Søg Garagen Hej Gæst! Register

Diesel scooter
#1
Hej

Er der nogen dieseldrevne scooter i verden?

Hvis ja kan de købes i Danmark ?
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tror ikke du kan opdrive en dieselscooter her i landet? Grin
Diesel scooter.
 45 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 14.000 km 
Svar
#3
Er der overhovedet en fabrik der laver diesel scooter ?
De må da også være dyrere at lave end normale scooter ?
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#4
Fortvivlethock: Den er godt nok grim, den scooter 50cc4ever linker til.

Men rent teknisk er der intet i vejen for at lave en 50cc dieselmotor, Og den behøver hverken at være ret meget tungere eller dyrere end en traditionel scooter motor. På grund af traditionen for at køre med diesel i lastbiler tror mange at en dieselmotor kun kan laves over en vis størrelse, men de såkaldte gløderørsmotorer som findes fra 0.8-20 cc og bruges i modelfly og modelbiler er faktisk også en slags dieselmotorer.

Hvorfor findes de ikke? Tjah, man kan vel sige at de nuværende motortyper passer perfekt til behovet så der har aldrig været noget incitament fra scooterfabrikkernes side til at kaste penge ind i udviklingen af en helt ny motorteknologi. Det er kun på grund af miljødebatten her i de senere år at man overhovedet er begyndt at lede efter alternativer til totakteren, og her er det el-motoren man sigter imod (med firtakteren som "mellemled" indtil batteriteknologien er på plads). Så vi skal nok ikke regne med at se en diesel scooter på markedet....

8)
Svar
#5
Næh, der er intet i vejen for, at lave små dieselmaskiner. Der er flere dieselmotorcykler på vej. Her er en, for de velbeslåede:
http://fpn.dk/motor/mc/article1557459.ece
Udviklingen af dieseltohjulere, er dog ikke sat igang, for at tilfredstille den almindelige forbruger, det er markedet for lille til, men for at tilfredsstille et ønske fra militæret, der ønsker tohjulede køretøjer, der kan køre på diesel, som nu også er Natos foretrukne brændstof. Det var tidligere, modsat i warszawapagten, der altid har brugt diesel til deres køretøjer, benzin. Så det er et ren logistiskt ønske, der samtidigt giver tohjulere, med et enormt drejningsmoment, i forhold til benzinmaskinerne.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen, så måske, er udsigten til en dieselknallert ikke så fjern :roll:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg tror også at det har noget at gøre med at diesel sviner lidt mere end benzin det gør Smil

Altså mht. CO2 udslip..

Men der er som sagt intet i vejen for det.. Diesel motorer kan bygges både som 2 og 4 takt og det kræver ikke ret meget Smil
Svar
#7
Hvem gider diesel, når man ka få sådan en her om nogen år Grin:

http://www.youtube.com/watch?v=PVv0NVLFPig
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
Var det ikke noget med, at den gamle Honda Cub kune køre på hvadsomhelst?
Svar
#9
ChemicalBoy Skrev:Jeg tror også at det har noget at gøre med at diesel sviner lidt mere end benzin det gør Smil

Altså mht. CO2 udslip..

Men der er som sagt intet i vejen for det.. Diesel motorer kan bygges både som 2 og 4 takt og det kræver ikke ret meget Smil
Nu er der ingen CO2 i hverken benzin eller diesel, der er kul. Det er først ved forbrænding, der opstår CO2. Udslippet af CO2 afhænger derfor af, hvor "rent" man forbrænder. Forskellen i mængden af kul i benzin og diesel er ikke ret stor, så der er intet, der skulle hindre en lige så "ren" forbrænding i en dieselmotor, som i en benzinmotor - tværtimod. Det er desuden noget nemmere, at gøre en dieselmotor CO2-neutral, end en benzinmotor, da man bla. kan køre på "genbrugsolier" af næsten enhver art. For benzinmotoren vil det kræve, at man først skal finde en rentabel måde, at producere vegetabilsk alkohol.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:Nu er der ingen CO2 i hverken benzin eller diesel, der er kul. Det er først ved forbrænding, der opstår CO2. Udslippet af CO2 afhænger derfor af, hvor "rent" man forbrænder. Forskellen i mængden af kul i benzin og diesel er ikke ret stor, så der er intet, der skulle hindre en lige så "ren" forbrænding i en dieselmotor, som i en benzinmotor - tværtimod. Det er desuden noget nemmere, at gøre en dieselmotor CO2-neutral, end en benzinmotor, da man bla. kan køre på "genbrugsolier" af næsten enhver art. For benzinmotoren vil det kræve, at man først skal finde en rentabel måde, at producere vegetabilsk alkohol.

Jeg skrev heller ikke at der var CO2 i benzinen, for nej det er der bestemt ikke Blink med øjet

Men på de gamle diesel motorer er der altså lidt mere svineri

De nye højteknologiske maskiner er meget rene især efter partikelfiltrene kom på Smil
Svar
#11
ChemicalBoy Skrev:Jeg skrev heller ikke at der var CO2 i benzinen, for nej det er der bestemt ikke Blink med øjet

Men på de gamle diesel motorer er der altså lidt mere svineri

De nye højteknologiske maskiner er meget rene især efter partikelfiltrene kom på Smil
Jeg så skam godt, at du skrev "udslip" :wink: Jeg skrev kun om det manglende indhold af CO2, for at sige, størrelsen på udslippet af CO2 ikke så meget afhang af, om det var diesel eller benzin motoren kørte med. Den lille forskel, der er, er der allerede kompenseret for med turboladere, for- og efterbrændere osv. på dieselbiler. Partikelfilteret er en helt anden sag, der ikke har noget med CO2, at gøre.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
kragen Skrev:Jeg så skam godt, at du skrev "udslip" :wink: Jeg skrev kun om det manglende indhold af CO2, for at sige, størrelsen på udslippet af CO2 ikke så meget afhang af, om det var diesel eller benzin motoren kørte med. Den lille forskel, der er, er der allerede kompenseret for med turboladere, for- og efterbrændere osv. på dieselbiler. Partikelfilteret er en helt anden sag, der ikke har noget med CO2, at gøre.

Turboladere er også for at hive lidt mere kraft ud af motoren, men selvfølgelig også for en renere forbrænding og bedre udnyttelse af brændstoffet Smil
Svar


Forum spring: