Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter skal "varme op"??
#1
Hej.
Når jeg starter min scooter skal den lige stå et minuts tid inden jeg kan køre ordentligt på den.
Kører jeg på den inden, lyder det som om den drukner, når jeg drejer gashåndtaget.
Lader jeg den stå, giver den automatisk gas, baghjulet kører rundt lidt tid, og når det stopper med at køre rundt, kan jeg køre uden problemer.

Det sker også i varmere vejr, men er mere nødvendigt, når det er koldt.
Jeg har karburatorsprit i benzinen.

Er den ved at være gal, og evt. hvad er galt?

På forhånd tak for hjælpen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det er vel bare auto-choker..
I manualen til min, står der osse at man bør lade motoren stå i tomgang de første ca.30 sekunder.

Chokeren gi'r jo federe blanding, og hvis du så gir gas, får den jo alt for fed blandning.

Jeg plejer at ta' hjelm og handsker på mens maskinen prutter sig varm.
:::
Svar
#3
Ja, det er helt normalt for en autochoker, at den skal stå ½-1½ minut, før den "slipper taget", og giver normal blanding. På min firtakter, sidder der en bistarter, der modsat en choker, der formindsker lufttilgangen, istedet øger benzintilgangen (resultatet er næsten det samme Smil ). På min, kan man, hvis man er heldig, "snyde" chokeren ved, lige at vride gashåndtaget hurtigt i bund to tre gange og dreje gashåndtaget en lille cm, og holde det der, når man trykker på el-starteren. Om det virker på din, ved jeg ikke.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hejsa

Motoren har bedst af at varme op.

Jeg lader altid min stå 30 sek. imens jeg tager hjælm og handsker på, nogen gange venter jeg op til 1 min. indtil jeg kan hører at omdrejningerne falder, og så giver jeg forsigtig gas.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#5
Tak for svar; jeg havde bare ikke oplevet det på min anden Speedfight, så derfor undrede det mig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Underligt jeg kan hoppe min Comet med det samme og køre - i koldt vejr kan der være en smule problemer som du skriver, men den kan dog trække lidt og det opleves som om det går væk i løbet af få sekunder.
Hygge hejsa.
Svar
#7
Jeg har osse kun oplevet det på min Venus (4-takter)

Mine tidligere 45'ere var begge Piaggio Typhoon, og på dem var det osse bare "start og kør".
:::
Svar
#8
retropsnart Skrev:Jeg har osse kun oplevet det på min Venus (4-takter)

Mine tidligere 45'ere var begge Piaggio Typhoon, og på dem var det osse bare "start og kør".
Ingen kold motor har godt af "bare start og kør" med fulde omdrejninger, og slet ikke en firtakter, da olien, alt efter viskositet, skal have tid til, at komme med rundt i "krogene", og op i cylinderen. Ond Det samme gælder olien i gearet på en totakter, den skal også lige varmes op.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Ingen kold motor har godt af "bare start og kør" med fulde omdrejninger, og slet ikke en firtakter, da olien, alt efter viskositet, skal have tid til, at komme med rundt i "krogene", og op i cylinderen. Ond Det samme gælder olien i gearet på en totakter, den skal også lige varmes op.

Hvor langt tid skal man mon med en Gilera SMT (4 gears)

De har jo gear og er 2 takts, så de behøver ikke varme op så længe? Mine åndsvage venner på deres PGO'er tænder deres og holder bagbremsen og giver fulde omdrejninger for at hurtigt varme den op fordi på den måde for den bedre optræk siger de, men hvor sundt det er ved jeg ikke Smil

Men jeg er fuldt i gang med at spare op til en Gilera SMT (2 takts - 4 gears) Hvordan og hvorledes skal de varmes op? Og er der nogen forskel på om det er vinter eller sommer når de skal varmes op? Fordi det er jo noget med at olie, benzin osv lige skal ud i 'krogene'?

Og hvor langt tid snakker vi om?

Tak på forhånd Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Cromatox Skrev:Hvor langt tid skal man mon med en Gilera SMT (4 gears)

De har jo gear og er 2 takts, så de behøver ikke varme op så længe? Mine åndsvage venner på deres PGO'er tænder deres og holder bagbremsen og giver fulde omdrejninger for at hurtigt varme den op fordi på den måde for den bedre optræk siger de, men hvor sundt det er ved jeg ikke Smil

Men jeg er fuldt i gang med at spare op til en Gilera SMT (2 takts - 4 gears) Hvordan og hvorledes skal de varmes op? Og er der nogen forskel på om det er vinter eller sommer når de skal varmes op? Fordi det er jo noget med at olie, benzin osv lige skal ud i 'krogene'?

Og hvor langt tid snakker vi om?

Tak på forhånd Blink med øjet
På en totakter, taler vi vel om 1-2 min. og så lige lidt "civiliseret" kørsel, den første ½-1 km. Har man autochoker, passer det gerne med, at den slår fra efter ca. 1 min. Det er den tid, jeg bruger til, at tage handsker på :wink: At holde bagbremsen, og gasse helt op, er direkte vandalisme. Totakterens cylinder skal smøres af olien i benzinen, så stemplet skal lige have tid til, stille og roligt, at "trække" en hinde på cylindervæggen. Ligesom på firtakteren, skal gearolien og bagtøjet også lige have tid til, at komme rundt. Varmer man ikke det hele lidt op, inden motoren får fuld havre, risikerer man varmeskader på metaldelene (de bliver blålige). Det tager ikke væsentligt længere tid om vinteren, end om sommeren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
kragen Skrev:På en totakter, taler vi vel om 1-2 min. og så lige lidt "civiliseret" kørsel, den første ½-1 km. Har man autochoker, passer det gerne med, at den slår fra efter ca. 1 min. Det er den tid, jeg bruger til, at tage handsker på :wink: At holde bagbremsen, og gasse helt op, er direkte vandalisme. Totakterens cylinder skal smøres af olien i benzinen, så stemplet skal lige have tid til, stille og roligt, at "trække" en hinde på cylindervæggen. Ligesom på firtakteren, skal gearolien og bagtøjet også lige have tid til, at komme rundt. Varmer man ikke det hele lidt op, inden motoren får fuld havre, risikerer man varmeskader på metaldelene (de bliver blålige). Det tager ikke væsentligt længere tid om vinteren, end om sommeren.

Er det derfor at vis jeg bare hopper på scooter og bruger 30 sekunder på handsker og hjelm og giver den fuld gas fra der og måler optrækket at hvis jeg så efter at det stykke hvor jeg målte optrækket prøve lige efter igen, hvor tiden så er bedre, så er det der ved hvor chockeren er slået fra og motoren er fuldt varmet op?

Min mor behandler sin bil således: Starter den, køre.

Min far behandler sin således: Går lige hurtigt ud 5 minutter før han skal køre, starter bilen, går indenfor og lige får sin jakke osv. og får sagt farvel.

Så nu kan jeg endelig se pointen, grunden til min far gør det er nok bevidst, fordi han har kørt motocross i flere år som ung og rigtig meget knallert, han har ikke bare kørt på dem, men og rodet vildt meget ved dem og han har 25 års erfaring som mekaniker og er nu værkfører/værkstedschef for nok et af Danmarks største landbrugs reperations værksteder og hvad de ellers laver, firmaret hedder Mertz. Hvis nogen bare spørg hvad der er galt med en maskine i en telefon og de siger hvad den gøre forkert osv. kan min far straks give et svar, så når jeg får min Gilera SMT vil jeg gøre det du anbefalte.

Men istedet for civiliseret kørsel, kan man ikke gå ud og starte min scooter, gå ind og tage jakke, hjelm og handsker på, tage den ned fra støttebenet, trække den ud fra indkørslen og så har den vel stået i tomgang i 2-3 minutter, så kan man vel godt give en bundgas? Den har jo gear, så nu hvor den havde stået i tomgang i 2-3 minutter, så mens den stadig står i neutral, så lige tage gassen lidt op, på halv måske og holde det der i 10 sekunder, så når jeg kommer ud på vejen, altså efter 2-3 minutters tomgang, 10 sekunders varmning, så kan man vel give den bundgas ude på vejen? Smil
Svar
#12
Din far er nok bare både god ved motoren - og forfrossen, så han også venter på, at varmeapperatet giver varme Griner
Hvis du lader den gå i tomgang i et par min., og du lige nøjes med halv gas de første 500 m, så gear og bagtøj/kæden også har fået olien rundt, kan du forsætte med fuld gas. Baghjulet skal jo køre rundt, før kæde osv. bliver "tøet" op Smil Husk, at holde kæde og tandhjul rene 8)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: