Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tænding
#1
Jeg ser mange foreslå at man tjekker gnist ved at lægge tændrør på stel , og træde på kick , kan CDIen tåle det ?? , jeg har rodet meget med påhængsmotorer , og hvis man udfører den stunt på dem , er der stor risiko for en brændt cdi box , man skal være 100% sikker på tændrøret ikke mister stelforbindelse mens man træder/hiver , ellers er det farvel cdi , kan scooter cdi tåle det ??,
jeg bruger en tester , købt i biltema for ingen penge , den sættes imellem hætte og tændrør uden at afmontere tændrør , hvis der er gnist/spænding blinker den.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
keldda Skrev:Jeg ser mange foreslå at man tjekker gnist ved at lægge tændrør på stel , og træde på kick , kan CDIen tåle det ?? , jeg har rodet meget med påhængsmotorer , og hvis man udfører den stunt på dem , er der stor risiko for en brændt cdi box , man skal være 100% sikker på tændrøret ikke mister stelforbindelse mens man træder/hiver , ellers er det farvel cdi , kan scooter cdi tåle det ??,
jeg bruger en tester , købt i biltema for ingen penge , den sættes imellem hætte og tændrør uden at afmontere tændrør , hvis der er gnist/spænding blinker den.

Jeg har altid brugt den metode uden problemer.
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#3
danielvp Skrev:Jeg har altid brugt den metode uden problemer.
Samme her, og jeg har da også mistet stelforbindelsen, en del gange uden det er gået ud over cdi'en.

Første gang jeg skulle gøre det, var jeg så dum at bruge min hånd til at trykke på kickstarteren. :crazy:
Det gør man kun 1 gang. Fortvivlethock:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#4
Jeg bruger også den metode med at ligge den på stelet for at se om der er gnist Smil Der sker ikke noget med din cdi, bare rolig Grin
Giantco Sprint - Så har den gået 8000km:D
(26.11.09)
Svar
#5
Det sker der intet ved. Jeg gør det tit ude på mit arbejde, og jeg er mekaniker så har prøvet det en del gange Smil

Man kan også bare tage en stjerneskruetrækker og sætte den ind i tændrørshætten hvis det ska gå stærkt, uden og afmontere tændrøret (hvis det er et pit-stop) , også føre den til stel på blokken eller hvor man nu finder en stel henne Smil

DET SNILDT Grin
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Sårn rent teknisk kan jeg ikke helt sætte mig ind i hvordan det skulle gå ud over CDI´en...


Anyways.....den nok Hurtigeste med at teste det på, er nok én finger hvert sted...Det gør herre naller, men det virker! Smil
Svar
#7
Jeg holder mig så til den anden måde Grin. Eller så skal det lige være fordi det er den eneste løsning Grin
Svar
#8
mtk Skrev: Jeg holder mig så til den anden måde Grin. Eller så skal det lige være fordi det er den eneste løsning Grin
At tændrøret giver gnist, når man lægger det på cylinderen, er ikke ensbetydende med, at der er gnist nok :? Det kan tjekkes med en spændingsmåler til tændrør:
http://www.louis.de/index.php?topic=artn...r=10003448
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Det rigtigt det kragen skriver Smil MEN! Skal vi gøre det fuldstændig vanvittig teknisk SÅ! :P
Skal man faktisk teste tændrøret under tryk Smil Der kan man købe en lillebitte maskine hvor der er et hul du kan rense tændrøret i, og et andet hul hvor den tester gnisten under tryk Smil

Pga. gnisten kommer jo mens der er kompression på motoren, deraf testen under tryk Smil

DET OS SÅ SNILDT :thumpup:

P.S: Så er man vist bare lide pernippen :wink: HeHeHe
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kim B Skrev:Det rigtigt det kragen skriver Smil MEN! Skal vi gøre det fuldstændig vanvittig teknisk SÅ! :P
Skal man faktisk teste tændrøret under tryk Smil Der kan man købe en lillebitte maskine hvor der er et hul du kan rense tændrøret i, og et andet hul hvor den tester gnisten under tryk Smil

Pga. gnisten kommer jo mens der er kompression på motoren, deraf testen under tryk Smil

DET OS SÅ SNILDT :thumpup:

P.S: Så er man vist bare lide pernippen :wink: HeHeHe
Pernitten eller ej, så er det korrekt, at værksteder bruger den omtalte renser/tester, men den lille fætter, jeg henviser til, tager skam også højde for tryk. Gnisten ved atmosfærisk tryk, skal derfor i testeren kunne springe min. 15mm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Årh :o Det var ski da egentlig meget smart Smil Har aldrig hørt om den, men er garanteret bare gået forbi den hylde hver gang man har været ude og shoppe Griner
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar


Forum spring: