Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter alarmer og ampere ...
#1
... kan man risikere at futte sin scooter alarm med startspærre af når man starter motoren?

Jeg er ved at få installeret en såkaldt "ryste" alarm på min PGO T-Rex 110. Det er en alarm af denne type.

Selve startspærren fungerer ved at den lille elektronikboks der følger med sættes ind mellem ledningen til tændingen. Der er en mere detaljeret beskrivelse med diagram her.

Ifølge manualen tager den max 10A, men jeg har mistanke om at min PGO godt kan finde på at give lidt mere end 10A når startermoteren går igang.

Er der nogen der har erfaringer med at installere alarmer af denne type og ved om de kan holde til det?

/stoiss
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Jeg skulle måske lige nævne at de ledninger der går op til tændingen er væsenligt kraftigere end dem der f.eks. går ud til lygterne.

Noget kunne derfor tyde på at strømmen til at starte motoren går igennem tændingen, istedet for at tændingen er koblet til et relæ der tillader strømmen at gå direkte til motoren.

Indrømmet, jeg er ikke den store ekspert på lige netop dette område så det er halvt gæt, halvt observation :roll:
Svar
#3
Grrrrr..... var ikke logget ind ...
Svar
#4
Altså.
Det er rigtigt at der trækkes en hel del mere end 10A fra batteriet, når startmoteren kører (50A vil ikke overraske mig), men startmoteren styres gennem startrelæet!

Den typiske sikring i det elektriske anlæg (ikke incl. startmotor, men incl. trækstrøm til startrelæ) er på 10A.

Denne sikring bærer heller ikke forlygten, der udover starteren nok er den største enkeltforbruger med typisk 35W.

Ovennævnte betragtninger hører til 50 ccm verdenen, men der er næppe den store forskel.

I øvrigt ligner den viste alarms forbindelsesdiagram i forbavsende grad, det der hører til den alarm den gode T.Hansen har til salg. Der er dog forskelle, ligesom der kan være forskelle i pris og kvalitet.
Svar
#5
Jeg vil da tro at at alarmen bare skal kobles mellem den orginale kontakt så du stadig bruger den rele som sidder orginal ... det er da det mest nårmale at det er den måde det foregår på
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Anonymous Skrev:Grrrrr..... var ikke logget ind ...

Hmmm det plejer at være ældre mennesker der snakker med sig selv Griner
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:Hmmm det plejer at være ældre mennesker der snakker med sig selv Griner


Du har vel opdaget det er et gaaammelt indlæg, ikke?? Grin
Svar
#8
Jps Skrev:Du har vel opdaget det er et gaaammelt indlæg, ikke?? Grin
Jow da, er ikke helt senil endnu.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: