Søg Garagen Hej Gæst! Register

45'er i trafikken - kontra 30'er
#1
Har lige anskaffet mig min allerførste 45'er, og er i den forbindelse uklar på forskellige småting iht. færdselsloven.

Med udgangspunkt i det faktum at det tillades at betjene en 45'er med et normalt bil-kørekort, forestiller jeg mig at samme 45'er i trafikken skal betragtes som 'en bil',

dvs at jeg har ret til at:
A: Anvende en hel vognbane, og ikke skulle ligge klistret op ad kantstenen.
B: Anvende venstresvingsbaner på linie med andre biler.

Desuden har jeg pligt til at:
C: Blive ude på vejbanen - cykelstien er forbudt område.
D: Henstille køretøjet på vejbanen (Jeg bor i Århus, hvor hjul på fortov er forbudt for biler) eller på MC-P-pladser. Findes ingen af disse, skal jeg leje en ordinær P-plads.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Forhandleren vidste naturligvis ingenting (ikke hans problem...) og de betjente jeg har prajet og forespurgt om f.eks. forsikringspapirer, har naturligvis ikke kunnet give mig et helt kursus i disse sager. En søgning hos færdselsstyrelsen har kun givet mig en stabel lovtekster, som er uanvendelige for alle andre end 'kvalificeret personnel' Ked af det

Er det virkelig meningen at jeg skal kontakte en kørelærer og tage timer for at være 'klædt på'?

Og så omkring den verserende hastigheds/rullefelt-historie:

Forstår jeg rigtigt, når jeg tror at en 45'er på intet tidspunkt må bevæge sig hurtigere end 45 kilometer i timen - ligemeget hvor original og utunet den er. At man faktisk kan være hjemfalden til straf og bøde, selvom man kører på et fuldstændig umodificeret køretøj, der blot tilfældigvis kører - say - 55 km/t ligeud (og dermed osse på førnævnte rullefelt)?

Hvis begrænsningen ligger i tophastighed alene, kan jeg så tillade mig at voldtune køretøjet, blot jeg ikke rører ved omdrejningsbegrænser og gearing? Dette vil bibeholde de 45 km/t, samtidig med at jeg slipper for at slæææbe mig op ad stejle bakker grundet tuningen. Emnet er interessant, da denneher knallert er af 4-takts-typen og vel derfor ikke har så mange heste som 2-taktere med samme slagvolumen. Lige nu er den i hvert fald god til at slææbe sig op ad bakker :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Til lykke med din nyerhvervelse.

Du kan have ret i, at reglerne er en jungle, hvis man ikke har kørekort til MC - og selv med undervisning i regler for MC, er man ofte på Herrens mark.
Så lad mig forsøge fra en ende af :wink:
Citat:A: Anvende en hel vognbane, og ikke skulle ligge klistret op ad kantstenen.
B: Anvende venstresvingsbaner på linie med andre biler.

A: Du skal holde dig helt ude i højre side. Det samme gælder iøvrigt også biler. Altså ikke noget med at ligge midt på kørebanen.

B: Du skal anvende venstresvingsbaner på linie med biler og MC'er.


Citat:C: Blive ude på vejbanen - cykelstien er forbudt område.
D: Henstille køretøjet på vejbanen (Jeg bor i Århus, hvor hjul på fortov er forbudt for biler) eller på MC-P-pladser. Findes ingen af disse, skal jeg leje en ordinær P-plads.

C: Du skal som hovedregel, opføre dig som MC'er. Cykelsti er forbudt område (koster 500,- i bøde)

D: Det er afhængig af den lokale politivedtægt, om du må holde på fortovet, ligesom lille knallert skal. I de fleste politikredse er stor knallert og MC fritaget for P-afgift. Du behøver derfor ikke leje en P-plads Fortvivlethock: Hvad du så end mener, med leje en plads. Du må ikke holde på en plads beregnet til biler.

På stor knallert, skal du ikke medbringe kopi af forsikringspapirer. Det gælder kun for lille knallert uden nummerplade.

Din store knallert må ikke kunne køre mere end 45 km/t + 10% (+20% ved synshalsmetoden). Dette, uanset, om du har pillet ved den, eller ej.

Du må ikke foretage konstruktive ændringer i gearingen. Du må heller ikke foretage ændringer ved motor, der ændrer godkendelsesdata. Det du må, er, at "trimme" din motor. Dvs. ændre rullevægt og dysestørrelse - og ikke andet. Skulle denne trimning medføre, at den tilladte hastighed overskrides, er det ulovligt. Voldtuning af en firtakter, er lidt af en selvmodsigelse Griner Har du fjernet begrænsningerne, er der ikke meget mere, du kan gøre. Udskiftning af lydpotte, luftfilter, karburator m.m., som kendes fra totakteren, har ingen indvirken på din firtakter. Mere effekt, kræver flere kubik på en firtakter.

PS! Du kan læse politivedtægten for Århus her: http://www.aarhuskommune.dk/portal/borge...dtgoerelse
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Til lykke med din nyerhvervelse.
Jo tak. Herligt at slippe for bussen. Har i øvrigt investeret i en hjelm med bluetooth-lyd - så kan jeg høre lydbøger via min mobiltelefon, når jeg kører til og fra arbejde. Kan anbefales. http://www.netlydbog.dk/

kragen Skrev:A: Du skal holde dig helt ude i højre side. Det samme gælder iøvrigt også biler. Altså ikke noget med at ligge midt på kørebanen.
Hehe - altså ikke ligesom MC, der ifølge en MC-kørende kollega 'har lov til at brede sig'.

kragen Skrev:D: Det er afhængig af den lokale politivedtægt, om du må holde på fortovet, ligesom lille knallert skal. I de fleste politikredse er stor knallert og MC fritaget for P-afgift. Du behøver derfor ikke leje en P-plads.
Sejt Smil Jeg har kigget i politivedtægten, og der står det jo - sort på hvidt. Tak!

kragen Skrev:På stor knallert, skal du ikke medbringe kopi af forsikringspapirer. Det gælder kun for lille knallert uden nummerplade.
Næh - det fandt jeg som sagt selv ud af ved at praje et par eksperter i en hvid bil med blåt lys (ej THansen...) på taget Smil

kragen Skrev:Din store knallert må ikke kunne køre mere end 45 km/t + 10% (+20% ved synshalsmetoden). Dette, uanset, om du har pillet ved den, eller ej.
OK. Jævnfør http://www.sikkertrafik.dk/717000c gælder følgende:
  • 46-59 km/t: 500 dask.
    59-72 km/t: 500 dask + 1 klip - moderat interessant.
    Højere - ikke interessant.
Dette kan fortolkes sådan: På umodificeret køretøj vil enhver måling under 59 km/t udløse bøde::500Kr og ikke mer' - uanset om det så er 27. gang, heldet svigter den stakkels ejer.

Over 59 km/t er ikke værd at snakke om. Jeg er så glad for mit kørekort Blink med øjet

kragen Skrev:Du må ikke foretage konstruktive ændringer i gearingen. Du må heller ikke foretage ændringer ved motor, der ændrer godkendelsesdata. Det du må, er, at "trimme" din motor. Dvs. ændre rullevægt og dysestørrelse - og ikke andet.
OK.
Kan rullevægt ændre andet end accelerationsmønsteret? Jeg havde bestemt det indtryk at det er 'ringen' som bestemmer max-gearing, og rullevægt som bestemmer motoromdrejning/hjulomdrejning-karakteristik. Tungere vægte -> tidligere opgearing, men kun op til gearing bestemt af 'ringen'.
Kan dysestørrelse-justering give mig mere moment på den lillebitte motor, når det går op ad bakke? Har just prøvet at fylde 99 oktan på kræet - og det gav ihvertfald flere kræfter! Dysen bestemmer jo blandingsforholdet ved maxlast, og jeg har bestemt regnet med at fabrikanten har valgt den rette dyse, så blandingen er OK. Om ikke andet af hensyn til motorens levetid. Mager blanding giver højere temperatur, så vidt jeg husker...
Og nu vi er ved emnet: Hvad så med at justere lidt på tændingstidspunktet? Jeg mener at huske at dette påvirker moment/kraft-karakteristikken. (Sidespørgsmål: Hvordan er det med tændingsforstilling? Sidst jeg rørte ved sådan noget, var det kniksere og slyngvægte (Honda Dax 1973) )

kragen Skrev:Voldtuning af en firtakter, er lidt af en selvmodsigelse Griner
Nåja - AFAIK er litereffekter på op mod 200 heste da set... Det giver cirka 10 heste på en 50 ccm-motor. Hvilket må være lig med en hårrejsende oplevelse! Men det er måske på 2-taktere?
Svar
#4
I Tyskland er det kun tilladt, at have én prop i øret med telefon/musik. Det samme burde gælde herhjemme. Især cyklister, der kører med store høretelefoner og fuld tryk på musikken, burde hives af cyklen Ond

Citat:Hehe - altså ikke ligesom MC, der ifølge en MC-kørende kollega 'har lov til at brede sig'.
Så kan du godt fortælle din kollega, at han er helt galt på den, og måske skulle tage en lurer på bla. færdselslovens §15 :wink: Han har værs'go at humme sig ind til siden, så andre kan komme forbi, og hvis han ligger og småcruiser, skal han om fornødent køre ind til siden og stoppe op, så andre kan komme forbi.

Vedrørende bødetaksterne, så er der lidt forvirring. Det ene sæt taler om overskridelse af tilladt hastighed, men den er for så vidt uinteressant, da din knallert per definition er ulovlig, hvis den kan køre mere end ca. 50 km/t, og derfor vil blive erklæret ulovlig, at fremføre på offentlig vej. Det andet sæt regler gælder ikke så meget hastighedsoverskridelser, men derimod straffen for at have foretaget ulovlige konstruktive ændringer. Så i værste fald, kan man straffes efter begge regler samtidigt.

På en lille firtakter, med et meget snævert optimalt omdrejningsområde, gælder det om, at opnå disse omdrejningstal meget hurtigt, og at holde dem der. Det betyder, at rullevægten skal afstemmes efter knallert og førers vægt, samt kørestil. Er vægten for stor, er det ikke sikkert, at motoren kan klare, at svinge rullerne helt ud, og vil i så fald have indflydelse på din topfart, selvom den til syvende og sidst, selvfølgelig ikke kan blive højere, end skiven tillader. Det er iøvrigt ikke alle knallerter, der er droslet med skive. nogle af de nyere, er alene droslet ved cdi'en.

Når det gælder dysen, så er det korrekt, at den virker ved "fuld gas", men din antagelse om, at fabrikanten har valgt den optimale, er en sandhed med modifikationer. For at opfylde miljøkravene, vælger flere fabrikanter, at sætte en dyse i, der er et par numre for lille. Nu er der jo ikke olie i benzinen, men der skulle ikke være nogen problemer med at justere til det rette luft/benzin forhold. Især ikke, da maskinerne er konstrueret til højere fart - og flere kubik - end tilladt herhjemme.

De gode gamle dage, hvor man rodede rundt med "knikser", og stillede tænding, er forbi. Tændingen foregår idag via cdi'en, og medmindre, du anskaffer en dyr indstillelig cdi, så er der intet, du kan stille på.

Du kan ikke på en lille 50ccm firtakter på 3-4 hk, hente 10hk mere :P Måske med et NOZ-anlæg, men så kun for sekunder. På en totakter, er det en andens luder, som drengen sagde, da han fik ny mor :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
kragen Skrev:Når det gælder dysen, så er det korrekt, at den virker ved "fuld gas", men din antagelse om, at fabrikanten har valgt den optimale, er en sandhed med modifikationer. For at opfylde miljøkravene, vælger flere fabrikanter, at sætte en dyse i, der er et par numre for lille. Nu er der jo ikke olie i benzinen, men der skulle ikke være nogen problemer med at justere til det rette luft/benzin forhold. Især ikke, da maskinerne er konstrueret til højere fart - og flere kubik - end tilladt herhjemme.:?

Det vil sige at man godt kan gå 2-3 dysenumre op selvom man kører med skive i eller?
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
danielvp Skrev:Det vil sige at man godt kan gå 2-3 dysenumre op selvom man kører med skive i eller?
Nu ved jeg jo ikke, hvor mange omdrejninger, du vil pine din maskine med, når skiven stadig sidder der, men du kan da prøve, om et par numre op hjælper :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Det er så ingen hetz mod nogen som helst, at jeg igen skriver at der ved lov, burde være kørekort til knallert 45. Jeg tror der er mange, bla. mig, der ikke helt ved hvordan reglerne er, når skal køre på en scooter 45. Det skriver jeg pga. det er de ting, der gør det farligt for en i trafikken.
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#8
kragen Skrev:Nu ved jeg jo ikke, hvor mange omdrejninger, du vil pine din maskine med, når skiven stadig sidder der, men du kan da prøve, om et par numre op hjælper :wink:

Jeg vil såmænd pine den med de 7 - 8000 omdrejninger den kan tage før CDI'en begrænser. Blink med øjet

Men hvilken dyse# vil du foreslår jeg kommer i den ?
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#9
mafiltenborg Skrev:dvs at jeg har ret til at:
A: Anvende en hel vognbane, og ikke skulle ligge klistret op ad kantstenen.
B: Anvende venstresvingsbaner på linie med andre biler.

Desuden har jeg pligt til at:
C: Blive ude på vejbanen - cykelstien er forbudt område.
D: Henstille køretøjet på vejbanen (Jeg bor i Århus, hvor hjul på fortov er forbudt for biler) eller på MC-P-pladser. Findes ingen af disse, skal jeg leje en ordinær P-plads.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Forhandleren vidste naturligvis ingenting (ikke hans problem...) og de betjente jeg har prajet og forespurgt om f.eks. forsikringspapirer, har naturligvis ikke kunnet give mig et helt kursus i disse sager. En søgning hos færdselsstyrelsen har kun givet mig en stabel lovtekster, som er uanvendelige for alle andre end 'kvalificeret personnel' Ked af det

Er det virkelig meningen at jeg skal kontakte en kørelærer og tage timer for at være 'klædt på'?

Og så omkring den verserende hastigheds/rullefelt-historie:

Forstår jeg rigtigt, når jeg tror at en 45'er på intet tidspunkt må bevæge sig hurtigere end 45 kilometer i timen - ligemeget hvor original og utunet den er. At man faktisk kan være hjemfalden til straf og bøde, selvom man kører på et fuldstændig umodificeret køretøj, der blot tilfældigvis kører - say - 55 km/t ligeud (og dermed osse på førnævnte rullefelt)?

Hvis begrænsningen ligger i tophastighed alene, kan jeg så tillade mig at voldtune køretøjet, blot jeg ikke rører ved omdrejningsbegrænser og gearing? Dette vil bibeholde de 45 km/t, samtidig med at jeg slipper for at slæææbe mig op ad stejle bakker grundet tuningen. Emnet er interessant, da denneher knallert er af 4-takts-typen og vel derfor ikke har så mange heste som 2-taktere med samme slagvolumen. Lige nu er den i hvert fald god til at slææbe sig op ad bakker :?

Hvis ikke en forhandler kan vejlede dig omkring det han sælger, hvem skal så kunne gøre det?

Jeg kan læse mig fremtil at det er lidt tid siden nogen har været omkring reglerne på området.

F.eks. skal en stor knallert som den korrekt hedder, eller det, der efter knallert 45, kom til at hedde registreringspligtig knallert. Den skal placeres på kørebanen som var det en MC. Det betyder at man skal placere sig på vejbanen, svarende til at man sad i føresædet på en bil. (som holder til højre self.!) (Hvad der så er mest hensigtmæssigt er så en anden sag)

Så ja. A og B er rigtige.

Hvad angår cykelsti og parkering så er køretøjet lidt splittet. Kun lille knallert, handicap køretøjer og cykeler er tilladt på cykelstien. (Rulleskøjter og skateboards er at betragte som legetøj og hører derfor hjemme på fortovet...)
Det giver som skrevet bødestraf at placere sig på cykelstien. (Det gælder foriøvrigt også at det er STRENGT forbudt at parkere sin bil helt eller delvist på en cykelsti.

Nu har vi lige læst at en stor knallert ikke hører hjemme på en cykelsti, men ude på vejbanen, må den dog parkeres som en lille knallert. Altså inde på fortovet.

MHT tuning og hastighed. Enhver ændring af typegodkendelsen er forbudt, men da det er en 45'er kan man få indtil flere EU godkendte erstatnings dele. F.eks. udstødningsrør. Disse er dog kun lovlige MED begrænsningen i.

Føres den store knallert med en anden hastighed end den tilladte 45 km/t så er hastighedsgrænsen ALTID 45 km/t, eller derunder ved lokal skiltning. Det betyder at selvom det står 60, 70 eller 80 på skiltet. Så må du stadig kun køre 45 km/t.

En stor knallert er iøvrigt ikke tilladt at føre på motortrafikvej.

MHT. rullefelter så mener jeg at hastigheden på dette er 62 km/t max. Jeg kan dog ikke garantere at dette er korrekt. Men det er helt sikkert 42 km/t for en knallert 30.

Hvad angår forsikringspapirer er disse ved at være en sageblot i kraft af de nye gule nummerplader.

For alle køretøjer skal nemlig være forsikrede for lovligt at kunne bære en nummerplade.
Derfor kan politiet på lang afstand se om din scooter er forsikret. Hvis ikke så ville pladen være efterlyst.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Citat:F.eks. skal en stor knallert som den korrekt hedder, eller det, der efter knallert 45, kom til at hedde registreringspligtig knallert. Den skal placeres på kørebanen som var det en MC. Det betyder at man skal placere sig på vejbanen, svarende til at man sad i føresædet på en bil. (som holder til højre self.!) (Hvad der så er mest hensigtmæssigt er så en anden sag)

Så ja. A og B er rigtige.
Nej, A er ikke rigtigt. Alle køretøjer skal placere sig så langt til højre på vejbanen , som muligt. Man skal altså " ligge klistret op ad kantstenen", så hurtigere kørende kan komme forbi

Citat:(Rulleskøjter og skateboards er at betragte som legetøj og hører derfor hjemme på fortovet...)
Det betragtes ikke som legetøj. Medfør §11 defineres folk på rulleskøjter, ski o.lign., som gående.
Dette medfører, at det kan være tilladt, at løbe på rulleskøjter på cykelstien, såfremt det ikke er til ulempe for kørende på cykelstien (§10 stk. 3).

Citat:Nu har vi lige læst at en stor knallert ikke hører hjemme på en cykelsti, men ude på vejbanen, må den dog parkeres som en lille knallert. Altså inde på fortovet.
Som hovedregel, ja, da færdselsloven på dette punkt kun nævner "knallert", men det kan være reguleret anderledes i politivedtægterne og parkeringsreglerne i de forskellige kredse, hvor man skelner mellem stor- og lille knallert.

Citat:MHT tuning og hastighed. Enhver ændring af typegodkendelsen er forbudt, men da det er en 45'er kan man få indtil flere EU godkendte erstatnings dele. F.eks. udstødningsrør. Disse er dog kun lovlige MED begrænsningen i.
Gælder også for lille knallert :wink:

Citat:MHT. rullefelter så mener jeg at hastigheden på dette er 62 km/t max. Jeg kan dog ikke garantere at dette er korrekt. Men det er helt sikkert 42 km/t for en knallert 30.
Medfør §133 stk.5, er grænsen for lille knallert 43 km/t og 64 km/t for stor knallert.

Citat:Hvad angår forsikringspapirer er disse ved at være en sageblot i kraft af de nye gule nummerplader.
Og hvide nummerplader (stor knallert) :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
(Hvad angår forsikringspapirer er disse ved at være en sageblot i kraft af de nye gule nummerplader.

For alle køretøjer skal nemlig være forsikrede for lovligt at kunne bære en nummerplade.
Derfor kan politiet på lang afstand se om din scooter er forsikret. Hvis ikke så ville pladen være efterlyst.)


Der kan jeg kun give dig ret da jeg blev stoppet fumlede jeg efter mine forsikringspapirer da jeg troede de ville se dem,men som betjenten sagde jamen dem er vi ligeglade med vi kan jo se du har plade på. De gad ikke engang se på dem.Det ante jeg så ikke noget om,men så blev man det kloger.
At den så røg ind til et chek er en anden sag. 8)

Så med gul plade på må det også gælde at man ikke skal have papir med når man køre 30,er.
Mvh.Christian Hansen
Svar
#12
Hejsa Gutter

Nårh nu vi alligevel er inde omkring hastighed max for både 30 og 45 km/t scooter/knallerter, vi alle ved jo godt at både 30 og 45 scooter/knallerter kun må køre det de må på de danske veje og at der er begrænsninger i dem begge, men det burde sådan set også være i bilerne som bliver solgt herhjemme så burde der jo også vær en begrænsning/er i så de kun højst må køre de 130 km som der nu er tilladt nogen strækninger i landet, jeg mener at bilerne skulle have nøjagtige de samme regler som på scooter 30 og 45 km/t, det er bare min mening.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar


Forum spring: