Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dansk knallert i udlandet
#1
Hvad er reglerne for at køre på en Dansk knallert i udlandet, og gør de overhovdet noget hvis man køre på en ulovlig knallert (altså i flølge den danske lov)? 8) --Kragen! hehe Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har været i Sverige en 3-4 gange på min lovlige 30'er. Rigtig mange steder er der skiltet med at jeg ikke må køre på cykelstien, til gengæld har jeg også, på gårsdagens tur til Kullen, set nogle strækninger hvor cykler var forbudt men moped tilladt Grin

Jeg kan ikke svare på det juridiske i dit spørgsmål, men jeg har dog bemærket at der er ekstremt få scootere derovre. På turen i går så jeg 2 i alt. Mit bud er, at det har store omkostninger, at køre ulovligt på scooter i Sverige. Og da de ikke har 30'ere men 25'ere som lille knallert (moped), er det måske knap så sjovt. Der er også noget længere afstande derovre - det kan selvfølgelig også være en del af årsagen, at folk vælger en 'større model'. Jeg så masser af svenske MC'er.
Svar
#3
Teddy Skrev:Jeg har været i Sverige en 3-4 gange på min lovlige 30'er. Rigtig mange steder er der skiltet med at jeg ikke må køre på cykelstien, til gengæld har jeg også, på gårsdagens tur til Kullen, set nogle strækninger hvor cykler var forbudt men moped tilladt Grin

Jeg kan ikke svare på det juridiske i dit spørgsmål, men jeg har dog bemærket at der er ekstremt få scootere derovre. På turen i går så jeg 2 i alt. Mit bud er, at det har store omkostninger, at køre ulovligt på scooter i Sverige. Og da de ikke har 30'ere men 25'ere som lille knallert (moped), er det måske knap så sjovt. Der er også noget længere afstande derovre - det kan selvfølgelig også være en del af årsagen, at folk vælger en 'større model'. Jeg så masser af svenske MC'er.

Du må jo kører "bil" som 16-årig derover, hvilken 16-årig ville så køre scooter ? Griner
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#4
Men hvis de kun må køre 25 må man så gerne køre med sin danske 30? Og hvis de ser en dansk derover der køre langt over de 30 gør de så overhovdet noget ved det? Og havd med Tyskland?
Svar
#5
Bims Skrev:Hvad er reglerne for at køre på en Dansk knallert i udlandet, og gør de overhovdet noget hvis man køre på en ulovlig knallert (altså i flølge den danske lov)? 8) --Kragen! hehe Griner
Du må gerne køre på en dansk lille knallert i udlandet, bare du har DK-skilt på, og det blå forsikringsbevis med. Du skal dog være opmærksom på, at reglerne for f.eks. placering er forskellig i de andre lande. I f.eks. Tyskland skal knallerter køre på kørebanen, medmindre, der på cykelstien er et skilt med Moped Frei. Dette skilt betyder dog kun, at man gerne må køre på cykelstien, men ikke at man skal. Kører du på en ulovlig knallert i udlandet, og bliver snuppet, så falder hammeren, og reglerne om ulovlige konstruktive ændringer er stort set ens i hele EU. For stor knallert (45'er), også kaldet EU-knallert, er der, som navnet antyder, ingen forskel på placering, og begrænsninger på selve knallerten, i de forskellige EU-lande. Forskellen er alder, og antal personer.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Blå forsikringsbevis Spørgsmålstegn
Svar
#7
danielvp Skrev:Du må jo kører "bil" som 16-årig derover, hvilken 16-årig ville så køre scooter ? Griner
Fortvivlethock: Hvor har du det fra? Aldersgrænsen for et "B-körkort" er 18 år i Sverige. Til gengæld er grænsen for et "A1-kort" (let motorcykel max. 125ccm /11 kW) 16 år. Man skal være 15 år for at få et " M-kort/Moped klassII kort" (Moped/knallertkort til 25 km/t og 30 km/t), og det samme, for at få et "Moped klass I-kort", der gælder til 45'ere.

Vores lille knallert, er således en Moped klassII, der må køre 30 km/t, og skal følge nøjagtig de samme placeringsregler, som i Danmark. Dvs. køre cykelstien, og ellers, som vi kender det, opføre os som cykler.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Teddy Skrev:Blå forsikringsbevis Spørgsmålstegn
Sorry :oops: Jeg må være blevet farveblind. Det er det "grønne kort", og evt. det "røde kort", hvis man har kasko på en 45'er med SOS-hjælp. Jeg synes bare at kunne huske, at jeg fik et blåligt forsikringsbevis, da jeg hentede et. Men det er også nogle år siden :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kragen Skrev:Sorry :oops: Jeg må være blevet farveblind. Det er det "grønne kort", og evt. det "røde kort", hvis man har kasko på en 45'er med SOS-hjælp. Jeg synes bare at kunne huske, at jeg fik et blåligt forsikringsbevis, da jeg hentede et. Men det er også nogle år siden :wink:

Blåt, gult, grønt, rødt, polkaprikket - jeg aner stadig ikke hvad du snakker om :? Jeg har, til min 30'er, en gul nummerplade (monteret) og det dertil hørende registreringsbevis, som ikke er noget 'kort'. Det eneste blå kort jeg har, er det til sygeforsikringen. Og det har vel næppe noget at gøre med knallerten. :unsure:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Teddy Skrev:Blåt, gult, grønt, rødt, polkaprikket - jeg aner stadig ikke hvad du snakker om :? Jeg har, til min 30'er, en gul nummerplade (monteret) og det dertil hørende registreringsbevis, som ikke er noget 'kort'. Det eneste blå kort jeg har, er det til sygeforsikringen. Og det har vel næppe noget at gøre med knallerten. :unsure:

Hvad Kragen mener, er nok den blå registeringsattest (mener den er grøn til bil, og måske det Kragen bytter om på)

Svar
#11
Xipe Skrev:Hvad Kragen mener, er nok den blå registeringsattest (mener den er grøn til bil, og måske det Kragen bytter om på)
Det er rigtigt, den var blålig til knallert, men iflg. forsikringen, er de normalt grønne nu, altså magen til bilernes. Det er ikke registreringsattesten, men det internationale bevis på, at der er tegnet ansvarsforsikring. Kører du med nummerplade på knallerten, er det ikke nødvendigt med det "grønne kort" i EU-lande, men det kan anbefales, da det ikke er alle landbetjente, der er lige skarpe til reglerne. Når det gælder lille knallert uden plade, kan EU-lande kræve det "grønne kort", som international dokumentation for tegnet ansvarsforsikring. En dansk forsikringspolice og et betalt girokort, kan være svære at tyde, for vores venner sydpå, som normalt ikke kender til motorkøretøjer - og i visse lande cykler - der må køre uden nummerplade :wink:

Her er, hvad min forsikring siger:
"Det er ikke nødvendigt at medbringe det grønne kort ved kørsel i EU-landene samt Norge, Kroatien, Schweiz, Andorra og Island. Her er knallertens nummerplade tilstrækkeligt bevis for, at knallerten er ansvarsforsikret.
Får du problemer ved grænsen eller med de lokale myndigheder, fordi du ikke har det grønne kort med, kan du kontakte SOS Internationals alarmcentral hele døgnet på telefon +45 70 10 50 52. De vil så hjælpe dig med at forklare myndighederne på det lokale sprog, at du ikke behøver at have det grønne kort med"


Har du en 45'er, der er kaskoforsikret, er du oftest også sikret hjemtransport via SOS-dækningen. Det kræver, at du har det "røde kort" (SOS-kortet) med.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
kragen Skrev:Fortvivlethock: Hvor har du det fra? Aldersgrænsen for et "B-körkort" er 18 år i Sverige. Til gengæld er grænsen for et "A1-kort" (let motorcykel max. 125ccm /11 kW) 16 år. Man skal være 15 år for at få et " M-kort/Moped klassII kort" (Moped/knallertkort til 25 km/t og 30 km/t), og det samme, for at få et "Moped klass I-kort", der gælder til 45'ere.

Vores lille knallert, er således en Moped klassII, der må køre 30 km/t, og skal følge nøjagtig de samme placeringsregler, som i Danmark. Dvs. køre cykelstien, og ellers, som vi kender det, opføre os som cykler.

Har jeg fra min fætter som er svensker? Han fik kørekort da han var 16, men du kan kun køre 45 i bilen, og i ledsag med en som har kørekort mener jeg.
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar


Forum spring: