Søg Garagen Hej Gæst! Register

Placering i trafikken
#1
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres køremanerer.

Jeg har et par gange oplevet at skulle svinge til venstre fra vejmidten på 2-sporet vej over på sidevej eller p-plads på en stærkt befærdet vej som Jyllingevej eller Roskildevej. Så placerer jeg mig ude tæt ved midten på min side af vejen, som jeg ville i en bil. Nu fylder jeg jo (gudskelov, endnu) væsentligt mindre end en bil, og danner derved en mindre forhindring for alle de ivrige bilister i venstre vognbane. Mange af dem er tæt placeret i forhold til bilisterne på deres højre side i inderbanen, og forsøger derfor at passere mig med en afstand og hastighed der mildt sagt får mig til at føle mig mindre afslappet.

Det er et 45-knallert såvel som MC-spørgsmål. Er der nogen alternativer? Bør man holde midt i vejbanen og fylde som en bil, og derved tvinge bilisterne til stop og/eller vognbaneskift? Det vil måske udsætte én for endnu mere stress fra alle lemmingerne.

Hvad gør i?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Jeg har fundet min gamle mc teoribog. Den er fra '98 men jeg går ud fra at det der står i den for det meste stadig gælder.

Der står meget klart i bogen at en motorcykel, og jeg formoder også knallert 45, ikke må køre ved siden af et andet køretøj.

Ved placering i kryds bliver det dog lidt mere uklart da man i visse tilfælde godt må holde ved siden af et andet køretøj. Nedenfor stående tegning (tyvsjålet fra teoribogen) skulle gerne gøre det mere klart:

[Image: placering.jpg]

Hvis der er opmarchbåse i et kryds skal du principielt "fylde" som en bil.
Du må kun holde i kryds ved siden af et andet køretøj hvis den ene af jer skal svinge.

Hvis du er placeret til højre for et større køretøj (f.eks. en lastbil) i et kryds og du skal ligeud, mens lastbilen skal til venstre er det vigtigt at du gør dig synlig af hensyn til modkørende der skal dreje til venstre og derfor vil krydse din bane.

Men jeg kan godt forstå din bekymring. Hvis jeg befandt mig i samme situation i en bil ville jeg ikke tænke et øjeblik over det, men i den sitation må man regne med at bilen alligevel fylder en hel vognbane og derfor vil tvinge bagvedkommende til enten at skifte vognbane eller bremse op.

Hvis der ikke er plads til at du kan holde på midten af vejen så er der vel ikke andet for at du må fylde som en bil og ellers håbe på at bagvedkommende bremser op eller skifter bane...
Svar
#3
Meget smuk illustration Stoiss!

Ved hajtænder/stoplinie er jeg imidlertid ikke i tvivl og overholder disse regler, mens jeg betragter visse andre 2-hjulere køre efter deres helt egne regler. Enhver sprække udnyttes for at komme op foran. Dem om det.

Jeg kan prøve at gøre forsøget en gang at holde midt i banen. Jeg er jo ikke i tvivl om at blilisterne må stoppe som de gør når de bliver fanget bag en anden bilist et sted. Man har jo heller ingen grund til at betragte sig som en slags mindreværdig trafikant bare fordi man 'mangler' 2 hjul Smil)
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#4
Jeg overvejer i øvrigt at anskaffe en gul overtræksvest med refleks, som politi/vejarbejdere og andre bruger. Og så en 3 meter høj mast på scooteren med en rævehale i toppen? Må man det?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#5
Teoribogen nævner desværre kun de situatiner jeg allerede har beskrevet.

MC-køreskolen siger dette.

Der bliver kun beskrevet situationer hvor man holder i et kryds så om det også gælder for situationer hvor man stopper op for at svinge til venstre ad en sidevej kan jeg ikke lige svare på. :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
stoiss Skrev:MC-køreskolen siger dette.

Lidt overraskende at de skriver man skal holde sig til så meget højre på vejbanen som muligt. På grund af frygt for bilisters cirkusnumre, holder jeg mig lige i midten. Skaber ingen problemer. Jeg holder naturligvis helt ud til højre i situationer hvor det kan hjælpe. F.eks. når jeg åbenlyst ikke kan følge flowet.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
En af mine naboer, der kører på cykel, blev kværnet ned ude på Ring 2 sidste vinter. Blot en tøs i en lille bil, der åbenbart havde tankerne et helt andet sted. (Hun holdt pænt midt i krydset ved venstresving og satte så ganske umotiveret i gang.)
Resultatet var et brækket ben, som hun (naboen) døjede med i nogle måneder.

I dag kører hun med hjelm og gul vest uanset hvor kort turen er!
Svar
#8
Jeg holder mig altid så langt til højer som muligt på vejbanen.
Både for min egen sikkerheds skyld, men også fordi jeg kender
problemet set med bilistens øjne. må indrømme at jeg godt kan
blive lidt arrig når jeg skal forbi en 45èr der ligger midt på
vejbanen uden anden grund (som jeg ser det) end at
gøre overhalinger så farlige for alle parter som overhovedet
muligt Udråbstegn
Svar
#9
jeg kan godt se dit dillema Jonny men jeg tror at du gør det rigtige,jeg kan kun give dig ret i at der er noget der er mere spændende end at holde ude midt på en vej, jeg bliver ved med at holde bremsen hellere vel set end over set.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Uanset om jeg kører MC eller scooter holder jeg mig midt i kørebanen, jeg skal ikke ligge i kanten og blive presset. Uanset teoribogen så er det det mest sikre.
Svar
#11
walker1 Skrev:I dag kører hun med hjelm og gul vest uanset hvor kort turen er!

Ja, den gule vest er egentlig en god ide. Hvis jeg kan finde en der ikke sidder og flapper for meget udenpå regn/kørejakken, så tror jeg at jeg vil anskaffe sådan en.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#12
Anonymous Skrev:Jeg holder mig altid så langt til højer som muligt på vejbanen.
Både for min egen sikkerheds skyld, men også fordi jeg kender
problemet set med bilistens øjne. må indrømme at jeg godt kan
blive lidt arrig når jeg skal forbi en 45èr der ligger midt på
vejbanen uden anden grund (som jeg ser det) end at
gøre overhalinger så farlige for alle parter som overhovedet
muligt Udråbstegn

Jeg tror ikke vi er enige. Størst sikkerhed opfatter jeg som at undgå at køre ved siden af en bil i samme vejbane. Overhaling af 45'er i bil kræver under alle omstændigheder brug af noget af venstre spor hvis der er 2 spor (hvilket disse eksempler går på). Hvad er problemet med at trække helt over i venstre vejbane, og bare opfatte knallerten som en trafikenhed?

Det er egentlig også fuldstændig barokt, hvis en knallert/MC ikke skulle have den samme afstandsmæssige sikkerhedszone omkring sig, som karrosseriet udgør for en bil. Vi er bløde trafikanter!

Jeg må dog indrømme at min personlige adfærd som knallerist måske var anderledes, hvis jeg kun kunne køre 45. Hvis jeg daglig kørte rundt med en hale af andre trafikanter bag mig, ville det i sig selv stresse nok til at jeg formentlig vill holde mere til højre.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar


Forum spring: