Søg Garagen Hej Gæst! Register

Problemer med at gøre den lovlig?
#1
Hej alle!
Har lige et problem. Købte en scooter der havde følgende opsætning: Polini Sport 70cc Cylinder, pillede begrænsninger i Vario og Gianelli Go-udstødning. Nu er det sådan at jeg gerne vil gøre den lovlig igen, fordi mine forældre er lidt efter mig. Så jeg har tænkt mig at udskifte udstødningen med en standard-udstødning jeg har liggende, og sætte en begrænsning i vario'en som jeg også har liggende. Problemet er, at jeg ikke har standard-cylinderen liggende.
Og så er det jeg spørger: Er det skadeligt for scooteren at køre med Polini cylinder som den eneste tunede ting? Kan det skade krumtappen? Eller andre ting?

Hilsen en meget håbefuld person.
PGO Hot 50 med Tornado Skjolde og Bart styr :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Uden at være 100% sikker, ville jeg sige NEJ. Jeg kan ikke se hvorfor at en sport ikke kunne skulle klare den, når en std. kan. Men den køre jo nok stadig lidt for hurtigt! Griner
Svar
#3
Også fordi at en 50cc også er en begrænsning, i forhold til hvad scooteren egentlig er lavet til. :wink:
Svar
#4
Hvis dine forældre med lovlig, mener lovlig, så skal cylinderen udskiftes; men hvis det er farten, de er ude efter, så kan du godt drosle din 70ccm ned til 30 km/t. Du skal dog være opmærksom på, at når du sætter skiven i variatoren, vil motoren sikkert kunne køre mere end 30, og med alt for høje omdrejninger. Originallydpotten, hvis den er droslet, vil kunne dæmpe omdrejningerne en smule, men du må hellere dyse den så langt ned, og sætte et stop i karburatoren, så farten ikke kommer meget over de 30 km/t., og motoren evt. sætter sig, og så lige huske en begrænset cdi. Selv en 50ccm, droslet med skive i variatoren, ligger i farezonen for at dreje over, især med "åben" cdi, så faren bliver ikke mindre med en 70ccm - tværtimod.

Omsorgsfulde og bekymrede forældre er ofte "pain in the ass", og kan forekomme dobbeltmoralske, men det viser, at de holder af dig :wink: Jeg har ingen problemer med selv, at køre på en lidt for hurtig knallert, men jeg vil da nok kvie mig ved, at give tilladelse til, at mit barn gjorde det samme. At jeg udsætter mig for en fare, jeg ikke ønsker, at mine børn skal udsættes for, har intet med dobbeltmoral, at gøre :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Tak for alle de hurtige svar Blink med øjet

Men, mine forældre er ret ligeglad hvad motoren indeholder, bare den kører de tilladte 30. (Måske 35, hvem ved? :P)
Men, burde ringen i vario'en ikke drosle omdrejningerne ned?

Det jeg var bange for var, om 70ccm cylinderen ville blive sodet indvendigt til, når udstødningen var standard med de lovlige begrænsninger?
PGO Hot 50 med Tornado Skjolde og Bart styr :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jo, ringen/skiven forhindre motoren i at "geare op". 70ccm og 50ccm kan dog ikke sammenlignes, da 70ccm yder mere ved bestemte antal omdrejninger, end 50ccm.
Det kan godt ske, at den kludrer i din cylinder, når du kører med std begrænset udstødning, men om det er en urban legend ved jeg ikke.
Svar
#7
Jonash Skrev:Jo, ringen/skiven forhindre motoren i at "geare op". 70ccm og 50ccm kan dog ikke sammenlignes, da 70ccm yder mere ved bestemte antal omdrejninger, end 50ccm.
Det kan godt ske, at den kludrer i din cylinder, når du kører med std begrænset udstødning, men om det er en urban legend ved jeg ikke.
Skiven hindrer ganske rigtigt, at varioen kan geare helt ud, men den nedsætter ikke de maksimale omdrejninger - tværtimod! Det, at den ikke gearer helt ud bevirker, at motoren vil kunne køre med flere omdrejninger, end hvis skiven var i - og uden omdrejningsbegrænsning i cdi'en, kan det være fatalt for motoren Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Det lyder ikke godt :/
Hvor sidder denne CDI-boks? Og er det sikkert jeg har en?
PGO Hot 50 med Tornado Skjolde og Bart styr :D
Svar
#9
Crozzo Skrev:Det lyder ikke godt :/
Hvor sidder denne CDI-boks? Og er det sikkert jeg har en?

Yep, den sidder nok tæt på batteriet, og er en lille sort boks med en stik, med sekspinde, i den ene ende. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Tæt på batteriet? på min sidder den tæt på tanken. Det er forskelligt fra scooter til scooter.
Svar


Forum spring: