Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ville bare lige være helt sikker på loven
#1
Jeg ved godt det er et noob spørgsmål. Men første gang man bliver stoppet af politiet, tager de ikke noget fra knallerten (altså ulovlige dele), man skal bare selv sørge for at gøre den lovlig og så derefter stille op et en slags form få syn, eller hvad!? Og hvad med bøderne, er det ikke 500kr. for hver del der er ulovlig? :?

Anden gang tager de bare hele knallerten, ikk!?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Bims Skrev:Jeg ved godt det er et noop spørgsmål. Men første gang man bliver stoppet af politiet, tager de ikke noget fra knallerten (altså ulovlige dele), man skal bare selv sørge for at gøre den lovlig og så derefter stille op et en slags form få syn, eller hvad!? Og hvad med bøderne, er det ikke 500kr. for hver del der er ulovlig? :?

Anden gang tager de bare hele knallerten, ikk!?
Første gang du bliver taget med en ulovlig knallert ved almindelig kontrol, koster det 1.000 kr. i bøde, for at have foretgaet ulovlige konstruktive indgreb, og de ulovlige dele bliver konfiskeret (har du fjernet skiven, tager de hele varioen). Har du kørt over 30 km/t, får du desuden 500 kr. i bøde, for at have kørt for stærkt.

Anden gang inden for tre år, får du igen 1.000 kr i bøde, men denne gang tager de også hele knallerten fra dig. Det behøver ikke, at være den samme knallert, du kører på, da straffen følger personen.

Hvis du bliver målt til 40-42 km/t på rullefelt, er taksten 1.000 kr. 1. og 2. gang, 1.500kr. 3.gang, og herefter 2.000 kr. for de følgende gange, og du vil normmalt blive bedt om, at møde op med en lovlig knallert på din lokale politistation i løbet af en uge. Er der åbenlyse ulovligheder på din knallert (f.eks. ulovlig potte), eller undersøger de knallerten nøjere, kan den dog køres ind til kontrol, med det samme, og så ryger de ulovlige dele, og igen hele knallerten, hvis det er anden gang inden for tre år.

Bliver den målt til 43 km/t eller mere, så er taksterne de samme, som ved almindlig kontrol, altså 1.000 kr. første gang, og konfiskering af de ulovlige dele, og anden gang inden for tre år, 1.000 kr og konfiskering af hele knallerten.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Jeg håber ikke at det gør noget at jeg lige låner tråden her.

Jeg har nemlig lige et spørgsmål til dig kragen da det lyder til at du har rimelig godt styr på det Smil

1) Jeg har hørt noget med at man i folketinget er ved at indføre sådan at første gang man bliver taget på ulovlig scooter (uanset hvad der er gjort ved den) så bliver ens bil kørekort udsat, en af mine venner siger så at det ikke gælder for Scooter 30 men kun hvis man bliver taget på en Scooter 45 uden kørekort til den (dvs under 18)..

2) Jeg har så også hørt noget med at Scooter 30 + 45 skal til et ½ årligt syn nu udover den normale 1000, 3000, 6000 osv Km service, er det korrekt?
Svar
#4
MsH Skrev:Jeg håber ikke at det gør noget at jeg lige låner tråden her.

Jeg har nemlig lige et spørgsmål til dig kragen da det lyder til at du har rimelig godt styr på det Smil

1) Jeg har hørt noget med at man i folketinget er ved at indføre sådan at første gang man bliver taget på ulovlig scooter (uanset hvad der er gjort ved den) så bliver ens bil kørekort udsat, en af mine venner siger så at det ikke gælder for Scooter 30 men kun hvis man bliver taget på en Scooter 45 uden kørekort til den (dvs under 18)..

2) Jeg har så også hørt noget med at Scooter 30 + 45 skal til et ½ årligt syn nu udover den normale 1000, 3000, 6000 osv Km service, er det korrekt?
Både udskydelse af erhvervelsesmulighed af kørekort og tvungen periodisk syn af knallerter ligger i Færdselssikkerhedskommisionens anbefalinger, og dermed også på Folketingets bord. Jeg tror ikke, at periodiske syn, er det første, der bliver vedtaget; men alene indtægterne for en sådan, vil nok anspore flere medlemmer til, at presse på, for en vedtagelse. Udskydelse af erhvervelsesmulighed af kørekort, tror jeg derimod, er lige på trapperne, og endda, at ikraftrædelsestidpunktet for udsættelsesperioden ændres således, at den er gældendende fra man fylder 18 år, og ikke som nu, fra den dag, dommen afsiges. En ændring af lovgivningen, så den omfatter en udskydelse af retten til at erhverve kørekort, som sanktionsmulighed i sager, der omhandler ulovlige konstruktive ændringer af begge typer knallerter, kan vedtages uden de store problemer, da lovgivningen, allerede nu, giver mulig for en sådan udsættelselse i sager, der drejer sig om gentagne meget grove forseelser. Man kan altså allerede med den nuværende lovgivning udsætte retten til erhvervelse af kørekort, også selvom man ikke har noget. Det gælder især i sager om gentagne tilfælde af spritkørsel, og så er det ligegyldigt, om man kører på cykel eller på knallert, eller sidder på en hest. Bliver man erklæret uegnet til at færdes i trafikken, kan man i yderste konsekvens miste retten til et kørekort for livstid.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Men når man skal møde op med den ulovlige knallert en for en uge, kan man jo bare har gjort den lovlig først, og så kan de jo ikke tage noget, eller hvad!?

--

Jeg tror jeg er lidt forviret her! Første gang man bliver stoppet for at have kørt på en ulovlig knallert for man 1500kr. i bøde og de tager de ulovlige dele. Men præcist hvornår er det de tager dem!? De gør det vel ikke midt på vejen der hvor man bliver stoppet! Og hvis det er der, som du skriver inden for en uges tid, så kan man jo bare møde op med en lovlig, og de kan ikke tage noget!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Bims Skrev:Men når man skal møde op med den ulovlige knallert en for en uge, kan man jo bare har gjort den lovlig først, og så kan de jo ikke tage noget, eller hvad!?

--

Jeg tror jeg er lidt forviret her! Første gang man bliver stoppet for at have kørt på en ulovlig knallert for man 1500kr. i bøde og de tager de ulovlige dele. Men præcist hvornår er det de tager dem!? De gør det vel ikke midt på vejen der hvor man bliver stoppet! Og hvis det er der, som du skriver inden for en uges tid, så kan man jo bare møde op med en lovlig, og de kan ikke tage noget!
Jeg kan godt forstå, du er forvirret :? Men når forskellige lovgivninger skal "blandes", når Folketinget får gode ideer, de ikke har tænkt ordentligt igennem, så skal der gå "kludetæppe" i det.
En lille knalert må maksimalt kunne køre 30 km/t (snart 25 km/t for nye knallerter). Det giver et problem. Maksimalt 30 km/t, kan lyde absolut, men er det selvfølgeligt ikke. I medvind, ned ad bakke, med en let kører m.m., kan selv en ellers fuldt lovlig knallert køre hurtigere. Altså må man definere, hvordan det skal måles. Her har man så beluttet to forskellige metoder, som jeg skal undlade, at komme ind på, men den ene tillader en "almimdelig fejlvisning" på 10% - altså 33 km/t - den anden, der er en praktisk prøve på vej, godkender en hastighed op til 36 km/t. Da det er kotume, at fratrække 3 km/t ved målinger, som en sikkerhedsmargin, kommer vi altså op på 39 km/t på måleudstyr. Måles en lille knallert derfor til 40-42 km/t på et rullefelt, kører den for hurtigt, men det er ikke direkte bevist, at dette skyldes ulovlige indgreb. Det giver derfor alene en bøde for, at have en knallert, der kører for stærkt. Man har så, ved at teste en masse knallerter fundet, at såfremt knallerten kører over 43 km/t på et rullefelt, så er der 99% sikkerhed for, at der er foretaget ulovlige indgreb, og det er en anden lovgivning.

For at politiet kan tage knallerten fra dig, og køre den til nærmere undersøgelse for ulovlige indgreb og dele, skal der foreligge en begrundet mistanke. Før loven om rullefelter blev vedtaget, indebar dette, at politiet på stedet skulle finde ulovligheder på knallerten. En ulovlig knækpotte, var nem, at konstatere. Det var straks mere beværligt, at skulle skille varioen ad på stedet, for at få en begrundelse for en nærmere undersøgelse på stationen. Med loven om rullefelter, blev det derfor beluttet, at såfremt knallerten kørte 43 km/t på rullefeltet, så forelå der automatisk en tilstrækkelig begrundet mistanke om ulovlige indgreb, og politiet behøver ikke skille maskinen ad på stedet. Omvendt betyder det også, at såfremt knallerten kun kan køre 40-42 km/t på rullefeltet, så foreligger der ikke en umiddelbar begrundet mistanke om, at der er foretaget ulovlige indgreb, og knallerten kan derfor ikke uden videre blive kørt til nærmere kontrol for ulovlig indgriben. Det vil stadig kræve, at politiet på stedet, finder bevis for en sådan indgriben, dvs. de skal skille den ad, medmindre de uden at skille den ad, kan finde noget ulovligt (lydpotte). Ved hastigheder 40-42 km/t på rullefelt (da hastigheder op til 36 km/t+3 km/t fejvisning=39 km/t, er acceptabele), vil du derfor normalt kun få en bøde for, at køre på en for hurtig knallert, og ikke for, at have foretaget ulovlige ændringer. Knallerten er dog stadig ulovlig, og har derfor i princippet køreforbud, indtil hastigheden er bragt ned på det acceptable. På en 30'er, vil dette "køreforbud" kunne ophæves ved en fremstilling hos det lokale politi, for en 45'er vil det normalt foregå ved fremstilling i en synshal. Da man således ikke er blevet sigtet for at have foretaget ulovlige ændringer, kan man selvsagt nå, at lovliggøre knallerten inden fremstillingen hos politiet. Dette gælder kun, hvis du bliver taget på et rullefelt. Kører den 43 km/t, så tager de den med det samme, og du kan tage bussen hjem.

Bliver du taget ved en almindelig kontrol uden rullefelt, og politiet finder ulovlige dele på knallerten, der kan forøge farten, eller en ikke-godkendt lydpotte, bliver den også afhentet på stedet af en lastvogn, og du kan tage bussen hjem. Politiet kører den så til eget værksted, eller et værksted, der er godkendt af politiet, og du kan så afhente den der, hvis det er første gang, uden de ulovlige dele, når de er færdige med, at undersøge den. Det kan tage fra en uge til flere måneder.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Ok, det hjalp en del.

Her hvor jeg bor, og normalt køre rundt, er der nærmest ingen knallerter. Politi ser man heller ikke meget af. Mens jeg har haft knallert har jeg set politi to gange, den ene gang da jeg ventede i et kryds og den anden gang kørte de forbi mig med blik på (altså de havde noget andet de skulle). Der er heller ikke nogle former for test hvor de tager ud til skoler, eller andre steder hvor der er unge, og tjekker for ulovlige knallerter. Jeg tvivler derfor meget på at de køre rundt med rullefælter. Ville dette betyder at hvis politiet har målt til at jeg har kørt mere en 42km/t, ville de give mig en bøde, og derefter skal jeg stille den op til syn. Eller kommer der en lastbil og henter den? Hvis den ikke ser ulovlig ud!
Svar
#8
Kører den 43 km/t på et rullefelt, kan den uden yderligere blive afhentet af en lastvogn Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Kører den 43 km/t på et rullefelt, kan den uden yderligere blive afhentet af en lastvogn Ked af det

Men hvad hvis de ikke har et rullefelt, kan de så stadig tage den med?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Bims Skrev:Men hvad hvis de ikke har et rullefelt, kan de så stadig tage den med?
Hvis de har en "begrundet mistanke", kan de tage den med, med det samme. En begrundet mistanke, kan være, at du selv indrømmer, at du har pillet ved den, eller, som tidligere sagt, at de kan se, at du f.eks. har en ulovlig lydpotte. Ellers må de på stedet skille din vario ad, og se, om den er lovlig, og om der sidder den rigtige skive i, hvis der skal være en. Når de så har fundet noget ulovligt, kan den køres væk til undersøgelse, og sikring af bevis. Politiet har en liste over, hvilke droslinger, hver enkelt model er godkendt med, og mangler blot en, kan knallerten tages med. Orker/gider/kan betjenten på stedet ikke undersøge for indgreb, kan der tilkaldes en motorsagkyndig, med en værkstedsbil, som nok skal finde evt. ulovligheder :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Oki doki, det lyder helt vildt at de gider alt det!
Svar
#12
Bims Skrev:Oki doki, det lyder helt vildt at de gider alt det!
Som en underafdeling af den udøvende magt, er det ikke op til politiet, at vurdere, om det gider, eller ej :wink: Det afgør justitsministeren efter de retningslinier, Folketinget fastsætter (jeg ved godt, at det er "kongen" medfør §12 i grundloven 8) ). Det er derfor ikke politiet, du skal bebrejde, men de folkevalgte i Folketinget. Det kræver dog, at du er 18 år, og benytter din valgret. Indtil da, er der intet, du kan gøre.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: