Søg Garagen Hej Gæst! Register

2000 taget uden kørekort
#1
Hvad tænker folk dog på? (går den så går den?)
http://www.bt.dk/article/20081113/krimi/81113015/
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jps Skrev:Hvad tænker folk dog på? (går den så går den?)
http://www.bt.dk/article/20081113/krimi/81113015/

Lige til det der vil jeg sku bare sige "og" for der er sku mange af dem der køre uden kort som passer mere på i trafikken end dem som har et kørekort for ikke at gøre opmærksom på sig selv for så ikke at blive stoppet :wink:

Der har vi det igen vi får kun en halv historie, for det står ikke nogen steder hvad grunder er til det og hvorfor de ikke har fået det igen :wink:
MVH
Rc Scooter
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _

Svar
#3
Som scooter45 kører er jeg mig meget bevidst om, at såfremt jeg en dag kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i trafikken vil det med næsten 100% sikkerhed ske ved hjælp af en bil. Derfor er jeg mægtig glad for at høre pressen fokusere en smule på folk som kører bil efter at have mistet kortet.

Men der er også en stor gruppe - faktisk den største i følge artiklen - som aldrig har haft et kørekort og dem hat jeg faktisk en vis forståelse for. Det er nemlig skandaløst dyrt og omstændigt at få kørekort her til lands, så jeg forstår godt at nogle mennesker er tvungne eller fristede til at fravælge udgiften.
Svar
#4
Ja det er i grunden mange penge at skulle ud med for "blot" at få lov til at køre personbil.

Kan det være rigtigt at det skal være så dyrt?
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#5
Lehmann Skrev:Ja det er i grunden mange penge at skulle ud med for "blot" at få lov til at køre personbil.

Kan det være rigtigt at det skal være så dyrt?

Det ville være i orden hvis det betød at Danmark havde exceptionelt bedre og mere kompetente bilister end f.eks. USA hvor du får kørekortet for omkring 50 dollarsi løbet af en uges tid. Men det er altså ikke min erfaring.
:?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:Det ville være i orden hvis det betød at Danmark havde exceptionelt bedre og mere kompetente bilister end f.eks. USA hvor du får kørekortet for omkring 50 dollarsi løbet af en uges tid. Men det er altså ikke min erfaring.
:?
Nu er reglerne noget varierende fra stat til stat, men man får altså ikke bare et kørekort på en uge. I f.eks. New York skal man have mindst 20 køretimer, dette være sig hos en køreskole, eller i et køretøj, udstyret som en skolevogn, eget af ens forældre, som også skal sidde ved siden af en, før man kan gå op til teori og køreprøve. Inden man begynder, skal man have en "øvelsestilladelse", der gælder i seks måneder. Består man prøverne, er man indtil man fylder 21 år, underlagt restriktioner, hvad angår tider på døgnet, man må køre, antal og alder på passagerer, man må transportere, samt regler for, hvor og hvor hurtigt, man må køre. I de fleste distrikter, må man slet ikke køre alene i tidsrummet 21-09. Laver man ulykker, mens man har et sådant "juniorkort", bliver det inddraget i seks måneder. Så helt så enkelt, er det altså ikke "over there" :wink:

Den store udgift til kørekortet herhjemme er køretimerne. Ønsker man bedre og mere køreundervisning, er det derfor tvingende nødvendigt, at man finder en undervisnings- og finansieringsform, der gør det overkommeligt og tiltrækkende. Når de kloge hoveder siger, at de kan dokumentere, at utilstrækkelig undervisning koster samfundet x-antal millioner, kan disse penge jo passende kanaliseres over i et tilskud til køreundervisningen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Nu er reglerne noget varierende fra stat til stat, men man får altså ikke bare et kørekort på en uge. I f.eks. New York skal man have mindst 20 køretimer, dette være sig hos en køreskole, eller i et køretøj, udstyret som en skolevogn, eget af ens forældre, som også skal sidde ved siden af en, før man kan gå op til teori og køreprøve. Inden man begynder, skal man have en "øvelsestilladelse", der gælder i seks måneder. Består man prøverne, er man indtil man fylder 21 år, underlagt restriktioner, hvad angår tider på døgnet, man må køre, antal og alder på passagerer, man må transportere, samt regler for, hvor og hvor hurtigt, man må køre. I de fleste distrikter, må man slet ikke køre alene i tidsrummet 21-09. Laver man ulykker, mens man har et sådant "juniorkort", bliver det inddraget i seks måneder. Så helt så enkelt, er det altså ikke "over there" :wink: .

Som du siger er det forskelligt fra stat til stat. Og NewYork er nok i den slemme ende - det er også næsten umuligt at få lov til at købe ordentlige våben i den by.
:wink:

Oppe i Sarah Palin territoriet er der normalt "Drivers Ed" på skoleskemaet så alle børn der er fyldt 14 har mulighed for at få køreundervisning som et led i den almindelige skolegang. Bortset fra et gebyr på $15 for en "learners permit" koster det ingenting og omfatter såvel teori som praktik (futte rundt på skolens parkeringsplads mellem nogle kegler og stablede bildæk). Der kommer på et tidspunkt også en stor muskuløs politimand med revolver og taser i bæltet og forklarer lidt om hvad der sker hvis man ikke overholder færdselsreglerne.

Men nu hvor du nævner det, kan jeg faktisk godt huske at man ikke kunne gå op til den endelige prøve før 6 måneder efter udstedelsesdatoen for learners permit'en. Tilgengæld var prøven en ren formsag (30 minutter skriflig - multiple choice og 10 minutter praktisk i en bil med automatgear). Samlede omkostninger for et kørekort lå i omegnen af de $50, og jeg tror ikke at det er meget dyrere i dag,

kragen Skrev:Ønsker man bedre og mere køreundervisning, er det derfor tvingende nødvendigt, at man finder en undervisnings- og finansieringsform, der gør det overkommeligt og tiltrækkende. Når de kloge hoveder siger, at de kan dokumentere, at utilstrækkelig undervisning koster samfundet x-antal millioner, kan disse penge jo passende kanaliseres over i et tilskud til køreundervisningen.


Det skal vi nok ikke holde vejret mens vi venter på. Når der f.eks. skulle diskuteres bevillinger til gratis screening for bryst-kræft til alle kvinder i en bestemt aldersgruppe var der masser af cost-benefit analyser inde i billedet og man diskuterede længe om omkostningerne blev retførdiggjort af de liv man eventuelt kunne redde. Men når der lovgives om kørekort har det ikke noget med finansloven og budgetter at gøre. Det er andre folks pengepung så man er bedøvende ligeglade med om fordelene retfærdiggør udgifterne. Og kørerlærerforeningen hepper jo på hver gang der er stramninger i luften...
:?
Svar


Forum spring: