Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ingen for- og baglys på Giantco Sprint!
#1
Hej

Efter at min Giantco ikke ville starte har jeg skiftet tændrør, tændrørshætte, batteri, renset kaburator og justeret ventilerne. Derefter startede den perfekt og spandt som en missekat.

MEN nu er der hverken for- eller baglys på. Hverken nær- eller fjernlys virker foran. Derimod virker horn, blinklys, bremselys og benzinmåler fint.

Jeg har haft kontrolleret pære, skiftet sikring ved batteri (kan ikke finde den bag forskærmen), set stikmuffer efter og stelforbindelse (det må være den der skrues på ved skærmen foran blæsehjulet, ikke?)

Jeg har kigget under sadlen der synes heller ikke der sidder nogen løse ledninger.

Alle gode råd modtages med tak.

Iøvrigt har jeg nu tabt 2 blandingsskruer under kørsel efter at de var skruet i bund og derefter 2 - 2 1/2 gang ud. Det forstår jeg ikke, da det er 10-11 gevindriller i den.

Venlig hilsen.

Larzini.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hovedlys foran og bagpå har almindeligvis et separat kredsløb, idet de kun fungerer, når motoren kører.
Alle de øvrige forbrugere trækkes derimod fra batteriet.

Jeg er ikke 100% på det, men der sidder vist en eller anden regulator, inden det går ud til pærerne. Spændingen fra generatoren kan nemlig godt blive noget over 12-14 V, hvilket ville afkorte pærernes levetid væsentligt.

Hvis både langt, kort, positions og baglys er ude, skal du nok lede efter en dårlig forbindelse eller defekt inden lysafbryderen.
En dårlig stelforbindelse kan dog også være en mulighed. Hvis det er ved generatoren, vil det sandsynligvis også påvirke opladning af batteri. Så hvis du har bemærket et fald i kraft herfra, vil det sted være et godt startpunkt.

Forlygten trækker 2-3 ampere, så en dårlig forbindelse behøver ikke at være ret dårlig, før der intet lys er!

Hvordan ser det ud med positionslyset ?
Hvis det lyser (evt. svagt), så er det næppe regulatoren. Her burde der også være lidt liv i baglyset.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
Hej

Tak for dit svar.

Hvor sidder generatoren? Jeg har søgt i forum. Kan du sende et billede af den?

Der er ingen positionslys på. Jeg er blevet foreslået at bruge en prøvelampe og vil købe en idag.

Når jeg skal lede efter en defekt forbindelse "inden" lysafbryderen, er det så set fra pæren - altså mellem pære og afbryder eller på den anden side af afbryderen?

VH

Larzini
Svar
#4
Generatoren trækkes direkte af krumtapakslen og sidder almindeligvis i højre side. (modsat vario)

Jeg har dog aldrig været inde ved min, så hvordan det ser ud derinde ... :oops:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Under side skjolde i HS side sider der en klump ledninger hvor statorens stik er samlet de kan gå løs og så vil kørelys ikke virker, blink, horn og andet kører over batteri resten kører over genrator (Statoren).

Hvis stikkene sider rigtigt sammen og det stadivæk ikke virker tjek spændingsregulator sider under frontskjold og er sølvgrå, der kan stikket også side løst, tag eventuel og bøj stikkene i regulatoren så de bedre går i indgreb i multistikket!

Vend tilbage hvis det ikke hjælper med disse ting Grin
Skal man lære skal man prøve...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej

Tak for al hjælp i forbindelse med start og lys problemer på min Giantco sprint.

Jeg er nået dertil hvor jeg skal have en ny stator på. Jeg har kigget på denne:


http://by129w.bay129.mail.live.com/mail/...1197607958

Iflg denne side: http://www.scootshop.dk/index.php?main_p...&cPath=1_6

passer reservedele til Giantco Sprint og Baotian BT50QT-9 sammen og reservedelsnummer til stator for BT50QT-9 på det danske link er det samme som på det svenske link.

Carpe diem

Larzini
Svar
#7
Jeg prøver igen. Der er problemer med min pc.
Det svenske link: http://www.dinscooter.se/reservdelar/pag...=spr1_lst1
Er der nogen der ved om jeg kan bruge den stator til min Giantco Sprint.

Carpe diem.

Gert.
Svar
#8
Lige når det kommer til svinghjulet, kan du ikke bruge et fra en anden model, der skal du have fat i den originale, da den eller ikke vil kunne kommuniker ordenligt med din cdi, også selv om den har samme stik som din cdi. Jeg har prøvet det på af min mine giantco'er med en baotain svinghjul, og det virket overhovedet ikke, desværre.

Du skal ud til t-hansen og have fat i den her: Stator/svinghjul.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#9
Hej igen

Så har jeg anskaffet en stator og en aftrækker til min Giantco Sprint, men jeg har problemer med at få den gamle stator af.

Når jeg prøver med en topnøgle drejer hele messingskjoldet rundt.

Skal aftrækkeren bruges til at få møtrikken i midten af messingskjoldet af/løs? Eller skal den først bruges når det er taget af?

Kobbertrådene var revet over men jeg undrer mig over at alt andet end for- og baglys virker.

Med venlig hilsen

Larzini
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Husker du at montere fjederen til luftskruen samtidig? Ellers kan det være gevindet i karburatoren, som har haft det bedre. Da kan du prøve med lidt paktape/pakgarn omkring skruens gevind inden den sættes i. Det hjalp på min tomgangsskrue på baneraceren, som havde samme tendenser pga. de mange vibrationer.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#11
Kan se at du skal ha denne her i samtidig: http://thansen.dk/product.asp?c=22917962...2116130888

Er den ikke i, vil du tabe den igen.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#12
Hej

Så fik jeg sat den nye stator på og har også sat ny CDI i, men der er stadig intet lys når den starter. Dvs. først var der fjernlys på men ingen nærlys eller baglys, så forsvandt fjernlyset.

Jeg har checket stik og spændingsregulator, men kan ikke forstå hvad der er galt.

Al hjælp modtages med tak.

Mvh

Larzini
Svar


Forum spring: