Søg Garagen Hej Gæst! Register

30 eller 45 scooter?
#1
Heyhey..

Da sommeren er ved at nærmer sig (forhåbentligt) skal jeg ud og have mig en scooter til og fra arb..

Har læst lidt tråde her inde på hvilken jeg skal gå efter og hvad jeg kan forstå på folk så er peugeot, aprilla og PGO dem man skal gå efter..

Da jeg er en stor mand "188cm" har jeg brug for en lidt større en af slagsen. Peugeot 206 modellen har jeg tidligere prøve og den passede mig fint i størrelsen..

Mit største dilemma er om jeg skal vælge en 30 eller 45 model da de begge har deres plusser og minuser..

45 modellen er nemmere at skjule mht hastigheden da den kører på vejen og måske ikke bliver lagt ligeså meget mærke til som en 30 på cykel stien men det går så også ud over kørekortet hvis man kommer til at lave noget ulovligt som feks at køre over for rødt..

Det skulle man vidst slippe for hvis man kørte på en 30 scooter..

Scooteren skal op på de ca 65kmt..

Hvad havde i valgt? evt model også..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg ville klart vælge en 45


og så må du ikke glemme Honda hehe det er lige så god en kvalitet som aprilla og pgo osv hehe. Smil





Mvh Dennis
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#3
nitrotg Skrev:Heyhey..

Da sommeren er ved at nærmer sig (forhåbentligt) skal jeg ud og have mig en scooter til og fra arb..

Har læst lidt tråde her inde på hvilken jeg skal gå efter og hvad jeg kan forstå på folk så er peugeot, aprilla og PGO dem man skal gå efter..
.. samt Piaggio, Gilera, Vespa og Yamaha. Men det kommer jo helt an på hvor meget du har at smide efter masinen og hvor god en mekaniker du er.


nitrotg Skrev:Da jeg er en stor mand "188cm" har jeg brug for en lidt større en af slagsen. Peugeot 206 modellen har jeg tidligere prøve og den passede mig fint i størrelsen..
Intet problem. Der er mange scootere på markedet som en fuldvoksen dansk mand sidder fint på. Her er det bedst at smutte ned og prøvesidde en hel masse og så kassere dem der ikke passer - lidt ligesom at købe sko...
:wink:

nitrotg Skrev:Mit største dilemma er om jeg skal vælge en 30 eller 45 model da de begge har deres plusser og minuser..
30'eren kan to ting som 45'eren ikke kan - den kan køre på cykelstien og den kan køres af folk uden førebevis. Hvis ingen af disse er af betydning for dig, ville jeg helt klart anbefale en 45̈́'er. Dels er den kvik nok til at man i nødstilfælde kan holde ud at køre på den i lovlig stand og dels er der jfr. min personlige erfaring meget stor forskel på hvilken energi politiet lægger for dagen i forsøget på at gøre dig fattigere.

Der er korrekt at du får et klip i kortet hvis du kører over for rødt, men det er i forvejen ikke nogen god ide at gøre det på en scooter eftersom bilerne slår ret hårdt når de rammer. Så lad være med det.


nitrotg Skrev:Scooteren skal op på de ca 65kmt..
Det kan de fleste totaktere klare hvis blot du fjerner begrænsningen i variatoren.

8)
Svar
#4
Nitrogt:

Og husk at du risikere klip i kortet, hvis du kører mere end 58,5 km/t.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#5
Det kommer også an på hvilken myldretidstrafik du kører i - hvis det er i hovedstadsområdet kommer du nemt til at sidde i kø på en 45er, mens du kan overhale det hele indenom på cykelstien hvis du vælger en 30er.

Og hvor langt skal du køre ?

Jeg kører selv 30er netop pga. trafikken.
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Skimester Skrev:Det kommer også an på hvilken myldretidstrafik du kører i - hvis det er i hovedstadsområdet kommer du nemt til at sidde i kø på en 45er, mens du kan overhale det hele indenom på cykelstien hvis du vælger en 30er.

Og hvor langt skal du køre ?

Jeg kører selv 30er netop pga. trafikken.
I selve København, er den officielle gennemsnitsfart for billister - og dermed også 45'ere - 14-27 km/t Fortvivlethock: . For mig betyder det konkret, at turen til og fra arbejde på 30'eren (cykelsti), tager 10-15 min., men hvis jeg tager "Suppeurten" med hvid plade, tager det ca. 35-40 min. Ked af det .

Men risikoen for en "rulleforretning", er mindre på en 45'er, end på en 30'er 8) .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
50cc4ever Skrev:Og husk at du risikere klip i kortet, hvis du kører mere end 58,5 km/t.
Dette argument hører man ofte, men jeg har aldrig hørt om et eneste konkret tilfælde hvor nogen er blevet "knaldet" på deres kørekort på en 45'er på grund af høj fart. Så mens det er en teoretisk mulighed er det vist omtrent lige så almindeligt som pingviner på Tenerife.

Derimod har jeg hørt om flere som har mistet kørekortet på grund af spritkørsel - både på 45'ere og på 30'ere. Åbenbart kan man godt miste sit bil/MC kørekort selv om man kører knallert 30 hvis man laver noget der er tilstrækkeligt alvorligt...

8)
Svar
#8
Runnerdude Skrev:Dette argument hører man ofte, men jeg har aldrig hørt om et eneste konkret tilfælde hvor nogen er blevet "knaldet" på deres kørekort på en 45'er på grund af høj fart. Så mens det er en teoretisk mulighed er det vist omtrent lige så almindeligt som pingviner på Tenerife.

Derimod har jeg hørt om flere som har mistet kørekortet på grund af spritkørsel - både på 45'ere og på 30'ere. Åbenbart kan man godt miste sit bil/MC kørekort selv om man kører knallert 30 hvis man laver noget der er tilstrækkeligt alvorligt...

8)

Kender heller ikke til nogen tilfælde hernede. Men det er da meget rart, at vide det? Smil

Det med at miste kørekortet på en 30'er(spritkørsel), blev vidst lavet til lov sidste år, men det kan Kragen vel fortælle os Grin.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Dette argument hører man ofte, men jeg har aldrig hørt om et eneste konkret tilfælde hvor nogen er blevet "knaldet" på deres kørekort på en 45'er på grund af høj fart. Så mens det er en teoretisk mulighed er det vist omtrent lige så almindeligt som pingviner på Tenerife.

Derimod har jeg hørt om flere som har mistet kørekortet på grund af spritkørsel - både på 45'ere og på 30'ere. Åbenbart kan man godt miste sit bil/MC kørekort selv om man kører knallert 30 hvis man laver noget der er tilstrækkeligt alvorligt...

8)

[Image: 3148.jpg]

Griner
Citat:"Problemet med citater på internettet er, at du aldrig ved, om de er sande" - Abraham Lincoln

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Griner Ok - det var så nok ikke lige nogen god analogi. Jeg kunne jo for eksempel skifte den ud med "storke på Sydpolen", men jeg ved ikke rigtigt om jeg tør....
Svar
#11
50cc4ever Skrev:Kender heller ikke til nogen tilfælde hernede. Men det er da meget rart, at vide det? Smil

Det med at miste kørekortet på en 30'er(spritkørsel), blev vidst lavet til lov sidste år, men det kan Kragen vel fortælle os Grin.
Det er et teoretisk skoleridt :wink: . I praksis kan man ikke miste et kørekort for noget som helst, på en lille knallert. Ved spritkørsel risikerer man "kun" kraftige bøder, og en evt. spjældtur. De andre regler gælder kun for motordrevne køretøjer, hvortil der kræves kørekort - altså ikke lille knallert, cykel eller hest Griner . I særlige grove og gentagne tilfælde, kan man dog blive frataget retten til, at færdes på noget som helst motordrevent i trafikken, hvis retten skønner, at man er til konstant fare for andre, og uegnet til at føre motordrevent køretøj. Det gælder for så vidt også cykel, men er nok lidt svært, at håndhæve. Når/hvis den nye lov bliver vedtaget, vil der dog blive givet mulighed for, at retten til at erhverve kørekort bliver udsat i to år, fra det tidspunkt, man fylder 18 år, for visse forseelser, herunder "ulovlige indgreb" og sprit. Det vil, iflg. de foreløbige udmeldinger, foregå på den måde, at man indfører "klip" i det kørekort, de unge endnu ikke har, så den dag, de fylder 18, og tager et kørekort, vil det blive inddraget med det samme for op til to år. En sådan praksis med at "udskyde" straffen, kræver dog en ændring af gældende retsprincipper. Pricippet er nemlig, at en straf skal træde ikraft, såsnart den er pådømt. En konsekvens af en lov, der tillader "klip" på "forskud", må retfærdigvis også medføre, at personer, der har et kørekort, også kan få "klip", når de laver samme forseelser på en lille knallert. Det er en rodebutik, som jeg håber :? , de har gennemtænkt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
kragen Skrev:I særlige grove og gentagne tilfælde, kan man dog blive frataget retten til, at færdes på noget som helst motordrevent i trafikken, hvis retten skønner, at man er til konstant fare for andre, og uegnet til at føre motordrevent køretøj.
Det er muligvis det der skete i det eksempel jeg husker bedst. Det drejede sig om en ældre mand på knallert 30 som blev fundet bevidstløs i en grøft sammen med sin maskine. Falck og politiet blev tilkaldt og det viste sig at han havde en ret høj promille og at "bevidstløsheden" ikke skyldtes et styrt, men at han slet og ret var faldet i søvn på maskinen og trygt sov videre hele vejen ned i grøften.

Han var kendt som en af de faste drukkenbolte i området, så det var sikkert ikke den første forseelse...
Svar


Forum spring: