Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vedligehold af scooter
#1
Jeg har for et par uger siden købt en brug Giantco Lambros, men jeg aner intet om scootere.

Hvilken form for vedligehold bør man lave på den, daglig/ugentligt/månedligt/årligt?

Hvilke ting bør jeg sende den på værksted for at få vedligeholdt? og skal den på værksted årligt /efter et antal km, ligesom en bil?

P.s. jeg regner med at skulle køre på den hele året og omkring 150 - 200 km. om ugen, hvis det har nogen betydning.

EDIT: Har lige et spørgsmål mere, kan man gør noget for at få sådan en scooter til at køre længere på literen? Tror den kører omkring 20 km/l - men er lige ved at teste.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hvis du gerne vil have den kører længere på literen kan du pille skiven Smil men så bliver den godt nok også ulovlig.
Svar
#3
justme Skrev:Jeg har for et par uger siden købt en brug Giantco Lambros, men jeg aner intet om scootere.

Hvilken form for vedligehold bør man lave på den, daglig
Lås den fast til et eller andet med en kæde, hvis du ikke har et sted at låse den inde. Der stjæles en scooter hver time i Danmark døgnet rundt, og tyveri er en af de mest udbredte "dødsårsager" for scootere...


justme Skrev:/ugentligt..
Check dæktryk og oliestand. Om vinteren bør du også lige spule den grundigt for at fjerne snask og mudder - så forebygger du rust og tændingsproblemer.


justme Skrev:Hvilke ting bør jeg sende den på værksted for at få vedligeholdt? og skal den på værksted årligt /efter et antal km, ligesom en bil?
Jeg kender ikke lige noget til Giantco, men for de fleste maskiner hedder det "lille eftersyn" for hver 3000 km og "stort eftersyn" for hver 6000 km. Hvad disse præcist omfatter burde stå i instruktionsbogen, men det lille går hovedsageligt ud på at checke diverse sliddele og skifte tændrør og eventuelt transmissionsolie. Et lille eftersyn koster normalt omkring 500,- plus materialer og det store - som er lidt mere omfattende og blandt andet involverer udskiftning af ruller og remmen i transmissionen - koster typisk det dobbelte.

Om det er nødvendigt at sende den på værksted afhænger af tid, evner og temperament... og selvfølgelig om der stadig er garanti på maskinen. Men hvis den er udenfor garantien er der intet som forhindrer dig i at vedligeholde den selv. Det er også din bedste garanti for at tingene bliver gjort til din fulde tilfredshed - og så er det samtidigt en sjov og stimulerende hobby. Dog skal du regne med en vis læretid, hvis du intet ved i forvejen. Selv om scootere er simple maskiner er der alligevel en del ting du skal vide for at kunne fixe dem.

8)
Svar
#4
Hmm. Jeg fik da skiftet min rem ved lille service Griner Men dér havde jeg også npet de 10.800km Blink med øjet
Svar
#5
Jeg håber da på, at vedligeholde så meget som muligt selv, hvis jeg kan ( med hjælp herinde fra )

Fik lige testet, hvor langt den løber på literen - 25 km/l er det meget normalt for en 2 takter ( skiven er pillet )?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
justme Skrev:Jeg håber da på, at vedligeholde så meget som muligt selv, hvis jeg kan ( med hjælp herinde fra )

Fik lige testet, hvor langt den løber på literen - 25 km/l er det meget normalt for en 2 takter ( skiven er pillet )?

Med pillet skive er det nok lidt i den høje ende, men ikke usædvanligt højt. Hvis du vil se nogle eksempler på andre scootere kan du checke denne tråd.

Resultaterne har dog begrænset sammenligningsværdi eftersom der er mange eksterne faktorer som påvirker en scooters forbrug. For eksempel antal start/stop (kører du mest by- eller landevejskørsel), dækkenes hårdhed (et par hårdpumpede sommerdæk giver mindre rullemodstand end bløde vinterdæk) og naturligvis din egen størrelse og vægt. Sidstnævnte betyder mindre for en bil eftersom føreren er pakket ind i et strømlinet karosseri og i øvrigt vejer langt mindre end bilen selv, men for en scooter er det ikke sjældent at se en fører som vejer lige så meget eller mere end sin maskine. Specielt dette gør, at du bør tage folks personlige målinger med et stort gran salt. En stor tung fyr vil have en dårlig benzinøkonomi selv på en meget sparsom scooter.

8)
Svar


Forum spring: