Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bundet på forsikring!
#1
Her i slutningen af december, skrev jeg til forsikringsselskabet, for at få opsagt kasko på min scooter. Svaret var, at dette kunne først ske, per 1. januar 2011. Det vil de så gøre. Jeg har tidligere erfaret, at en ældre scooter, der har kostet ca. 10.000 kroner, og kørt 10.000 km, med over 2 år på bagen, ikke er mere end ca. 4.000 kroner værd. Og da dette beløb svarer til et års kasko, når der blev taget højde for selvrisiko, så var det jo ikke nogen fed fidus, at have kasko på en flere år gammel scooter.

Er det rimeligt, at forsikringsselskaber kan "binde" en person, i over et år? Det gør de altså. Det er topdanmark, som er mit forsikringsselskab.

Jeg ringede så, og truede med at sige den op. Dette vil de hellerikke gøre, før 1. januar 2011. Den kunne kun opsiges per årsdagen. Og de nævnte ingen mulighed for kort opsigelse.

Så blev søgt på Internet, og jeg fandt ud af, at de mod et gebyr på 57 kroner, kunne opsige forsikringen med 1 måneds varsel. De oplyste ikke om dette. Første år, tager de for nogle forsikringstyper op mod 600 kroner i opsigelsesgebyr, for at "holde på kunden".

Andre virksomheder, såsom internetudbydere, er blevet hængt i retten, på det samme. Og teleselskaberne har fået afslag på, at måtte binde kunderne et år.

Men forsikringer må altså godt. Og ihvertfald, må de gerne undlade at oplyse om muligheden for kort opsigelse, og kun sige, at opsigelse ikke kan gøres før om et år (eller over et år).

Nu har jeg opsagt forsikringen med kort varsel, per den 1. marts. De kunne ikke gøre det per 1. februar, trods mit første brev, og sagen dermed blev indledt den 31. december...

Det var dog ikke muligt, at kun opsige kasko - jeg skulle opsige hele forsikringen. Kasko, eller en anden del af forsikringen, kunne kun opsiges, per 1. januar 2011. Jeg fik så en aftale med dem om, at opsige hele forsikringen, og tilmelde mig igen, med kun ansvar, per den 1. marts mod gebyr på 57 kroner.

Lidt efter, blev jeg ringet op. Det var ikke muligt. Og det var jo også en forkert måde at gøre det på, fik jeg at vide. Eneste mulighed var at jeg helt opsagde forsikringen. De kunne ikke tilbyde, at tilmelde mig igen, med kun ansvar. Dog vil jeg kunne ringe - men først efter den 1. marts, hvor forsikringen var opsagt med kort varsel, og så kunne jeg på dette tidspunkt tilmelde med kun ansvar. Jeg vil ikke kunne tilmelde forsikringen uden kasko, før den 1. marts. Hvis hun forsøgte, at oprette en ansvarsforsikring uden kasko, vil den selv skrive kasko på, og betragte det som en forlængelse af forsikringen, så det vil tidligst kunne indtastes i deres system den 1. marts.

Det virker lidt som om, vi mangler forbrugerlove indenfor forsikringer. At dels forsøge at bilde kunden ind, at forsikringen ikke kan opsiges, og at ikke oplyse om muligheden for kort opsigelse, virker som bundefangeri. Nu var det også kasko, som jeg havde opsagt - og her fandtes IKKE mulighed for kort opsigelse, fik jeg oplyst. Så måtte jeg jo henvise til, at forsikringen kunne opsiges.

Desuden er det jo egentligt tale om internethandel...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Kan man ikke gå til et ankenævn for forsikringer ?
:::
Svar
#3
Æh, bæh, buh - snydt :P

Forsikringer skal normalt opsiges med en måneds varsel før forfaldsdag. For de fleste forsikringers vedkommende, betyder det, at man så enten er bundet på arme og ben et halvt år eller et helt år.

Dette, til trods for, at Folketinget allerede for fem år siden besluttede, at man skal kunne komme ud af en forsikring i "utide" med 30 dages varsel eller mindre. Forsikringsselskaberne har så selvfølgelig fodslæbende rettet sig efter beslutningen, MEN har så bare indført et helt lovligt gebyr Ond for arbejdet med en opsigelse i utide - det er jo fattige firmaer.

Påstanden om, at man kun kan opsige både ansvar og kasko på en gang, må stå for selskabets egen regning. Det er nok fordi, selskabet rent edb-teknisk, har dappet de to forsikringer ind som en "samlet" forsikring. Jeg skal ikke kunne sige, om det er helt fint i kanten, da den lovpligtige ansvarsforsikring er en "statslig" forsikring, som selskaberne bare administrerer for staten. Den lovpligtige ansvarforsikring følger således heller ikke de almindelige betingelser, der gælder for alle andre former for forsikringer. Umiddelbart skulle man mene, at en sådan "sammenlægning" ikke er helt efter bogen, og at man selvfølgelig skal kunne afmelde en frivillig forsikring uden, at det har indvirkning på den lovpligtige forsikring.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Super 8 Skrev:Det var dog ikke muligt, at kun opsige kasko - jeg skulle opsige hele forsikringen. Kasko, eller en anden del af forsikringen, kunne kun opsiges, per 1. januar 2011. Jeg fik så en aftale med dem om, at opsige hele forsikringen, og tilmelde mig igen, med kun ansvar, per den 1. marts mod gebyr på 57 kroner.

Jeg kan ikke lige svare på noget af det andet, men om jeg fatter hvorfor du dog vælger at tegne forsikring hos dem igen, når de behandler dig sådanne. (Du skriver senere at de ikke går med til det alligevel, men hovedsagen for mig er at du jo egentligt finder dig i det!)

Der er kun een måde at vise sin utilfredshed over på og det er helt at undgå det pågældende firma.
Om jeg så skulle betale mere i ansvar hos et andet selskab gjorde jeg gerne dét for at bevise min utilfredshed.

Uanset om det er lovligt eller ej, dét som de gør mod dig med bindinger, så havde jeg ikke fundet mig i en så dårlig behandling.
Svar
#5
Selve reglerne, er omtrent ens, ved alle forsikringsselskaber. De har samme regler, omkring den kun kan opsiges ved årsdagen for forsikringen, og at der ved opsigelse før, kræves gebyr. Gebyrerne er forskellige, men i samme størrelsesorden. Hos nogle forsikringsselskaber ser gebyret lavere ud end hos andre, men så skyldes det måske, at der udover opsigelsesgebyret, også skal betales et grundgebyr for opsigelsesgebyr, der lægges ovenpå opsigelsesgebyret.

Jeg vil tro, at det som forsikringerne gør er lovligt - de har folk, der er højt på strå.

Men selve kunderservicen og vejledningen ved opsigelserne, eller ændring i forsikring, kan måske være forskellig. Hos topdanmark, var man ikke meget for at indrømme muligheden for opsigelse med kun en måneds varsel.

Du vil naturligvis også kunne afhænde knallerten. Eller skifte forsikringsselskab. Men hvis der skiftes forsikring, så opkræves et gebyr, svarende til opsigelsesgebyret.


Det bedste man kan, er vist at være opmærksom på, at forsikringsagenter er svindlere - ligesom de altid har været - og så selv sørge for at kende reglerne, og vide man kan "betale" sig fri, eller afhænde sig fri.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
SLK Skrev:Jeg kan ikke lige svare på noget af det andet, men om jeg fatter hvorfor du dog vælger at tegne forsikring hos dem igen, når de behandler dig sådanne. (Du skriver senere at de ikke går med til det alligevel, men hovedsagen for mig er at du jo egentligt finder dig i det!)

Der er kun een måde at vise sin utilfredshed over på og det er helt at undgå det pågældende firma.
Om jeg så skulle betale mere i ansvar hos et andet selskab gjorde jeg gerne dét for at bevise min utilfredshed.

Uanset om det er lovligt eller ej, dét som de gør mod dig med bindinger, så havde jeg ikke fundet mig i en så dårlig behandling.
Problemet er bare, at så at sige alle selskaber benytter samme (gebyr)praksis Ked af det .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Citat:Forsikringer skal normalt opsiges med en måneds varsel før forfaldsdag. For de fleste forsikringers vedkommende, betyder det, at man så enten er bundet på arme og ben et halvt år eller et helt år.
Jeg betaler forsikringen hvert halve år - men den skal opsiges 1 måned før årsdagen for forsikringen, og ikke før forfaldsdagen.

Citat:Jeg kan ikke lige svare på noget af det andet, men om jeg fatter hvorfor du dog vælger at tegne forsikring hos dem igen, når de behandler dig sådanne. (Du skriver senere at de ikke går med til det alligevel, men hovedsagen for mig er at du jo egentligt finder dig i det!)

Nu har de jo også tvunget mig til at opsige forsikringen, uden at tegne en ny før den 1. marts. Så jeg har lidt tid at overveje, om jeg vil vælge TopDanmark igen, eller om jeg vil tegne forsikringen hos et andet forsikringsselskab. Vi har dog været godt tilfreds med TopDanmark, de gange jeg har haft brug for dem. Samtidigt, er de billigst, hvis man skal have en forsikring med kasko. Hos de fleste andre, koster det op til det dobbelte af TopDanmark, når man er over 30. Er man under 30, er det vist billigere hos andre forsikringer.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at reglerne afviger i forhold til andre forsikringsselskaber, og med mindre de andre er bedre, vil jeg ikke skifte uden grund.
Svar
#8
Super 8 Skrev:Jeg betaler forsikringen hvert halve år - men den skal opsiges 1 måned før årsdagen for forsikringen, og ikke før forfaldsdagen. (...)
.

Det er ikke betalingsforfald, men forsikringens forfald - tegningsperiode. Hvis du har tegnet for et år, hvilket er normalt, men der findes forsikringstyper, der kan tegnes for kortere perioder, så er du bundet et år, uanset, om du betaler præmien halvårligt eller årligt :wink: . Der er endda selskaber, der kræver ekstra betaling, hvis man vælger at give dem ens penge halvårligt, istedet for helårligt - eller rettere, de giver gebyrrabat eller fritagelse, hvis de skal vente på pengene et år Fortvivlethock: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Problemet er bare, at så at sige alle selskaber benytter samme (gebyr)praksis Ked af det .

Dermed kunne det godt tænkes at andre forsikringselskaber kunne yde en bedre forstående service end TopDanmark udviser her.

Jeg håber i hvertfald det bliver lavet om. Utroligt vi stadig tillader os +12mdrs bindinger i en så konkurrecepræget verden vi befinder os i.
Det kan da kun gå få lang tid med at få det lavet om.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
SLK Skrev:Dermed kunne det godt tænkes at andre forsikringselskaber kunne yde en bedre forstående service end TopDanmark udviser her.

Jeg håber i hvertfald det bliver lavet om. Utroligt vi stadig tillader os +12mdrs bindinger i en så konkurrecepræget verden vi befinder os i.
Det kan da kun gå få lang tid med at få det lavet om.
Det er heller ikke lovligt med 12 mdrs. ubrydelig bindingstid, det blev som sagt afskaffet for ca. 5 år siden :wink: . Der er maksimalt 30 dages opsigelsesfrist. Det er den lovlige grådighed med gebyrer, man bør have større indsigt i. Det er påfaldende, at når det gælder bank- og forsikringsverdenen, så er lovgiverne (de folkevalgte :? ) ikke meget for at lovgive, men nøjes med henstillinger om, at de selv finder frivillige ordninger, så partierne ikke kommer til, at træde dem over tæerne med en lovgivning, de ikke bryder sig om. Her senest, har vi jo kunnet konstatere, at bankerne påstod, at de var i en så dyb krise, at de måtte have krisehjælp af staten (uskyldige borgere), men da man fra statens side betingede sig, at en sådan hjælp var betinget af, at staten fik større indblik i bla. regnskaber og (direktør)lønninger, forsvandt krisen åbenbart som dug for solen, idet bankerne så takkede pænt nej tak til hjælpen. Hvorfor mon :roll:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Super 8 Skrev:Her i slutningen af december, skrev jeg til forsikringsselskabet, for at få opsagt kasko på min scooter. Svaret var, at dette kunne først ske, per 1. januar 2011. Det vil de så gøre. Jeg har tidligere erfaret, at en ældre scooter, der har kostet ca. 10.000 kroner, og kørt 10.000 km, med over 2 år på bagen, ikke er mere end ca. 4.000 kroner værd. Og da dette beløb svarer til et års kasko, når der blev taget højde for selvrisiko, så var det jo ikke nogen fed fidus, at have kasko på en flere år gammel scooter.

En anden lille detalje man også "glemmer" at oplyse er, at man rent takseringsmæssigt starter værdi-nedskrivningen for scootere med det samme. For en bil gælder det, at den det første år takseres som ny - det vil sige at man får nyprisen ved tyveri eller totalskade indenfor det første år. Dette gælder ikke for scootere, så bliver en to måneder gammel scooter stjålet kan man sagtens risikere at den takseres til adskillige tusinde kroner under nypris. Kombineres dette med at de fleste selskaber har forhøjet selvrisiko ved tyveri kan man sagtens ende med en erstatning på omkring 50% af hvad det koster at købe en ny af samme slags.

Så nej - kasko betaler sig sjældent...



Super 8 Skrev:Og teleselskaberne har fået afslag på, at måtte binde kunderne et år.

Og hvad gør det endnu mere unfair er, at teleudbyderne rent faktisk har et rimeligt godt økonomisk argument for at ville binde kunderne, nemlig tilskud til mobiltelefonerne. Man kan sagtens få et abonnement uden binding, hvis man bare køber sin mobil selv. Noget lignende har forsikringsselskaberne ikke. For dem er det rendyrket kunde-chikane uden andet formål end at gøre det svært at skifte selskab og dermed hæmme konkurrencen. Men som Kragen siger, er det tilsyneladende noget alle selskaberne er enige om. Så nogen egentlig konkurrence kan man vist ikke sige at der er...

8)
Svar
#12
At prisen på Kasko forsikring af knallert er så ekstremt høj, skyldes at de skal tilbyde den. Men da det er en stor udgiftspost, sætter de prisen så højt, at de næsten ikke sælger nogle. Det er helt bevidst.

Det med bindingsperioden, er en anden historie Blink med øjet
Svar


Forum spring: