Søg Garagen Hej Gæst! Register

4-T-begrænsning
#1
Glædelig jul.
Jeg skal til at købe knallert. Har tænkt på 4-T og måske en Yamasaki. Har blot et spørgsmål til scooterfolket. Når nu CDI-begrænsning nogle gange gør at en 4-T "hakker" ved tophastighed 30 km/t, ved I så om der er nogen 4-T knallerter/scootere der IKKE er CDI-begrænset, men ligesom den gamle Honda CD50 blot er begrænset af en indsugningsbegrænser (ligesom alle gamle knallerter altså en formindskelse af indsugningshullet). Det må jo alt andet lige være bedre end CDI-begrænserens hakke-hosteri? Og ja jeg vil kuns have en der ER begrænset, for jeg kører rigtigt langt hver eneste dag, er stoppet mange gange her i StorKøbenhavn. Er nødt til at køre lovligt med de konfiskationsregler der er nu - basta.
Med MC- og knallerthilsen Torben 8)
Torben
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det er meget få modeller - pt. måske kun én - der er droslet via cdien, og en føler til koblingen. På andre modeller, er cdien ikke en del af selve droslingen, men er blot en ekstra sikkerhedsanordning, der skal forhindre motoren i, at "dreje over". Begrænsningen i cdien slår normalt fra ca. 1.000 o/m over det omdrejningstal, hvor motoren yder mest. På en lille firtakter vil man derfor normalt ikke mærke noget til begrænsningen, medmindre, man kører ned ad bakke, da motoren på lige vej, ikke kan opnå de kritiske o/m. Det gælder dog kun, hvis skiven, og evt. anden drosling er fjernet. Sidder skiven i, vil motoren godt kunne nå de "kritiske" omdrejninger, og man vil, selv på lige vej, kunne opleve, at cdien slår fra. På en firtakter vil der ikke være den store hosten og hakken, når cdien slår fra - eller rettere fører strømmen til nul - idet, den kun gør det ved hver anden tænding, og firtakteren, modsat totakteren, endog kun tænder ved hvert andet taktslag.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
tak for svaret, men der er flere spørgsmål i det. Du skriver: "hvis skiven, og evt. anden drosling er fjernet". Der er jo så lige det? Hvad er "skiven" på en Ymasaki". Det tror jeg ikke lige der er! og anden drosling fjernet. Jeg skriver jo jeg vil køre lovligt og efterlyser altså om nogen ved om der er nogle 4-T'ere der IKKE er CDI-neddroslet, fordi CDI-neddrosling netop KAN give hoste-hakkeri iflg. en jeg har set på et andet forum netop har beskrevet som problem/årsag?
Venligst
Torben 8)
Torben
Svar
#4
Torben Skrev:tak for svaret, men der er flere spørgsmål i det. Du skriver: "hvis skiven, og evt. anden drosling er fjernet". Der er jo så lige det? Hvad er "skiven" på en Ymasaki". Det tror jeg ikke lige der er! og anden drosling fjernet. Jeg skriver jo jeg vil køre lovligt og efterlyser altså om nogen ved om der er nogle 4-T'ere der IKKE er CDI-neddroslet, fordi CDI-neddrosling netop KAN give hoste-hakkeri iflg. en jeg har set på et andet forum netop har beskrevet som problem/årsag?
Venligst
Torben 8)
Har lige småtjekket lidt på de tyske sider :wink:

Det ser ud til, at den lille DAX-kopi, alene er droslet med cdi'en. I Tyskalnd leveres der en ubegrænsede cdi med, uden beregning, når man køber en Yamasaki YM50-8B. Den leveres med en 45 km/t cdi eller en 25 km/t cdi monteret, som standard. Det kunne iøvrigt så tyde på, at det er 25-cdi'en, der monteres herhjemme :? . Den ubegrænsede, skulle give den en tophastighed på den anden side af 65 km/t.

Der er altså ikke en lovlig måde, du kan køre rundt på, uden den droslede cdi. Det er heller ikke lovligt, at ændre på antallet af tænder på tandhjulene.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Yamasaki'en er både begrænset i karburator og CDI for 30 modellen. 45 modellen, er kun begrænset i CDI'en.

Dine bekymringer ved CDI begrænsning, kan jeg ikke følge. CDI begrænsningen, træder jo først i kraft, når omdrejningsantallet er så højt, at den kører de 30 km/t - ved lavere hastighed, giver den ikke mindre ydelse. Det er derfor, de også må begrænse den i karburatoren. Denne begrænsning gør, at den kun leverer 0.9kW i 30 km/t udgaven, meddens den leverer 2.8kW i 45 udgaven, og derfor også trækker bedre ved små hastigheder.

Det er korrekt, at en CDI begrænsning kan medføre hosten og hakken. Om den gør det, afhænger dog af hvordan den laves. Hvis den er indbygget i CDI'en, vil den kunne medføre større larm, og større benzinforbrug, hvis gashåndtaget er reguleret for højt, og det er bedst at regulere ned så den kun får den mængde benzin som er nødvendigt, for de 30 km/t. Normalt vil dog ikke opstå hosten og hakken. Er det derimod en ekstern hastighedsbegrænser (panserværn), vil den ofte medføre hosten og hakken. Det skyldes at man ikke så nemt, kan justere tændingstidspunktet korrekt til den pågældende hastighed når den begrænses (dette styres af den ubegrænsede CDI). Benzinen afbrændes derfor ikke hensigtsmæssigt, når en ekstern panserværn eller hastighedsbegrænser sænker hastigheden. En indbygget begrænser fungerer så vidt jeg ved ofte ved, at justere tændingen således benzinen ikke afbrændes optimalt, når hastigheden bliver for højt, og dette burde ikke medføre hosten og hakken, meddens en ekstern kan medføre uforbrændt benzin i udstødningen, der antændes og medfører hosten.

Der burde derfor ikke være et problem med hastighedsbegrænsningen i CDI'en. Men du får mest optimale benzinforbrug, hvis du regulerer gassen ned, når du kan høre scooteren/knallerten begynder at larme, og ikke får større hastighed, trods der gives ekstra gas.

CDI'en er en standard DAX. Måske er muligt at få en CDI til en anden knallert, der reducerer den til ca. 30 km/t hvis den medfølgende er 25 km/t. Men om det er lovligt ved jeg ikke. Du vil dog næppe blive "opdaget" på rullefeltet hvis du gør det. Som kragen siger, er også muligt at tilpasse tænderne til danske forhold og med mindre politiet står og tæller tænder, så vil det nok hellerikke opdages på rullemarie når du holder dig under 39. Tænder er dog nemmere at tælle, end at tjekke CDI'en er original, og der står i politiets håndbog over knallerter, hvor mange tænder knallerten skal have, samt hvilke begrænsninger den er lavet med. En ubegrænset CDI, kan måske også med "dårlig justering" fås ned på 39 km/t.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg kan som sagt kun referere, hvad de tyske sider har om sagen vedrørende Yamasaki'en, da jeg ikke har kunnet finde noget relevant på de danske sider :wink: .

I Tyskland skulle både 25'eren og 45'eren kun være begrænset af cdi'en, og da reglerne om "opgradering" er anderledes, således at man, modsat i Danmark, kan "opgradere" sin maskine, når man har rette alder og kørekort, leveres der en "åben" cdi med ved købet.

Der er, iflg. de kilder jeg har kunnet finde, ingen avanceret tændingsautomatik i cdi'en. Den er bare omdrejningsbegrænset, så den smider strømmen til nul ved hver anden tænding, når omdrejningerne er opnået. Det betyder dog også, da det er en gearmaskine, at den vil vil "cutte" i hvert gear, når motoromdrejningerne når cdi'ens begrænsning. Modsat en variomodel, vil det altså ikke kun ske, når man opnår de 25-30 km/t, som du siger :wink:

Der er heller ikke noget mystisk i, at den cdi-droslede udgave kun har ca. 1,5 hk, mod den udrosledes ca. 3,5 hk. Effektbåndet på en lille firtakter er simpelthen så smalt, at maksimumeffekten på de ca. 3,5 hk ligger indenfor ca +- 500 omdrejninger i forhold til det omdrejningstasl, hvor den yder mest. Kommer omdrejningerne bare ca. 1.000 o/m under dette omdrejningstal, vil effekten hurtigt falde til det halve eller mindre. Hvis du ser på den grønne kurve, vil du se, hvor smalt effektbåndet er. Nedsætter man motorens omdrejninger, vil man automatisk miste effekt.

[Image: 1755.jpg]

Det største drejningsmomentet ligger dog ca. 1.000 o/m under omdrejningstallet for flest hk, så det bliver mindre berørt, og man vil derfor have en nogenlunde acceleration, men man vil altså blive cuttet af ved hvert gearskifte, hvis man kører den ud i gearene, og således få, omend ikke en hørbar hakken og prutten, så en ubehagelig hakken i accelerationen.

Folk, der har prøvet at køre i de første VW transportere, der havde en fjederbegrænsning i strømfordeleren, vil kunne huske, at det var direkte farligt, at foretage overhalinger, der indebar gearskift, med den, da den pludselig "døde" i hvert gear.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Hvis de i tyskland må opgradere fra 25 km/t til 45 km/t, så sættes måske ikke samme hårde krav som i danmark til begrænsningen. På fstyr.dk's side, står i typegodkendelsen kun nævnt CDI begrænsningen for begge udgaver, men efter hvad jeg har læst, skulle man ikke kunne få en 30 km/t udgave til at køre så hurtig med ubegrænset CDI, uden at også justere den, eller fjerne begrænsningen ved karburatoren. Til gengæld, er det de eneste to begrænsninger den har.

I typegodkendelsen, står at 30 km/t udgaven, kun kan levere 0.7kW, meddens 45 km/t udgaven kan levere 2.8kW. Noget tyder på, at begrænsningen af effekten, sker på anden måde end kun i CDI.

Harmoniseringen af EU lovene, burde vel betyde at vi også i Danmark, skulle kunne opgradere fra 25 km/t til 45 km/t, når de nye love træder i kraft, uden hele scooteren skal skiftes?
Svar
#8
Super 8 Skrev:Hvis de i tyskland må opgradere fra 25 km/t til 45 km/t, så sættes måske ikke samme hårde krav som i danmark til begrænsningen. På fstyr.dk's side, står i typegodkendelsen kun nævnt CDI begrænsningen for begge udgaver, men efter hvad jeg har læst, skulle man ikke kunne få en 30 km/t udgave til at køre så hurtig med ubegrænset CDI, uden at også justere den, eller fjerne begrænsningen ved karburatoren. Til gengæld, er det de eneste to begrænsninger den har.

I typegodkendelsen, står at 30 km/t udgaven, kun kan levere 0.7kW, meddens 45 km/t udgaven kan levere 2.8kW. Noget tyder på, at begrænsningen af effekten, sker på anden måde end kun i CDI.

Harmoniseringen af EU lovene, burde vel betyde at vi også i Danmark, skulle kunne opgradere fra 25 km/t til 45 km/t, når de nye love træder i kraft, uden hele scooteren skal skiftes?
Tyskerne er, hvis det kan lade sig gøre, endnu strengere med droslingers effektivitet, end danskerne. Tyskerne har dog en mere fornuftig tilgang til de forskellige hastigheder, de afhænger alene af uddannelse og erfaring (kørekorttype). Hvis maskinen som sådan, er godkendt til højere hastighed, kan den den også omregistreres. Som udgangspunkt er en maskine altså godkendt uden nogen form for begrænsninger, og begrænsninger er kun sat i, så hastigheden kan komme ned på det, dit kørkort giver dig lov til, at køre. Det er endda sådan, at hvis en model også er godkendt med f.eks. en 90 ccm cylinder, som den gode gamle Kreidler, kan denne cylinder monteres på 50 ccm, og blive godkendt, som lille mc. Det besynderlige er, at man også i Danmark, kan montere en større motor på en 45'er og den få indregistreret som mc, såfremt der forhandles en tilsvarende som mc i et EU-land. Det kunne f.eks. være Super8'eren, hvor 45'eren og 125ccm'eren er identiske, bortset fra motoren. Problemet ligger i, at der i andre danske regler står, at det er forbudt, at ændre på gearingen og droslingen på en knallert. Det hindrer, at man kan ændre en 30'er til en 45'er, eller omvendt, da begge er knallerter. Men fra knallert til mc, er det muligt, da den ændrede knallert så ikke mere er en knallert, men en mc, og for mc'er er der ingen regler for droslinger :? .

Det er igen et eksempel på, at man i Folketinget vedtager en lov, der umiddelbart løser et aktuelt problem (forbyde folk, at "pille" skiven), men pga. ordlyden, hindrer en ellers lovlig og fornuftig proces. Det er jo rablende sindsygt, at man skal sælge sin knallert, og gå ned til en forhandler, og købe en identisk knallert, hvor der bare er sat en smallere eller bredere skive i varioen Ond

Ordlyden kunne hurtigt laves om, måske endda administrativt, men med den hetz, der fra politisk side er imod knallerter, skal man ikke forvente "fornuft" fra politisk hold, og det er, for en gang skyld, desværre ikke noget, EU kan hjælpe os med.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: