Søg Garagen Hej Gæst! Register

Valg af karburatorstørrelse
#1
Tilgiv mig hvis emnet har været diskuteret tidligere. Jeg kunne ikke finde noget ved en hurtig søgning.

Kan jeg få mere motoreffekt på min 50cc to-takter ved at montere en større karburator, uden at gøre noget andet ?

Jeg tænker at motoren evt kan få mere luft i gennem en større karburator, og derfor burde jeg også kunne dyse den til mere benzin. Mere luft+benzin = større effekt. (?) 8)

Min Honda X8R har en Dell'Orto PHVA 12 karburator, dvs 12mm diameter. Men røret i indsugningen er 17,5mm. Der findes også en Dell'Orto PHVA 17,5 karburator som passer direkte på. Er det en tilfældighed, eller har Honda mon designet maskinen til at køre med en 17,5mm karburator ?
Honda X8R-S
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du vil ihvertfald få mærkbart bedre optræk, men sæt ikke næsen op efter meget højere topfart, uden du får skiftet din cylinder også.
Svar
#3
Jonash Skrev:Du vil ihvertfald få mærkbart bedre optræk, men sæt ikke næsen op efter meget højere topfart, uden du får skiftet din cylinder også.

OK, mener du at en større karburator kun giver lidt ekstra motorkraft ved lave omdrejninger ? Har du selv erfaring med at skifte karburatorstørrelse og hvilken maskine var det evt ?

Det lyder også indlysende for mig at en større cylinder skal have mere luft og benzin for at køre bedst. Men hvordan kan man afgøre hvilken kaburatorstørrelse som er optimal til forskellige cylinderstørrelser, 50cc og 70cc ? Er det kun praktiske forsøg ? Sådan en karburator-sag er jo ikke helt billig at købe.
Honda X8R-S
Svar
#4
Jeg gik fra en 12 til en 17,5 på en TGB 101r. Det gav betydelig meget mere optræk, bedre gasrespons, og mere benzin forbrug Griner.
TGB kører med morini replica motor. Hiper2 kører, så vidt jeg ved, med 17,5 std (gør den ihvertfald på de nye stalkere), og stalkere trækker godt, og holder sig godt i fart. Med en 17,5 på min maskine, gik den selv på baghjul, ved bare lidt gas. Jeg har dog 70cc på. Jeg ser ingen grund til du køber en 17,5, uden du skifter din cylinder til en med større boring.
Svar
#5
Medmindre at du er på SU eller er ramt af finanskrisen på anden måde, synes jeg du skulle få fat i en 17,5 mm. Som Jonash også skriver vil du få et bedre optræk, plus mere træk i mellemområdet, men topfart bliver der nok ikke det store af Smil .
Hvis du så senere overvejer et 70ccm sportskit, får din cylinder også nok køling :wink: .
Jeg går ud fra at du har fjernet std. begrænsningerne.

M.v.h. Per
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Faberge Skrev:Medmindre at du er på SU eller er ramt af finanskrisen på anden måde, synes jeg du skulle få fat i en 17,5 mm. Som Jonash også skriver vil du få et bedre optræk, plus mere træk i mellemområdet, men topfart bliver der nok ikke det store af Smil .

Det er mange år siden jeg var på SU, og mine aktier rider p.t. med på den aktuelle bølge af optimisme efter finanskrisen. (nogen kalder det en boble) Smil

Jonash skriver at han har haft held med at få bedre optræk ved at gå fra 12mm til 17,5mm. Det lyder for mig som mere motoreffekt, som må kunne omsættes til højere fart. Jeg tror jeg prøver med en 17,5mm Dell'Orto og lidt omhyggelig dyse-tuning, og ser hvad der sker. Hvis jeg supplerer med en Polini variator med tilhørende overstørrelse svinghjul burde effekten kunne omsættes til fart.

Faberge Skrev:Hvis du så senere overvejer et 70ccm sportskit, får din cylinder også nok køling :wink: .Jeg går ud fra at du har fjernet std. begrænsningerne. M.v.h. Per

Jeg har fjernet bagpladen som begrænser varioen, men CDI'en er stadig original begrænset til 7250 rpm. P.t. ca 60 km/t ud af lige vej, og ca 65 ned ad bakke, hvor CDI begrænseren slår til. (jvf speedometer)
Honda X8R-S
Svar
#7
Jeg er ret sikker på du ikke kan flytte trækket og rivet der er i en 17,5 over til topfart, uden du får skiftet cylinderkit.
Svar


Forum spring: