Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vores knallerter forurener som 29 biler
#1
Knallertforurening.

Mig bekendt, så forurenede en knallert før i tiden som 50 biler, så det er er da en slags fremskridt? Smil Og biler/lastbiler/mc'ere, forurener da stadig meget mere end knallerter, alene set ud fra antallet af knallerter i DK.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nøjagtig hvor du har faktoren 29 fra, kunne være interessant at få oplyst!

Men jo, vi forurener reelt mere pr. kørt person-km, når vi ikke færdes med offentlig transport eller i helt nye biler af ikke-amerikansk herkomst.

Problemet er kulbrinter, som bliver konverteret til bl.a. CO2 i bilernes katalysatorer.
Det giver bilerne et større CO2 footprint, men til gengæld mindre af de til tider temmelig giftige kulbrinter og NOx
Dieselbilerne har alle dage haft en bedre forbrænding, men de hart så problemet med partiklerne.

Kunne være sjovt at se, hvor vor 4-taktere og 2-taktere ligger på samme skala. Samme motorstørrelse, naturligvis.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
walker1 Skrev:Nøjagtig hvor du har faktoren 29 fra, kunne være interessant at få oplyst!

Men jo, vi forurener reelt mere pr. kørt person-km, når vi ikke færdes med offentlig transport eller i helt nye biler af ikke-amerikansk herkomst.

Problemet er kulbrinter, som bliver konverteret til bl.a. CO2 i bilernes katalysatorer.
Det giver bilerne et større CO2 footprint, men til gengæld mindre af de til tider temmelig giftige kulbrinter og NOx
Dieselbilerne har alle dage haft en bedre forbrænding, men de hart så problemet med partiklerne.

Kunne være sjovt at se, hvor vor 4-taktere og 2-taktere ligger på samme skala. Samme motorstørrelse, naturligvis.

Det står jo i teksten i linket Blink med øjet.
Kymco Super 8 2015 13.000 km Kymco Super 8 2011 15.000 km.
Svar
#4
50cc4ever Skrev:Knallertforurening.

Mig bekendt, så forurenede en knallert før i tiden som 50 biler, så det er er da en slags fremskridt? Smil Og biler/lastbiler/mc'ere, forurener da stadig meget mere end knallerter, alene set ud fra antallet af knallerter i DK.
Kasn de blive enige om, hvor meget vi svin vi er

Er det 14, 29 eller 100 gange mere end billister, og hvordan beregnes det, og hvilke knallerter, tales der om?
http://www.tv2east.dk/artikler/trafikmin...aa-til-syn
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2556

Det kan da meget vel være, at en skivedroslet knallert med gammel totaktsmotor, uden kat, med en person på, per person sviner mere per transporteret person, end en moderne lille bil med to-fire personer i, men det nærmere sig bevidst talmanipulation og flueknepperi, når man overfalder de tohjulede. I forvejen står trafikken "kun" for under 20% af den samlede udledning af partikler og skadelige stoffer, og af den del, udgør den samlede udledning fra knallerter kun en mikroskopisk del af den samlede udledning fra trafikken. Selv et totalforbud mod knallerter, vil næppe kunne registreres på den samlede udledning fra den kørende trafik. Selvfølgelig mange bække små... osv. :? , men det er ikke noget, der batter. Så skal man tage fat i de store "syndere", men det er knap så populært. Hensigten med talrytteriet er derfor klar, det drejer sig om, at vise, at man er "fremme i skoene", og kan så samtidigt få de forhadte knallerter væk fra gaderne. At man desuden blander det uundgåelige periodiske syn af knallerter ind i udregningen, for at komme miljøet til undsætning, og komme tunede knallerter til livs, understreger kun, at dagsordenen ikke har en døjt med miljøhensyn at gøre. Man vil have knallerten afskaffet, men da det ikke går pga. EU, vil man gøre det så surt, at man vil tvinge de unge til, at tage cyklen, og os andre, med kørekort, at tage de offentlige transportmidler - hvis vi da ikke har råd til en bil :oops:

http://www.ecocouncil.dk/download/200903...haefte.pdf

Her er den sang fra de varme lande, "de kloge" hiver negative citater fra, som alibi for hetzen, og behændigt undgår de tvivlsomme eller positive sider af sagen:
http://www.imv.dk/Files/Filer/IMV/Publik...lerter.pdf
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
50cc4ever Skrev:Mig bekendt, så forurenede en knallert før i tiden som 50 biler, så det er er da en slags fremskridt? Smil
Det var nok dengang, at ALLE knallerter var 2-taktere :wink:

Men - ja, det vækker stof til eftertanke. Den Piaggio Zip jeg havde for 10 år siden, kørte ca. 27 km/l. Ikke meget når man sammenligner med en bil, der er ca. 10 gange tungere og måske kører 15 km/l. Det ser straks lidt pænere ud, når man sammenligner med en 4-takt scooter. Mange af dem klarer jo over 50 km/l ... Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 73.800 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Mortdk Skrev:Det var nok dengang, at ALLE knallerter var 2-taktere :wink:

Men - ja, det vækker stof til eftertanke. Den Piaggio Zip jeg havde for 10 år siden, kørte ca. 27 km/l. Ikke meget når man sammenligner med en bil, der er ca. 10 gange tungere og måske kører 15 km/l. Det ser straks lidt pænere ud, når man sammenligner med en 4-takt scooter. Mange af dem klarer jo over 50 km/l ... Smil
Nu skal du ikke gøre bilerne være end de er.
Mange annoncerer i dag med over 20 km/l ved såkaldt EU blandet kørsel.

Hvad det så er, har jeg ikke fundet ud af. Det er muligvis også lidt med forskel fra mærke til mærke.
To biler med oplyst by. og landevejsøkonomi, skal benytte forskellige 'blandingsforhold' for at opnå EU snit. Forskellen kunne dog være, at EU- snit også medtager motorvej?

Man skal dog have endog temmelig rådne æg under både speeder- og bremsefod, for selv at opnå EU-snittet, siges det.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#7
walker1 Skrev:Nu skal du ikke gøre bilerne være end de er.
Mange annoncerer i dag med over 20 km/l ved såkaldt EU blandet kørsel.

Sandt nok Smil .
Men det sætter jo bare knallerten i endnu dårligere lys. Især fordi man kan transportere 4-5 personer i bil mod 1 (måske 2 :roll: ) på knallert ...
Geely Grand Puma 150 '05 - 73.800 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#8
Godt være en knallert/scooter forurener mere end biler. Men så længe jeg kan komme til byen (ca. 15km) og hjem igen 2½-3 gange for hvad en bus billet koster en vej, bliver jeg på scooteren. Desuden nægter jeg at tro på min 4takter forurener 29gange så mange gange som en diesel bil/bus uden partikeltfilter.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
Mortdk Skrev:Sandt nok Smil .
Men det sætter jo bare knallerten i endnu dårligere lys. Især fordi man kan transportere 4-5 personer i bil mod 1 (måske 2 :roll: ) på knallert ...
Man kan transportere 4-5 personer :wink: En nylig praktisk test af økonomiske biler, der angiveligt skulle køre 20+ km/l viste, at ved ganske almindelig kombineret by- og landevejskørsel, kun at kunne opnå 12-15 km/. Hondas el-hybrid klarede endog mindre Fortvivlethock: Jeg kører på en Euro3 firtakter, der kører 30 km/l, og jeg vil da gerne stille op til en test mod en bil, der repræsenterer et gennemsnit af den nuværende vognpark i Danmark. Jeg vil så gerne se, hvem der smider flest skadelige stoffer ud i atmosfæren i alt per år. Selvom udslip per person, er en ligegyldighed, må man da også gerne regne det ud, sålænge, at man regner med maks. 1½ person i gennemsnit per bil, hvilket er nærmere realiteten - ihvertilfælde i hovedstaden. Man kunne, som jeg tidligere har foresået, også bare tillade 2 personer på en knallert, det ville også hjælpe på talrytteriet. Var man krakilsk, kunne man jo også bede om en beregning, der kunne vise, de miljømæssige fordele ved, at knallerter fylder mindre, og giver færre kødannelser osv. Ifølge statistikken, ejes en stor del af knallerterne af bilejere, der bruger den til kortere ture og til kørsel i byen. Drømmer man virkelig om, at disse knallertejere vil tage cyklen, eller de offentlige transportmidler istedet, til de kortere ture Fortvivlethock: Næppe, de vil tage bilen.

De mest kritiske påstår, at knallerter står for i alt 7% af den forurening, der kan tilskrives biler og knallerter Fortvivlethock: . En påstand, jeg gerne vil se dokumenteret. Selvom det så skulle være korrekt, kan man jo spørge sig selv, hvorfor man så ikke hellere går i kødet på den gruppe, der står for de 93%, hvis man vil sænke det samlede udslip drastiskt :roll:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:kan man jo spørge sig selv, hvorfor man så ikke hellere går i kødet på den gruppe, der står for de 93%, hvis man vil sænke det samlede udslip drastiskt :roll:

Man kunne evt fjerne afgifter fra partikelt filtrene til dieselbiler. Et Filter koster ca 3.500-5.000dkr, efter skat/moms afgifter og hvad end nu den danske stat har smidt på, ender de på 25-35.000kr på personbiler ! Opfordrer ikke ligefrem diesel ejere til at køre "grønt"

Hoffbil.dk Skrev:Hvad koster det?

Vi har nogle af de mest konkurrencedygtige priser på markedet, og du kan altid være sikker på at få den bedste løsning til den rigtige pris. Det afhænger selvfølgelig af, hvilket system, du skal bruge, men typisk ligger prisen for et filter til en bus fra 60-70.000 (inkl. montering). En samlet investering for dig på kr. 45-55.000 når tilskuddet fra Staten er trukket fra.

Man kan få "billig" udgaver der koster meget mindre, men de skal så også skiftes efter 50-80.000km kørt.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#11
Havoc Skrev:Man kunne evt fjerne afgifter fra partikelt filtrene til dieselbiler. Et Filter koster ca 3.500-5.000dkr, efter skat/moms afgifter og hvad end nu den danske stat har smidt på, ender de på 25-35.000kr på personbiler !

Hvad er det for noget bavl Blink med øjet
Et partikelfilter giver faktisk et afslag i registreringsafgiften på 3.500 kr.
Og tager du fx. en Suzuki Splash 1,3 DDIS så kostede den uden partikelfiler 152.990 kr, og med partikelfiler 154.990 kr.
Svar
#12
O.o Der er jeg vidst gået glip af noget :P Er dog osss ret lang tid siden jeg har kigget efter priser osv på den slags... Siden jeg ikke engang har en bil :P
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: