Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tomgangsforbrug, Agility ?
#1
Jeg undrer mig en anelse.

Jeg var godt nok klar over, hvor det bar hen ad, men min seneste tankning (over 230 km blandet forstadskørsel på ca. 10 dage) fremviste godt 55 km/l :yahoo:

Perioden havde budt på et par ture med lidt længere stræk uden stop ad O3 f.eks, men dog stadig her i byen.

Den eneste virkelige forskel efter min mening var, at jeg er begyndt at stoppe motoren, når jeg kan se, jeg kommer til at holde lidt for rødt. (typisk 15 sek. og opefter)

Det giver vel omkring 1½-2 minutters stilstand om dagen (svarende til ca. 30 km), men kan det være så udslagsgivende?
Vi taler om en forbedring på ikke under 3% i forhold til norm, og så meget bruger Agility vel ikke i tomgang ?
Eller findes der data for sådan noget ?

Noget andet er så, om det i det hele taget er lovligt at holde uden lys ved en lysregulering på cykelstien i dagtimerne.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Lidt hist og pist, bliver jo også til noget i det lange løb - og de miljøbevidste vil nok fryde sig Griner

Da lille knallert, medfør detailforeskrifterne, specifikt er undtaget for kravet om batteri, er der følgelig heller ikke noget krav om, at lyset skal kunne virke, når motoren er slukket.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
I øvrigt har de miljømæssige konsekvenser ved kørelys-reglen, til min forundring, aldrig været fremme i debatten. Jeg så ellers en undersøgelse på et tidspunkt som gav nogle ret chokerende tal for hvad det koster samfundet at have alle biler køre med lys døgnet rundt, men kan desværre ikke lige finde et link. Ikke fordi jeg har noget imod loven - jeg tror at den redder en del liv i trafikken....

8)
Svar
#4
Runnerdude Skrev:I øvrigt har de miljømæssige konsekvenser ved kørelys-reglen, til min forundring, aldrig været fremme i debatten. Jeg så ellers en undersøgelse på et tidspunkt som gav nogle ret chokerende tal for hvad det koster samfundet at have alle biler køre med lys døgnet rundt, men kan desværre ikke lige finde et link. Ikke fordi jeg har noget imod loven - jeg tror at den redder en del liv i trafikken....

8)
Ca. 1% ifølge bemærkningerne til lovforslaget om kørelys.

Det har skam været oppe og vende i Folketinget - godt nok i forrige århundrede Griner
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Saml.../S3053.htm
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Stop-Start teknikken er så småt ved at vinde indpas blandt biler.
Det er derfra jeg fik ideen.

Det er ofte lige nok til at sende sådan en 4-hjulet brøler op i laveste afgiftsklasse. Mitsubishi Colt f.eks.

Men jeg har godt nok ikke fundet ud af, hvordan man kommer frem til de EU-norm tal, der ligger til grund for afgiftsklassen. Er det ren teori, eller ligger der en faktisk test til grund?

Sikkert en test i medvind og på glasoverflade for at reducere friktionstab mest mulig. :roll:
Det er nemlig de færreste, der i praksis kan køre så langt som oplyst.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: