Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lader
#1
Med hvilken lader skal man oplade en Vedligeholdsefrit batteri?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
A.K Skrev:Med hvilken lader skal man oplade en Vedligeholdsefrit batteri?
F.eks. denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3294...1387906948

Det er den, jeg selv bruger, og den har den fordel, at der følger kabler med, som man kan montere fast på batteriet, så man ikke behøver, at åbne for batteriet under fodpladen for at lade, hvis man har et lysnetstik i nærheden. Den kan også være tilsluttet i længere tid, hvis man ikke bruger knallerten. De små batterier må ikke lades med mere end ca. 2A, så du må ikke bruge en lader til en bil.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Kan mn bruge den her. den her har jeg.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3294...1387906946
Svar
#4
Da jeg fik batteriet fik jeg syren jeg skulle hælde i og lukke lågen.
Der står på den at der ikke må åbnes for lågen og at der behøves ikke sættes vand. Betyder det så at det er en velidholdesefritbatteri og at man skal bruge en impulslader
Svar
#5
T-Hansen, har også den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3296...1245541178

Den er (efter min opfattelse) bedre end "RING" opladeren.

En impulslader (CTEK), fås ned til 299 kroner (http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.as...uktID=1767). Så spørgsmålet er, om du ikke i længden, vil være bedst tjent med den? Den kan du have fast tilsluttet batteriet, f.eks. om vinteren, og den kan også bruges til vedligeholdelsesopladning. Prisen er kun 100 kroner over den du henviste til, plus porto. Hos T-Hansen koster den 399 kroner, og her kan du måske undgå porto, hvis du bor i nærheden. Yamaha anbefaler CTEK.

Du må ikke bruge opladeren, som du har. Den vil oplade for hårdt. Strømmen er på 1.8A, og det betyder at batteriet skal være mindst på 18AH for at den må bruges.

Citat:Der står på den at der ikke må åbnes for lågen og at der behøves ikke sættes vand. Betyder det så at det er en velidholdesefritbatteri og at man skal bruge en impulslader
Ja, det vil normalt være et vedligeholdelsesfrit MF batteri. Efter du har påfyldt syre, må det ikke åbnes senere. Hvis det åbnes, vil det blive ødelagt. Batteriet må højst oplades med 1/10 af mærkestrømmen.

Hvis du har T-Hansens RING oplader, vil jeg måske anbefale: http://www.pixmania.com/dk/dk/2199505/ar...-moto.html
RING opladeren, bruger nemligt samme stik til batteriet, som slime kompressoren. Dertil, følger også ledning med slime kompressoren, der svarer til den der følger med RING opladeren, bortset fra at den med slime kompressoren har indbygget en sikkerhedssikring. Så den er sikret mod kortslutning. RING opladerens stik, er uden sikring. Har man en RING oplader, og en SLIME kompressor, kan de altså tilsluttes samme stik, og man får beskyttet scooterens batteri med en sikring. Bauhaus har også slime produkterne.

CTEK har deres egne stik, og SLIME kittet er ikke CTEK kompatibelt... CTEK har indbygget sikring i ledningen.

Bortset fra, når batteriet er helt fladt, har jeg ikke opdaget forskel på CTEK og RING opladeren. RING opladeren slår fra, og nægter at oplade et totalt afladt batteri. CTEK opladeren forsøger at rede batteriet, med et specielt redningsprogram. Til vedligeholdelse, er de ens.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg har en Ring, og den har ingen problemer med, at oplade et fladt batteri (deeply discharged batteries), og ifølge beskrivelsen, har den indbygget sikringskredsløb mod kortslutning. Iflg. Ring, kræver et helt fladt (dødt) batteri en 4-trins lader, men jeg da opladet et så at sige helt fladt batteri. 4-trinsladerne fra Ring, er større og dyrere. Lettere sulfaterede batterier, skulle den lille pulslader dog kunne klare.

Da jeg har to maskiner, havde jeg overvejet, at købe en lader mere, da forsendelse af et ekstra kabel med stik til batteriet, koster det samme, som en komplet lader, men det kan jeg så åbenbart komme uden om, takket være dit nyttige link til kompressoren :thumpup: Så får jeg i tilgift en kompressor, der er mindre, end den, jeg kører rundt med.

Vedrørende ladestrøm, så siger anvisningerne på mine batterier, at de skal lades med maks. 1/4 af mærkestrømmen, og ikke 1/10. Det ene batteri fra Kymco på 7Ah, siger endda maks. 3A Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Jeg har så været uheldigt med min RING oplader. Et batteri, der ikke havde været brugt et halvt år, var gået helt flat - og RING opladeren nægtede opladning. Lamperne til opladning lyste ikke - der skal være lidt spænding, for at opladningen aktiveres. CTEK opladeren, klarer her bedre de helt flade batterier, og prisen er omtrent ens.

Ellers er vi enige om, at RING opladeren er meget fin. Jeg bruger den til vedligeholdelsesopladning, da stikket passer til slime kompressoren. Derfor er den nem at sætte til. Den har ikke haft problem med fugtighed, vand, og sne - og har ligget under en lille snedyne, uden at tage skade.



Begge opladere er udmærkede opladere - CTEK'en er bare en 4-trins oplader, og klarer også tomme batterier. Da CTEK er en 4-trins oplader, fås 100 kroner billigere end RING opladeren, er svensk udviklet og er med 5 års garanti, så vil jeg anbefale CTEK. CTEK er desuden anbefalet af yamaha, der har deres egen model af CTEK XS800, og den anbefales af Porsche, Mercedes, Maybach, Harley Davidson, Aston Martin, Bentley, Ferrari og Lamborghini. Så jeg er ikke nervøs for den.

Citat:Vedrørende ladestrøm, så siger anvisningerne på mine batterier, at de skal lades med maks. 1/4 af mærkestrømmen, og ikke 1/10. Det ene batteri fra Kymco på 7Ah, siger endda maks. 3A
Der hvor jeg har læst 1/10, er ved den første opladning af MF batterier, umiddelbart efter påfyldningen af syre. Måske skal ladestrømmen være mindre her.

Normalt er ladestrømmen ikke kritisk, så længe et batteri ikke overoplades. Det som giver problemer er varmeudviklingen. Så længe, at batteriet bare tager mod energien, så kan den oplades med stor strøm. Har batteriet stor indre modstand, eller er den fuldt opladet, så vil der afsættes energi i batteriet, og strømmen skal være mindre. Intelligente batteriopladere, som selv slår fra, kan derfor ofte oplade med forholdsvis stor strøm, uden et batteri tager skade.

CTEK opladeren oplader med 800mA, og de skriver den kan bruges på batterier helt ned til 1.2AH. Til større scooterbatterier, kan bruges XS 3600, der oplader med 3.6A. Den har to modes - en hvor der oplades med 800mA, og hvor den svarer til XS 800. Her kan oplades batterier fra 1.2AH til 12AH. Så har den "bil" accumulator mode, hvor der oplades batterier fra 14AH og op med 3.6A. Det svarer meget fint til 1/4 af mærkestrømmen. Normalt skulle være sikkert, at oplade med over 1/10 af mærkestrømmen, men jeg er i tvivl, ved den første opladning.
Svar
#8
Jeg bruger denne virker fint http://www.thansen.dk/product.asp?c=3294...1387906946 .
Grin Grin Grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#9
Den slukker ikke selv. Specielt vedligeholdelsesfrie batterier, kan nemt tage skade, hvis du ikke får slukket for den, når batterierne er opladet. Skal du være sikker på optimal levetid for dit batteri, er det bedre med enten RING eller CTEK opladerne. Disse kan sættes på permanent.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ok sætter et multimeter på når jeg bruger den.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#11
Du skal standse opladningen, når spændingen når 14.3V.

http://www.accumate.co.uk/accumate.htm

Du får ikke batteriet fyldt helt op på den måde. Den vil kunne tage lidt ekstra, hvis spændingen vedbliver at være 14.3V og holdes konstant på denne spænding - men så skal strømmen overvåges, og opladningen afbrydes, når den kommer under 200mA.

Uden en intelligent oplader, skal du afbryde ved 14.3V, og må acceptere batteriet ikke bliver fuldt opladt.

Sådan gør optima 4:
http://www.accumate.co.uk/optimate%204%2...0chart.pdf
Svar


Forum spring: