekassen ud, og det lille forskjold under sædet af, for at kunne åbne batteridækslet - genialt Kymco Ond . Det bliver vist kun overgået af proceduren ved pæreskift for og bag. For, kræver det afmontering af 11-17 skruer, og afmontering af hele forskjoldet. Bag, kræver det afmontering af sædekasse, baggagebærer, og sideskjold. We are not amused :crazy:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Phuuuhaa det må have lugtet godt brandt af afbrandt elektronik og ledninger men det er ikke sjovt når det sker Ked af det og det stinker jo værer en noget andet, nå man må da håbe at det er det eneste som er sket.
Hmm lige frem brandsår så har kabel klæmmerne været godt varme ,men kan godt huske fra fysik at når man kort sluttede en ledning fra minus til plus så brander ledeningen og smælter isoleringen og det kan blive rød glødne hvids der er nok ampærer.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#3
Af skade bliver man klog, men sjælden rig. :roll:

Kører du da ikke nok på dem, til at batteriet kan holde strøm, siden den ene sidder i laderen hele tiden?

Minder mig om at mit batteri nok snart godt kunne trænge til en udskiftning. :? Er 3 år gammelt og har været 15.000km rundt i landet.
Dette kan godt mærkes her i kulden, når den har stået tille en uge. Den springer den ikke ligefrem igang når man vil starte den, dog inden for 10-15 sek.

Svar
#4
Xipe Skrev:Af skade bliver man klog, men sjælden rig. :roll:

Kører du da ikke nok på dem, til at batteriet kan holde strøm, siden den ene sidder i laderen hele tiden?

Minder mig om at mit batteri nok snart godt kunne trænge til en udskiftning. :? Er 3 år gammelt og har været 15.000km rundt i landet.
Dette kan godt mærkes her i kulden, når den har stået tille en uge. Den springer den ikke ligefrem igang når man vil starte den, dog inden for 10-15 sek.
Nu bliver en krage sjældent klog af en skade :P .

Jeg kører da rigeligt rundt, men jeg kan jo ikke køre på begge samtidigt. Da jeg så har muligheden for, at den, jeg ikke kører på, kan stå med vedligeholdelsesladning, er jeg nogenlunde sikker på, at der altid er fuld strøm på batteriet. Det er jo ikke ion-batterier, så de taber strøm, når de står "stille".

@Johannes: Det var smeltet plastic fra ledningerne, der gav mig et par små brandsår. Den varme/smeltede plastic satte sig simpelthen på fingrene, da jeg hurtigt skulle rive leningerne over. Jeg har lige prøvet at starte den på kickstarteren, og den startede fint. Selv lyset virker Grin .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Til CTEK'en, kan du få ekstra ledninger, til kun 49 kroner.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3458...1242384536

Så det er bare ind til t-hansen, og så har du ladekabler på begge scootere.

CTEK ladekablerne er desuden sikrede, så du ikke kan gøre nummeret med at sætte de forkerte stik sammen.

Til ring opladeren, er hun og han stikket ens - for CTEK er de forskellige, og naturligvis sikret så plus og minus ikke kan forbindes forkert når stikkene sættes sammen.

Selve laderen, forhindrer naturligvis også at polerne byttes.

Ved batterier på 14AH og op - og det er jo netop det du har på super 8, kan du bruge den hurtige mode, der oplader med 4A. På agilityen, må du nøjes med kun 0.8A.

XS4003 ser ud til at være ny - så lad os nu håbe, at den er uden bugs...
Recond mode, skal du ikke bruge. Den medfører at syren fordamper, og den må ikke bruges for batterier der ikke kan efterhældes syre på. Så den må ikke bruges på de normale vedligeholdelsesfri batterier i scootere. At have investeret i en mindre model, havde været mindre farligt...

Jeg kan se at XS3600 nu er helt nede i 299 kr. nogle steder - så måske sælger de ud, fordi at XS4003 er på vej. Men kan den fås i Danmark, eller får du den sendt fra sverige?

Citat:På Super8'eren skal jeg nemlig have hele sædekassen ud, og det lille forskjold under sædet af, for at kunne åbne batteridækslet - genialt Kymco
Sådan er det ikke på min. Din må være en ny model...

Batteridækslet tages på min af, ved at løsne de to skruer, og så tage dækslet af. De har nok synes det var lidt for nemt. Jeg har også selv tænkt på det et par gange, at man jo kunne frygte nogen stjal strømmen på batteriet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Dumhed skal ikke betale sig, og det kan koste, at være flink :? .

Jeg har, som bekendt en, batterilader, jeg kan tilslutte direkte til et stik, uden at åbne for batteridækslet. Til den lader, medfølger også et kabel med samme stik i den ene ende, og batteriklemmer i den anden. Så langt, så godt. Den, af knallerterne, jeg ikke kører på, er konstant tilsluttet laderen, så batteriet hele tiden er oppe på mærkerne. Igår kom der så en arm sjæl, der havde brugt al strømmen på sin knallert, da han startede den om morgenen. No problemos. Jeg hev min lader ud af stikket på Agilityen, og satte kabelskoenen på hans batteri, og stikket i laderen. Den ladede lifligt, og efter nogle timer, havde han saft på batteriet, og tøffede glad afsted i snedriverne.

Jeg satte nu laderen i stikket på det permanente kabel på Agilityen - TROEDE JEG Fortvivlethock: . Det var det bare ikke. Det var stikket til kablet med kabelklemmerne, som lå på min fodplade (aluminium) på Agilityen, jeg satte direkte til batteriet. Og Puff, the Magic Dragon :? . Røg, stank, smeltede ledninger, og et par små brandsår på fingrene. Det bliver spændende, om batteriet har overlevet.

Med lidt faktuel historieskrivning, må man derfor konkludere, at det ikke kan betale sig at være flink - eller med dumhed, kæmper selv guderne forgæves Griner .

Nye originale ledninger med stik koster mere, at få fremsendt, end en helt ny lader, så det bliver der ikke noget af. Da selve laderen - en Ring - ikke har lidt overlast, kan jeg dog stadig montere batteriklemmerne direkte på laderens ledninger, og bruge den; men da jeg gerne vil have et permanent kabel på på batteriet - især på Super8'eren - har jeg bestilt en ny lader - denne gang en Ctek multi xs 4003. På Super8'eren skal jeg nemlig have hele sædekassen ud, og det lille forskjold under sædet af, for at kunne åbne batteridækslet - genialt Kymco Ond . Det bliver vist kun overgået af proceduren ved pæreskift for og bag. For, kræver det afmontering af 11-17 skruer, og afmontering af hele forskjoldet. Bag, kræver det afmontering af sædekasse, baggagebærer, og sideskjold. We are not amused :crazy:

Hej Kragen

Så er/var det vel derfor, at du ikke havde besvaret min PB? ;-)
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#7
Super 8 Skrev:Til CTEK'en, kan du få ekstra ledninger, til kun 49 kroner.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3458...1242384536

Så det er bare ind til t-hansen, og så har du ladekabler på begge scootere.

CTEK ladekablerne er desuden sikrede, så du ikke kan gøre nummeret med at sætte de forkerte stik sammen.

Til ring opladeren, er hun og han stikket ens - for CTEK er de forskellige, og naturligvis sikret så plus og minus ikke kan forbindes forkert når stikkene sættes sammen.

Selve laderen, forhindrer naturligvis også at polerne byttes.

Ved batterier på 14AH og op - og det er jo netop det du har på super 8, kan du bruge den hurtige mode, der oplader med 4A. På agilityen, må du nøjes med kun 0.8A.

XS4003 ser ud til at være ny - så lad os nu håbe, at den er uden bugs...
Recond mode, skal du ikke bruge. Den medfører at syren fordamper, og den må ikke bruges for batterier der ikke kan efterhældes syre på. Så den må ikke bruges på de normale vedligeholdelsesfri batterier i scootere. At have investeret i en mindre model, havde været mindre farligt...

Jeg kan se at XS3600 nu er helt nede i 299 kr. nogle steder - så måske sælger de ud, fordi at XS4003 er på vej. Men kan den fås i Danmark, eller får du den sendt fra sverige?

Citat:På Super8'eren skal jeg nemlig have hele sædekassen ud, og det lille forskjold under sædet af, for at kunne åbne batteridækslet - genialt Kymco
Sådan er det ikke på min. Din må være en ny model...

Batteridækslet tages på min af, ved at løsne de to skruer, og så tage dækslet af. De har nok synes det var lidt for nemt. Jeg har også selv tænkt på det et par gange, at man jo kunne frygte nogen stjal strømmen på batteriet.
Det er ikke en nyere model :wink: , og jeg er åbenbart ikke den eneste, der er en tøsedreg, der ikke kan lide at "vride" i plastic. Se midt i denne video :?
http://www.youtube.com/watch?v=LSL3dhg96m4

Jeg valgte XS4003, da jeg regner med at få lidt tilskud, da firmaet ikke har en lader til bilen, og XS4003 forekommer, at være den mindste "billader", der også kan bruges til de små batterier Griner . Prisforskellen på 3600'eren og 4003'eren er heller ikke den store. 4003 koster 595 kr., plus den famøse porto, mod 3600'rens 519 kr. Det var ikke bare lige, at finde en forhandler, der ville få den hjem i nærmeste fremtid, og de der havde den i EU inkl. Sverige, var enten grossister eller firmaer, der ikke sendte til udlandet Ked af det . Der var et tysk firma, der sendte til EU, men hans hjemmeside brækkede ned pga. mysql-fejl, hver gang, man nåede til betaling. Jeg fandt så en anden, der havde den, men der stod godt nok også, at de kun ville sende til Tyskland og Østrig. Lidt overtalelse, og 15 € til porto for en lille pakke Fortvivlethock: , har dog formået forhandleren til, at sende den til lille Dannevang - håber jeg. Iflg. forhandleren er der/kommer der både en ny 800 og en ny 3600. Fornyelsen skulle bestå i en anden farve, og et lidt bedre plastichus, der skulle kunne tåle lidt mere regn og stød (no pond intended Smil ) .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Micras Skrev:Hej Kragen

Så er/var det vel derfor, at du ikke havde besvaret min PB? ;-)
Tror du, jeg har en 24/7 hotline Griner . Næh, jeg var bare ude det meste af dagen :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Dumhed skal ikke betale sig, og det kan koste, at være flink :? .

Jeg har, som bekendt en, batterilader, jeg kan tilslutte direkte til et stik, uden at åbne for batteridækslet. Til den lader, medfølger også et kabel med samme stik i den ene ende, og batteriklemmer i den anden. Så langt, så godt. Den, af knallerterne, jeg ikke kører på, er konstant tilsluttet laderen, så batteriet hele tiden er oppe på mærkerne. Igår kom der så en arm sjæl, der havde brugt al strømmen på sin knallert, da han startede den om morgenen. No problemos. Jeg hev min lader ud af stikket på Agilityen, og satte kabelskoenen på hans batteri, og stikket i laderen. Den ladede lifligt, og efter nogle timer, havde han saft på batteriet, og tøffede glad afsted i snedriverne.

Jeg satte nu laderen i stikket på det permanente kabel på Agilityen - TROEDE JEG Fortvivlethock: . Det var det bare ikke. Det var stikket til kablet med kabelklemmerne, som lå på min fodplade (aluminium) på Agilityen, jeg satte direkte til batteriet. Og Puff, the Magic Dragon :? . Røg, stank, smeltede ledninger, og et par små brandsår på fingrene. Det bliver spændende, om batteriet har overlevet.

Med lidt faktuel historieskrivning, må man derfor konkludere, at det ikke kan betale sig at være flink - eller med dumhed, kæmper selv guderne forgæves Griner .

Nye originale ledninger med stik koster mere, at få fremsendt, end en helt ny lader, så det bliver der ikke noget af. Da selve laderen - en Ring - ikke har lidt overlast, kan jeg dog stadig montere batteriklemmerne direkte på laderens ledninger, og bruge den; men da jeg gerne vil have et permanent kabel på på batteriet - især på Super8'eren - har jeg bestilt en ny lader - denne gang en Ctek multi xs 4003. På Super8'eren skal jeg nemlig have hele sædekassen ud, og det lille forskjold under sædet af, for at kunne åbne batteridækslet - genialt Kymco Ond . Det bliver vist kun overgået af proceduren ved pæreskift for og bag. For, kræver det afmontering af 11-17 skruer, og afmontering af hele forskjoldet. Bag, kræver det afmontering af sædekasse, baggagebærer, og sideskjold. We are not amused :crazy:


Surt show krage.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvis jeg skal ned i batterirummet, skruer jeg de to skruer af, til batteridækslet.

Selve dækslet, sidder fast forrest med nogle "klip" låse, og det betyder, at den skal trækkes ind mod sædet. Det gør jeg med en skruetrækker, imellem sprækken, og herefter kan den vippes af.

Det ser dog ud til, at der er kommet nogle mærker efter skruetrækkerne. Så skal den forblive pæn, er måske bedst at gøre det på den besværlige måde.

Din super 8, kan godt afvige fra min. Der er en del forskelle, og visse ting ser ud til at være gjort i højere kvalitet. Det skyldes sikkert det er en 125 ccm.
Svar


Forum spring: