Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO Comet uden strøm
Hej alle !

Jeg står for at skulle indkøbe en PGO Comet til min bedre halvdel, og jeg har kig på en brugt (jeg har ikke set på den endnu, så har kun sælgers beskrivelse).
Men den har et EL problem desværre, og da det er ca 15 år siden jeg sidst har rodet med 2takt (ja den gang hed det knallert), så er jeg måske en smule på herrens mark, mht fejlfinding osv.
Problemet er beskrevet som flg :
Citat:Kørte 500 km på den, pludseligt røg alt el på den. Hverken lys, elstart eller andet elektrisk virker. Den kan dog startes på kickstart uden problemer.

Er tænker jeg så at det måske er batteriet der er klappet sammen, eller en knækket stel, men jeg gætter, da jeg ikke har nogen ting at have min teori i.

Hvad siger i, hvad kan være galt ?

På forhånd tak for jeres svar Smil

/Claus
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Hejsa...

Det kan godt være at det er klappe sammen, eller "bare" en stel ledning som er årsagen. Nogle andre steder fejlen også kan ligge, er feks. hvis hovedsikringer går ( sidder nede ved batteriet ) er sprunget er der heller ik strøm, det kan også være opppe i tændingslåsen den er gal.

Et lille råd så du ik køber "katten i sækken", prøv når du kigger på den at se om lys osv. virker når den er startet. HVIS det ikke gør det ligger fejlen sandsynligvis i ledningsnettet, så ville jeg selv holde snitter fra den. Ledningsnettet kan være en jungel at fejlfinde i...

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Jeg har selv overvejet den med tændingslåsen, men jeg kan i så fald ikke få det til at hænge sammen med at scooteren så skulle kunne starte via kickstarter, da det vel kræver "tænding" i tændingslåsen, før det kan lade sig gøre ? Altså med mindre selve kontaktfladerne er kortsluttet meget uheldigt i selve låsen.

Ang. ledningsnettet, så er den nemme løsning vel at fejlfinde på plusledninger, med en prøvelampe, fra div stelpunkter ? Men hvor finder man diagram over dens ledningsnet henne ? Får man det med når man køber et ledningsnet til den feks ?

Jeg er ikke så nervøs for at fejlsøge og bruge tid på ledningsnettet, da jeg er elektronikkyndig, men alle gode råd er mere end velkomne Smil

/Claus
Svar
Hejsa...

Det er så en stor fordel, at være elektronikkyndig :wink: . Jeg ved ik om det også gælder for cometen, men nogle scootere kan sagtens godt startes på kickstarter uden strøm/batteri.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Ja men vel ikke uden at tændingen er pillet fra Spørgsmålstegn
Livet er den bedste pædagog
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Jeg er ikke helt klar over om den rent faktisk kan startes med kickstarter, uden nøgle i tændingen, men jeg tvivler kraftigt.

Nogle mener at spændingsregulator er død, og andre siger stator, men alle bud er i mine øjne lige gode, men hvad er mest sansynligt ?
Svar
Nu blev situationen meget bedre.

Sælger har trukket dyret frem fra gemmeren idag, og melder tilbage at sørme om det ikke kun er forlygten der ikke virker, alt andet, både elstart, blinklys osv virker.

Så fokus bør vel ligge på selve forlygten og kontakten ? Jeg går ikke ud fra der er en lysspole på sådan en djævel ?
Svar
Eller bare en sprunget pærer ? Grin

- Ej Comet er en rigtig dejlig 2 hjuler Smil vil gerne selv have igen Smil
Emil Bendtsen
---
Jeg elsker børn, især når de græder, fordi så er der nogen som bærer dem væk.
Svar
Så blev dyret købt. Fejlen skulle være (jeg har ikke selv startet den, da frosten her åbenbart har gjort at den ikke er til at få liv i, og har sprunget hovedsikring ved batteri), at der er meget lidt blus på lyset i forlygten. For mig lugter det af en knækket ledning, eller en yderst dårlig stel ?
Hvad siger i andre ?
Svar

Du skal nok investere i et nyt batteri. Batterier, der har været kørt fladt et par gange, kan ikke mere holde på strømmen. Så skal du nok begynde med, at skrue pæren ud, og se på "kontakterne" på pæren og i fatningen, om de er irrede, og evt. hive/bukke de små "kontaktlæber" lidt frem.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Iflg sælger er der nyt batteri i (han nævnte det var et fra Harald Nyborg, som havde kostet 199 på tilbud), og nye pærer i, netop for at han ville forsøge at komme den fejl til livs. Men det havde ikke givet ham positivt resultat desværre. Så jeg vil prøve at lure konaktflader igennem på fatningen, og på pære også.

Hvad angår batteriet, så havde han haft lader på det igår, inden jeg kom, så batteriet burde være ok, og opladet. Men jeg vil dog lige måle det med mit multimeter, for en sikkerhedsskyld, for selv et sundt batteri kan jo klappe sammen i den her hårde frost.
Svar
Nu har jeg samlet mig selv mod til at gå ud i den bidende frost, for at skille dyret ad og begynde fejlfinding. Men, som tidligere fortalt, jeg er komplet grøn på scooter området, så hvor hulen er det jeg finder batteriet og sikringen henne ? Er det i opbevaringsrummet, under sæde ?
Og er der tilfældigvis en venlig sjæl der har el diagram over sådan en Comet, eller ved hvor man kan købe en værkstedsmanual over den ?
Svar

Forum spring: