Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad kan der ellers være galt?
#1
Har lånt en PGO T-Rex 45 scooter, som mildest talt kører ad H... til Græder
Kunne max kører 40-45 km/t efter speedometer. Kunne max. tage 6.000 omdr

Da den var ny, kørte den 55-60km/t efter speedometer)

Den har kørt ca. 11.000 er 3-4 år gl.

Der var monteret en billig udstødning fra T-Hansen, fik at vide at den begyndte og køre dårligt ved montering af denne.

Derfor gik jeg ind på http://scooterparts.dk/ og bestilte følgende:

Udstødning Standard
http://scooterparts.dk/product.asp?product=13959
(JK - Ligner den originale men UDEN BEGRÆNSNING)

Cylinder kit 40,0 mm. med stempel
http://scooterparts.dk/product.asp?product=13402
Italiensk Alukit i superkvalitet, LUFTKØLET, ALU CYLINDER I HØJ KVALITET. LEVERES MED STEMPEL OG PAKNINGER. BEMÆRK et MEGET OMDREJNINGS VILLIG CYLINDER kit.

Hertil diverse pakninger, nye pindpolte (hvilket viste sig at være fornuftigt, den gl. cylinder var simpelthen rustet sammen med de 2 nederste pindbolte), ligesom 2/3 af køleribberne var rustet sammen i en klumb, og faldt mere eller mindre af da jeg bruge hammer/mejsel for at få cylinderen af Fortvivlethock:

Nu køre den 45-50 km/t efter speedometer, som i følge fartmålere svare nogenlunde til 43-44km/t :roll:

Jeg har haft Varioen/kobling af, fordi jeg havde læst der var en begrænser der, men der sidder ikke nogen ?
Der er ingen begrænsninger i udstødningen.
Jeg har haft begrænseren i luftfilteret af, men så kører den endnu dårligere Fortvivlethock:
Kommer karburator sprit i benzinen, i et forsøg på at rense den. Synes ikke lige der er plads til at afmontere den.

Den vil bare ikke kører hurtigere Spørgsmålstegn - træls

Nu tager den dog rimelig hurtigt omdrejninger til knap 7.000, men så snart den "skifter" falder den til 6.000 igen hvor den bare ligger konstant Ond

Nu ønsker jeg på ingen måde at den skal kører vildt hurtigt - bare 55-65km/t så jeg kan bedre kan følge trafikken i byen uden at være til sene for bilerne hele tiden :wink: (Hader det nemlig selv :roll: når jeg kører i bil)

Skulle jeg prøve med et nyt Variator kit?
http://scooterparts.dk/product.asp?product=1790
Ny kobling?
http://scooterparts.dk/product.asp?product=1430

Eller skal jeg skille l..... ad og rense karburator'en ordentlig, og montere anden dyse ? hvilken?

Er klar over at cylindre/udstødning er ulovlig, er andre ruller/dyse også det ?

Er der andre begrænsninger, som ikke er nævnt nogen steder?

PS: Det var sq nemmere dengang jeg havde en Yamaha FS1 m/skive Grin
Prøvede dengang både 9hk/60cm3, 8,5hk og 6,5hk. Sjovt nok gik den stærkest med det sidste :P omkring 110km/t :twisted: .
Lovligt (dvs med den skrå tuningsudstødning og uden toppakning) kørte den ca. 45km/t - over 50km/t når den sådan rigtigt fik et flip :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hejsa..

Nu ved jeg ik lige hvor i dit problem direkte ligger..

Har du prøvet at gå ned i rullevægt. Kan være at de ruller du har i er for tunge til at dit kit kan arbejde som det skal og yde..

Mht om du skal dyse om, det vil du kunne aflæse på dit tændrør.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#3
NB: At dyse eller rulle om er ik ulovlig, det betegnes som en trimning..


Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#4
Hej..

Tak info, det vi jeg prøve og starte med, hvad rullestørrelse bør det så være ? Læse på trændrør? Du mener vist er sodet til eller ? Skiftede i øvrigt dette samtdigt med det øvrige.
Svar
#5
Hejsa..

Jeg sender dig lige dette link, som jeg forstå er du ik helt sikker mht dyse ( rigtig eller forkert )

http://www.stalkerzone.dk/mxbb/index.php...ticle&k=66 .

Hvad rullevægt du skal have i, kan jeg ik svare dig på. 2 scootere er ik ens. Men du kan forsøge med tante´s ( Thansen). Men prøv at gå 1gr ned og se om det andre sig.
Når du har pille din vario af, prøv da at kigge hvor remmen køre. Hvis den er " rigtig " rullet ind, vil du kunne se slid til ca 5mm fra overkanten.
Er der mere end 5mm fra hvor remmen har været oppe i varioen er dine ruller for tunge.

Jeg ved godt 1gr ik lyder af noget, men det har stor betydning nede i varioen.. Ved og nogle er det helt ned på 0,5gr om den køre eller ej.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Endnu engang tak for hjælpen.

Korrekt at jeg ikke ved en noget om dyser :oops: tjekker lige dit links

Thansen sagde at der originalt var 7½grams - prøvede så med 6gr, det var for meget (eller rettere for lidt).

Nu pisker den om i omdr. til ca. 8.000 Fortvivlethock: , men den kommer aldrig om i gear :roll:

Vejede de gl. ruler 6stk. vejdede 48gr = 8gr. pr. stk.
Prøvede så med 3x6gr + 3x8gr. - hvilket tilsyneladende også er for let. Motoren kom nu op ca. 7.000 - men gå så ligesom heller ikke op i gear - men holdt sig på omkring 6.000.

Vil prøve med 7½ gr. (som de originale) imorgen.

Der var forresten slidmærker til ca. 5mm fra kanten - men jeg ved ikke om det er fra gl. dage, hvor den gik bedre eller...
Svar
#7
Hejsa..

Du skriver kommer op i omdr, men der sker ik noget fedter den ( rem glider )?. For gør den det kan det være fordi din rem enten er for slidt eller at din trykfjeder ( den store i koblingen ), enten er for blød så den ik kan holde trækket eller også træt ( blevet slatten ).

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#8
Hej igen

Det lyder nærmere som remmen aldrig kommer op i "det høje geare".

Den starter nogenlunde kvikt, men ret hurtigt (omkring 30km/t) er det som om den ikke kan komme videre op i fart - dvs. det går ekstremt langsomt.
Efter adskillige hundrede meter kommer den langsomt op på ca. samme fart som før.

Nu ved jeg ikke hvor præcis omdr. tælleren er, for mig lyder det som om den kører med nogen flere omdr. når den nu kører knap 50 (efter speedometer), men omdr. tælleren siger lige over 6.000, hvor den før lå lige under.

Tror jeg vil prøve med et sæt 7gr. så kan jeg lave alle kombinationer fra 6-8gr

Hjælper det ikke køber jeg et nyt variator/koblings sæt.

Tjekker lige tændrøret senere idag også.

Mvh.
Jesper
Svar
#9
Hejsa..

Hmm prøv lige at tjekke din vario i remsiden.. Som du beskriver det kunne det lyden , som om at den har en rille(r) hvor remmen køre. De rille(r) gør at de rem kan "hænge fast" i og ik blive slynget ordenligt ud.. Prøv at køre en finger over fladerne i varioen og remskiven, er den meget ujævn vil jeg skifte varioen..

Mht ny vario- kobling, vil jeg sige at det kun skulle være en vario. Jeg køre selv med std kobling i min med 70ccm, den holder den fint.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Endnu engang tak Grin

Er Thansen's vario'er ok ?

Variomaticsæt komplet kr. 199
http://thansen.dk/product.asp?c=22249533...1712460538

Vil der være nogen fordel i denne istedet?

Variomaticsæt komplet RACING kr. 299
http://thansen.dk/product.asp?c=22249533...1712460539

I begge tilfælde er der en ny fjeder med, som du igår var inde på måske også kunne trænge til at blive skiftet

Bør jeg tage en ny:
Remskive/ventilatorskive, T-Rex
http://thansen.dk/product.asp?c=22249533...1712460572

Med også ?`

Hvad med de bagerste skiver?

Mvh.
Jesper
Svar
#11
Hejsa..

Nu kender jeg ik til Tante´s varioér, men jeg ved fra andre af deres slid-prudukter at det ik kan betale sig i længden.

Jeg ved at der er en del som køre med denne, som de er meget tilfredse med.
http://speedline.dk/scooter/item.php?ItemId=272 .

NB: Husk hvis du bestiller fra dem. SIG du er fra BS, så for du den fragtfrit. ( rabat for BS-medlemmer ).

Jeg køre selv med et TP- vario i min og er godt tilfreds med den.
http://stctrim.dk/tp_variator_komplet-p-...3592bd6588 .

Her er er der ligeledes en rabat for BS-folk -10%.
Hvor der er evt rabatter, kan du læse i touringsektionen.

Normalt vil man kun skifte remskive(r) hvis den enten har en rille(r), eller på anden måde er defekte.

Lige en anden ting. Har du prøvet at rense din kobling for støv og møj. kan også ligge der at den ik kan til/frakoble ordenligt pga det.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#12
Hej

Prøver en af disse to - tak

Da havde skidtet skilt ad første gang, for at "fjerne" begrænseren - som ikke var der, blæste jeg alt støv væk med trykluft, inden jeg samlede det igen.

Mvh.
Jesper
Svar


Forum spring: