Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sådan skifter/renser du tændrøret på en scooter
#1
For at kunne skifte/rense tændrøret skal du have følgende værktøj:

Stjerne-skruetrækker
Topnøgle - str. 10mm og 16mm
Stålbørste/ståluld - hvis du blot skal rense tændrøret

Start med at åbne for sædet og fjern følgende møtrikker og skrue:

[Image: 13.jpg]

Fjern sædet og derefter tændrørshætten:

[Image: 52.jpg]

Tændrørshætten kan godt sidde en smule stram.
Stik nu 16mm nøglen ind i hullet til tændrøret og skru den løs med topnøglen.

Så er det blot at skrue det nye tændrør ind i hullet igen.
Hvis du vil rense tændrøret kan du bruge en stålbørste eller noget ståluld.

Her er det bedste billede jeg kunne få af mit tændrør efter jeg havde renset det med ståluld:

[Image: 53.jpg]

Bemærk den sorte pil. Mellemrummet dér skal være mellem 0,6-0,7mm.

Du kan tjekke om tændrøret kan afgive en gnist ved at have tændrøret skruet ud, sætte tændrørshætten på, lægge tændrøret ned på cylinderblokken og derefter træde på kickstarteren.
Bemærk! Hold ikke fat i tændrør eller tændrørshætten mens du træder på kickstarteren - det giver et ordenligt stød!

Den rigtige farve?
Den rigtige farve dit tændrør skal have efter noget brug er lysebrun.
Hvis den er sodsort får den en for fed blanding og en mindre dyse skal monteres.
Hvis den er grå / askegrå er det en for mager blanding og en større dyse skal monteres.

Håber du kunne bruge guiden.
Ris+ros modtages gerne.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Tack för de fina bilderna och värdefull hjälp till en okunnig "gör-det-självare"...
Nybliven ägare av en classic.
Svar
#3
Okej, bra bilder och säkert bra beskrivning , men jag förstår inte så bra danska :oops: :roll: Vore schysst om nån skrev en svensk guide! Grin
Svar
#4
Anonymous Skrev:Okej, bra bilder och säkert bra beskrivning , men jag förstår inte så bra danska :oops: :roll: Vore schysst om nån skrev en svensk guide! Grin

Dansk og svensk ligger da ellers meget tæt op af hinanden Blink med øjet
Du er da velkommen til at stille spørgsmål hvis du er i tvivl om noget Grin
Svar
#5
haha, okej Grin
(Förstod inte :? )
Vad ska det vara för tändstift?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
du skal have et honda cd-50 tændrør NGK C6HSA... med nummeret højere glødetal-- = NGK C7HSA

hvis dit tændrør ser hvidt og krakeleret ud-- kan det både være mager blanding-- men bestemt osse et for varmt tændrør = ( C6HSA ) sort kan være for meget brændstof. men bestemt osse et for koldt tændrør..(C8HSA )

på en lovlig 4takts 45- med en ca 3,5hk-- er et NGK-C7HSA det rigtige--

hvis du tager din katalysator og blænder hullet i slangen og starter maskinen. ryger den får den for meget. udstødningen skal ikke ryge-- du kan sætte næsen ned til udstødningen, hvis det sviger i øjne og næse for den for meget--( ned med nålen )
men får den alt for meget vil den ikke tage omdr-- den sprutter og hakker når den kommer op i fart, og så er det en mindre dyse---

og hvis den er for mager i blandingen kan den godt finde på at skyde i udstødningen, og forskellen fra fuld gaz til halvgaz er kun lydden, ingen effektforøgelse.. op med nålen. eller et nummer større dyse i--
Svar
#7
Hej allesammen - jeg har lige læst guiden og det virker rigtig god, og let at gå til.

Jeg har ikke så meget forstand på scootere, men jeg har selv en Honda SFX. Jeg skal have skiftet tændrøret, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor det sidder, og jeg har efterhånden brugt rigtig lang tid på at lede efter det.
Jeg har prøvet at følge guiden så godt som overhovedet muligt, men motoren ligner slet ikke den samme som på billidet - det virker som om det er drejet en halv omgang.
Derfor vil jeg blive meget glad, hvis der er nogle der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor det tændrør sidder, så jeg kan få det skiftet - jeg regner med at tage nogle billeder senere i dag, da det måske kan godt det lidt mere overskueligt.
Svar
#8
Stålbørste til at rense tændrør, er ikke så godt, det ødelægger (ridser) isolatoren og elektroderne, og koks fra forbrændingen kan derfor lettere sætte sig fast (bygges op).

En kobber/messingbørste er meget bedre, fordi kobberet/messingen er blødere end det metal der skal renses, men hårdt nok til at fjerne koksen.
Svar
#9
Smount?

Hvilken knallert/scooter har du?
Sætter meget stor pris på, når folk hjælper. Derfor hjælper jeg også så vidt muligt selv.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Ankerpeter Skrev:Smount?

Hvilken knallert/scooter har du?


Han er ikke medlem længere. Så ham får du ikke svar fra.
Svar
#11
Kan man også kontrollere om der kommer gnist ved at bruge el stateren istedet for kickstarteren, burde det ikke give det samme resultat?
Svar
#12
Jo da ingen problem i det :wink:
Skal man lære skal man prøve...
Svar


Forum spring: