Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken olie er den bedste?
#1
Hvilken olie er den bedste? Den fuldsyntetiske eller halvsyntetisk. Min instrukstionsbog siger atjeg skal bruge den halvsyntetiske, men jeg har en fuldsyntetisk liggende, skal jeg ikke bare bruge den. Den er noget dyere end den anden så er den vel også bedre, eller er det kun til tunede motorer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Uha uha den diskussion har været oppe mange gange. Brug du trygt den du har ogfor eftertiden så brug du bare en halvsyntetisk.

Det har ikke den store betydning, kun hvis du kommer op i virkelig hårdpumpede motorer det kan have en forskel

Svar
#3
russer60 Skrev:Uha uha den diskussion har været oppe mange gange. Brug du trygt den du har ogfor eftertiden så brug du bare en halvsyntetisk.

Det har ikke den store betydning, kun hvis du kommer op i virkelig hårdpumpede motorer det kan have en forskel

Jeg takker mange gange for det hurtige svar.
Svar
#4
Bruger altid selv en fuldsyntetisk fra castrol (scoot-r, eller en jeg ikke lige kan huske navnet på Grin).. Dw er ikke utroligt dyre. Men det er vist intet andet end lidt overtro, at jeg kun bruger castrol, når jeg kører næsten std Smil
Castrol påstår dog, på scoot-r beholderen, at den fordobler udstødningens levetid (i forhold til hvad? ingen olie? :P)
Svar
#5
russer60 Skrev:Uha uha den diskussion har været oppe mange gange. Brug du trygt den du har ogfor eftertiden så brug du bare en halvsyntetisk.

Det har ikke den store betydning, kun hvis du kommer op i virkelig hårdpumpede motorer det kan have en forskel
Uanset, hvor hårdtpumpet din motor er, gør det, med de udskiftningsintervaller vi normalt bruger på olieskift, ingen forskel, om du bruger semi- eller fuldsyntetisk olie. Da de fleste fuldsyntetiske olier er petroleumsbaserede, og dermed også er semisyntetiske, ligger forskellen hovedsageligt i, at nedbrydningstiden er længere for den "fuldsyntetiske" olie. Ved olieskift for <20.000 km, er dette dog ligegyldigt. Smøreevnen for de to typer, er den samme. Kvalitetsforskellen i de forskellige fabrikater, ligger i raffineringsgraden af den "grundolie", der danner basis for olien, og de additiver, der tilsættes. Dette gælder begge typer. Så køb et anerkendt mærke i den rigtige viskositet, og hop op og fald ned på, om det er semi- eller fuldsyntetisk. Du kan også blande dem, hvis du har lyst.

Når der reklameres med, at olien får din lydpotte til at holde længere, skyldes det nok, at der er tilsat additiver, der mindsker sodning.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
2T el. 4T ?

2T olien skal "bare" have den brændtemp., der passer med motorens varme, dvs. afdroslet og sportstuning kan klares med en god semisyntetisk el. en fuldsyntetisk, der har en relativ lav brændtemp (Castrol R2 fx.). Højt tunede motorer har det bedst med fuldsyntetisk med ret høj brændtemp.

En olie med høj brændtemp. i en motor, der ikke udvikler varme nok, vil resultere i uforbrændt olie, der lægger sig omkring stemplet som en dyne, og så kan varmen ikke slippe væk og man har en varmesætning. Derudover fedtes hele potten til med uforbrændt olie og stopper potten så man mister effekt.
Og omvendt - en olie med for brændtemp. til en tunet motor, der udviker meget varme, vil også resultere i motorskade, fordi smøringen ikke kan hamle op med den høje varme.

Så det er ret meget vigtigt, at olien passer til motorens varmeudvikling.
Svar
#7
Jeg skulle måske tilføje at 2T indsprøjtningsmotorer kun bør fodres med fuldsyntetisk olie. I modsat fald risikerer man problemer med indsprøjtningssystemet. Jeg er ikke sikker på baggrunden, men jeg har hørt mange vidnesbyrd fra PureJet/DiTec ejere om dette. Så mange at det umuligt kan være et tomt rygte.
Svar
#8
Energy Skrev:2T el. 4T ?

2T olien skal "bare" have den brændtemp., der passer med motorens varme, dvs. afdroslet og sportstuning kan klares med en god semisyntetisk el. en fuldsyntetisk, der har en relativ lav brændtemp (Castrol R2 fx.). Højt tunede motorer har det bedst med fuldsyntetisk med ret høj brændtemp.

En olie med høj brændtemp. i en motor, der ikke udvikler varme nok, vil resultere i uforbrændt olie, der lægger sig omkring stemplet som en dyne, og så kan varmen ikke slippe væk og man har en varmesætning. Derudover fedtes hele potten til med uforbrændt olie og stopper potten så man mister effekt.
Og omvendt - en olie med for brændtemp. til en tunet motor, der udviker meget varme, vil også resultere i motorskade, fordi smøringen ikke kan hamle op med den høje varme.

Så det er ret meget vigtigt, at olien passer til motorens varmeudvikling.

Tak for svaret. Det lyder rigtig som du forklarer det her, så jeg skal bruge en olie med lav brændtemp.
Jeg har altid brugt prisen som indikator. Dyr olie = god olie. Men sådan behøver det ikke at være.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Jeg skulle måske tilføje at 2T indsprøjtningsmotorer kun bør fodres med fuldsyntetisk olie. I modsat fald risikerer man problemer med indsprøjtningssystemet. Jeg er ikke sikker på baggrunden, men jeg har hørt mange vidnesbyrd fra PureJet/DiTec ejere om dette. Så mange at det umuligt kan være et tomt rygte.

Fordi injection motorene kører med højere kompression og dermed udvikler mere varme, så passer den fuldsyntetiske (med højere varmegrad end den mineralske) bedre.

Hele ideen med 2T olie er, at den skal smøre effektivt og dermed brænde helt væk, og her motortemp. helt afgørende.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: