Søg Garagen Hej Gæst! Register

ScooterNewbie søger info...
#1
Hej Eksperter!

Jeg er i den situation at jeg nok bryder mine principper og køber en scooter af en slags, men jeg har absolut ingen erfaringer overhovedet - dog motorcykel erfaring haves Smil

Umiddelbart ønsker jeg mig en mc-scooter eller maxi-scooter (tror jeg de hedder - det er i hvert fald dem på 100 eller 150 ccm) til mc kørekort, da jeg nu har kortet i forvejen, men en 45 er ikke udelukket.

Spørgsmålene kommer nu:

Hvad koster en scooter at forsikre i ansvar?
Hvilke modeller er bedst, hvad er jeres erfaringer?
Brændstoføkonomi?
Skal jeg købe nyt eller er brugt fint nok?

Måske kommer der flere spørgsmål hen ad vejen

Tak for hjælpen

Lars
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Hej Lars,

Jeg har selv lige købt en PGO T-Rex 110 og at jeg må indrømme jeg er svært tilfreds med den. Topfarten ligger på 95-100km/t og der er rigtigt godt bundtræk i den. For det meste er jeg først afsted i et lyskryds og problemmet med "pressere" og for mig et ukendt fænomen. Grin

Modellen som jeg har, er en totakter på 110ccm fra '04, købt brugt for 9800kr og den havde på daværende tidspunkt kørt 6000km.

Der fås også en firtakter på 150ccm, men den vil typisk koste cirka 10.000 mere en 110ccm versionen fra ny.

Scooteren bliver produceret i Taiwan og kvaliteten er derefter, d.v.s. et pænt stykke over "kineserne" og formenligt på niveau med de mere anerkendte mærker som Peugeot, Aprilia m.v.

Med hensyn til ansvarsforsikring kan det godt betale sig at ringe rundt efter et godt tilbud. Den billigste kostede 1200 om året, mens den dyreste kostede 4800kr om året inkl. vinterdækning. Det er også værd at undersøge om anciencitet kan overføres til f.eks. en bilforsikring hvis du senere skifter dine to hjul ud med fire.

Hvad angår brændstoføkonomi kan jeg desværre ikke sige særligt meget endnu da jeg stadig køre på første tank, men med "moderat" kørsel ville jeg forvente min 30-35km/l.

Håber det hjælper

/Stoiss
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#3
Citat:Hvad koster en scooter at forsikre i ansvar?

cirka 780kr,- (taget ud fra hukommelse, 45 scooter)

Citat:Hvilke modeller er bedst, hvad er jeres erfaringer?

Jeg har kun egne erfaringer med Kina modeller, og her skal man da absolut ikke lade sig snyde af prisen. Men der er dog nogle ting man skal tage med i sine overvejelser.

Citat:Brændstoføkonomi?

En typisk 4-takts scooter ligger mellem de 35 til 50km/l.
De nymoderne 2-takt scootere er dog også ved at komme godt med på den konto, op til 35km/l er ikke uset længere idag.

Citat:Skal jeg købe nyt eller er brugt fint nok?

Den er jo umulig at svare på, du kan være lige uheldig ved både gammelt som ved nyt.

Men jeg vil forslå dig en MC-scooter. Jeg har selv en Kina 45 scooter, som jeg dog er glad for, men jeg savner nogle gange muligheden for at køre 2 mand på den. Hastigheden er underordnet, det har aldrig været de 45km/t der har sat begrænsningen for mig.

Jeg overvejer at anskaffe mig en maxi-scooter her inden vintersæsonen så det er muligt stadig at køre rundt 2 personer uden at skulle bruge min dejlige motorcykel på det ;-)
Svar
#4
Jeg har netop forsikret en T-Rex 110 i GF Forsikring til 1119 kr/år incl vinterdækning. Jeg har fået et enkelt bonustrin pga ancennitet i bil.

Allerede næste år falder den ned under 1000 kr., så det er helt fint.

Det er svært at svare på hvad der er bedst.

Mit hjerte banker klart i 4-takt, men når jeg ser hvad eftersyn og reservedele koster, ja så faldt valget på PGOs 2-takter (110 ccm).

Den render en 90-95 km/t på toppen IRL, og har en acceleration der gør jeg kan trække fra thansen-golferne.

Benzinøko ligger omkring 28-30 km/l, lidt bedre hvis du holder dig til bagveje og 60-70 km/t.

Jeg vil klart vælge en MC scooter. Du må køre det der står på skiltene, der er ingen risiko for at blive bonget for "konstruktive ændringer", og den store nummerplade gør at du må brede dig på vejen - ganske lovligt.

FDM testede T-Rex 110'eren i 2/2005 og den fik rigtig gode anmeldelser.

Jeg er rigtig glad for min T-Rex (du kan se billede i min garage).

Jeg købte min brugt - og efter et værkstedstjek er jeg ikke spor i tvivl om at det var det helt rigtige - jeg fik en fin pris.
Svar
#5
Corty Skrev:den store nummerplade gør at du må brede dig på vejen - ganske lovligt.

Ikke kun fordi jeg er misundelig, men for god ordens skyld Smil Der er vist ingen forskel på hvordan en 45-knallert og en motorcykel må brede sig på vejene. Der er forskel på, på hvilke veje de må køre, og på hvor hurtigt. Men placeringen skulle da vist være ens?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
SLK Skrev:De nymoderne 2-takt scootere er dog også ved at komme godt med på den konto, op til 35km/l er ikke uset længere idag.

Der skulle have stået op til 39 km/l Smil
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Ikke helt. På en 45'er skal du holde dig så langt til højre på kørebanen som muligt. På en MC skal du lægge dig i vognbanen svarende til der hvor føreren sidder i en personbil - ¨så der er en forskel i placering.
Svar
#8
Corty Skrev:Ikke helt. På en 45'er skal du holde dig så langt til højre på kørebanen som muligt. På en MC skal du lægge dig i vognbanen svarende til der hvor føreren sidder i en personbil - ¨så der er en forskel i placering.

Det forekommer mig du plejer at vide hvad du snakker om, men er dette din mening, eller baserer du dig på lovstof?

For kort tid siden i tråden om placering, linkedes til mc-koereskolen.dk, hvor det hed om MC'er:

'Ved ligeud kørsel skal man normalt køre midt i vognbanen længst til højre, og kun bruge en eventuel vognbane til venstre for denne til overhaling eller kørsel forbi holdende. Hold normalt så langt til højre på kørebanen, som hensynet til cyklister, knallertkører og eventuelle fodgængere tillader.'

Her siges på en og samme tid at en MC skal køre midt i den højreste bane, og samtidig holde så langt til højre i denne bane som muligt.

edit: Og ikke et ord om 45'ere. Nogen lovbaseret begrundelse for at de skal placere sig anderledes?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#9
Det var det vi lærte på køreskolen da jeg tog MC kortet. På en MC skal man placere sig lidt til venstre for midten af den aktuelle kørebane, så man "fylder" hele kørebanen.

På en 45'er skal man - da man ikke er et motorkøretøj, men et "motorredskab" placere sig så langt til højre på kørebanen.

Jeg fik i hvert fald en hel del harske bedskeder i min øresnegl af min kørelærer fordi jeg havde en tendens til at lægge mig ind i højre side af kørebanen på MC'en.... "så'r uu" som han sagde 8)

Lovstof, intet, men jeg betvivler ikke et sekund min kørelærer. I hvert fald bestod jeg køreprøven, og den motorsagkyndige roste mig da også for placering og orientering ... så lidt havde jeg da lyttet efter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Hej.

Har selv været lidt i tvivl, om jeg skulle købe 45'er eller maxiscooter. Kinesiske 45 scootere er billige i anskaffelse, mange af modellerne er 4-taktere og ved hjælp af nogle få tekniske indgreb, er de nemme at få til at rende 60-70km/t. Men efter at have læst nogle tråde om bødestørrelser her på siden, begyndte jeg at tænke lidt over konsekvenserne ved at køre med "modificeret" motor.

Orkede jeg endnu engang, som i min ungdoms knallertår, at køre ulovligt rundt, med blikket fastklæbet til sidespejlene, for at holde øje med kørende repræsentanter fra ordensmagten - at få konfiskeret ulovlige dele fra scooteren, og endog blive udstyret med et hæftigt bødeforlæg???
Svaret blev nej - og i dit tilfælde Lars, hvor du jo har MC-kort, så kan jeg squ kun anbefale køb af en maxiscooter.

Ved køb af maxiscooter kan du tøffe helt lovligt rundt med maximal køreglæde til følge. Du har ikke uafbrudt dårlig samvittighed over at køre ulovligt, du kan følge trafikken i byerne og på hovedvejene, - og på motorvejen kan du ligge i inderste spor sammen med campingvognene og lastbilerne, og alligevel komme derudaf med små 100 i timen - det samme kan din bagsædepassager!

Kom selv hjem fra ferie for et par uger siden. Min nye scooter (en vidunderlig smuk kloning mellem en and og en gris, ikkesandt Corty?) bragte mig på en jomfrutur til Lübeck og retur. Den var heavy-loaded scooteren, 1 stk 4-mandstelt, selvoppusteligt liggeunderlag, sovepose i topbox, 2 Givi-tasker i saddlebackmodel og sidst men ikke mindst, mit uundværlige golfsæt. Godtnok i lightudgaven, altså golfsættet. Jeg vil tro der var ca. 40 kilo oppakning, og med mine egne 70 kg, var juvelen lastet med 110 kg. Og der var ikke en eneste bakke ml Aalborg og Lübeck, hvor juvelen var under 85/t på meteret.

Om du skal købe 2-takter eller 4-takter er vel en smags sag. 2-takteren er billigere i reparation og anskaffelse, mens 4-takteren er mere miljøvenlig og kører flere kilometer før evt. hovedrep. Har netop set på nettet, at prisen på PGO T-Rex 110 er små 15k, mens deres 4-takts model T-Rex 150 koster 24k. Sidstnævnte model var inde i mine overvejelser, men synes den var lidt dyr sammenlignet med juvelen. Og så kan jeg ved gud ikke forstå, at PGO'ens benzindæksel er placeret midt i anderumpen. Smart nok hvis man kun kører byture - men er man på langfart med bagagebærer og topbox monteret, så fatter jeg nul og en skid af, hvordan man får noget benz på raceriet.

Jeg nævnte prisen før på PGO's 110'er - for de samme 15k kan du få CF-Moto's E-Jewel 150 (netop nu sat 3,5k ned). For de penge får du en GRANDE scooter med 4-takts motor og velfungerende vandkøl. Skivebremser både for og bag, og de virker de skiver - den bremser simpelthen formidabelt godt. Du kan lægge dig hårdt ind i svingene og foretage nedbremsning samtidig, uden at den wobler så meget som en milimeter - og styringen er dødstabil under hele manøvren. Det er ikke nogen racer du får, men den går villigt op på 110 på meteret og du ruller stadigvæk afsted på noget der ligner 26-27km/l.

Og så har amerikanske "Roadrunner" kåret den som bedste 150'er hvad angår køreegenskaber med bagsædepassager installeret. Jeg har ikke selv kørt med passager, og kommer af fysiske årsager heller ikke til det. Du kan nok læse lidt på indlægget, at jeg er glad for min lille gris. Det er jeg også - jeg er meget meget glad for den, og det håber jeg, jeg bliver ved med at være de næste mange år.

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
#11
Hehe - der er et beslag på bagagebæreren på T-Rex 110'eren, som gør, at man med et snuptag vipper hele baduljen 90 grader på højkant (den er hængslet), og vupti, så er der adgang til benzindækslet.

Skidesmart, Egon, fristes man til at sige. 8) Fordelen ved den placering af benzinpåfyldningen, i modsætning til de scootere hvor der er dæksel under sædet eller bag sædet, men foran boksen er, at man kan komme til "lige på", og dermed ikke skal stå og tanke i en akavet position og ikke kan se en skid af hvad man laver...

FMC E-Jewel er en Bessemor And maskine, men godt skulle den køre, såvidt jeg har ladet mig fortælle. Personligt er designet ikke mig. Jeg er mere til Sym Joyride 200, Suzi Burgmann 400 - men lige p.t. nøjes jeg med min rappe T-Rex 110 som kan accelerere fra en Brian i hans Golf med hækspoiler og thansen anlæg.... :cooldance: - så kan de lære det, kan de....
Svar
#12
Smart detalje med PGO'ens hængsel-system, - den havde jeg ikke lige gennemskuet. Og forresten tillykke med T-Rex'en - Fortvivletcooter: Ja, de dér 2-taktere er squ kvikke fra pole-position, da kan juvelen nok ikke være med før vi er på den anden side af lyskrydset. Synes først den tager rigtigt ved omkring de 30 og så op til 80 (hvis man ellers kan snakke om noget RIV på så lille en maskine) :eh:

Ka se du er lidt hooked på de dér lowrider-scoots. De er også flotte - duer desværre bare ikke til min gamle ryg og slidte hofter. Ked af det Skal nødvendigvis sidde i en oprejst kørestilling, så mine dreamscoots er Piaggio Beverly 250 (60k) og Aprilia SportCity 200 (45k). Men jeg skulle ha sat mig i gæld, hvis jeg skulle ha anskaffet mig en af de førnævnte. Og juvelen var der lige råd til for feriepengene - så det blev dén. Og så er jeg stadigvæk gældfri, - det har jeg det helt fedt med. :yahoo:

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar


Forum spring: