Søg Garagen Hej Gæst! Register

Større skive, men kører alt for stærkt
#1
Min mekaniker har sat en større skive på 9mm i min vario, men maskinen kan stadig nå ca. 45 km/t ned ad bakke - og jeg tror sgu ikke, at den holder sig under 43 km/t på et af Politiets rullefelter overhoved, de kan sagten måle mere end speedometeren kan vise ved max gas !

Hvad dælen er det der driver maskinen så højt, kan det være CDIen eller hvad Spørgsmålstegn

Er jeg simpelthen nød til at sætte et panserværn/fartbegrænser på den Spørgsmålstegn

Rigtigt nederen, mand Udråbstegn Udråbstegn Græder
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Prøv evt med en ekstra skrive der er ultra tynd 3-4 mm
Svar
#3
Scooteren/Knallerten vil altid kører hurtiger ned af barke selv begranset det er helt normalt og min Gilera Runner Sp kunne godt komme op på 52 ned af barke med en madse omdrejninger med ringene i.
En Cykel kører jo også hurtiger ned af barke selv om du moske ikke kan cykle den hurtiger en 25 på lige vej :wink: .
Politiets rulle felt svarer jo heller ikke til en nedkørsel på en barke :wink: .
Kan ikke lige forstå at der skulle en skive extra i din vario hvids den hvade dem der skulle være i Fortvivlethock: som om man ikke kører langsomt nok i forevejen :? .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
Hvor hurtigt kører den reelt på lige vej ? Ikke på speedometeret, hvor 45 km/t sagtens kan være 10 km/t for højt, men efter gps. Farten ned ad bakke, er underordnet. Hvis skiven i varioen har den oprindelige bredde, og du ikke har ændret andet, vil du ikke blive dømt for, at have foretaget ulovlige konstruktive ændringer, uanset, hvor hurtigt, den kører på et rullefelt, og dermed heller ikke få et "klip", der kan udløse konfiskation af knallerten næste gang. Kører den mere end 36 km/t på lige vej, vil du derfor højst kunne få en fatbøde. Fartbøder udløser ikke "klip". Kører den mere end 43 km/t på rullefeltet, betyder det blot, at politiet kan tage den med ind til kontrol, uden yderligere undersøgelse på stedet for ulovlige indgreb.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
kragen Skrev:Hvor hurtigt kører den reelt på lige vej ? Ikke på speedometeret, hvor 45 km/t sagtens kan være 10 km/t for højt, men efter gps. Farten ned ad bakke, er underordnet. Hvis skiven i varioen har den oprindelige bredde, og du ikke har ændret andet, vil du ikke blive dømt for, at have foretaget ulovlige konstruktive ændringer, uanset, hvor hurtigt, den kører på et rullefelt, og dermed heller ikke få et "klip", der kan udløse konfiskation af knallerten næste gang. Kører den mere end 36 km/t på lige vej, vil du derfor højst kunne få en fatbøde. Fartbøder udløser ikke "klip". Kører den mere end 43 km/t på rullefeltet, betyder det blot, at politiet kan tage den med ind til kontrol, uden yderligere undersøgelse på stedet for ulovlige indgreb.

Æhh, hvad er det du sir her Kragen - at en måling på rullefelt ikke nødvendigvis vil medføre konfiskation 2. gang den viser mere end 43 km/t?
Jeg synes loven umiddelbart lyder ret firkantentet mht. konfiskation, men er det kun hvis der er tydeligt tun på, at Politiet vil nappe den 2. gang til destruktion - uanset hastighed på rullefeltet over 36, 40 eller måske 43km/t?

MIne sørgelige erfaringer er, at en måling på rullefelt viste ca. 5 km mere end speedometeret ved max gas.

Jeg har ingen måling på den med GPS, men min erfaring fra "Din fart"-tavler er, at 45 km/t på speedoen er lig med 38 km/t på tavlen og 40=34km/t.

Før var skiven ca. 7.5mm og nu er der skiftet til en på 9mm - ville jeg som det lyder ingen problemer have med skiven på 7.5mm... med den kørte den mellem 45 og 50 km/t ?

Var der ikke noget med en bødestørrelse, der trinvist blev hævet ved hastigheder mellem 40 og 43km/t eller blev det ikke til noget ?

Ved du om der en vejledning til den del af loven, som vi ikke kender her i forummet, der forklarer mere tydeligt hvordan den lov om knallerter/scootere skal fortolkes og udleves ude på landevejen ?

Det er sgu noget af et minefelt det her Udråbstegn Fortvivlethock:
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Vi tager den lige helt stille og roligt :wink:

En ting er hastighedsoverskridelse. Kører den over 30 km/t på lige vej, er det en hastighedsoverskridelse. Det giver en fartbøde.

Så er der ulovlige konstruktive ændringer ved gearig m.m, som er en helt anden sag. Det giver en bøde for indgrebet, konfiskation af de ulovlige dele, og anden gang på tre år, man har foretaget et ulovligt indgreb, konfiskation af hele knallerten. Det har sålede ikke direkte noget med farten, at gøre, men med selve handlingen.

Det ulovlige indgreb skal selvfølge bevises, før man kan blive dømt. Politiet skal derfor på stedet, kunne påvise indgrebet - dvs. skille maskinen ad på vejen. Ønsker politiet ikke, at undersøge den midt på vejen, skal de have en begrundet mistanke om, at der er foretaget noget ulovligt ved knalllerten, før de må tage den fra dig, og køre den til kontrol. Her er problemet. Da mistanken skal være begrundet, skal de altså være sikre på, at kontrollen vil vise, at der vitterligt er foretaget et ulovligt indgreb. Viser en kontrol på værkstedet senere, at der ikke har været foretaget et ulovligt indgreb, har tilbageholdelsen af knallerten været ulovlig, da mistanken jo så har vist sig, at være ubegrundet :oops:

For at politiet ikke skal komme i den situation, har folketinget besluttet, at såfremt en 30'er kan køre 43 km/t på et rullefelt, så skal mistanken om, at der er foretaget ulovlige indgreb, anses for, at være begrundet, og knallerten kan uden yderligere medtages til kontrol.

De 43 km/t er valgt fordi, man ved test af knallerter har fundet, at såfremt de kan køre 43 km/t, så er der ca. 98-99% chance for, at der foretaget ulovlige indgreb. For at sikre de sidste 2%, hvor det ved en senere kontrol viser sig, at der ikke er foretaget ulovlige indgreb, men hvor farten skyldes en fabrikationsfejl, så siger loven, at knallerten kan konfiskeres - ikke skal konfiskeres. Da det er handlingen, man straffes for, følger "klippet" en person, og ikke et køretøj. Det er altså ligegyldigt, om det er en anden knallert, du bliver taget på anden gang, eller om det er din egen.

Får du en knallert konfiskeret anden gang, det bliver konstateret, at du har "pillet" ved en knallert, vil knallerten blive sendt til ophug. Rullefeltet afgør ikke, om der er foretaget ulovligheder, men giver blot politiet ret til, at køre den til kontrol, uden at undersøge den nærmere. Har du f.eks. en åbenlys ulovlig lydpotte på knallerten, behøver politiet slet ikke, at sætte den på rullefelt, men kan sende den direkte til kontrol, da mistanken så er mere end begrundet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
OK, Kragen - flot svar som sædvanlig, tak for det Udråbstegn

Med andre ord kan alle os, der har et lovligt udstyret køretøj med de begrænsninger, der skal være der, altså tage det helt roligt også selvom rullefeltet viser mere end 43km/t 2. gang. (punktum)

Kan Politiet på nogen måde sige efter en måling, at det lovligt udstyrede køretøj ikke må bruges på offentlig vej ?

Jeg blev ved en rullefelt test, der faldt mindre heldigt ud, spurgt efter om jeg havde kørekort og da jeg kører 30er og ikke har kørekort måtte jeg svare nægtende - hvilken betydning har et evt. kørekort ?
Hygge hejsa.
Svar
#8
... Det vil teoretisk sige at den gang jeg blev stoppet og de fik min på feltet, at den ikke tæller som 1 ud af 2 tingen ? de fik den op på ca 78km/t men spurtge aldrig om den var konstruktivt ændret... ?

(Scooteren kører hurtigere, hvis man ikke gir fuld gas men kun ca 3/4 gas, da dysen er for lille og den får for meget luft ved fuld)
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
Skimester Skrev:OK, Kragen - flot svar som sædvanlig, tak for det Udråbstegn

Med andre ord kan alle os, der har et lovligt udstyret køretøj med de begrænsninger, der skal være der, altså tage det helt roligt også selvom rullefeltet viser mere end 43km/t 2. gang. (punktum)

Kan Politiet på nogen måde sige efter en måling, at det lovligt udstyrede køretøj ikke må bruges på offentlig vej ?

Selvom din scooter er pinlig lovlig, og den viser mere end 43 km/t på feltet får du en bøde uanset at den er lovlig. Det er ihvertfald det jeg fik at vide igennem en ven fra Jylland, hvor en totalt lovlig scooter viste for meget på feltet.
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Havoc Skrev:... Det vil teoretisk sige at den gang jeg blev stoppet og de fik min på feltet, at den ikke tæller som 1 ud af 2 tingen ? de fik den op på ca 78km/t men spurtge aldrig om den var konstruktivt ændret... ?

(Scooteren kører hurtigere, hvis man ikke gir fuld gas men kun ca 3/4 gas, da dysen er for lille og den får for meget luft ved fuld)

Tror den tæller desværre, for du får jo en bøde tilsendt?
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
#11
@Skimester: Kofiskationsreglerne efter anden gang, gælder kun for konstruktive ændringer. Er der ikke foretaget konstruktive ændringer, kan man selvsagt ikke blive dømt for at have foretaget konstruktive ændringer, og man får derfor ikke "klip" hverken første eller anden gang. Knallerten skal herefter testes på lige vej, og viser det sig, at knallerten hører til de 2%, der kan køre 43+ på rullefeltet, og enten mere end 33 eller 36 km/t på lige vej, så skal den lovliggøres, og har i mellemtiden forbud mod, at køre på offentlig vej.

@Havoc: De skal ikke spørge, om den er ulovlig. Hvis den kører 43+ km/t på rullefeltet, må de bare godt tage den med, uanset, om der konstateret ulovligheder eller ej. Det er resutatet af kontrollen på værkstedet, der skal dokumentere ulovlighederne. Før denne dokumentation foreligger fra værkstedet, kan man ikke sigtes for at have foretaget ulovlige indgreb. Hastigheden på rullefeltet er ikke noget bevis på ulovligheder, kun en begrundet mistanke, der skal bestyrkes ved direkt påvisning af, hvilke ulovlige indgreb, der er foretaget. Jeg går da ud fra, at din maskine blev kørt til kontrol efter turen på feltet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Så vidt jeg kan se af typegodkendelsen fra 2006, skal skiven i en Comet 30 være 5,5 mm.

Den tidligere godkendelse fra 2004 taler alene om et blindrør. Det vil dog være for 45 udgaven. Der kan godt være en skive yderligere på gamle 30'ere, men før 2006 beskrev man ikke andet end 45.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: