Søg Garagen Hej Gæst! Register

Opskrift på gør-det-selv hybrid knallert
#1
Dagens batteri-teknologi gør el-køretøjer problematiske til alt andet end nærtraffik. Ja det er da fint nok at køre el-scooter 20 km frem og tilbage på arbejde, men hvad gør man så når vejret begynder at blive godt og Dutch går i gang med arrangere lange ture på flere hundrede kilometer? Kan det overhovedet lade sig gøre at opnå den eftertragtede BS Touring streamer for en el-scooter?

En mulig løsning kunne være en hybrid model, hvor scooteren både har el- og benzinmotor. Så kan man starte benzin-motoren og køre videre hvis batteriet går fladt. Sådan en dims kan desværre ikke købes, så man er nødt til at lave den selv efter følgende opskrift...

Ingredienser:


1. stk el-scooter
[Image: 2539.jpg]


1. stk medium size topboks
[Image: 2540.jpg]


1. stk Yamaha bærbar mini-generator

[Image: 2541.jpg]

Så smider du bare generatoren i topboksen og trækker et par solide kabler ned til batteriet og voila! En hybrid knallert.
8)


Ok - spøg tilside. Det kunne vel egentligt godt lade sig gøre? Yamaha camping generatoren vejer ca. 10 kg og måler bare 45x24x38 cm så den kan sagtens være i en af de lidt større bokse. Den indeholder en 2.2HK benzinmotor og en generator som kan levere 900 watt kontinuerligt - ikke så meget effekt som et fuldt opladet batteri, men nok til at køre 30 km/t. Så hvorfor egentlig ikke.... Ideen er hermed givet videre.
:wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Fed idé !! Ja, gad vide om det kan lade sig gøre? Det kunne være lidt nice at prøve. :P
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#3
Hehe, fedt nok! Smil

Jeg kom til at tænke på en anden idé.

Hva så hvis man satte en generator, af en eller anden art på begge hjul, sådan så den lader strøm op imens man køre.

Hvis det blev lavet ordenligt kunne man kalde den for en "evighedsmaskine"?! Grin
Svar
#4
Det med at montere, en generator ekstra, kan ikke lade sig gøre og virke Umidelbart.
da en generator som skal lave 12v med 10 amp. Vil kræve en motor effekt på ca 1 hk. Hvis en ekstra generator. skal bruge en hk for at virke. optimalt.
Og el-scooteren lever 1,2 hk, eller der omkring. Så er der jo ku
n 0,2 hk. til at trække knallerten, lys, blink, og personen på den.
Så den lille scooter kommer nok lidt på arbejde.
Men ellers en god ide.
4400 kalundborg.
Svar
#5
skodacarsten Skrev:Det med at montere, en generator ekstra, kan ikke lade sig gøre og virke Umidelbart.
da en generator som skal lave 12v med 10 amp. Vil kræve en motor effekt på ca 1 hk. Hvis en ekstra generator. skal bruge en hk for at virke. optimalt.
Og el-scooteren lever 1,2 hk, eller der omkring. Så er der jo ku
n 0,2 hk. til at trække knallerten, lys, blink, og personen på den.
Så den lille scooter kommer nok lidt på arbejde.
Men ellers en god ide.

Du har helt ret i at en ekstra generator ikke vil kunne forvandle en scooter til en evighedsmaskine, men hvor søren får du det fra med at det kræver 1 HK at at lave 12V/10 Amp?

Lad os regne på tallene: 12V/10 Amp = 120 watt = 0.16 HK

Hvis det passer hvad du siger, vil generatoren altså have en effektivitet på kun 16%.

Til sammenligning har Yamaha-generatoren en 2.2 HK motor og kan levere 1100 watt ved fuldt drøn. Da 2.2 HK svarer til 1641 watt kan vi altså sige at man "bruger" 1641 watt i benzin-effekt for at generere 1100 watt i elektrisk effekt. Dette svarer til en effektivitet på 67%.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Du har sikkert helt ret i at den ikke bruger mere 120w. men nu skal du jo lige huske på at det er en generator som giver væsentlig mere strøm end 10 A.. men ved ikke hvor meget en el scooter tillader at der lades på batteriet. Og derfor skal den have en modstand som tillader den rette strøm at lægge ind på batteriet.
Mener at den som sider på en bil bruger ca 3 hk af bilens kræfter for at lade. 70a.

Det var ud fra det jeg mente at en hk måtte være deromkring som ville være dens forbrug.
da den under lave omdregninger stadi har et stort energiforbrug for at trække den rundt.

Men det med at smide en generator på kan dog godt lade sig gøre.
Ellers er der jo mulighed for at montere solcelle-paneler og en 12v vindmølle bag på i stedet for en gammel sur rævehale.
4400 kalundborg.
Svar
#7
skodacarsten Skrev:Ellers er der jo mulighed for at montere solcelle-paneler og en 12v vindmølle bag på i stedet for en gammel sur rævehale.

Hvad? Det mener du ikke! Man skal da have rævehale på!
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2319...1419984716
:wink:

Med hensyn til de 3 HK som bruges til at drive generatoren så lyder det meget plausibelt. En typisk bil-generator er på 750 watt hvilket svarer til lige knapt 1 HK. Hvis vi antager at effektiviteten ligger på omkring 50% så skal bilen bruge 2 HK i benzin-energi for at lave 1 HK i elektrisk energi. Dertil kommer yderligere tab hvis man ikke kører med det optimale omdrejningstal samt diverse tab i ensretterkredsløbet og spændingsreguleringen. Så det passer som sagt nok udmærket at regne med et effektforbrug på 2-3 HK.
Svar
#8
Ok. Så sætter vi bare en rævehale fast på vindmøllen...
Ved fra min brændeflækker,at jeg skal brge en dobbels så stor benzin motor i forhold til en el-motor.
4400 kalundborg.
Svar
#9
Polywog Skrev:Hehe, fedt nok! Smil

Jeg kom til at tænke på en anden idé.

Hva så hvis man satte en generator, af en eller anden art på begge hjul, sådan så den lader strøm op imens man køre.

Hvis det blev lavet ordenligt kunne man kalde den for en "evighedsmaskine"?! Grin

Er jo faktisk delvist prøvet i København af HT med deres busser, der omlagrede bremseenergien til at starte fra busholdepladsen.

Men kunne være smart med en generator i forhjulet til at bremse knallerten med, og ligeledes give lidt ekstra trækkraft ved start.

Men det største problem ved sådan en elknallert er jo nok dens lave topfart.
Stolt ejer af Piaggio new Zip 2T, 2003
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Måske kan man tage forhjulet, fra en el-drevet forhjulstrukken knallert, og sætte på en normal benzinscooter? Så har du "evighedsgeneratoren", dog drevet af benzin. El-motoren i forhjulet, virker også som generator og oplader batteri. Når du så kobler over på strøm, så trækker forhjulet med strøm, og du slår benzinmotoren fra.

Endeligt, vil el-motoren også hjælpe til større accelleration ved start. Eller, muliggøre at du kan starte hurtigt, trods benzinmotoren er gået ud. Så hvorfor ikke slukke for benzinmotoren i kryds, og være lydløs. Så kan man gasse op, når man når op i hastighed.


Jacob Haugaard, foreslog for mange år siden, at man spændte en vindmølle på ryggen. Den vil så kunne lave strøm, og drive cyklen, når det blæser.

Det er korrekt. Det er muligt, at cykle i modvind, med en vindmølle på ryggen. Der kræves dog lidt vingefang, så bilerne vil sikkert føle sig generet. Må den køre på vej, og fylde ligeså meget som en bil, så tror jeg nemt der vil kunne laves en vindmølletrukken bil, som kan køre i modvind.

Sejlbåde, kan også sejle i sidevind og modvind. Så det er muligt.
Svar
#11
Sejlbåde kan ikke sejle i modvind :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Kun hvis du ligger flaget ned, eller sejler med modvinden.. Hmm det sidste giver ikke rigtig nogen mening, så er det jo ikke modvind? Griner
Svar


Forum spring: