Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tilkørsel af støbejernscylinder
#1
Hejsa Grin

Nu sidder der så et helt nyt 70cc TP Trophy cylinder i min scooter. Grin

Da jeg selvfølgelig gerne vil have, at mit cylinder ikke sætter sig, vil jeg gerne høre hvad I mener er nødvendigt af tilkørsel.

Jeg ved at godt at jeg burde have kunne finde noget på google. Det har jeg også - men der ser altså ud til at være delte meninger om, hvad der er bedst.

Jeg ville selvfølgelig foretrække et kort tilkørselsforløb, mens det alligevel er en >ordenlig< tilkørsel ;-).

Jeg har fundet denne guide:
http://www.scooter-tuning.com/Tilkoersel.htm

Lyder det OK, eller lyder det som et scooterfjæs der slet ikke har styr på sine ting?

Mvh Christian Smil
http://www.Kemikongen.com ;)

Gilera Storm'en er rundet de 15.000 kilometer - Kørt af mig på et enkelt år ;).
Jeg kører nu hovedsagligt på min Aprilia SX.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Joh det lyder da fint nok .. Jeg kørte min Speedfight 400 og derefter skiftede jeg til Polini Corsa 70 ccm, hvor den fik bundgas fra start .. og intet havde sat sig hos mig Smil måsker er jeg heldig ..
Svar
#3
2hvybg3yb Skrev:Joh det lyder da fint nok .. Jeg kørte min Speedfight 400 og derefter skiftede jeg til Polini Corsa 70 ccm, hvor den fik bundgas fra start .. og intet havde sat sig hos mig Smil måsker er jeg heldig ..

Så har du jo også kun kørt ca. 2200 km med cylinderet :P der kan vel stadig vise sig problemer...? :P

Men takker for input Smil ser lige 1-2 svar mere for at være sikker på at guiden er i orden Grin stoler ikke vildt meget på en side der kalder sig "scooter-tuning" da det har en vis "scootefjæs"-klang Fræk
http://www.Kemikongen.com ;)

Gilera Storm'en er rundet de 15.000 kilometer - Kørt af mig på et enkelt år ;).
Jeg kører nu hovedsagligt på min Aprilia SX.
Svar
#4
Hej.

Jeg vil andbefale dig at starte med 1/4 gas de første 50 km der efter 2/4 gas i 150 km og til sidst 3/4 gas i 100 km der efter kan du køre lige så tosset du vil Blink med øjet
så længe vi er stive er vi i live
Svar
#5
polini Skrev:Hej.

Jeg vil andbefale dig at starte med 1/4 gas de første 50 km der efter 2/4 gas i 150 km og til sidst 3/4 gas i 100 km derefter kan du køre lige så tosset du vil Blink med øjet

Tror mine medtrafikanter ville sætte stor pris på at jeg ikke kører lige så tosset som jeg vil Grin haha. Forstår hvad du mener :wink:.

Jeg er - ved at læse lidt forskellige steder - kommet frem til den konklusion at man vel ikke kan sætte præcise tal på en tilkørsel. Man kan vel bare sige, at man skal tage den med ro de første 50 km, og derefter tage den lidt mindre med ro de næste 100? Smil
http://www.Kemikongen.com ;)

Gilera Storm'en er rundet de 15.000 kilometer - Kørt af mig på et enkelt år ;).
Jeg kører nu hovedsagligt på min Aprilia SX.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Som jeg læser det, er det kun cylinderen, der er ny. Du kan vælge mellem to "modeller", når du vil køre din cylinder til. Den første model, går ud på at finde evt. fejl eller svage steder hurtigt, så man ved, hvor man skal sætte ind eller passe på. Det er en metode, der er bedst egnet til racermaskiner, hvor man vil vide, om en motor kan "tåle" mosten. Efter at motoren er varm, kører man en kort periode med halv og trekvart gas; herefter kører man den igennem med fuld gas en times tid. Når dette er overstået tager man topstykke og cylinder af, og tjekker for ridser og/eller fejlfarver. Er der intet, at konstatere, er cylinderen klar til brug for fuld rulle, ellers skifter man de defekte dele, og begynder forfra.

Den anden model, er langsom tilvænning og tilpasning. Her kører man 100 km med maks. halv gas, efterfulgt af 100 km med halvgas plus femminutters intervaller med trekvartgas. De sidste 100 km køres der med trekvartgas med femminutters intervaller med fuldgas. På en ny maskine (en firtakter) skifter man herefter olien i motoren og gearkassen, så man får alle grater og urenheder ud. Det er nok denne metode, der kan anbefales til almindelige brugere, der ikke har et lager og udvalg af cylindre og stempler, at tære på.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Lige en sidebemærkning; Var du nød til at fræse for at få cylinderen på maskinen?

Jeg har selv overvejet at Trophyficere min NRG - Malossi Sport kittet er bare for omdrejningsvilligt til min powered...
Igang med kort til madkasse, og NRG til leg på tegnebordet.
Svar
#8
kragen Skrev:Som jeg læser det, er det kun cylinderen, der er ny. Du kan vælge mellem to "modeller", når du vil køre din cylinder til. Den første model, går ud på at finde evt. fejl eller svage steder hurtigt, så man ved, hvor man skal sætte ind eller passe på. Det er en metode, der er bedst egnet til racermaskiner, hvor man vil vide, om en motor kan "tåle" mosten. Efter at motoren er varm, kører man en kort periode med halv og trekvart gas; herefter kører man den igennem med fuld gas en times tid. Når dette er overstået tager man topstykke og cylinder af, og tjekker for ridser og/eller fejlfarver. Er der intet, at konstatere, er cylinderen klar til brug for fuld rulle, ellers skifter man de defekte dele, og begynder forfra.

Den anden model, er langsom tilvænning og tilpasning. Her kører man 100 km med maks. halv gas, efterfulgt af 100 km med halvgas plus femminutters intervaller med trekvartgas. De sidste 100 km køres der med trekvartgas med femminutters intervaller med fuldgas. På en ny maskine (en firtakter) skifter man herefter olien i motoren og gearkassen, så man får alle grater og urenheder ud. Det er nok denne metode, der kan anbefales til almindelige brugere, der ikke har et lager og udvalg af cylindre og stempler, at tære på.

Det med "halv gas" og "trekvart gas" kommer vel helt an på om ens gasgivning er indstillet ordenligt (Det med nålen i karburatoren) ?? Hvis vi antager at den kan rende 90 på speedo, skal jeg så regne med at halv gas = 45 og trekvart = 67,5, eller hvordan? Smil

Jeg har kørt 100 km indtilvidere.. Det højeste jeg var oppe på var imellem 50 og 60, men det var rimeligt kortvarigt (1-2 mins eller noget højest). Ellers foregik det med 40-45 km/t. Synes desuden ikke det føltes som om jeg gav ret meget gas Smil så det er vel et godt tegn ang. hvad topfarten kunne tænke sig at blive Grin.

dXm Skrev:Lige en sidebemærkning; Var du nød til at fræse for at få cylinderen på maskinen?

Jeg har selv overvejet at Trophyficere min NRG - Malossi Sport kittet er bare for omdrejningsvilligt til min powered...


Ja - den skulle fræses :wink:. Men jeg har dog ikke selv fået nallerne gjort beskidte, da jeg gav en mekaniker lidt over 800 kroner for at skifte det + cylinder. Desværre kunne han ikke gøre det mere >sort< end de oliepletter han gav mig på kvitteringen. Æv. (Dumme tilskuere Grin )
http://www.Kemikongen.com ;)

Gilera Storm'en er rundet de 15.000 kilometer - Kørt af mig på et enkelt år ;).
Jeg kører nu hovedsagligt på min Aprilia SX.
Svar
#9
Jeg kørte selv mit malossi til på følgende måde;

1. Monter osv., sæt en dyse i, som er et par numre for stor, smør godt ind i 2t olie.
2. Lad den blive godt varm i tomgang (Giv den en 10mins tid, hvor den bare står, og du kun holder liv i den).
3. Når den er varm, tager du en 5km tur (ca.) hvor du ikke giver den alt for meget at leve af.
4. Når du kommer tilbage, lader du den stå i tomgang et par minutter, inden du slukker.
5. De næste par dage kører du den pænt (Fuld gas kan til tider gives, men ikke konstant eller i længere perioder!), og lader den stå i tomgang mens du tager hjelm, handsker osv. på.
6. Efter nogle hundrede km (Jeg plejer at give den ca. 400km), dyser du om så det passer (Gerne lidt federe end du egentligt ville have den), og så er den potte ude af verden.

Den fremgangsmåde har altid virket for mig, og jeg har endnu til gode at sætte en støbegods cylinder.
Igang med kort til madkasse, og NRG til leg på tegnebordet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Christian Skrev:Så har du jo også kun kørt ca. 2200 km med cylinderet :P der kan vel stadig vise sig problemer...? :P

Men takker for input Smil ser lige 1-2 svar mere for at være sikker på at guiden er i orden Grin stoler ikke vildt meget på en side der kalder sig "scooter-tuning" da det har en vis "scootefjæs"-klang Fræk

Nu har jeg ikke fået opdateret min garage, men den havde gået 4833 da jeg blev kørt ned .. mit stempel var lidt sort i toppen, men under min stempelring var den klar som et spejl :P
Svar
#11
Et stort tak til alle svar Grin

Jeg har besluttet mig for at forsætte min tilkørsel således:

Første 30 km - 30 km/t
+20 km 40 km/T
+100 km 45-50km/t
+100 km max 60 km/t
+50 km max 75 km/t
+25 km hvor jeg ikke giver bundgas i ret lang tid af gangen

Skulle jeg så ikke være helgarderet? Grin
http://www.Kemikongen.com ;)

Gilera Storm'en er rundet de 15.000 kilometer - Kørt af mig på et enkelt år ;).
Jeg kører nu hovedsagligt på min Aprilia SX.
Svar
#12
Christian Skrev:Et stort tak til alle svar Grin

Jeg har besluttet mig for at forsætte min tilkørsel således:

Første 30 km - 30 km/t
+20 km 40 km/T
+100 km 45-50km/t
+100 km max 60 km/t
+50 km max 75 km/t
+25 km hvor jeg ikke giver bundgas i ret lang tid af gangen

Skulle jeg så ikke være helgarderet? Grin

Jo jeg ville ikke mene at der skulle være noget galt i det Blink med øjet så nu er det at komme i gang med at køre
så længe vi er stive er vi i live
Svar


Forum spring: