Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tomgang
#1
Nogle gange gøre min knallert i højere tomgang og andre gange lav. Hvordan kan det være?
De fleste gange kan jeg ændre det ved at give gas og aftage hurtigt igen, så falder den til det normale. Skyldes stigningen noget med benzintilførsel eller luft eller noget helt tredje?
Halløj! Så jeg tilbage, for good...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Tom Abildgaard Skrev:Nogle gange gøre min knallert i højere tomgang og andre gange lav. Hvordan kan det være?
De fleste gange kan jeg ændre det ved at give gas og aftage hurtigt igen, så falder den til det normale. Skyldes stigningen noget med benzintilførsel eller luft eller noget helt tredje?

Min laver det samme. Og jeg kan heller ikke finde "fejlen", men måske er det noget med vacuum (benzinhanen)??
Svar
#3
Hmm, ja måske..

Det har vel noget at gøre med trykket, så der på en eller anden måde bliver tilført rigeligt med benzin/ilt.... Måske er det en eller anden form for "lukke" mekanisme der fejler.
Halløj! Så jeg tilbage, for good...
Svar
#4
Tom Abildgaard Skrev:Hmm, ja måske..

Det har vel noget at gøre med trykket, så der på en eller anden måde bliver tilført rigeligt med benzin/ilt.... Måske er det en eller anden form for "lukke" mekanisme der fejler.

Ja vi må håbe, der er en der ved hvad problemet er. For det hjælper ikke, at skrue op eller ned på tomgangsskruen Ked af det.
Svar
#5
Kan være motoren trækker falsk luft - altså at der er tale om en utæthed ved f.eks. indsugning/luftfilter. Så vil omdrejningstallet stige...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Det kan sagtens være for mager indstilling på luftskrue/blandingsskrue, da den netop doserer tomgangen.

/Energy
Svar
#7
Jeg har fået at vide at den går højere op i omdrejninger når det er koldt
Svar
#8
Hvis den køre med høj tomgang ved start/sluk, er det så noget garantien dækker, eller er det bare sån den er fra start?
Svar
#9
Men hvad er problemet ved en høj tomgang. Den kan jo nedjusteres eller opjusteres. Hvis du f.eks. tager en hvilken som helst anden lille motor, så svinger den også i tomgang. Min Mio 50, gør det også, men det er jo mekanik og ikke elektronik.

Tror der handler om ikke at gøre et problem større end det er.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
En stor motor gør også - vores gamle ascona fra 88 (en 4-cyl 1.6 med 90 heste) var Vakuum/karburatorstyret, og den stod også og cyklede op og ned i tomgang konstant og uden nogen logisk forklaring.

Vores Astra har benzinindsprøjtning og er elektronisk styret, og den står klippefast i omdrejningerne. Den skruer selv op hvis vi f.x. tænder bagrudevarmeren og skruer ned hvis vi f.eks slukker lyset, så tomgangen matcher belastningen.

Min Listo cykler også op og ned - jeg tror det er et vakuum spørgsmål og ikke en fejl - for vakuum vil hele tiden ændre sig lidt, det kan ikke undgås, når motoren er relativt ubelastet (tomgang)

/nighthawk
Svar
#11
Min svinger også særligt mår den er kold
Svar
#12
Kold luft indeholder også flere iltmolekyler, så hvis blandingsskruen står lige på grænsen, vil tomgangen svæve op og ned i koldt vejr. Løsning : Stil blandnigsskrue federe.


/Energy
Svar


Forum spring: