Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny elscooter fra Earthenergy
#1
Jeg overvejer kraftigt at købe en elscooter da jeg tror vedligeholdelsen er meget mindre og her på det sidste er der kommet adskillige på markedet og priserne nærmer sig det fornuftige.

Et eksempel er en model City fra Earthenergy ( http://www.earthenergy.dk ) den koster 15.000 kr og klarer op til 65 km på en opladning. Det er en 45 scooter. Er det til og fra arbejde som i mit tilfælde så er det en god løsning. Om aftenen sættes stikket i og den er klar til det jeg skal bruge den til næste dag.
Med Venlig Hilsen

Ralph Elm Hansen, Tennissporten.dk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Fræksst: Der er også denne til 13000kr


http://www.zero-e.dk/side4.html
Vivacity ´99 , Afmeldt  08.10.17 Og sat i opbevaring. I 2024 kan den veteranforsikres. :)
Svar
#3
Den scooter du henviser til ser i hvert fald spændende ud.

Jeg kan især godt li' at den har motoren integreret i navet hvilket er en langt simplere (og dermed mere solid) konstruktion end mange af de hidtidige el-scootere som har haft motoren i stellet som en "normal" scooter hvor man bare har skiftet benzinmotoren ud med el. Dvs. ingen kobling, ingen variator og forseglet motor. Der burde ikke være meget vedligeholdelse ved sådan een - nærmest kun bremser, dæk og kontrol af væskestand i batterierne. Og som du selv anfører er prisen helt rigtig. Ikke mindst set i lyset af de meget lave driftsudgifter.

Du skal dog nok tage de 65 km rækkevidde med et gran salt - det er sikkert med en fart på 30 km/t, solen i ryggen og helt nye batterier. Regn med 40 eller der omkring ved normal kørsel. Batteriet har i bedste fald en kapacitet på 2.88 KW/h og motoren er på 2.5 KW, så hvis vi regner med en motoreffektivitet på omkring 90% har vi en teoretisk drifttid på lidt under en time ved fuld gas.

Med en vægt på 116 kg til 3.3 HK er den ikke nogen racer (min Runner 45 vejer f.eks. 95 kg med 6.5 HK) så den kører næppe meget over 45 i timen. Dermed bliver din teoretiske rækkevidde pr. opladning nok omkring de 40 km. Men hvis du kan sætte den i stikket på dit arbejde og lade den op i løbet af dagen så behøver det jo ikke at være noget problem.... og din arbejdsgiver betaler på den måde halvdelen af "benzinen"...
:wink:


To ting som kunne være relevante for din beslutning fremgår ikke af materialet.

For det første, hvad koster det at skifte batterierne? Det skal du nok regne med at gøre et par gange i dens levetid - hver 3. år eller der omkring - så det kunne være interessant at kende prisen på et sæt.

En anden ting jeg heller ikke ser nogen steder er knallertens fysiske mål. Da jeg selv kiggede på knallerter i sin tid var jeg ude at se på et par kina-modeller. De så pæne ud på billederne i brochurerne, men da jeg så dem i "levende live" vise de sig at være alt for små til en 190 cm voksen mand på omkring de 100 kg. Det gælder for mange af de fjernøstligt designede scootere, at de ikke rigtigt er designede for os velfodrede danskere. Så jeg vil ikke råde dig til at bestille uden at prøvesidde den.


8)
Svar
#4
Den ligner da utroligt meget en Giantco Stealth eller en Giantco Spartan...

Men ja jeg ved sq ikke helt den er da billig nok men er kvaliteten så også derefter eller?
Jeg tror man skal være meget obs indenfor markedet af El-Scooteren.. De har jo ikke rigtigt haft en sådan gennembrud endnu Smil
Svar
#5
I øvrigt har Earth Energy også denne her...

http://earthenergyshop.dk/product_info.p...41ab3782ca


[Image: 2534.jpg]

... som ser lovende ud. Det er godtnok en MC scooter, men der står en bemærkning om at den også fås som knallert 45. Mit gæt er at motoren er præcis den samme på MC'erne og knallerterne og droslingen på sidstnævnte består i et par modstande som kan "justeres" til MC-niveau på få minutter. Ikke at nogen herinde nogensinde kunne finde på at gøre sådan noget...

:wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ralph Skrev:Jeg overvejer kraftigt at købe en elscooter da jeg tror vedligeholdelsen er meget mindre og her på det sidste er der kommet adskillige på markedet og priserne nærmer sig det fornuftige.

Et eksempel er en model City fra Earthenergy ( http://www.earthenergy.dk ) den koster 15.000 kr og klarer op til 65 km på en opladning. Det er en 45 scooter. Er det til og fra arbejde som i mit tilfælde så er det en god løsning. Om aftenen sættes stikket i og den er klar til det jeg skal bruge den til næste dag.

Hejsa Ralph

Den el scooter som du har linket til er ikke en nyhed, har kigget på den for noget tid siden.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#7
Runnerdude Skrev:I øvrigt har Earth Energy også denne her...

http://earthenergyshop.dk/product_info.p...41ab3782ca


http://www.billig-scooter.dk/galleri/2534.jpg

... som ser lovende ud. Det er godtnok en MC scooter, men der står en bemærkning om at den også fås som knallert 45. Mit gæt er at motoren er præcis den samme på MC'erne og knallerterne og droslingen på sidstnævnte består i et par modstande som kan "justeres" til MC-niveau på få minutter. Ikke at nogen herinde nogensinde kunne finde på at gøre sådan noget...

:wink:

Sweet. 8)

Rækkeviden er ikke så dårlig igen.

earthenergyshop.dk Skrev:Max. rækkevidde:150 Km

Men gad vide hvor langt den kan køre med topfart, det meste af tiden. (Mc'en)
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
Jeg tror I har ret i at man skal tage rækkevidden med et gran salt. På den anden side, så ville den dække mit behov da jeg har 17 km til arbejde.
Jeg skrev faktisk til ham der har earthenergy for at høre om den kan klare 60 km, da min kone har 30 km til arbejde. Det var han ikke så sikker på, da han (som de har skrevet på hjemmesiden med 30Km/t klarer 65 km i rækkevidde). Han sagde at der var flere forhold der spillede ind, såsom vægt (det skal jeg ikke have sagt noget om til min kone) og fart. Men jeg synes alligevel den ser lovende ud også fordi det er en kraftig elmotor på 2.5 kw hvorimod den der er henvist der hedder Zero et eller andet har en 1.5 kw motor. Jeg har en idé om at det trods alt betyder noget.
Den anden I henviser til fra Earthenergy der er en el-MC er virkelig spændende men den koster så også 35.000.
Med Venlig Hilsen

Ralph Elm Hansen, Tennissporten.dk
Svar
#9
Ralph Skrev:Den anden I henviser til fra Earthenergy der er en el-MC er virkelig spændende men den koster så også 35.000.

Det er som MC med fuld registreringsafgift. Som knallert 45 ligger den sikkert i samme prisklasse som den anden maskine.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Du har sikkert ret i at el-MC som scooter 45 er betydelig billigere. Så jeg tror simpelthen jeg spørger dem hvad den koster.
Jeg spurgte dem i øvrigt med hensyn til batteriernes levetid og pris for at skifte dem. Carsten Elkjær fra Earthenergy siger at de sandsynligvis skal skiftes hvert år. Det er muligt de holder to år, men han synes det er mest fair at sige hvert år og skift af batterier koster 500-800 kr alt efter type.
Med Venlig Hilsen

Ralph Elm Hansen, Tennissporten.dk
Svar
#11
Ralph Skrev:Jeg spurgte dem i øvrigt med hensyn til batteriernes levetid og pris for at skifte dem. Carsten Elkjær fra Earthenergy siger at de sandsynligvis skal skiftes hvert år. Det er muligt de holder to år, men han synes det er mest fair at sige hvert år og skift af batterier koster 500-800 kr alt efter type.

Fortvivlethock: Det er søreme billigt! Jeg ville have forventet en pris på 2500 - 3000,- eller der omkring. Måske har de en ombytningsservice eller sådan noget. Men i hvert fald giver det nogle ret lave driftsudgifter:

Forsikring: 800,- /år
Batterier : 800,- /år
To gange service: 1100,- /år
1 sæt dæk: 800,- /år
300 opladninger a 3 KWh : 1800,- /år
Afskrivning på scooter (7 år) 2150,- /år

Samlede årlige omkostninger (scooter): 7450,-

Årligt befordringsfradrag : 4180,-

Reel belastning på dit budget : 3270,- /år... alt inklusive for transport til/fra arbejde (34 km dagligt).

Nej det kan vist ikke gøres meget billigere... med mindre man går til fods eller kører på rulleskøjter.

8)
Svar
#12
Den med batterier, tror jeg ikke på. Batterierne koster ca. 800 kroner - per styk! Og du skal bruge 4 styk, ialt 3.200 kroner, per år for batterier.

Det er normalt, at batteriprisen, angives per styk, så den skal ganges med antal, og pålægges montering (normalt må du gøre det selv, da batterier ikke er under garanti på elscootere). Tror dog ikke garantien dækker, ved forkert montering i så fald.

Levetid på 1 år, er meget realistisk, ved mindre kørsel. Du skal forvente, at levetiden regnes på det tidspunkt, at halvdelen af energien er tilbage, efter en opladning. Så kan den som ny køre 40 km, er det på udskiftningstidspunktet 20 km per opladning.

Du skal ikke forvente, at et sæt batterier holder til over 4.000 kilometer.


Ovenstående, er på den sikre side - så du ikke bliver skuffet.


Selvom en HUB motor, burde være af god kvalitet, og holde godt, er set forskelle på kvalitet. Nogle, fremstillet i kina, er ikke lavet til dansk klima, og tåler ikke frost. Specielt saltvand, får dem til at gå itu. Normalt vil dette dog ikke være dit problem, men leverandørens.

Motorens kvalitet, betyder meget, da det er svært at udskifte lejrer i dem, hvis der afgives støv kan det skade motoren på sigt, osv.

Selvom det nok lyder "kedeligt", tror jeg at Bilka's elcykler, til ca. 5.000 kroner, er at foretrække fremfor el-scootere. Du får pedaler, der kan bruges, når batteriet ikke slår til - og prisen er lav, sammenlignet med en el-scooter. Du kan opnå næsten samme hastighed som en 30'er (25 km/t), og du må låne cyklen til børnene... Jeg ved ikke, om de kan gøres ulovlige, så motoren vedbliver at fungere over 25 km/t, hvis der også lægges pedalkraft i. Men det lyder sandsynligt. Og du kan med stor sandsynlighed også sætte detektionen af, om pedalen drejer rundt, ud af kraft, så den fungerer som knallert - men det er også ulovligt. Drejes pedalen rundt, vil normalt ingen tages. Endeligt, har bilka's el-cykel et letvægts lithium ion batteri, som nemt kan afmonteres og tages ind og oplades, eller udskiftes. Det er umuligt, for el-scootere. Deres batterier er "fandens tunge".

Bilka's el-cykler, sælges med to størrelse batterier. Det er nok bedst, at købe den med størst batteri (dobbelt størrelse, eller to batterier). Ellers går de ikke langt på en opladning. Bilka, ved vist ikke så meget selv, så man skal nok tjekke det, ved at visuelt kontrolere batteriernes størrelse og tilstedeværelse. Jeg tror de har udsolgt alle gamle el-cykler med NiMH batteri, så alt idag er lithium ion batterier. En el-cykel, er meget lettere at trække rundt med, end en scooter, og jeg mener, at el-scooteren endnu ikke er god nok, til at konkurere.

Ved el-cykler, skal man være opmærksom på, hvor mange kilo de holder til. Mange kinesiske el-cykler, tåler kun 75 kg, og de vil ofte bryde sammen, hvis en voksen dansk mand, sætter den ene fod på pedalen, og træder til. Typisk, vil akslen bøje, og tandhjulet begynde at gå skævt, således kæden falder af. El-cykler, kan dog normalt køre uden kæde, så det kan være løsningen. For billige el-cykler, må forventes at pedalerne skal trædes med varsomhed, og hele vægten ikke bør lægges på éen pedal alene.

I princippet, har dem der laver el-scootere, mange fordele fremfor dem som laver el-cykler. De er ikke tvungen til senest nye skrig indenfor batteriteknologi, da den scooter nemmere bærer et gammelt blyaccumulator system. De er ikke tvungen til, at bruge letvægts rustfrie materialer. Og de kan bruge lejer, der reelt kræver en motor, for at dreje rundt. Til gengæld, skal bremserne være af lidt bedre kvalitet, end på en el-cykel. El-cyklen, må du også køre med, på områder hvor knallerter ikke må køre, f.eks. i statsskovene på skovvejene som for normale cykler - det er i dag direkte nævnt i lovgivning. Du må tage dem med S-tog. Med mindre der er anden lovgivning, er de 100% at betragte som cykler.

Et andet problem, man skal være opmærksom på, ved el-scootere sammenlignet med benzinscootere, er dækkvaliteten. Ved el-scootere, lægges meget vægt på lav dæk modstand, for at bruge så lidt energi som muligt. Det betyder, at de kan have dårligere bremseevne, og dårlig evne til at stå fast på vejen. Hvis der købes uoriginale kvalitetsdæk som er beregnet til benzinscooter, vil tophastigheden normalt sænkes og strømforbruget øges.
Svar


Forum spring: