Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny Scooter (190cm høj person)
#1
Kære Billig-Scooter.dk, jeg skal snart ud og have mig en Scooter, men da jeg er en meget høj person 190cm, så er kineser scootere ikke lige mig.
Jeg er også ret kvalitet bevidst og har et budget på omkring de 6000-12000kr, vil enlig helst købe nyt, hvor jeg selv kan passe rigtig godt på den.
Hvad ville så være reelt, Pgo, Peugeot, Kymco??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Lipsun Skrev:Hvad ville så være reelt, Pgo, Peugeot, Kymco??

Ja, ja og ja... men en Peugeot som passer godt til en mand på 190 cm kommer dog nok lidt over de 12.000. Men tag et kig på Kymco Super 8. Den ligger lige i toppen af dit budget og er dejlig stor...

8)
Svar
#3
Lipsun Skrev:Kære Billig-Scooter.dk, jeg skal snart ud og have mig en Scooter, men da jeg er en meget høj person 190cm, så er kineser scootere ikke lige mig.
Jeg er også ret kvalitet bevidst og har et budget på omkring de 6000-12000kr, vil enlig helst købe nyt, hvor jeg selv kan passe rigtig godt på den.
Hvad ville så være reelt, Pgo, Peugeot, Kymco??

Til det budget ville jeg vælge en PGO hot50, det syns jeg er kvalitet
Svar
#4
Ok, tror ikke jeg vælger en Kymco 8, den er jo for dyr når jeg også skal købe nummerplade, hjelm og låse til.

Men Pgo hot 50 kunne være en mulighed, syntes også lige det er i overkanten, hvis jeg skal have den 1-2 år og kører omkring 5000km på den!

Syntes Pgo'ens design er lidt lamt, hvad med en Pgo Ligero til 9000kr?? Har den ikke samme Specs som Pgo hot 50 har?, passer den til min højde??

Da Pgo Hot 50 er en 2 takter, koster den så ikke ret meget i Benzin?, hvor langt kører den på literen?
Svar
#5
Lipsun Skrev:Ok, tror ikke jeg vælger en Kymco 8, den er jo for dyr når jeg også skal købe nummerplade, hjelm og låse til.

Men Pgo hot 50 kunne være en mulighed, syntes også lige det er i overkanten, hvis jeg skal have den 1-2 år og kører omkring 5000km på den!

Syntes Pgo'ens design er lidt lamt, hvad med en Pgo Ligero til 9000kr?? Har den ikke samme Specs som Pgo hot 50 har?, passer den til min højde??

Da Pgo Hot 50 er en 2 takter, koster den så ikke ret meget i Benzin?, hvor langt kører den på literen?

Nu er hele beløbet jo ikke "tabt" som sådan. Hvis du ellers passer lidt på den og holder den pænt, kan du godt regne med at få nogle af tusserne retur når du sælger den om to år. Omvendt kan du sagtens selv spare nogle tusser ved at gå efter en let brugt. Prøv at kigge dig lidt omkring på brugtmarkedet og allier dig eventuelt med et scooter-jern fra din omgangskreds. Der er mange gode tilbud i disse tider hvor folk generelt mangler penge.

Med hensyn til benzinforbruget, så betyder det mindre for en knallert end en bil med mindre du da kører en 20-30.000 km om året. Så på en måde er det lidt sekundært, bortset fra som et blærefact for os firtaktskørere når vi vil score hos miljø-bevidste piger.
:wink:

En normal totakter kører omkring de 25 km/l og en gennemsnitlig firtakter er vel en 40-45 stykker. Disse tal kan forbedres med ca. 5 km ved at afdrosle variatoren...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Er selv 192 og kører på en Peugeot Speedfight 2, og det passer perfekt. :wink:
Svar
#7
Ok, ja de taber nok ikke alt, men alligevel er 10k, meget at tabe ialt på de 2 år.
Så lettere brugt kunne være en god mulighed, da jeg så kan få en rigtig god knallert for de 8-10k Smil
Skal man passe ens Knallerter ofte? eller skal man bare få den til service når den skal og fylde benzin på osv? Altså kræver det at man ved meget om dem, før man kan passe dem godt og anstændigt?
Svar
#8
Runnerdude Skrev:En normal totakter kører omkring de 25 km/l og en gennemsnitlig firtakter er vel en 40-45 stykker. Disse tal kan forbedres med ca. 5 km ved at afdrosle variatoren...

Agilityen fuldt standard (som 30'er) kunne jeg ikke få mere end 30km/l ud af den. Pillede skiven, kørte fornuftigt og jeg var oppe på de 50km/l. Benzin forbruget er sådanset ikke værd at tage med på en 30'er, med mindre man er meget miljøbevist og har tænkt sig at fjerne skiven. Holdte jeg den på de 30km/t uden skive, nærmede jeg mig de 60km/l Fortvivlethock:

Edit: Kymco Agility er en 4takter. Tror næppe man kan få samme resultat med en 2takter, med mindre den er med direkte indspøjtning osv.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
Lipsun Skrev:Ok, ja de taber nok ikke alt, men alligevel er 10k, meget at tabe ialt på de 2 år.
Så lettere brugt kunne være en god mulighed, da jeg så kan få en rigtig god knallert for de 8-10k Smil
Skal man passe ens Knallerter ofte? eller skal man bare få den til service når den skal og fylde benzin på osv? Altså kræver det at man ved meget om dem, før man kan passe dem godt og anstændigt?

Som med alt andet mekanik, skal en knallert selvfølgelig vedligeholdes. Hvor meget afhænger af selve maskinen. Der er lidt mere arbejde med firtaktere end totaktere eftersom motoren på førstnævnte typisk er mere kompleks, og generelt gælder det også at maskiner i den billige ende skal vedligeholdes mere omhyggeligt end de lidt dyrere mærkevarer, hvis de skal holde længe. De meget avancerede scootere - her taler vi for eksempel vandkøling og direkte benzinindsprøjtning - er naturligt nok mere krævende at mekke med og dyrere i reservedele end de simplere luftkølede karburatormodeller.

En scooter kommer, ligesom en bil, med en servicebog som beskriver hvilke eftersyn maskinen skal have i løbet af sin levetid. De fleste som jeg har set foreskriver et "lille" eftersyn for hver 3000 km og et "stort" for hver 6000 km. Det lille omfatter primært check af diverse sliddele - bremsebelægninger, drivrem, tændrør osv. - samt olieskift for firtakternes vedkommende. Det store indebærer, som navnet siger, lidt mere og omfatter blandt andet adskillelse af variatoren for udskiftning af ruller og drivrem og check af ventilspillerum på firtaktere. På et værksted koster det lille typisk mellem 1 og 2 arbejdstimer og det store omkring det dobbelte... plus materialer.

Har du mod på det og lyst, kan du dog sagtens lave langt det meste selv. En scooter er en simpel maskine og kræver - i modsætning til mange moderne biler - ikke noget dyrt specialværktøj for at kunne skilles ad. Du kommer langt med et topnøglesæt fra T Hansen. At lave scooter kan også være en sjov hobby og en hyggelig social aktivitet sammen med vennerne. Det kræver at man sætter sig lidt ind i tingene, men det er ikke alt for svært at lære og der er masser af assistance på nettet - se foreksempel tips og tricks sektionen her på BS...

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ok det lyder fedt!
Skal jeg bede om noget særligt, hvis jeg køber brugt?
Svar
#11
Nu har jeg prøvet en Giantco Sprint og jeg sidder fint i den, når jeg rykker mig lidt tilbageSmil
Skal jeg så gå efter T-hansens 6000kr Giantco Sprint Scooter og kan jeg få gratis reperation/service, hvis jeg ikke fjerner begrænsninger eller tuner den??
Kan scooteren iøvrigt anbefales at køre på i storkøbenhavn, med en del kryds, ombremsninger osv.?
Har også set lidt på en Baotian, som minder meget om Sprinten..
Kan man undgå at betale leveringsomkostninger når man køber Scooter i T-hansen eller kan man selv hente nummerpladen Smil ?
Scooteren skal ca. køre 5000 km. på 1.5-2 år Smil
Svar
#12
Lipsun Skrev:Nu har jeg prøvet en Giantco Sprint og jeg sidder fint i den, når jeg rykker mig lidt tilbageSmil
Skal jeg så gå efter T-hansens 6000kr Giantco Sprint Scooter og kan jeg få gratis reperation/service, hvis jeg ikke fjerner begrænsninger eller tuner den??
Kan scooteren iøvrigt anbefales at køre på i storkøbenhavn, med en del kryds, ombremsninger osv.?
Har også set lidt på en Baotian, som minder meget om Sprinten..
Kan man undgå at betale leveringsomkostninger når man køber Scooter i T-hansen eller kan man selv hente nummerpladen Smil ?
Scooteren skal ca. køre 5000 km. på 1.5-2 år Smil
Hvis du sidder fint på den, og har plads til knæ og fødder, så er der ikke meget forgjort i, at investere i en Sprint. Med dit kørselsbehov på de to år, når du jo næppe meget mere end tre serviceeftersyn Griner , og har reklamationsret i hele preioden. Du får ikke gratis serviceeftersyn, jeg mener, at thansen tager ca. 800 kr. for et eftersyn. Går et eller andet i stykker, har du som hovedregel formodningsretten på din side det første ½år, hvilket betyder, at thansen skal reparere gratis. I de resterende 1½ år, skal det sandsynliggøres, at fejlen skyldes fabrikationsfejl. Fabrikationsfejl vil dog normalt vise sig ret hurtigt. For at kunne gøre brug af reklamationsretten, er det vigtigt, at man kan dokumentere, at de anbefalede serviceeftersyn er blevet foretaget. Så husk, at få stemplet servicebogen :wink: Det behøver ikke være thansen, der udfører eftersynene. Du har ret til, selv at vælge værksted. Fjerner du begrænsningen (skiven), kan det give problemer, hvis man vil reklamere, men det tager jo ikke en ½ time, at sætte den i igen, inden man kører den på værksted, for at brokke sig :wink:

På en lille firtakter, er der ikke meget tuning, man kan foretage - bortset fra, at fjerne skiven, og udskifte cdi'en (tager 1½ min. og er ikke sværere, end at skifte et batteri i en lommelygte), og måske udskifte variatoren. Så husk, at gemme skive og cdi 8) . Eneste "tuning", der kan foretages, er en udskiftning med et større cylinderkit. Hverken powerfilter, større karburator, knækpotte e.lign. hjælper på en lille firtakter. Du kan dog helt lovligt "trimme" din knallert. Dvs. udskifte standardrullerne, til ruller med en vægt, der passer bedre til din vægt og kørestil (køb aldrig ruller hos thansen, de holder ikke), og evt. skifte hoveddysen ud med en, der er lidt større.

Når du har udskiftet dækkene, med nogle, der dur, kører den fint i byen, og der burde ikke være problemer med bremserne, hvis du benytter dem rigtigt, og altid bruger begge. Knallerten er bygget til, at kunne køre med to personer, og en 80 ccm cylinder, så 50ccm og en person, er ikke noget problem. Topfarten, uden begrænsning med 50ccm, vil ligge på ca. 55 km/t, og speedometeret vil vise ca. 65-70 km/t.

Selvom der ikke er noget til hinder for, at du selv kan afhente pladen hos SKAT, når du har tegnet en ansvarsforsikring, så er det de færreste forhandlere, der giver "rabat" på leveringsomkostningerne Ond Men man kan jo altid spørge :wink:

Og lige et godt råd! Tegn et Falckabonnement på knallerten. Det koster 271 kr. om året. Det er surt, at "strande" med en defekt eller punkteret knallert, og skulle transportere den hjem eller på værksted.
http://webshop.falck.com/privat/Cykel/Knallert
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: