Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sådan justerer du din Regal Raptor 250 til bedre ydelse
#1
Hej.

Her kommer så en lille smøre ang. justering samt optimering, og den opnåede gevinst efter justeringen.

Punkt 1.

Alle kaburator motorer skal justeres efter en indkøringsperiode. De er alle sat ens fra fabrikken, men skal justeres individuelt efter et stykke tid, da det er afgørende for hvordan den er kørt til.

Typisk er blandings skruen sat mellem 1,5 og 2 omgange fra bund, og skal for det meste justeres ind ½ - 1 omgang. En ½ omgang forslår for det meste.

På en testbænk er det nemt, da man sætter den på arbejde, og justerer ind efter dette. Vi almindelige dødelige som gerne vil prøve selv, starter med en 1/4 omgang og prøver af, for om der er opnået en forbedring. Man skal somreglen bagefter justere tomgang lidt ned, og den skal have knap så meget choker.

Gevinst.

Du får en motor der bedre kan arbejde og som ikke mister pusten så nemt.
= bedre acceleration samt bedre trækkraft i vind og op ad bakke.

Billedet underneden viser hvor blandings skruen sidder på en Raptor 250. lige under indsugningen på begge kaburatoer.

Ind giver federe blanding ( mere benzin ) og ud magere blanding.

Man kan ved at kigge på sit tændrør se om den har fået for meget eller for lidt, en korrekt justeret motor giver et gråt tændrør, en tunet motor får altid for meget så det vil næsten altid være sort.

Har man på et tidspunkt dysset op, kan det godt være man skal justere ud, da den så får en del mere til føden.

Jeg har justeret min 3/4 omgang ind.

Punkt 2.

En udstødning er en dæmper som alle ved, men det er også en prop som motoren skal arbejde imod. Forstået på den måde at jo mere man putter i, jo større modstand er motoren oppe imod.

Raptoren er forsynet med katelysator, som sidder i den foreste del af potten. Det nemmeste ville være at pille den ud, men så ødelægger man jo miljøet. Nye motorer er også forsynet med airflow, som giver ren luft ind i udstødningen, for at efterforbrænde overskydende benzin dampe. Det giver altså lidt mere præs på udstødningen.

Nogle motorer får luften ind i afgangsrøret, andre får luften leveret ind i topstykket lige efter udstødningsventilen.

Jeg har lettet trykket i udstødningen, ved at bore 8 huller på 8 mm i blindpladen bagerst i potterne,
da potten er bygget op i kamre, gav dette ikke den helt store ændring, da der sider en blindplade ca. 5 cm længere inde. Denne er imodsætning til den første i rustfri stål, det betyder at den ikke er så nem at bore i, men jeg fik slået et hul med en gammel tynd skruetrækker og derefter boret det op til 8 mm.

Der blev lavet 4 huller i denne plade.

Den siger nu lidt mere end før, men ikke meget. En lille sød plutten.

For at bore i rustfri stål, skal man bruge et bor af høj kvalitet, og bore med langsom hastighed, da det udvikler en ekstrem varme, som ødelægger boret.

Gevinst.

Den har nu forbedret sit optræk betydelig, og den trækker rigtig godt når den er på arbejde. Det er selvfølgelig en 250 ccm og det er begrænset hvad man kan forlange af den, men med disse indgreb er forbedringen meget mærkbar. Den går lidt længere på literen, da den ikke skal have så meget gas som før, for at yde det samme. Jeg kører ikke under 80 km/t i modvind og gearer ikke ned mere fordi den taber pusten.

Tophastigheden er nu oppe på 125 km/t, og der er overskud til at overhale en lastbil der kører 90 km/t.

I er velkommen til at spørge, hvis der er noget i ønsker at få klarhed over.

Jeg er uddannet garage mekaniker, og har haft biler og andet der kan bromme som hobby siden jeg var 15 år.

Skal bruge den næste vinter til at skille en bmw 325i cabriolet af i atomer, forsyne den med bredde skærme og spoilere, samt bygge kompressor på, ( den har jo kun 171 hk ) får med kompressor og andet gejl ca 300 hk. Ja ja det er min søn der har købt sådan en, kun lidt præget af sin far.......
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Her er et lidt bedre billede med tekst
[Image: album_pic.php?pic_id=635]
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
#3
Hvor er billedet blevet af?
Svar
#4
Tja.
Alle mine billeder er blevet pist væk Græder
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
#5
Ja! det vil sige alle dem som er lagt ind i dvs. svar.

Men her kommer det bare igen Grin

Hmmmmmm det kan jeg så ikke????
[/img]
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Truckerjan Skrev:Ja! det vil sige alle dem som er lagt ind i dvs. svar.

Men her kommer det bare igen Grin

Hmmmmmm det kan jeg så ikke????

Arh, nu kan jeg se hvad der er galt.
Det er fordi de er lagt op som "vedhæftet filer" men dette duer ikke mere.

Så de skal uploades til http://billig-scooter.dk/album.php og så linkes derfra - en meget bedre og mere holdbar løsning, på den måde går billeder aldrig tabt Blink med øjet
Svar
#7
OK.

Så prøver jeg igen.

http://billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=635.[/img]
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
#8
Hej, det er en udmærket beskrivelse, jeg regner med, at du justerer begge kaburatorer ens, og mon ikke at sådan en kineser er kørt til ved de 1000km? for så tror jeg at jeg prøver at gøre dig kunsten efter, men jeg er spændt på, om min "billige" Lifan også har rustfrie plader inde i potten, de påstår jo, at kvaliteten er en tak højere på Raptorene :roll:
JJLK
Svar
#9
Er du sikker på at blandingsskruerne giver federe blanding hvis de skrues ind ? Det lyder isåfald ret underligt at de skulle være sat magert ved indkøring, og så derefter justeres federe når indkøring er overstået, det plejer at være omvendt - og ville også passe bedre til det positive du oplever med motoren. :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
jjlk Skrev:Hej, det er en udmærket beskrivelse, jeg regner med, at du justerer begge kaburatorer ens, og mon ikke at sådan en kineser er kørt til ved de 1000km? for så tror jeg at jeg prøver at gøre dig kunsten efter, men jeg er spændt på, om min "billige" Lifan også har rustfrie plader inde i potten, de påstår jo, at kvaliteten er en tak højere på Raptorene :roll:

Hej jjlk.

Ja. de er begge justeret ens.

Med hensyn til indkøring, er det først når du nærmer dig de 5000 km at den begynder at gå rigtig godt. Men det er bare at gå igang, nu ved jeg ikke hvilke potter der sidder på din, for det er også hele tiden et skøn, og et spørgsmål om at lytte til hvordan den arbejder i de enkelte situationer.

Ja! Raptoren er bare super :cooldance:
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
#11
Energy Skrev:Er du sikker på at blandingsskruerne giver federe blanding hvis de skrues ind ? Det lyder isåfald ret underligt at de skulle være sat magert ved indkøring, og så derefter justeres federe når indkøring er overstået, det plejer at være omvendt - og ville også passe bedre til det positive du oplever med motoren. :wink:

Hej Energy.

yep! ind giver mindre luft og dermed mere bensin= feder blanding.

Der er noget du ikke helt har fået fat i, da jeg foretog denne justering af kaburatorene, var det i inkøringsperioden, i år har jeg justeret den lidt ud igen, da den fik for fed en blanding.

det er ikke ensbetydende med at den får nok! Spørgsmålstegn Jeg vil nu til at forsøge mig lidt med lidt omdyssing, da den ikke får nok i 5 gear. Der sker ikke meget op af bakke eller i modvind den sidste 1/3 af gashåndtaget. Der burde den hvis den fik nok, begynde at brøle eller i det mindste lyde anderledes når den får fuld gas.

Jeg har også fået en ide omkring power filter ( den har jeg haft i et stykke tid) men er nu blevet bekræftet.

Så jeg regner med at det kommer lidt omkring hvad det har givet, men jeg har ikke så meget tid det næste stykke tid, så der går nok nogle uger før vi har et resultat.
Jeg kører Raptor med vandkøl, og det virker.

[Image: http://www.billig-scooter.dk/images/banner/userbar2.png]
Svar
#12
Truckerjan Skrev:Hej Energy.

yep! ind giver mindre luft og dermed mere bensin= feder blanding.

Der er noget du ikke helt har fået fat i, da jeg foretog denne justering af kaburatorene, var det i inkøringsperioden, i år har jeg justeret den lidt ud igen, da den fik for fed en blanding.

det er ikke ensbetydende med at den får nok! Spørgsmålstegn Jeg vil nu til at forsøge mig lidt med lidt omdyssing, da den ikke får nok i 5 gear. Der sker ikke meget op af bakke eller i modvind den sidste 1/3 af gashåndtaget. Der burde den hvis den fik nok, begynde at brøle eller i det mindste lyde anderledes når den får fuld gas.

Jeg har også fået en ide omkring power filter ( den har jeg haft i et stykke tid) men er nu blevet bekræftet.

Så jeg regner med at det kommer lidt omkring hvad det har givet, men jeg har ikke så meget tid det næste stykke tid, så der går nok nogle uger før vi har et resultat.

Ok, så må skruerne jo have fat i en luftkanal i stedet for en benzinkanal - som jeg pr. automatik troede.. :P

Ja, hvis den ikke reagerer på det sidste af gassen, så må hoveddysesen være for lille - hvilket jo også er ret normalt i disse Euronorm tider.'
Har du ikke en manuel choker på dyret ? Den kunne du lige teste med, ved at trække den lidt ved fuld gas, og se om motoren ikke reagerer bedre.
Svar


Forum spring: