Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ekstra fart via ruller???
#1
Ruller? Hvis man vil skifte eksisterende ruller for at få en højere topfart, er der så en evt.formel på, hvordan man kan få et godt resultat. Er det bare at skifte til nogle lettere og hvor lidt/meget skal de egentlig veje. Skifter man f.eks alle til samme antal gram?

Håber nogen vil komme med deres erfaringer. Lidt hjælp er også bedre end ingen

På forhånd tak

Thomas
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Eskildsen Skrev:Ruller? Hvis man vil skifte eksisterende ruller for at få en højere topfart, er der så en evt.formel på, hvordan man kan få et godt resultat. Er det bare at skifte til nogle lettere og hvor lidt/meget skal de egentlig veje. Skifter man f.eks alle til samme antal gram?

Håber nogen vil komme med deres erfaringer. Lidt hjælp er også bedre end ingen

På forhånd tak

Thomas
En fysiker fra NASA vil sikkert nok kunne opstille en formel på en halv kilometer, men for almindelige dødlige, er der kun trial-and-error-metoden. Mål den afstand, du bruger på at accelerere til topfart, sæt et mærke, og noter farten. Prøv så, at gå 1g ned i rullevægt, og se om farten ved punktet er blevet højere, eller lavere. Prøv det samme med tugere ruller. Bliver farten ved punktet højere med 1 gram lettere ruller, går du endnu 1 gram længere ned. Eller omvendt, det samme, med tungere ruller. Sådan bliver du ved, indtil billedet vender, og det bliver langsommere. Du kan så "finjustere med ½ gram. Det gør du ved at blande rullerne fra det bedste forsøg, med rullerne fra det næstbedste forsøg. Rulllerne skal lægges i skiftevis tung, let, tung, let, tung, let, f.eks. 5g, 4g, 5g, 4g, 5g, 4g (det svarer til 4,5g). At blande rullerne på den måde, giver en teoretisk fordel, frem for 6x4,5g, da det burde give et jævnere "gearskifte".

At tungere ruller skulle give højere topfart, men dårligere acceleration, og lettere ruller skulle give bedre acceleration, men lavere topfart, er en sejlivet skrøne. De ideelle ruller, giver både bedste acceleration, og højeste topfart. Rullevægten skal være afstemt således, at motoren under accelerationen holder sig så tæt som muligt på de omdrejninger, hvor motoren har sit største drejningsmoment (står i manualen), og remmen er kørt helt ud ved de omdrejninger, der giver maksimum hk. Yderligere omdrejninger, når remmen er kørt helt ud ved maks. hk, op til den absolute topfart, vil ske med færre hk, og er helt uafhængig af rullevægten.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Hej
Jeg har gjort det, at jeg har købt billig ruller i THansen for at finde den vægt som jeg bedst kan li' og så vil jeg købe Dr. Pulley glidevægte i den vægt jeg fandt frem til. Dog skal man ligge ½g - 1g til når det gælder Dr. Pulley glidevægte. De skulle være bedre end alm. ruller.
De kan købes i Scooter shoppen som ligger i Horsens & Juelsminde.
Jeg har dog ikke målt mine ruller efter Kragen's metode, men lyder som en go måde.
Jeg skal også have mig en bedre variator, da den som sidder på fra fabrikken er dårlig.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#4
En anden og ikke uvæsentlig faktor, mener jeg, er benzin økonomien. Et enkelt gram for lette ruller kan nemt give en forringelse på 20 % på benzin økonomien.
Her vægter jeg benzin økonomi højre en optræk. min kørte ca.41 km/l med 8 g og 48 med 9g. optræk blev selvfølgelig lidt langsommer, men ikke meget, til gengæld er lyden meget bedre, grundet de lavere motor omdrejninger.
Svar
#5
Tak for alle svarene! Vil prøve at gå igang med "operationen" Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
LETSINDIG Skrev:En anden og ikke uvæsentlig faktor, mener jeg, er benzin økonomien. Et enkelt gram for lette ruller kan nemt give en forringelse på 20 % på benzin økonomien.
Her vægter jeg benzin økonomi højre en optræk. min kørte ca.41 km/l med 8 g og 48 med 9g. optræk blev selvfølgelig lidt langsommer, men ikke meget, til gengæld er lyden meget bedre, grundet de lavere motor omdrejninger.
8 og 9 gram ?

Er det på Agility? Fortvivlethock:

Jeg kører med 6,75g, hvilket er lidt over norm på 6,5, men min økonomi .. :yahoo:
Jeg har heller ikke været i stand til at finde Stage 6 i daglig, over disken handel på over 7,0g
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: