Søg Garagen Hej Gæst! Register

2 takt eller 4 takt ?
#1
Jeg har en diskussion med min ven om hvad man kan få til at køre hurtigt i optræk

Jeg siger 2 takt

Han siger 4 takt

Nu vil jeg bevise for ham jeg har ret og man kan hive flest heste ud af en 2 takt .

Og en 4 takter slet ikke kan følge med en 2 takt .

Nogen som kan foreklare ham hvorfor man skal vælge 2 takt eller 4 takt ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Lazz26 Skrev:Jeg har en diskussion med min ven om hvad man kan få til at køre hurtigt i optræk

Jeg siger 2 takt

Han siger 4 takt

Entydigt 2-takt.

8)
Svar
#3
Der findes mange motorcykler, der er 4-takt, som både er stærke, og kører hurtigt.
Svar
#4
Super 8 Skrev:Der findes mange motorcykler, der er 4-takt, som både er stærke, og kører hurtigt.

Vi er i scooter snak og snakker om scootere Blink med øjet
Svar
#5
Lazz26 Skrev:Vi er i scooter snak og snakker om scootere Blink med øjet

Nu er der jo noget som hedder "Maxi scootere"...
:wink:


Men bliver vi ved de 50 cc løber man hurtigt ind i en mur når man prøver at peppe sin 4-takter lidt op. Det er intet tilfælde at 70 og 80 cc cyller er næsten obligatoriske på hurtige 4-taktere.... og det betyder jo at de teknisk set ikke længere er "knallerter". Man kan naturligvis også sagtens øge slagvolumen til over de 50 cc på en 2-takter, men det er ikke nødvendigt for at opnå hastigheder som er mere end rigeligt for de fleste.

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
2 taktere larmer, er hurtige og bruger generelt mere bensin end 4takter.

4takter har en "dybere lyd, tager ikke nær så mange omdrejninger, larmer mindre og har generelt et lavere bensinforbrug.

Så tunings/fartsmaskine=2takter.
Afslappet langturs køretøj=4takter.

Det er så kun gældende på motoren der ikke har 4+ cylindre. En 4takter ER bedre end en 2takter, hvis de har 4 cylindre.
En 4cylindret 2takter vil ha masser af rpm(omdrejninger) og heste i toppen, hvor imod en 4takter vil have ca samme hk som 2takteren ved lavere rpm, men en hel del flere heste/moment i de lave rpm og også mere moment i toppen end 2takteren.

Så længe det er en 1cylindret motor vil 2takteren altid være hurtigere, hvis motorene har samme ccm.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#7
Havoc Skrev:2 taktere larmer, er hurtige og bruger generelt mere bensin end 4takter.

4takter har en "dybere lyd, tager ikke nær så mange omdrejninger, larmer mindre og har generelt et lavere bensinforbrug.

Så tunings/fartsmaskine=2takter.
Afslappet langturs køretøj=4takter.

Det er så kun gældende på motoren der ikke har 4+ cylindre. En 4takter ER bedre end en 2takter, hvis de har 4 cylindre.
En 4cylindret 2takter vil ha masser af rpm(omdrejninger) og heste i toppen, hvor imod en 4takter vil have ca samme hk som 2takteren ved lavere rpm, men en hel del flere heste/moment i de lave rpm og også mere moment i toppen end 2takteren.

Så længe det er en 1cylindret motor vil 2takteren altid være hurtigere, hvis motorene har samme ccm.


Man kan SAGTENS kører langture på en 2 takter 60.000km på under 2 år
Svar
#8
Søren26 Skrev:Man kan SAGTENS kører langture på en 2 takter 60.000km på under 2 år
Det er sådanset oss mest hentydet til at 4takteren render længere pr liter. Ikke at den er bedre til det. Mig der er en torsk til at forklare mig selv engang imellem, sry Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
Havoc Skrev:Det er sådanset oss mest hentydet til at 4takteren render længere pr liter. Ikke at den er bedre til det. Mig der er en torsk til at forklare mig selv engang imellem, sry Smil


Det os rigtigt min kører max 35km pr liter på en god dag :-) Men ville bare sige jeg nok er den som har kørt flest km herinde på korteste tid , selvom min er en 2 takter :-) er dog ik på 60.000km endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Havoc Skrev:Det er sådanset oss mest hentydet til at 4takteren render længere pr liter. Ikke at den er bedre til det. Mig der er en torsk til at forklare mig selv engang imellem, sry Smil
Man kan da godt sige, at en firtakter er "bedre" til det, da en firtakter slides mindre, end en totakter Griner

Når man taler om ydelse, totaktere vs. firtaktere, skal man lige fastslå, at det gælder de "billige" konstruktioner, vi ser på vores maskiner idag, og at det ikke er en diskussion om antal takter :wink: Selv en lille encylindret 50 ccm firtakter, kan konstrueres således, at den har været i stand til, at "jorde" adskillige totaktere på bane, selvom den har været lidt langsommere i optrækket :wink: Må jeg minde om, at f.eks. alle Morinis "knallerter", bortset fra en model, var firtaktere for 30-40 år siden, og at de klarede sig aldeles udmærket på banerne mod totakterne Smil Det går heller ikke så dårligt for firtaktere på speedwaybanerne, hvor accelerationen ikke er det vigtigste 8)

Den eneste reelle forskel på to- og firtaktere er, at totakteren - i teorien - kan yde det dobbelte af en en firtakter med samme ccm og ved samme omdrejninger.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: