Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så er Ekstra Bladet efter os igen.
#1
Oh well, så er Ekstra Bladet på nakken af os igen...

Citat:Knallertprøve næsten umulig at dumpe

21 timers undervisning og 100 kroner. Knallertundervisningen stiller stort set ingen krav til unges køreegenskaber, før man kan få et kørekort


De 15-17-årige knallertkørere tegner sig for en tredjedel af samtlige alvorlige knallertulykker. På trods af ulykkesstatistikken får stort set alle unge, som ønsker det, et kørekort stukket i hånden, skriver JydskeVestkysten.

De unge kan nemlig få det gyldne adgangsbevis til den snorende motor ved alene at følge 21 timers undervisning og betale 100 kroner. I loven hedder det, at underviseren skal vurdere, om besvarelserne er "tilfredsstillende".

- Elever, der har fulgt den obligatoriske undervisning, dumper vi ikke. Jeg kan ikke huske, vi har dumpet nogen på andet grundlag end for meget fravær, siger Anders Munksgaard, der er leder af ungdomsskolen i Esbjerg.

Rådet for Større Færdselssikkerhed har lavet tre prøver, som eleverne skal besvare for at få et knallertbevis. Der er bare ikke opstillet krav for, hvor stor en andel af spørgsmålene eleverne skal kunne svare på.

Rådet for Større Færdselssikkerhed ønsker, at der stilles større krav til prøverne.


Griner Er jeg en stave-nazi hvis jeg morer mig lidt over termen "snorende motor"? Artiklen er jo trods alt skrevet af professionelle journalister, så de burde være ekstra gode til det skriftlige.


Jeg har aldrig lagt skjul på min holdning til avisen samt det faktum, at jeg indordner dens kernelæseres intelligens til at ligge et sted mellem husblas og pottemuld på IQ skalaen. Men faktisk er de inde på noget rigtigt denne gang, for den prøve er vitterligt en joke. Ingen tager den seriøst - ikke engang politiet selv - og det synes jeg er lidt synd, når der nu bruges tid og ressourcer på undervisningen.

Hvis man rent faktisk kunne dumpe til prøven og hvis man kunne få frataget sit knallertkørekort ved uforsvarlig kørsel (i kombination med en mærkbar bødestraf ved kørsel uden) kunne vi måske give nogle af grænsetilfældene en tilskyndelse til at gøre sig lidt mere umage med at køre ordentligt. Man kunne også forestille sig en lovgivning som gør det strafbart at overlade eller sælge en knallert til en person som ikke kan fremvise et gyldigt kørekort. Ja, jeg ved godt at det næppe vil afskrække ghetto-Brian og Malossi-Mustafa, men måske kunne man redde nogle af de mindre hærdede.

Ok ok - jeg indrømmer altså modstræbende at Ekstra Bladet ikke skød helt ved siden af denne gang. Men inden du begynder at rose dem, så prøv lige at se på følgende bemærkning: "De 15-17-årige knallertkørere tegner sig for en tredjedel af samtlige alvorlige knallertulykker". Kunne det mon være fordi de 15-17-årige knallertkørere også tegner sig for en tredjedel af samtlige knallerter på vejen???!! Arrgh! Faktisk tror jeg at de 15-17 årige tegner sig for mere end en tredjedel af samtlige knallerter hvilket rent statistisk gør dem sikrere i trafikken end vi andre.
:roll:


Heldigvis er Erik og Anni netop blevet set sammen igen, så Ekstra Bladets redaktion er helt oppe at køre og har atter glemt alt om os... i hvert fald indtil næste gang en af deres journalister keder sig...
:P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Svært er det ikke at få.

Men det er jo også "bare" et bevis. Det er jo faktisk ikke et kørekort. :P
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#3
MartinAndersen14 Skrev:Svært er det ikke at få.

Men det er jo også "bare" et bevis. Det er jo faktisk ikke et kørekort. :P

Det er da godt nok noget af en kønsdiskriminerende side Ond Det kan umuligt være i tråd med regeringens planer om ligestilling. Det er Rådet for Større Færdselssikkerhed, der har siden. Som det kan ses her, er Folketinget og flere ministerier involveret.
Alligevel går de direkte imod regeringen, det er da imponerende. :roll:

Om der står bevis eller kørekort er sådan set ligemeget. Ligesom du ikke må køre bil uden dit kørekort, må du ikke køre knallert uden dit bevis (16-17 årige).
Svar
#4
Jeg må da godt nok indrømme jeg mistede den sidste rest af respekt jeg dog trods alt havde for et knallert-kort, da jeg her for ca. 1 måned siden så hele rækken af kandidater køre oppe på fortorvet Fortvivlethock:
Godt nok hersker der lokalt åbenbart forvirring om hvorvidt strækningerne her omkring hvor jeg bor er fortorv eller cykelsti.
Dog er jeg på ingen måde i tvivl, da alle områderne starter med at være med fortorvsfliser, på nær den ene ende af Voldgade, som ender i en krysende cykelsti.
http://kortlink.dk/google/6tcp viser ruten de kørte. Ligeledes er det heller ikke unormalt at møde knallerter og cykler på den nordre side af Ølbyvej (sidevej til Voldgade).
Man burde jo egentlig klage (eller endnu bedre/frækkere/sjovere via mit arbejde tilbageholde knallert-beviserneBlink med øjet ) men hvortil klager man egentlig ?
Svar
#5
Så vil jeg så lige forsvare kortet. Der hvor jeg tog mit (Hvidovre) var der rigtig god undervisning. Jeg lærte en masse, og det gjorde de andre også. Vores kørelærer var i øvrigt politimand, men det er mange af dem vist.
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)

Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Vores kørelærer var også politimand.
Svar
#7
Nej det er jo ikke nogen nyhed, at man kan komme uden den minste viden og trafiksikkerhed og stadig bestå med bind for øjnene. De prøver er helt til grin mildt sagt, og værre endnu er at svarene kan findes på nettet inden man går op, da man blot skal gå ind på en hjemmeside og under undervisningsmaterialer kan man vælge at købe opgaverne eller svarene, og som en god virksomhed har de gjort sig den ulejlighed at man kan se materialet på nettet i PDF format inden man køber Fortvivlethock: .
Svar
#8
ksj-rdo Skrev:Så vil jeg så lige forsvare kortet. Der hvor jeg tog mit (Hvidovre) var der rigtig god undervisning. Jeg lærte en masse, og det gjorde de andre også. Vores kørelærer var i øvrigt politimand, men det er mange af dem vist.

Samme her, men krav var der intet af.

Dvs jeg kunne reglerne i den periode jeg tog det og så var det da mere end glemt.
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#9
MartinAndersen14 Skrev:Dvs jeg kunne reglerne i den periode jeg tog det og så var det da mere end glemt.

Hmmm, så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan og efter hvilke regler du kører nu Fortvivlethock:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Måske skulle jeg for en ordens skyld lige præcisere. at jeg ikke kritiserer selve undervisningen.

Når en fyr på knallert kommer farende over for rødt med 80 km/t uden lys eller hjelm på og med en passager ved han med garanti udmærket, at man skal stoppe for rødt, køre med lys, ikke må sidde to på en knallert, at hjelm er obligatorisk samt at det ikke er tilladt at tune motoren. Han vælger helt bevidst at bryde disse regler. Derfor er det ikke viden der mangler.

På samme måde er det helt forkert at påstå, at de 15-18 årige ikke er dygtige scooterkørere. De tilbringer mere tid i sadlen end nogen anden aldersgruppe, kører ofte på grænsen af deres egen og maskinens formåen, er overvejende i god fysisk form og deres sanser og reaktionstider overgår langt de 30-40 åriges. Hvis man skulle lede efter landets bedste scooterkører er jeg overbevist om, at han vil tilhøre aldersgruppen 15-18 år. Så hvad angår tekniske færdigheder mangler der heller ikke noget.

Nej, det er simpelthen en holdningsændring der mangler. En måde at gennemføre dette på, ville være at myndighederne begyndte at tage knallertkørekortet seriøst.

8)
Svar
#11
Runnerdude Skrev:Nej, det er simpelthen en holdningsændring der mangler. En måde at gennemføre dette på, ville være at myndighederne begyndte at tage knallertkørekortet seriøst.
8)

Jeg tror at problemet er mere fundamentalt psykologisk. Når mænd er 15 til 18 år gamle er de udødelige. De er uendeligt stærke og hurtige og kan udføre selv de mest spektakulære stunts uden nogensinde at komme til skade. :roll: Det er også derfor at 18 årige er gode soldater ... :?

I virkeligheden er det nok først i 25 til 30 års alderen at ti-øren falder for de fleste mænd. "Hmm, måske er jeg alligevel ikke udødelig". Så kigger man mere efter rødt lys, gør sig synlig i trafikken ved at tænde lyset og bekymrer sig om kammeratens sikkerhed.
Honda X8R-S
Svar
#12
soeren205 Skrev:Jeg tror at problemet er mere fundamentalt psykologisk. Når mænd er 15 til 18 år gamle er de udødelige..

God pointe - og en smule trist at tænke på eftersom det netop er dem som har mest at tabe hvis det går galt.
Svar


Forum spring: