Søg Garagen Hej Gæst! Register

hvor mange ventiler sider der på 4 takter i dag ?
#1
Hey BS.

Ja jeg er blivet lidt nysgeri og ville høre om alle 4 takt scooter køre med 4 ventiler ??
eller laves der stadig nogen med kun 2 ventiler ??..

Et spørgsmål mere.

En 4 takts motor med kun 2 ventiler køre den længer på litteren end en 4 takts motor med 4 ventiler ??..

Hvis ja hvor meget længer pr litter drejder det sig så om ??..
kan det entlig betale sig kun og nøjes med 2 ventiler ?.
Eller er benzinforbruget imellem de 2 så lille at man burde tage en med 4 ventiler ?? pga støre yde evne.


Mvh Dennis
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hej
Giantco sprint og lign. har kun 2 ventiler, 1 ind og 1 ud.
Min ligger omkring (Blandet kørsel) 43 Km/l. og det er med 4,5g ruller.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#3
Flemmingo Skrev:Hej
Giantco sprint og lign. har kun 2 ventiler, 1 ind og 1 ud.
Min ligger omkring (Blandet kørsel) 43 Km/l. og det er med 4,5g ruller.

ok Troede ellers de havede 3 eller 4 ventiler.

At de kun har 2 kommer da helt bag på mig.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#4
Poulsen48 Skrev:ok Troede ellers de havede 3 eller 4 ventiler.

At de kun har 2 kommer da helt bag på mig.
Du troede, gjorde du Griner

Så at sige alle billige firtaktere, kører rundt med en "gammel" GY6 motor med to ventiler. Det er forbeholdt de få, at køre rundt med en firtakter, med mere end to ventiler :P , og de af jer der gør, har en bedre brændstofsudnyttelse, end os, der må nøjes med to ventiler. Så det er omvendt af, hvad du troede.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Poulsen48 Skrev:Hey BS.

Ja jeg er blivet lidt nysgeri og ville høre om alle 4 takt scooter køre med 4 ventiler ??
eller laves der stadig nogen med kun 2 ventiler ??..

Et spørgsmål mere.

En 4 takts motor med kun 2 ventiler køre den længer på litteren end en 4 takts motor med 4 ventiler ??..

Hvis ja hvor meget længer pr litter drejder det sig så om ??..
kan det entlig betale sig kun og nøjes med 2 ventiler ?.
Eller er benzinforbruget imellem de 2 så lille at man burde tage en med 4 ventiler ?? pga støre yde evne.


Mvh Dennis

Det gir en bedre brændstof økonomi at kører med 4 ventiler per stempel Smil

Alle gamle bil motorer kører også kun med 2 ventiler per stempel og idag kører alle med 4, og idag er motorer sjovt nok også mere økonomiske og har stadigvæk flere kræfter Smil

Tag fx den helt nye VW Polo fra 2009
Den kan fåes med en 1.2 liters TSI motor med 125 HK! Fortvivlethock:
Når det er en TSI har den godt nok turbo OG kompressor Smil
Et system VW har udviklet og bruger på diverse biler idag.

Men altså som Kragen siger så har alle de billige maskiner kun den gamle 2 ventils motor Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
ChemicalBoy Skrev:Det gir en bedre brændstof økonomi at kører med 4 ventiler per stempel Smil

Alle gamle bil motorer kører også kun med 2 ventiler per stempel og idag kører alle med 4, og idag er motorer sjovt nok også mere økonomiske og har stadigvæk flere kræfter Smil

Tag fx den helt nye VW Polo fra 2009
Den kan fåes med en 1.2 liters TSI motor med 125 HK! Fortvivlethock:
Når det er en TSI har den godt nok turbo OG kompressor Smil
Et system VW har udviklet og bruger på diverse biler idag.

Men altså som Kragen siger så har alle de billige maskiner kun den gamle 2 ventils motor Smil

Det giver jo ingen mening ihvertfald ikke i mit hovdet.

Hvis man har flere ventiler så kan der også komme mere ind og mere ud. = støre brendstof forbrug.

Sådan ser jeg det hehe.

Det eneste jeg kan se der giver mening er at motoren får flere kræfter at gøre brug af.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#7
Jo men idag er der jo også lamdasonder og advancerede motorstyringer på alle biler så det giver jo også en hel del Smil
Svar
#8
ChemicalBoy Skrev:Jo men idag er der jo også lamdasonder og advancerede motorstyringer på alle biler så det giver jo også en hel del Smil

Ja okey.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#9
En motor med 4 ventiler pr cylinder kan få mere at leve af end en med 2. det siger sig selv. Men når den med 4 ventiler kører med samme mængde brænstof som den med 2, kører den længere pr liter, fordi at bensinblandingen bliver bedre fordelt i cylindret og forbrænder mere korrekt=mindre co2 og flere hk ud af samme mængde. + som chemical skriver:
ChemicalBoy Skrev:Jo men idag er der jo også lamdasonder og advancerede motorstyringer på alle biler så det giver jo også en hel del


...Gad godt se hvad en 4t 50cc motor med direkte indsprøjtning, 4 ventiler og chip kunne præstere Grin Ville dog være ret upraktisk at køre rundt med et eletrisk system som næsten fylder ligså meget som motoren :P
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Havoc Skrev:...Gad godt se hvad en 4t 50cc motor med direkte indsprøjtning, 4 ventiler og chip kunne præstere Grin Ville dog være ret upraktisk at køre rundt med et eletrisk system som næsten fylder ligså meget som motoren :P

Mit elektriske system fylder nu ikke mere end på de fleste andre scootere. Så vidt jeg ved er der bare en enkelt boks på størrelse med en lille madkasse...

8)
Svar
#11
Runnerdude Skrev:Mit elektriske system fylder nu ikke mere end på de fleste andre scootere. Så vidt jeg ved er der bare en enkelt boks på størrelse med en lille madkasse...

8)

Ja men har du ikke "kun" 3 ventiler? Eller er din med 4?
Svar
#12
ChemicalBoy Skrev:Ja men har du ikke "kun" 3 ventiler? Eller er din med 4?

Jo det er rigtigt. Jeg mangler en ventil. Men jeg tror nu ikke at Yamahas ingeniører kun valgte at udstyre den med 3 på grund af pladsmangel. En 4-ventilet 50 cc motor burde ikke være mærkbart større end en 3-ventilet - blot lidt mere kompleks og dermed dyrere. Jeg forestiller mig at man har fundet ud af, at to indsugningsventiler giver så meget forbedring i forbrændingen at det er pengene værd, mens fordelen ved to udstødningsventiler måske ikke opvejer de ekstra omkostninger.

8)
Svar


Forum spring: