Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange penge retur for knallert med mange fejl?
#1
Vores datter på 16 år købte i januar 2009 en knallert 30 til 6.000 kr. Siden da har den været på værkstedet til 10 garanti-reperationer:

# Der er skiftet speedometerkabel 3 gange.

# Der er skiftet batteri 3 gange pga. startproblemer (sidste gang til et batteri der er så stort, at måtten henover ikke "holder tæt") - næste størrelse batteri er bilbatteri!!!!

# En defekt CDI-box er udskiftet.

# Ekstra stel ikke monteret ved nøglekontakt, hvilket resulterede i startproblemer.

# Fejl i strøm ved støttefod - igen startproblemer.

# Sidst er startdrevet blevet skiftet - igen pga. startproblemer. [/b]

Desuden har vi selv afmonteret sidespejlene, da de ikke kunne skrues ordentligt fast - de løsnede sig hele tiden.

Vi har flere gange forsøgt at få handlen annulleret men sælger har nægtet. Denne gang insisterede vi noget kraftigere, og han er nu gået med til at tage knallerten tilbage - med nedslag i prisen til 4000 kr. Den har kørt små 2500 km og har overholdt service.

Er nedslag på 1/3 af prisen ekskl. levering rimeligt for en knallert der har været til reperation så mange gange - de første 3 reperationer af speedometerkabel var inden for 2½ måned.?
Skal vi "æde" den og bare være den erfaring rigere, så næste gang råber vi meget højere meget tidligere i forløbet?

Og vi ved godt, at det er en billig knallert vi har købt - men det behøver vel ikke at betyde, at man skal acceptere så mange fejl, gør det? Vi fik jo ikke af vide ved købet, at hvis vi ville have en knallert der kunne køre skulle vi købe en anden!!!

Håber der er nogle her der kan hjælpe os med at træffe en beslutning - skal vi acceptere 2/3 af hvad knallerten kostede ekskl. levering eller skal vi gå videre med sagen?
Er tilbuddet ikke efter købelovens regler og der vil dermed være en chance for, at vi får hele beløbet tilbage, hvis vi går gennem forbrugerstyrelsen eller forbrugerklagenævnet? Eller er tilbuddet så godt, at vi skal være glade for det og skynde os at tage imod det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Er der slet ingen her der kan hjælpe med et råd? :oops:
Svar
#3
tobkay Skrev:Er der slet ingen her der kan hjælpe med et råd? :oops:

Du nævner selv forbrugerklagenævnet, så prøv det, Og sørg for at ha' dokumentation for alle reperationer, så de eller du har har noget at starte en sag på, for den knallert skulle ha' været erstattet med en ny eller pengene tilbage, efter min mening. BS's lovorakel Kragen, burde kunne hjælpe dig med diverse love, omkring dit problem.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#4
Som 50cc siger, kontakt Forbrugerklagenævnet. Problemet ligger i, at det er forskellige fejl, der alle er blevet udbedret gratis under reklamationsretten. Som hovedregel gælder, at det er køber, der bestemmer, om han vil have, at varen skal byttes til en ny, eller om den defekte vare skal repareres, have et afslag i prisen – eller hvis fejlen er alvorlig, kræve pengene tilbage. Nægter sælger, at følge købers ønske, er det op til sælger, at dokumentere, at købers ønske er umulig, eller vil være uforholdsmæssig dyr. I det første halve år, gælder formodningsretten, hvilket vil sige, at man umiddelbart formoder, at fejlen(e) var til stede ved købet, og at det er sælger, der skal sandsynliggøre, at den/de fejl ikke var til stede ved købet. De næste 18 måneder, er det køber, der skal sandsynliggøre, er fejlen/fejlene var til stede ved købet, og derfor skyldes fabrikationsfejl.

Da du har overholdt serviceeftersynene, og alene antallet af defekter i det seneste år, ligger over det, man med rimelighed kan forvente, vil jeg mene, at du har en god sag, Forbrugerklagenævnet kan tage sig af. Du bør endvidere holde øje med, at de samme dele ikke går i stykker igen. Du har nemlig igen to års reklamationsret på de udskiftede dele, gældende fra den dag, de er blevet udskiftet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Nu melder historien ikke noget om , hvorvidt det er en ny eller brugt scooter , heller ikke om hvilket mærke , måske også irelevant , men hav for øje , at forbrugerklager har en ventetid på ca 1,5. år , det er klogere at tvinge sælger til at rep. den så den er iorden , og derefter skifte mekaniker , er det en Giantco der er tale om , så er den akkurat ligeså god som andre og dyrere scotere , det kunne se ud til , i forhold til de rep. der er foretaget , at der generelt har været startproblemer , og mekanikeren har udskiftet komponenter i flæng , sikkert fordi han ikke ved hvad der er galt.
Hvis han accepterer at lade handel gå tilbage , så har jeg set et eller andet sted , at de må fratrække noget for den tid man har kørt på den , dog ikke det første halve år , der skal de betale det fulde beløb tilbage , men det er der ingen der gør , de trækker lev. omk. fra og hvad de ellers kan finde på , de satser helt sikkert på , at folk ikke gider mere , og ikke vil vente halvandet år på forbrugerklagenævnet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: